У посібнику дібрано оригінальну систему завдань з використанням інтерактивних технологій, методів і прийомів навчання, спрямованих на формування літературної компетентності школярів 5-11 класів. Вони можуть бути використані на уроках зарубіжної літератури як під час перевірки домашніх завдань, так і в ході вивчення та закріплення нового матеріалу.
Посібник адресований учителям зарубіжної літератури.
Інтерактивні методи й прийоми
на уроках зарубіжної літератури
Методичний посібник для вчителів-словесників
2017 рік
Підготовлено:
Терещенко Н.М., вчителем ЗОШ №7 м. Бердянська, «учитель-методист», категорія - вища
У посібнику дібрано оригінальну систему завдань з використанням інтерактивних технологій, методів і прийомів навчання, спрямованих на формування літературної компетентності школярів 5-11 класів. Вони можуть бути використані на уроках зарубіжної літератури як під час перевірки домашніх завдань, так і в ході вивчення та закріплення нового матеріалу.
Посібник адресований учителям зарубіжної літератури.
Рей Дуглас Бредбері «Усмішка» (6 клас)
(Усмішка – радість, добро, мама, тепло, дружба…)
О.Грін «Пурпурові вітрила» (7 клас)
Технологія інтерактивного навчання і прийом «ПРЕС»
О.Вайльд «Портрет Доріана Грея» (10 клас)
Велич і величність мистецтва
Самодостатність мистецтва
Мистецтво вище від істини і моралі
Естетизм за О.Вайльдом Замилування прекрасним
Естетична увага до почутого, вражень
людини
Зображення краси у всіх її проявах
Проголошення гедонізму
Безіл Голуорд – естетизм
Доріан Грей – дендизм
Оскар Вайльд Лорд Генрі – гедонізм
Прийом «гронування»
Генрік Ібсен «Ляльковий дім» (10 клас)
Піймай помилку (так – ні)
«Джигсоу»
Клас ділиться на групи по 4 учні. Кожний одержує певний номер (1, 2, 3, 4). Учні з однаковими номерами збираються разом і обговорюють своє питання. Потім повертаються до своїх груп і виступають у ролі вчителя, по черзі висвітлюючи своє питання.
Нора – «мудра жінка»
«Мікрофон»
Аргументуючи, висловити власну думку: «Чому розпалася ідеальна сім’я Нори і Хельмера? У чому ж воно, щастя сім’ї?»
«Ланцюжок»
По черзі назвати пестливі слова, які використовував Хельмер, звертаючись до Нори.
«Стоп-кадр»
Оскар Вайльд «Портрет Доріана Грея» (10 клас)
Про що промовляють дати?
16.10.1854 –
1864 р. –
1871 – 1878 рр. –
1881 р. –
1882 – 1883 рр. –
1884 р. –
1886 – 1888 рр. –
1887 р. –
1888 р. –
1895 р. –
1896 р. –
1898 р. –
30.11.1900 р. –
«Обери позицію»
Розглянувши образ головного героя, визначитися зі своєю позицією; відповіді аргументувати. Для чого варто жити: заради самопожертви, задля краси і втіхи?
«Сходинки пороку Доріана Грея»
Що привело героя до самогубства?
7 – вбивство власної совісті
6 – страх
5 – вбивство людини
4 – розпуста
3 – егоїзм та безсердечність
2 – захоплення бутафорією
1 – усвідомлення своєї краси
Тести
а) портрет Доріана Грея
б) портрет леді Гамільтон
в) зимовий пейзаж
2. Чи був одружений лорд Генрі:
а) так
б) ні
в) про це не згадується
3. Де Безіл Голуорд познайомився з Доріаном:
а) у вітальні знатної дами
б) у клубі
в) у нічному клубі
4. Яку репутацію мав Доріан на початку розповіді:
а) звичайної, пересічної людини
б) доброго молодика
в) користувався авторитетом у злочинців
5. Як лорд Генрі познайомився з Доріаном:
а) Доріан прийшов до його доньки
б) вони зустрілися у будинку Безіла Голуора
в) вони були коханцями однієї і тої самої жінки
6. Що боявся втратити Доріан:
а) красу
б) гроші
в) кохання
7. Що на думку лорда Генрі, було в Доріана прекрасним:
а) зовнішність
б) походження
в) розум
8. Хто батьки Доріана:
а) гувернантка і відомий лорд
б) красуня-аристократка і офіцер
в) це невідомо
9. У чому головна зброя лорда Генрі:
а) у походженні
б) у красі
в) у думці і слові
10. Ким була Сибіл Вейн: а) актрисою
б) служницею
в) герцогинею
11. Як називала Сибіл Вейн Доріана:
а) прекрасний Принц
б) мілорд
в) Злий Чаклун
12. Чому Сибіл Вейн розчарувала Доріана:
а) він дізнався, з якої вона родини
б) вона почала погано грати на сцені
в) з’ясувалося, що в неї є дитина
13. Що сталося з Сибіл після розлучення з Доріаном:
а) нічого особливого
б) вона поїхала з міста
в) вона отруїлася
14. Що зробив Доріан з портретом:
а) спалив
б) сховав
в) продав
15. Чи дізнався Голуорд про таємницю портрета:
а) так
б) ні
в) про це не йдеться
16. Що трапилося з Безілом Голуордом:
а) потонув у річці
б) переїхав до іншої країни
в) його вбив Доріан
17. Навіщо Доріан одягав лахміття:
а) щоб відвідувати брудні кубла
б) так він жартував з друзями
в) такого не було
18. Хто намагався вбити Доріана:
а) ніхто
б) брат Сибіл
в) мати Кембела
19. Коли портрет знову став гарним:
а) ніколи
б) по смерті Доріана
в) по смерті Голуорда
Антон Чехов «Чайка» (10 клас)
«Уточни послідовність»
«Один день із життя героя»
Розповісти про приємні дні із життя героїв: Треплєва, Ніни Заречної, Аркадіної.
«Робота в малих групах»
Об’єднавшись у групи, обговорити питання і записати героїв до певної з них: «Чайки», «Ті, які полюють на них»
Кроссворд
1 |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
4 |
|
|
|
|
|
|
|||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
2
3
8
«Інтерв’ю»
До нас завітала одна із відомих героїнь»Чайки» - Аркадіна. Скористайтеся можливістю, шановні журналісти і телерепортери, візьміть інтерв’ю у цієї зірки.
«Мікрофон»
Які обставини змусили Треплєва залишити цей світ?
«Стрілки»
Віднайдіть потрібну характеристику героя, ставлячи стрілки і коментуючи свій вибір:
Ніна
Сорін
Треплєв
Дорн
Шамраєв
Аркадіна
Медведенко
Тригорін
Відома актриса
Безхарактерний чоловік
Самозакоханий лікар
Дійсний штатний радник
Відомий письменник
Молоденька дівчина, яка мріє про сцену
Творчий молодий чоловік
Недбайливий господар
Шолом Алейхем «Хлопчик Мотл» (8 клас)
Інтерактивна гра «Розтлумач мені» з опорою на схему:
а) Екзотизми
Робота в парах. Перший учень називає слово, яке вказує на особливості єврейського життя, другий – дає йому тлумачення. (Наприклад: хедер – школа, рабин – духовний наставник, синагога – молитовний дім…)
б) Власні імена героїв
Завдання виконується ланцюжком. Називається ім’я героя, вказується рід його занять. (Міхель – книгоноша, Нахман – столяр, Мойша – палітурник…)
в) Визначити на основі запропонованих даних (бідняки, середній клас) соціальний стан героїв твору
г) Користуючись природними даними, знайденими у тексті, визначити місця поселення героїв. (Наприклад, герої живуть у смузі осілості. Опис садових порід дерев свідчить, що це південно-східна Україна)
д) Зачитати безпосередні портретні замальовки героїв. Чим пояснюється їх невеличка кількість у творі?
(Автор хоче зосередити увагу читача на внутрішньому світі євреїв, характеризує героїв через їхні дії, вчинки).
Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері» (9 клас)
«Акваріум»
Учні працюють у групах за такими завданнями.
«Вибори папи блазнів» |
З ким познайомилися? Яке враження справив Квазімодо? Як до нього ставиться натовп? Як сам Квазімодо сприймає себе в ролі «папи блазнів»? |
«Двір чудес» |
У чому виявляється майстерність опису «Двору чудес»? Опишіть стан Гренгуара, коли він потрапив у «клоаку» Парижа. Хто ці люди? Яким ви уявляєте їхнє минуле? Чи усвідомлюють вони «дно», на яке впали? Чи можна назвати «Двір чудес» маленькою моделлю французького суспільства? |
«Суд над Есмеральдою» |
У чому звинувачують Есмеральду? Як змальовано тих, які судять дівчину? Чи є авторська оцінка судового процесу? Як проводиться дізнання в «зловісній на вигляд» кімнаті? Що нас вражає у ставленні до тортур суддів? Що можна сказати про судову систему Франції? Чи є цей суд винятком? |
«Зустріч Есмеральди з матір’ю» |
Чим найбільше вразила вас ця сцена? Завдяки чому досягається велика емоційність і трагізм епізоду? Чи була радісною зустріч матері з донькою? В чому полягає трагізм ситуації? Як захищала мати свою дочку? Як поводяться кати? Про що це свідчить? |
«Мікрофон»
Учні по черзі, беручи в руки уявний мікрофон, дають відповідь на запитання: «З яким почуттям перегорнута остання сторінка твору?»
«Коло думок»
Страчена Есмеральда, помирає Квазімодо. Смерть Клода нічого не змінить у суспільстві, будуть нові кати і нові жертви. Торжествує темне, трагічне начало: Зло.
Сапфо та її лірика (8 клас)
«Мозкова атака»
Сенкан «Сапфо»
Сенкан «Любов»
Асоціативні малюнки «Любов»
Гронування «Про Сапфо»
Микола Гоголь «Тарас Бульба» (7 клас)
«Обери позицію»
1 – «Тарас Бульба» - втілення кращих рис запорозького козака
2 – «Тарас Бульба – вбивця власного сина»
Федір Достоєвський «Злочин і кара» (10 клас)
«Припущення на основі запропонованих слів»
Ключові слова: світ, люди, життя, злочин, кара
Інтерпретаційні запитання:
Кероване читання з передбаченням першої і другої сторінок роману: текст ділиться на частини, і учням пропонується спрогнозувати, що відбуватиметься далі.
«Ромашка Блума»
Прості запитання:
Уточнюючі запитання:
Інтерпретаційне (пояснююче) запитання:
Метод «Позначки»
Учні самостійно дочитують перший розділ роману і роблять позначки
«Павутинка дискусії»
Родіону не слід було убивати Альону Іванівну.
Я згоден. Родіону не можна було вбивати Альону Іванівну. Необхідно було знайти інший шлях покращення свого становища.
Я не згоден. Якщо все зважити, то у нього не було іншого виходу із ситуації, яка склалася.
«Діаграма Вена»
Учні знаходять спільне і відмінне в образах Жульєна Сореля і Родіона Раскольнікова.
«Сенкан»
Учні пишуть короткий віршик без рими про такі поняття, як «життя», «світ», «бідність», «злочин», «кара»
«Гронування»