Урок "О.Турянський. Поза межами болю"

Про матеріал
Практичний матеріал щодо формування соціальної компетентності учнів на уроках української літератури
Перегляд файлу

Практичний матеріал щодо формування соціальної компетентності учнів на уроках української літератури

 

Тема. Осип Турянський „Поза межами болю“.

Загальнолюдські мотиви у творі, гуманістичні цінності, що утверджуються в ньому. Біологічні інстинкти й духовна воля до життя. Ідея перемоги духа над матерією

  1. Епіграфи до уроку: Між небом і землею життя людини найцінніше. Протагор.

 Лише ті здатні жити, кому часто доводилося бути на краю смерті. Дж.Неру.

 Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо. О.Генрі

(учні вибирають один і працюють над його обґрунтуванням протягом уроку)

  1. Постановка проблеми, над вирішенням якої працюємо протягом уроку:

У чому сенс життя людини? (думки учнів на початку уроку й у кінці уроку після роботи над твором – доповнення, коригування).

3. Евристична бесіда.

- Які твори української літератури застерігають нас від мілітаризму, війни? („Оборона Буші“ М. Старицького, „Вершники“ Ю.Яновського, „Я (Романтика)“ М.Хвильового, „В житах“ Г.Косинки, „Україна в огні“ О.Довженка, „Момент“ В.Винниченка та інші)

- Що хоче показати своїм твором кожен автор?

 - Узагальніть тему та ідею творів. (Показується безглуздя війни, її антигуманна сутність, пов’язана з людськими вадами, аморальністю; прослідковується заклик залишатися людиною в найскладнішій ситуації, утверджується найвища цінність – людське життя, любов)

- Як ви розумієте слова Осипа Турянського? Як можна пов’язати їх з біографією письменника? „Людина на війні — це воля. Є воля — є людина! Нема волі — нема людини! Скільки волі, стільки й людини“.

4. Дискусійне запитання: Що керує людиною на війні: інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги над собою?

5. Метод проектних технологій: Проектуємо модель життя людей планети без воєн? Чи реально це?

6. Скласти сенкан з одним із слів:

Життя …(багатостороннє, бурхливе виховує, навчає, розвиває дає змогу реалізувати себе боротьба)

Смерть… (нестерпна, незвідана відбирає, карає, знищує є небажаною для кожної людини вічність)

7. „Мікрофон:

Чого навчає цей твір?

Чи наділені ви достатньо фізичною та моральною силою для подолання життєвих труднощів?

Про що потрібно пам’ятати кожному, хто робить певні кроки, що можуть принести лихо іншим?

Чи здатні залишатися оптимістом навіть у критичній для вас ситуації?

Що побажали б ви людям XXІ століття?

Після прочитаного твору війну я став(ла) сприймати як….

8. Коло Вена: Що єднає і різнить Оглядівського і Добровського (Оглядівський: спокійний, врівноважений, глибоко сприймає горе товаришів, слабкий фізично, вижив. Добровський: іронізує, має організаторські здібності, гордий, не показує свого безсилля, загинув від пострілу своєї ж рушниці. Обидва: українці, освічені, притаманна воля до життя.

9. Міні-диспут: Добровський про смерть Бонні: „Прокляте те життя, в котрому слабший мусить згинути, щоб дужчий міг жити“.

Чи не є це запереченням життя взагалі?

 Міжпредметні зв’язки.

1. Група „Історики“ підготувала матеріал про австро-сербський фронт Першої світової війни

2. Група „Лінгвісти“ підготувала пояснення окремих слів (межа, воля, біль)

Межа( за Академічним тлумачним словником української мови) - перен. Останній, крайній ступінь. Є і в житті людини, і в житті цілих народів така межа, за яку ніяк не можна відступати, не втративши гідності ; Найміцніший сплав сталі має межу витривалості; - критичну грань між чим і чим, чого і чого, перен. Границя поділу, розрізнення яких-небудь явищ, предметів тощо. Я і сам знаю, що не можна провести межу між живим і мертвим. І надто тонкою буває межа, яка розділяє добро й зло, любов і ненависть, злети й падіння.

 Воля - одна з функцій людської психіки, яка полягає насамперед у владі над собою, керуванні своїми діями й свідомому регулюванні своєї поведінки. Він зусиллям волі подавив у собі те бажання. Прагнення досягти своєї мети; рішучість. Наполегливість, воля - усе на путі переможе -  І гірські перевали, і хащі, й глибокі моря.

Біль - відчуття фізичного страждання. Він аж застогнав від болю; Відчуття прикрості, образи, смутку. З болем у серці згадав Силантьєв, що техгурток.. працює кволо.

3. Група „Психологи“ допоможе скласти психологічну характеристику героїв твору, які опинилися у надзвичайно важких умовах.

Страх – внутрішній стан, що обумовлений загрозою реального та передбачуваного лиха. З точки зору психології вважається негативно забарвленим емоційним процесом. Афективний страх зумовлюють надзвичайні реальні обставини, здебільшого пов’язані з небезпекою для власного життя. Він виражений у тому, що на певний час паралізує волю людини, її здатність до свідомої діяльності. Робота нервової системи різко порушена і людина не дає собі звіту у вчинених діях. Паніка охоплює майже раптово цілу масу людей, заражає їх почуттям неминучої небезпеки.

Стрес. Поняття „стрес“ (англ. stress - напруження) було запропоновано канадським ученим Г. Сельє як спосіб досягнення резистентності (стійкості) організму до дії негативних чинників будь-якого походження. Це неспецифічна реакція на різноманітні подразнення, що перевищують певний рівень і тому стають неприємними і небажаними. Ця реакція виникає і тоді, коли організм не може протягом тривалого часу перебувати у стані напруження. Згідно з поглядами професора Різві стрес може розглядатися у трьох значеннях:

1)стрес - стан тривоги в організмі, який він прагне усунути чи зменшити;

 2)стрес - психічні і поведінкові реакції, що відображають стан внутрішнього неспокою чи його придушення;

3)стрес - подія чи умова в фізичному чи соціальному оточенні, яка веде до вживання заходів для агресії, уникнення, прийняття рішення про усунення і ослаблення загрозливих умов.

Психологічний стрес як особливий психічний стан є своєрідною формою відображення суб'єктом складної, екстремальної ситуації, в якій перебуває людина. Оцінка життєвої ситуації, сприйняття її як загрозливу для фізичної, психічної складової особистості залежить від індивідуальних властивостей особистості, умінь, навичок відповідно до специфіки особистого досвіду індивіда під час переживання схожих ситуацій. Емоційна реакція особистості є суттєвою внутрішньою умовою, що визначає її психічну життєдіяльність. Поради психолога (прийоми, що допоможуть зняти стрес)

4. Мистецький контекст. Асоціативна вправа ( звучить „Танець смерті“ Антоніо Вівальді) Уявіть, що перед вами мольберт, фарби й пензлі. У кольоровій гамі вам потрібно усно змалювати загальне враження від прочитаного твору О. Турянського „Поза межами болю“. Які кольори ви б використали? (відповіді учнів). Чи співпадають вони з тими, які використані на картинах цієї тематики? Складіть асоціативний ряд до слова війна - (жах, смерть, кров, нещастя, горе, розруха, розлука, сироти…). Його можна утворити й за допомогою малюнків.

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
268
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку