Посібник "Інтерактивні методи й прийоми на уроках зарубіжної літератури"

Про матеріал

У посібнику дібрано оригінальну систему завдань з використанням інтерактивних технологій, методів і прийомів навчання, спрямованих на формування літературної компетентності школярів 5-11 класів. Вони можуть бути використані на уроках зарубіжної літератури як під час перевірки домашніх завдань, так і в ході вивчення та закріплення нового матеріалу.

Посібник адресований учителям зарубіжної літератури.

Перегляд файлу

                                           

 

 

 

 

 

 

Інтерактивні методи й прийоми

  на уроках зарубіжної літератури

 

 

                   Методичний посібник для вчителів-словесників

              

 

 

                                                   2017 рік

 

 

 

 

 

Підготовлено:

Терещенко Н.М., вчителем ЗОШ №7 м. Бердянська, «учитель-методист», категорія - вища

 

 

 

У посібнику дібрано оригінальну систему завдань з використанням інтерактивних технологій, методів і прийомів навчання, спрямованих на формування літературної компетентності школярів 5-11 класів. Вони можуть бути використані на уроках зарубіжної літератури як під час перевірки домашніх завдань, так і в ході вивчення та закріплення нового матеріалу.

Посібник адресований учителям зарубіжної літератури.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                

                             Рей Дуглас Бредбері «Усмішка» (6 клас)

 

  • Асоціативна розминка
  • Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «усмішка»?

(Усмішка – радість, добро, мама, тепло, дружба…)

  • Презентація репродукції картини Леонардо да Вінчі «Джоконда», яка є образом новели Рея Бредбері.
  • Виразне читання вчителем новели
  • Бесіда за запитаннями
  • Яке враження справила на вас новела?
  • Як ви ставитесь до подій, зображених у творі?
  • Яке майбутнє нас чекає, коли ми не будемо дбайливо ставитися до творів мистецтва?
  • Чому твір отримав назву «Усмішка», а не «Монна Ліза»?
  • Чи змогли ви передбачити закінчення сюжету цього твору?

 

 

                           О.Грін «Пурпурові вітрила» (7 клас)

 

Технологія інтерактивного навчання і прийом «ПРЕС»

  1. Я вважаю, що О.Грін – неординарна особистість. Він романтик, фантазер і нас запалив бажанням мріяти.
  2. Тому що кохання – це дивне почуття, світ любові живий, пробуджує його спочатку матір своїм ніжним дотиком лагідних рук, потім співом колискової, а батько своїми дужими руками піднімає мене високо-високо, ніби дарує крила, а коханий поведе мене у світ любові.
  3. Наприклад, я називаю щастям ніжний погляд, усмішку, я хочу чути голос коханої, тримати її руку в своїй долоні.
  4. Отже, любов – це загадка вічності, це найпрекрасніше почуття, яке дарує нам Бог.

 

                  О.Вайльд «Портрет Доріана Грея» (10 клас)

 

  • Прийом «коло думок». Учні діляться враженнями від почутого на уроці.
  • Прийом «гронування», за яким виділяються основні положення естетизму за Вайльдом.

 

                                    Велич і величність мистецтва

  Самодостатність мистецтва

  Мистецтво вище від істини і моралі

Естетизм за О.Вайльдом                Замилування прекрасним

  Естетична увага до почутого, вражень

                                                                                                           людини

  Зображення краси у всіх її проявах

  Проголошення гедонізму

  • Прийом «гронування»

 

 

                                                            Безіл Голуорд – естетизм

 Доріан Грей – дендизм

Оскар Вайльд  Лорд Генрі – гедонізм

 

  • Прийом «коло думок»
  • Чи мав він слушність, коли так розмірковував?
  • Знайдіть у тексті речення, що розкривають вплив книги лорда Генрі на Доріана.
  • Які захоплення були у героя?

 


  • Прийом «гронування»

 

 

 


Прийом «гронування»

 

 

 

 

 


                        Генрік Ібсен «Ляльковий дім» (10 клас)

 

Піймай помилку (так – ні)

  1. Народився у Норвезькому містечку Шиєні у родині купця 20 квітня 1828 року (ні, у березні)
  2. У 1835 році банкрутство торговельного дому батька прирекло родину на злиденне існування (так)
  3. У 1844 році юнак перебрався до крихітного містечка Грімстад (так)
  4. У містечку Грімстад працював у бібліотеці (ні, в аптеці)
  5. Оселився у Християнії, тодішній столиці Норвегії у 1849 році (ні, у 1850 році)
  6. У 1852 році Ібсен став штатним драматургом новоствореного театру в Бергені (так)
  7. А через рік став художнім керівником другорядного театру Християнії (ні, через п’ять років – у 1857 році)
  8. 1858 року одружився із Сюзанною Дое Турсен, дочкою бергенського священика (так)
  9.  Із 1864 року живе переважно в Римі, Дрездені, Мюнхені (так)
  10. У 1880 році створює драму «Ляльковий дім» (ні, у 1879 році)
  11. У 1891 році повертається до Норвегії (так)
  12. Розбитий паралічем письменник помирає 23 травня 1905 року (ні, 1906 року)

 

«Джигсоу»

Клас ділиться на групи по 4 учні. Кожний одержує певний номер (1, 2, 3, 4). Учні з однаковими номерами збираються разом і обговорюють своє питання. Потім повертаються до своїх груп і виступають у ролі вчителя, по черзі висвітлюючи своє питання.

Нора – «мудра жінка»

  1. Нора і Крістіна
  2. Нора і Крогстад
  3. Нора і Хельмер
  4. Нора і Ранк

 

«Мікрофон»

Аргументуючи, висловити власну думку: «Чому розпалася ідеальна сім’я Нори і Хельмера? У чому ж воно, щастя сім’ї?» 

 

«Ланцюжок»

По черзі назвати пестливі слова, які використовував Хельмер, звертаючись до Нори.

«Стоп-кадр»

  1. Інсценізувати епізод «Нора і Крістіна», коли головна героїня ділиться з подругою своєю таємницею.
  2. Розповідаючи про корисливість Крогстада, зупинитися на розмові з ним Нори, коли він її шантажує.
  3. Під час характеристики Хельмера продемонструвати останню розмову Нори з чоловіком.
  4.  

               Оскар Вайльд «Портрет Доріана Грея» (10 клас)

Про що промовляють дати?

16.10.1854 –

1864 р. –

1871 – 1878 рр. –

1881 р. –

1882 – 1883 рр. –

1884 р. –

1886 – 1888 рр. –

1887 р. –

1888 р. –

1895 р. –

1896 р. –

1898 р. –

30.11.1900 р. –

«Обери позицію»

Розглянувши образ головного героя, визначитися зі своєю позицією; відповіді аргументувати. Для чого варто жити: заради самопожертви, задля краси і втіхи?

«Сходинки пороку Доріана Грея»

Що привело героя до самогубства?

7 – вбивство власної совісті

6 – страх

5 – вбивство людини

4 – розпуста

3 – егоїзм та безсердечність

2 – захоплення бутафорією

1 – усвідомлення своєї краси

Тести

  1. Яка робота Безіла Голуорда була кращою:

а) портрет Доріана Грея

б) портрет леді Гамільтон

в) зимовий пейзаж

2. Чи був одружений лорд Генрі:

а) так

б) ні

в) про це не згадується

3. Де Безіл Голуорд познайомився з Доріаном:

а) у вітальні знатної дами

б) у клубі

в) у нічному клубі

4. Яку репутацію мав Доріан на початку розповіді:

а) звичайної, пересічної людини

б) доброго молодика

в) користувався авторитетом у злочинців

5. Як лорд Генрі познайомився з Доріаном:

а) Доріан прийшов до його доньки

б) вони зустрілися у будинку Безіла Голуора

в) вони були коханцями однієї і тої самої жінки

6. Що боявся втратити Доріан:

а) красу

б) гроші

в) кохання

7. Що на думку лорда Генрі, було в Доріана прекрасним:

а) зовнішність

б) походження

в) розум

8. Хто батьки Доріана:

а) гувернантка і відомий лорд

б) красуня-аристократка і офіцер

в) це невідомо

9. У чому головна зброя лорда Генрі:

а) у походженні

б) у красі

в) у думці і слові

 

 

10. Ким була Сибіл Вейн: а) актрисою

б) служницею

в) герцогинею

11. Як називала Сибіл Вейн Доріана:

а) прекрасний Принц

б) мілорд

в) Злий Чаклун

12. Чому Сибіл Вейн розчарувала  Доріана:

а) він дізнався, з якої вона родини

б) вона почала погано грати на сцені

в) з’ясувалося, що в неї є дитина

13. Що сталося з Сибіл після розлучення з Доріаном:

а) нічого особливого

б) вона поїхала з міста

в) вона отруїлася

14. Що зробив Доріан з портретом:

а) спалив

б) сховав

в) продав

15. Чи дізнався Голуорд про таємницю портрета:

а) так

б) ні

в) про це не йдеться

16. Що трапилося з Безілом Голуордом:

а) потонув у річці

б) переїхав до іншої країни

в) його вбив Доріан

17. Навіщо Доріан одягав лахміття:

а) щоб відвідувати брудні кубла

б) так він жартував з друзями

в) такого не було

18. Хто намагався вбити Доріана:

а) ніхто

б) брат Сибіл

в) мати Кембела

19. Коли портрет знову став гарним:

а) ніколи

б) по смерті Доріана

в) по смерті Голуорда

                               Антон Чехов «Чайка» (10 клас)

 

«Уточни послідовність»

  1. 17 січня 1860 року в південноросійському невеликому провінційному місті Таганрозі народився А.П. Чехов
  2. Через різке погіршення стану здоров’я письменник більшу частину року проводив у Ялті в будинку на горі.
  3. Написав оповідання «Товстий і тонкий», «Хамелеон», «Зловмисник»
  4. Навчався у Таганрозькій гімназії.
  5. Почав писати для театру та співпрацює з Московським художнім театром.
  6. Купив маєток у с. Меліхово (під Москвою), де жив із членами родини.
  7. Господарство повністю вела мати, а добрий і лагідний Антон допомагав їй.
  8. Одружився з Ольгою Кніппер.
  9.  Студент Чехов почав писати і друкуватися в різних виданнях, зокрема в гумористичних журналах. Навчався на медичному факультеті Московського університету.
  10. Коли було потрібно, хлопець працював у крамниці суворого батька.
  11. Здійснив тривалу подорож на Далекий Схід.
  12. Помер письменник у липні 1904 року на німецькому курорті Баденваймер.

 

 

«Один день із життя героя»

Розповісти про приємні дні із життя героїв: Треплєва, Ніни Заречної, Аркадіної.

 

 

«Робота в малих групах»

Об’єднавшись у групи, обговорити питання і записати героїв до певної з них: «Чайки», «Ті, які полюють на них»

 


                                              Кроссворд

 

 

  1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2

 

 3

 

 

 

 

 

 8

  1. Как звали девушку, которую противопоставляла себе Аркадина?
  2. Родственное отношение знаменитой актрисы Аркадиной к Сорину.
  3. Город, куда так рвуться все герои пьесы «Чайка».
  4. Птица, с которой постоянно сравнивала себя Нина.
  5. Где были написаны слова, адресованные Тригорину: «Если тебе корда-нибудь понадобится моя жизнь, то приди и возьми ее»?
  6. Фамилия известного списателя, который гостил в имении.
  7. Имя героини, мечтающей о славе.
  8. Кем стал через 2 года Треплев?

 

 

«Інтерв’ю»

До нас завітала одна із відомих героїнь»Чайки» - Аркадіна. Скористайтеся можливістю, шановні журналісти і телерепортери, візьміть інтерв’ю у цієї зірки.

 

«Мікрофон»

Які обставини змусили Треплєва залишити цей світ?

 

 

 

 

 

«Стрілки»

Віднайдіть потрібну характеристику героя, ставлячи стрілки і коментуючи свій вибір:

 


Ніна

Сорін

Треплєв

Дорн

Шамраєв

Аркадіна

Медведенко

Тригорін

 

 

Відома актриса

Безхарактерний чоловік

Самозакоханий лікар

Дійсний штатний радник

Відомий письменник

Молоденька дівчина, яка мріє про сцену

Творчий молодий чоловік

Недбайливий господар


 

                Шолом Алейхем «Хлопчик Мотл» (8 клас)

 

Інтерактивна гра «Розтлумач мені» з опорою на схему:

а) Екзотизми

Робота в парах. Перший учень називає слово, яке вказує на особливості єврейського життя, другий – дає йому тлумачення. (Наприклад: хедер – школа, рабин – духовний наставник, синагога – молитовний дім…)

б) Власні імена героїв

Завдання виконується ланцюжком. Називається ім’я героя, вказується рід його занять. (Міхель – книгоноша, Нахман – столяр, Мойша – палітурник…)

в) Визначити на основі запропонованих даних (бідняки, середній клас) соціальний стан героїв твору

г) Користуючись природними даними, знайденими у тексті, визначити місця поселення героїв. (Наприклад, герої живуть у смузі осілості. Опис садових порід дерев свідчить, що це південно-східна Україна)

д) Зачитати безпосередні портретні замальовки героїв. Чим пояснюється їх невеличка кількість у творі?

(Автор хоче зосередити увагу читача на внутрішньому світі євреїв, характеризує героїв через їхні дії, вчинки).

 

 

 

 

          Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері» (9 клас)

«Акваріум»

Учні працюють у групах за такими завданнями.

 

«Вибори папи блазнів»

З ким познайомилися?

Яке враження справив Квазімодо?

Як до нього ставиться натовп?

Як сам Квазімодо сприймає себе в ролі «папи блазнів»?

«Двір чудес»

У чому виявляється майстерність опису «Двору чудес»?

Опишіть стан Гренгуара, коли він потрапив у «клоаку» Парижа.

Хто ці люди? Яким ви уявляєте їхнє минуле?

Чи усвідомлюють вони «дно», на яке впали?

Чи можна назвати «Двір чудес» маленькою моделлю французького суспільства?

«Суд над Есмеральдою»

У чому звинувачують Есмеральду?

Як змальовано тих, які судять дівчину?

Чи є авторська оцінка судового процесу?

Як проводиться дізнання в «зловісній на вигляд» кімнаті?

Що нас вражає у ставленні до тортур суддів?

Що можна сказати про судову систему Франції? Чи є цей суд винятком?

«Зустріч Есмеральди з матір’ю»

Чим найбільше вразила вас ця сцена?

Завдяки чому досягається велика емоційність і трагізм епізоду?

Чи була радісною зустріч матері з донькою? В чому полягає трагізм ситуації?

Як захищала мати свою дочку?

Як поводяться кати? Про що це свідчить?

 

  • Яка з розглянутих сцен найтрагічніша? Відповідь мотивуйте.
  • Зачитайте цей епізод.
  • Хто є жертвами людської і соціальної несправедливості?
  • Чи можна стверджувати, що народ – жертва?
  • Чи є жертвою Гренгуар?
  • Яка позиція автора? Чи співчуває він цим героям, людям «дна»? Доведіть свою думку.
  • Чи можна сказати, що багато епізодів та героїв «романтизовані»? Які ознаки романтизму втілені в романі?

 

«Мікрофон»

Учні по черзі, беручи в руки уявний мікрофон, дають відповідь на запитання: «З яким почуттям перегорнута остання сторінка твору?»

 

«Коло думок»

Страчена Есмеральда, помирає Квазімодо. Смерть Клода нічого не змінить у суспільстві, будуть нові кати і нові жертви. Торжествує темне, трагічне начало: Зло.

  • Ви погоджуєтеся з такою думкою?
  • Хто уособлює Зло?
  • Що керує героями у скоєнні зла чи створенні «атмосфери Зла»?

 

 

                               Сапфо та її лірика (8 клас)

 

«Мозкова атака»

  • Назвіть часові рамки античності.
  • Що ви пам’ятаєте про Алкея?
  • Які є види лірики?
  • Що таке епітет, метафора, гіпербола?

 

Сенкан «Сапфо»

  1. Сапфо
  2. Незвичайна, легендарна
  3. Пише, насолоджується, навчає
  4. Відтворює найтонші почуття людини
  5. Поетеса

 

Сенкан «Любов»

  1. Любов
  2. Прекрасна, чиста
  3. Піднімає, окрилює, дарує
  4. Приносить відчуття великого щастя
  5. Подарунок

 

Асоціативні малюнки «Любов»


Гронування «Про Сапфо»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

                      Микола Гоголь «Тарас Бульба» (7 клас)

 

«Обери позицію»

1 – «Тарас Бульба» - втілення кращих рис запорозького козака

2 – «Тарас Бульба – вбивця власного сина»

 

 

                   Федір Достоєвський «Злочин і кара» (10 клас)

 

«Припущення на основі запропонованих слів»

Ключові слова: світ, люди, життя, злочин, кара

 

Інтерпретаційні запитання:

  • Люди, поєднані часом і місцем проживання, сприймають світ однаково? Доведіть свою думку.
  • Який вплив на життя однієї людини справляють інші люди?
  • Яким має бути життя?
  • Що повинно бути пріоритетним у ньому?

 

Кероване читання з передбаченням першої і другої  сторінок роману: текст ділиться на частини, і учням пропонується спрогнозувати, що відбуватиметься далі.

 

«Ромашка Блума»

Прості запитання:

  • Що ми дізнаємось про життя Раскольнікова з перших сторінок роману?
  • Що ми знаємо про його родину?
  • Якою була зовнішність Родіона?
  • Де відбуваються події в романі?

Уточнюючі запитання:

  • Отже, ви стверджуєте, що життя Раскольнікова було складним?
  • Ви вважаєте, що одягнений він був у лахміття?

Інтерпретаційне (пояснююче) запитання:

  • Чому Раскольніков не міг закінчити навчання?

 

Метод «Позначки»

Учні самостійно дочитують перший розділ роману і роблять позначки

 

 

 

«Павутинка дискусії»

Родіону не слід було убивати Альону Іванівну.

 


Я згоден. Родіону не можна було вбивати Альону Іванівну. Необхідно було знайти інший шлях покращення свого становища.

Я не згоден. Якщо все зважити, то у нього не було іншого виходу із ситуації, яка склалася.


 

«Діаграма Вена»

Учні знаходять спільне і відмінне в образах Жульєна Сореля і Родіона Раскольнікова.

 

«Сенкан»
Учні пишуть короткий віршик без рими про такі поняття, як «життя», «світ», «бідність», «злочин», «кара»

«Гронування»

 

docx
Додано
30 березня 2018
Переглядів
3958
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку