Практичний матеріал щодо формування лідерської компетентності учнів на уроках української літератури
Тема: Драматичний етюд Олександра Олеся „По дорозі в Казку“. Трагічна суперечність між духовністю, мрією й жорстокою дійсністю
Епіграфи до уроку: Людину можна знищити, але її неможливо перемогти (Е.Хемінгуей). Важко повзти з гордо піднятою головою (М.Жванецький). Можливість вибору робить людину людиною. Однак саме це найбільше ускладнює людині життя.
1.Метод „Незакінчене речення“: Сумніватися – це добре чи погано?
2. Як ви думаєте, що поєднує вислови відомих людей? Як це пов’язано з темою уроку? „Не дано стати великим лідером тому, хто хоче зробити все сам або привласнити собі всі заслуги за зроблене“ (Е. Карнегі);
„Своєю справою кожен повинен займатися так, ніби допомоги йому шукати ніде“ (Д. Галіфакс);
„Великі можливості приходять до всіх, але багато людей навіть не підозрюють, що зустрічалися з ними“ (В. Даннінг).
6. Проблемне запитання Чи відповідають риси характеру головного героя твору рисам лідера?
Що саме стало причиною того, що мрія не була досягнута?
Ознайомившись із сходинками „Кроки до успіху“, робимо висновок: Якої (яких) сходинок немає в головного героя? Чи можна без цих рис характеру бути лідером? Як їх виховати у собі?
9. Домашнє завдання. Онлайн-тестування „Потенціал лідера“ http://www.iolya.com.ua/index.html
10. Дискусійні питання: Чи варто брати на себе відповідальність за щось важливе для суспільства?
Сумніватися – це добре чи погано? (Тільки люди самовпевнені, недалекоглядні ні в чому не сумніваються. Мудрець же шукає підтвердження істині, а тому й сумнівається, шукаючи правильний шлях. До звинувачень він ставиться виважено, помірковано.)
12. Робота в групах:
1- ша група. Завдання. Виписати цитати до образу головного героя. Скласти його образну характеристику
2-га група. Завдання. Виписати цитати до образу юрби. Охарактеризувати натовп
3-тя група. Завдання. Зробити порівняльний аналіз драматичного етюду „По дорозі в Казку“ й поеми І. Франка „Мойсей“.
13. Створіть асоціативні кущі до понять або сенкан: Лідер ( духовна сила - особистість -благородство вчинків - альтруїзм - самопожертва…) Юрба (маса – безформенна- інстинкти- стадо - злість - злорадство - жорстокість)
14. Метод „Мікрофон“:
- На якому шляху до омріяної свободи, на вашу думку, перебуває наш народ сьогодні?
- Які моральні й духовні цінності повинні, на вашу думку, мати сьогоднішні поводирі нації, українські державотворці?
- Які слова сказав би Мойсей сьогоднішнім українцям?
- Чим переймаються українці сьогодні більше: духовними цінностями чи матеріальними?
- Які вожді ведуть народ за собою сьогодні? Чи вірить їм народ?
- Чи вірите ви, що будемо пишатися своєю Батьківщиною перед світом?
- Чи зміг би я бути людиною, що здатна повести за собою народ? Чи стало б у мене сил? Які риси характеру для цього кроку притаманні мені? Над чим потрібно працювати?
-Скоро ти станеш повноцінним громадянином України. Яким громадянином ти будеш? Наскільки це питання важливе для тебе? Чи важливо, щоб громадяни держави були патріотами? Чому?
Міжпредметні зв’язки.
У давнину був собі один мудрець, до якого люди приходили за порадою. Усім він допомагав, люди йому довіряли і дуже поважали його вік, життєвий досвід і мудрість. Якось одна заздрісна людина вирішила знеславити мудреця у присутності багатьох людей. Заздрісник і хитрун придумав цілий план, як саме це зробити: „Я упіймаю метелика й у жмені принесу мудрецю, потім запитаю його: живий у мене в руці метелик чи мертвий. Якщо мудрець скаже, що живий, я стисну щільно кулак, роздавлю метелика й, розкривши долоню, скажу, що наш великий мудрець помилився. Якщо мудрець скаже, що метелик мертвий, я розкрию кулак, метелик вилетить живий і неушкоджений, і я скажу, що наш великий мудрець помилився“. Так і зробив заздрісник, піймав метелика і пішов до мудреця. Коли він запитав мудреця, той відповів: „Усе в твоїх руках“.
2.Завдання випереджувального характеру:
1-а група „Історики“ підготувала матеріал про визначні історичні постаті, визначила риси характеру, що притаманні їм, як лідерам.
2-а група „Психологи“ підготувала матеріал про типи лідерів.
Лідер-організатор. Його головна відмінність в тому, що потреби колективу він сприймає як свої власні і активно діє. Причому бере на себе ту частину роботи, яку інші з якихось причин - пасивності, відсутності здібностей, ліні і т.п. - узяти на себе не можуть. При цьому він не перетворюється на „хлопчика на побігеньках“, тому що без розпоряджень і команд уміє залучати до справи і інших. Хай навіть ця справа для когось і не вигідна, та зате потрібна колективу. Лідер оптимістичний і упевнений, що більшість проблем цілком вирішувана. За ним йдуть, знаючи, що він не стане пропонувати марну справу. Уміє переконувати, схильний заохочувати, а якщо і доводиться виразити своє несхвалення, то робить це, не зачіпаючи чужої гідності, і в результаті люди прагнуть працювати краще. Готовий використовувати корисні пропозиції товаришів, що навіть суперечать його власній позиції. Саме такі люди завжди на виду в будь-якому неформальному колективі, починаючи від компанії на заміській прогулянці до серйозної суспільної організації, що не встигла ще обрости бюрократичним апаратом. Лідер-творець. Привертає до себе перш за все здатністю бачити нове, братися за рішення проблем, які можуть показатися нерозв'язними і навіть небезпечними. Може поставити задачу так, що вона зацікавить і приверне людей. Не командує, а лише запрошує до обговорення. Проте багато хто сприймає це як наказ і виконує його охоче і безкорисливо. Спілкування з таким лідером лестить самолюбності оточуючих його і тим самим ще більше збільшує їх добровільну залежність. Лідер-боєць. Вольова, упевнена в своїх силах людина. Першим йде назустріч небезпеці або невідомості, без коливань вступає в боротьбу. Готовий відстоювати те, в що вірить, і не схильний до поступок. Нерідко бере відповідальність за те, що відбувається на його очах, не виправдовуючись тим, що, мовляв, „начальству видніше“ або „моя хата з краю“. Захоплені його сміливістю, за ним йдуть і інші. Проте такому лідеру деколи не вистачає часу, щоб продумати свої дії і все передбачити. З цієї ж причини може зарахувати у вороги недавнього соратника, не зрозумівши його логіки. „Божевілля хоробрих“ - ось його стиль. Лідер-дипломат. Якби він використовував свої здібності в зло, то його цілком можна б було назвати майстром інтриги. Він спирається на чудове знання ситуації, у тому числі і її прихованих деталей, в курсі пліток і пересудів і тому добре знає, на кого і як вплинути. Не подаючи вигляду, чуйно реагує на все, що згодом можна використовувати. Віддає перевагу довірчим зустрічам в колі однодумців. Дозволяє відкрито говорити те, що всім відомо, щоб відвернути увагу від своїх планів, що не афішуються. Правда, такого ґатунку дипломатія нерідко лише компенсує невміння керувати більш гідними способами. Лідер-утішник. До нього пнулися тому, що він готовий підтримати у важку хвилину. Поважає людей, відноситься до них доброзичливо. Ввічливий, попереджувальний, здібний до співпереживання. Він завжди знайде час, щоб вислухати людину, гарантуючи при цьому збереження таємниці. Своїм оптимізмом допомагає повірити в свої сили, чого від нього часто і чекають. Проте він не просто терплячий слухач. Аналізуючи проблему, разом із співбесідником уміє знаходити вихід з складного положення.
(Учні в процесі ознайомлення з інформацією визначають, який тип лідера притаманний їм.)
3. Словникова робота
Лідерство – провідний вплив члена групи - лідера - на групу в цілому. Лідерство вивчається у соціальній психології, де виділяються дві основні лідерські ролі, пов’язані з різними аспектами функціонування: діловий лідер, емоційний лідер. Стилі лідерства: авторитарний (лідер діє владно, жорстко); демократичний (свобода дій, рішень, ініціативи); ліберальний (усувається від активного управління, необмежена свобода дій) Народ - в етнічному вимірі фактично збігається з визначенням поняття етнос. У державно-політичному розумінні -це об'єднання різних етносів, пов'язаних спільністю державно-політичних інтересів, громадянства тощо. Нація- історична спільність людей, що складається у процесі формування спільності території, економічних зв'язків, мови, етнічних особливостей культури та характеру.
4. Сходинки „Кроки до успіху“: