Виступ на семінарі "Формування навичок самостійної роботи на етапі закріплення вивченого матеріалу"

Про матеріал

Самостійна робота учнів є одним із го­ловних засобів систематичного й швидкого за­своєння матеріалу. Учні, які навчилися самостійно працювати, набувають навичок роботи з книгою, одержують більше задоволення від своєї, роботи, оскільки особисто долають перешкоди, шукають кращі способи швидкого виконання роботи, досягають результату без сторонньої допомоги.

Перегляд файлу

 

Формування навичок самостійної роботи на етапі закріплення вивченого матеріалу

...Єдиною міцною основою всякого плодотворного навчання самостійна робота учнів.      (К.Д.Ушинський)

Самостійна робота учнів є одним із го­ловних засобів систематичного й швидкого за­своєння матеріалу. Учні, які навчилися самостійно працювати, набувають навичок роботи з книгою, одержують більше задоволення від своєї, роботи, оскільки особисто долають перешкоди, шукають кращі способи швидкого виконання роботи, досягають результату без сторонньої допомоги.

Самостійна робота розвиває в учнів:

а) кмітливість, ініціативу, творчість, твердість волі, наполегливість і завзяття в роботі, дисциплінованість;

б) сприяє зміцненню знань і навичок, дає можливість поглиблювати й розширювати знання,

в) надає можливість вчителеві вивчити можливість кожного учня в процесі його роботи, спостерігати й відзначати його сильні і слабкі сторони;

г) полегшує проведення поточного обліку роботи учня.

 Під час закріплення вивченого використовую такі форми са­мостійної роботи:

1.Складання плану, тез, конспекта, написання творчої роботи

Наприклад,

  • скласти план до балади Ф. Шиллера «Рукавичка»;
  • написати власний міф про створення світу;
  • зробити виписки, упорядкувати цитати на тему; «Майстерність психо­логічного портрета в повісті О.Бальзака «Гобсек»;
  •  написати листа від імені героїв про найголовніше та найцікавіше при вивченніповісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»);
  • Анкета митця

Запитання

Відповідь учня

1. Рік народження.

1265 рік

2. Місце народження.

Італійське місто Флоренція

3. Соціальний статус батьківської сімї.

Старовинна лицарська сімя

4. Освіта.

Ймовірно, навчався в університеті  Болоньї або Падуї

5. Участь в політичній боротьбі.

Був у партії гвельфів, намагався примирити та обєднати їхні сили

6. Причини вигнання з Флоренції.

Політичні противники засудили Данте на вигнання з конфіскацією майна

7. Місто, в якому пройшли останні роки життя.

Равенна

8. Рік смерті.

1321 рік

9. Найвідоміші твори.

Збірка «Нове життя», поема «Божественна Комедія»

10. Ідеальна кохана.

Беатріче

11. Послідовники поета.

Італійські письменники Франческо Петрарка, Джованні Боккаччо

  • Уклади паспорт казки «Пані Метелиця».

Назва:

Батьківщина:

Походження:

Герої:

Конфлікт:

Тема:

Головна думка:

Жанр:

Жанрові особливості:

2. Складання таблиць, схем

Наприклад:

  • скласти порівняльну таблицю до характеристики образів Оста­па та Андрія за повістю М.Гоголя «Тарас Бульба»;
  •  підготувати тематичний альбом на тему: «Роберт Бернс»— народний шотландський поет»

    Що мені вже відомо про поему „Іліада” ?

                   Про що я довідався на уроці?

1.  Історія Троянської війни – міфологічна основа поеми.

1.  Викрадення у Ахілла його полонянки Агамемноном, гнів Ахілла.

2.  Мова твору – архаїчна.

2. Відмова Ахілла виходити на поле битви, наслідки для греків – поразки.

3.  Щит Ахілла – енциклопедія життя стародавніх греків.

3. Смерть Патрокла в обладунках Ахілла від руки Гектора.

4.  Ахілл – головний герой  твору.

4. Бажання Ахілла помститися вбивці свого друга. Смерть Гектора.

5.  Тема поеми – гнів Ахілла на Агамемнона та те, до чого цей гнів призвів.

5.  Відчайдушний вчинок Пріама, царя Трої.

  Шляхетність Ахілла.

6.  Заспів – це.......

6.  Гомер – гуманіст.

 

 

«Кола Вена»

«Інформаційне гроно»

„Сенкан” – пятирядковий неримований вірш, що складається із 11 слів:

1-й рядок – 1 слово – іменник

2-й рядок – 2 слова – прикметники

3-й рядок – 3 слова – дієслова

4-й рядок – фраза із 4 слів

5-й рядок – 1 слово – іменник-синонім

Учні виконують завдання самостійно за варіантами:

 

1 варіант                                   2 варіант                             3 варіант

 

Тіртей                                        Сапфо                                 Архілох

Порівняльна характеристика Дон Кіхота та Санчо Панса.

Дон Кіхот

Відмінне

Санчо Панса

Бідний ґідальго

Походження

Селянин, хлібороб

«Худий та високий»

Зовнішній вигляд

«Товстий та пузатий»

Лицар

Заняття

Зброєносець

Знищувати зло на землі

Мета життя

Корисливі наміри (стати губернатором)

Хоробрий, сильний, відважний, енергійний, романтик

Риси вдачі

Боягуз, слабкий, відсутня сила волі, практична людина

Безкорисливість (не чекає ніякої плати, не прагне слави)

Мета вчинків

Корисливість (ні від чого не відмовляється, може й сам узяти)

Добрі, людяні, трішки дивакуваті, здатні шукати кращої долі

 

  • Літературознавче  дослідження.  Ми  вже  знайомі  з  поняттям

«мандрівний сюжет». Дослідимо сюжет про двох дочок у різних народів

Чому,  на  твою  думку,  таким  популярним  є  сюжет  про  двох  доньок  у

світовому фольклорі?

Спільне

 

Відмінне

 

«Пані Метелиця»

«Морозко»

«Дідова та бабина

дочка»

 


 


3.Відповідь на запитання:

„Мікрофон”

- Чому давні греки вважали Ахілла та Гектора ідеалом воїна, людини?

1. Чому вас навчила казка про Синдбада?

2. Яка роль казки у житті людини?

3.  Чи  вплинув  на  вас  головний  герой?  Чи  зміниться  щось  у  вашому

житті?

4. До чого будете прагнути?

  • Конструювання запитань до твору — наприклад, побудувати систему запитань до повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі».
  • Доведіть   або  спростуйте  висловлювання  :  «Казка   про

рибалку  та  рибку»  належить  до  типу  чарівних  казок». Аргументуйте свою відповідь.

  • Завдання 1. «Моя формула краси людини»  . Спробуйте скласти свою

формулу  красивої  людини  і  поясніть,  чому  саме  таку  формулу  ви

запропонували, чи відповідає ваша формула духовному світу Хлопчика 

зірки ?

… + … + … + …. = КРАСИВА ЛЮДИНА

(Наприклад,  ДУША,  СЕРДЕЧНІСТЬ,  НАМІРИ,  ДІЇ,

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ,  ЗОВНІШНІСТЬ,  ЛАГІДНІСТЬ,  ТАКТОВНІСТЬ

тощо)

  • Завдання  2.   «Я  прогнозую    Спробуйте  спрогнозувати,  чи  зміниться Хлопчик – зірка? Чому саме так О. Уайльд назвав свій твір ? (Зверніться до схеми зірки з промінцями).

4.Вікторини:

  • Вікторина «Літературний розумник»
  1.   Кого вважають засновником жанру байки у світовій літературі?(Езопа).
  2.   Як називають автора байок?(Байкар).
  3.   Хто з байкарів був рабом?(Езоп).
  4.   Країна, що подарувала світові основоположника жанру байки. (Давня Греція).
  5.   Частина байки, в якій розповідається про події.(Оповідка).
  6.   Частина байки, в якій міститься повчання.(Мораль).
  7.   Хто з байкарів був художником?(Леонардо да Вінчі).
  8.   Езоп писав байки віршами чи прозою?(Прозою).
  9.   Який основний літературний прийом використовується в байці? (Алегорія).
  10. Мова, сповнена натяків, недомовок?(Езопова мова).
  11. Найвідоміший французький байкар.(Лафонтен).
  12. Кого із байкарів автор пам’ятника зобразив разом із персонажами його творів?(Крилова).

 

 

  • «Впізнай героя»
  1. « Одною рукою коня тримав,

Другою рукою дуба рве

Дуби рве самі коренистії

Та мости мостить,

Шлях укладає та все прямоїжджий».

                                                                    ( Ілля Муромець )

2.« Як засвистить … по-солов’їному,

Як закричить він по-звіриному,

 Як зашипить по-зміїному…»

                                                     ( Соловій-розбійник )

3.« Він встромив його в рота вузьким кінцем

І враз почав сурмить,

І сімдесят його молодців

На поклик з’явились ту же мить».

                                                             ( Робін Гуд )

5.Тести :

  • «Тест-вибір» (до питань є варіанти відповідей, з яких одна чи кілька правильні. Потрібно вказати правильні. Наприклад, тест-вибір за романом Р.Л.Стівенсона «Острів скарбів» на знання змісту роману:

1.Хто такий «Веселий Роджер»?

              а) капітан корабля;  в) назва корчми,

              б) чорний піратський прапор.

2. Чи всі скарби вивезли з острова:

              а) так,  б) тільки частину,

              в) нічого не вивезли?

  • «Клоуз-тест» (тест-доповнення). Наприклад:
  1. Справжнє ім’я Джека Лондона…
  2. У дитинстві хлопчик голодував, навіть одного разу у школі він…
  3. Справжнього батька Джек Лондон ніколи …
  4. По десять годин хлопчик працював у тринадцятирічному віці на…
  5. Свою працю Джек Лондон продовжив у колі …
  6. Взяти участь у літературному конкурсі йому порадила…
  7. Прагнення отримати вищу освіту змусило Джека Лондона вступити до …
  8. Захворівши на «золоту лихоманку» письменник вирушив на …
  9. Після публікації книг, коли ім’я Джека Лондона стало значнішим, він мріяв про…

Рівень 3

     10.Чому письменник в автобіографії писав: «У мене не було дитинства»?

11. Про які риси характеру свідчить опис зовнішності Джека Лондона?

 

  • «Альтернативний тест» (містить лише два варіанти відповіді: «так» чи «ні». Наприклад:

1.Геракл – син Зевса і смертної жінки Алкмени.

2. Цар Еврисфей був сміливим і сильним.(Боягузливий і пихатий).

3.Цар Еврисфей був другом Геракла.(Прагнув загибелі Геракла, боявся його).

4.Геракл здійснив 12 подвигів.

 

  • Літературні диктанти
    1. Літературний диктант. Відновіть розповідь про літературного героя, вставивши потрібні за змістом слова.

Робінзон Крузо народився у 1632 році в заможній сім’ї у місті…(Йорку). Батько бачив свого сина  у майбутньому…(юристом). Але Робінзон  мріяв лише про …(морські подорожі).1 вересня 1651 року Робінзон Крузо, не спитавши дозволу батьків …(вирушив у плавання). Перше плавання було невдалим, оскільки корабель …(під час бурі затонув). Врятувавшись та переживши потрясіння, Робінзон знову вирушив у море. Цього разу на корабель, що плив до берегів Гвінеї, напали…(пірати) і юнак потрапив у рабство. Лише через…(2 роки) Робінзон зумів утекти. Згодом Крузо опинився в Бразилії і став власником…(цукрової плантації). 1 вересня 1659 року непосидючий моряк знову вирушив до Гвінеї, щоб купити там…(рабів). Але корабель під час шторму врятувати було неможливо. Робінзон Крузо став єдиним, кому пощастило вижити.

2. Літературний диктант

1. Хто виховував Тома Сойєра? (Тітка Поллі)

2. У якому містечку жив головний герой? (В американському Сент-Пітерсберзі)

3. На березі якої ріки було це місто? (Міссісіпі)

4. Яке покарання отримав Том однієї суботи за свої витівки? (Фарбувати паркан)

5. Як працював Том, щоб привернути до себе увагу й викликати заздрість друзів? (Із натхненням, завзяттям, як справжній художник)

6. Ким був у містечку Гекльберрі Фінн? (Безпритульний)

7. Чому матері ненавиділи Гека? (Бо його наслідували діти)

8. Із якою метою Том і Гек пішли вночі на кладовище? (Щоб випробувати засіб від бородавок)

9. Яка пригода трапилася там? (Хлопці стали свідками вбивства)

10. Чому Том порушив обіцянку Гекові мовчати? (Хотів урятувати безвинну людину)

11. Ким став Том після свідчення у суді? (Героєм міста)

12. Що означає псевдонім «Марк Твен»? («Мірка два» - глибина, достатня для судноплавства)

  1.  
  • Хронологічні диктанти (пропонуються тоді, коли є потреба запам’ятати найважливіші дати, пов’язані з життям і творчістю письменника). Наприклад, Д. Дефо «Робінзон Крузо»:

«Що означають такі цифри і дати?»

  1. 1 вересня 1651 року
  2. 19 років.
  3. 2 роки.
  4. 1 вересня 1659 року.
  5. 18 років.
  6. 12 днів.
  7. 8 років.
  8. 240 фунтів.
  9. 30 вересня 1659 року.
  10. 11 рейсів.
  11. 1719 рік.
  12. 19 грудня 1686 року.

 

6. Кросворди

1. Розгадавши кросворд, и назвете ім’я творця французької комедії

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

  1. Панівний напрям французької літератури XVII ст.
  2. Головний теоретик класицизму.
  3. Французький король, який проголосив: «Держава – це я!»
  4. Драматург, представник французького класицизму.
  5. Засновник Французької Академії.
  6. Класи цисти вважали, що … людини повинен перемагати пристрасті.

 

Відповіді: 1. Класицизм. 2. Буало. 3. Людовік. 4. Корнель. 5. Ришельє. 6. Розум.

Ключове слово – Мольєр.

2. Розв’язавши кросворд, ви дістанете ім’я головного героя твору.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BD10939_ 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

5

 

 

 

 

 

  6

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

  1. Власник судна, на якому подорожують герої.
  2. Негр-работорговець.
  3. Одна з найбільших річок Анголи..
  4. Ім’я дослідника Африки.

 

 

Самостійна робота — важливий структурний елемент вивчення зарубіжної літератури, який сприяє розвитку самостійного мислення шко­лярів, активізації  їхнього навчання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Миколаївська загальноосвітня школа  IIII ступенів № 51

 

 

 

 

 

 

Формування навичок самостійної роботи на етапі закріплення вивченого матеріалу

( семінар-практикум)

 

Вчитель зарубіжної літератури – Мукан Наталя Михайлівна

 

 

C:\Documents and Settings\Admin.MICROSOF-EA64C3\Рабочий стол\КЛИПАРТ\Клипарт Книги тетради\3925151.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 березня 2018
Переглядів
1661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку