Зарубіжна література 5 клас
_____________________________
УРОК № 45
Тема уроку: Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди.
Мета:
навчальна: розкрити особливості поведінки героїні, показати чудовий період в житті людини-дитинство, вчити аналізувати внутрішній світ персонажу;
розвивальна: розвивати навички зв’язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту; розвивати образне та асоціативне мислення;
виховна: формувати позитивне світосприйняття.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: виставка дитячих ілюстрацій, ілюстрації до казки.
Очікувані результати: описує і характеризує образ Аліси, розкриває особливості поведінки героїні, аналізує внутрішній світ Аліси; переказує зміст основних епізодів твору Льюїса Керрола (пригоди Аліси в країні Див).
Епіграф
Льюїс Керролл
На минулому уроці ми дізналися про автора казки «Аліса в Країні Див». Сьогодні я сподіваюся, ви всі бажаєте дізнатися більше про пригоди головної героїні. Ви дізнаєтесь, які незвичайні слова і вислови використовує автор, щоб відтворити дивовижний світ куди потрапила Аліса. Тож продовжуємо мандрівку в чарівну атмосферу казки!
Для початку за допомогою тестових завдань ми перевіримо як ви зрозуміли прочитані вами розділи
Тестові завдання
1.Аліса сиділа на бережку ріки з:
а) братом; ,
б) сестрою;
в) подружкою;
а) березневий заєць з блакитними очима;
б) рудий собака з рожевим бантиком на шиї;
в) білий кролик з рожевими очима.
3. Кролик втік ...
а) у велику нору під смородиною
б) в маленьку нірку під живоплотом
в) у велику нору під шипшиною
4 . Кролик витягнув з кишені жилета ...
а) годинник
б) ключ
в) записну книжку
5.Пролітаючи в норі, Аліса прихопила з собою:
а)красиву картину;
б)різнобарвну паросольку;
в)баночку із джемом.
6. На скляному столику нічого не було, крім крихітного ...
а) срібного ключика
б) золотого ключика
в) мідного ключика
7. Що побачила Аліса за маленькими дверцятами , величиною не ширше мишачої нори ?
а) Прекрасний сад
б) Чудовий замок
в) Квіткове поле
8. У скляній коробочці Аліса знайшла пиріжок зі словами « З'їж мене » , які ...
а) були виведені масляним кремом
б) шоколадною глазур'ю
в) викладені смородинками
9. З яким предметом порівняла Аліса своє раптове зменшення ?
а) з підзорної трубою
б) з пірамідою
в) з пісочним будиночком
10 . У тій же калюжі , де плавала Аліса, виявилася ...
а) жаба
б) миша
в) кішка
11.Як Аліса вирішила бути добрішою до своїх ніг?
а)надсилати їм подарунки до кожного Різдва;
б)ніколи не забувати ретельно зав'язувати шнурочки на черевиках;
в)не бігати прудко, щоб не впасти й не забитися.
12.Білий кролик, злякавшись питання Аліси, випустив:
а)краватку й носову хустинку;
б)рукавички та віяло;
в)окуляри й телефон.
Розділ І. «Униз і вглиб кролячою норою»
Розділ ІІ. «Озеро сліз»
- Знайдіть уривок в тексті, який підтверджує, що дівчинка завжди намагалася говорити грамотно і правильно. (Усе дивасніше і дивасніше!...)
- Що Аліса має багато друзів. (Я, напевно, не Ада…)
- Уривок, який підтверджує, що героїня знає декілька мов та має досить добрі знання з вітчизняної історії, хоч ще маленька. (Може, вона не розуміє англійської,…)
Розділ ІІІ. «Гасай-Коло та Довгий Хвіст»
Виразне читання рубрики «Краса слова» (с. 235-236 підручника — «Гра словами й смислами»).
Коментарі вчителя до розділу 3 «Аліси в Країні Див».
У повісті «Аліса в Країні Див» знайшли відображення деякі особливості суспільного життя Великої Британії того часу. Назва розділу в перекладі означає вид змагання (кожен бере в ньому участь, коли хоче і як хоче). Так Льюїс Керролл порівнює політичну ситуацію того часу з грою, у якій немає ніяких правил і норм. В українському перекладі В. Корнієнка хоча й немає відповідника виразу, але сутність самої гри відображена адекватно: «...всі пускалися бігти самі й спинялися, коли заманеться, тому визначити, коли Гасай-Колу кінець, було не так вже й просто».
Робота з текстом розділу 3 книжки.
Виразне читання рубрики «Краса слова» (с. 236 підручника — «Фігурні вірші»).
Виразне читання «фігурного вірша» (с. 237 підручника).
Коментар учителя.
3.2. Робота зі словником літературознавчих термінів
- 3 чим ми зустрілися під час нашої подорожі? (З дивами, нереальним)
Фантастика (від грецьк. — здатність уявляти) — це:
3.3. Завдання пошуково-дослідницького характеру
▼ Заповніть табличку «Реальне та фантастичне у творі Л. Керролла "Аліса в Країні Див"».
Реальне |
Фантастичне |
Прогулянка дітей біля річки |
Тварина, які розмовляють |
Навчання у школі, знання, там отриманні |
Перетворення Аліси |
Характер Аліси |
Країна див |
- Діти, ви бачите, що кожний художник бачить свою Алісу. В реальності ж у Аліси Ліддел було коротко стрижене темно – каштанове волосся і чупринка на лобі.
Характеристику образу Аліси ми виконаємо письмово за допомогою заповнення анкети.
Анкета
1.Ім'я (Аліса)
2. Стать (Дівчинка)
3.Вік героїні. (7 років)
4.Рід занять (Навчається у школі)
5.Домашні улюбленці (Кішка Діна)
6.Риси характеру.( доброта, природність, ввічливість, мужність, життєрадісність, дотепність, почуття власної гідності)
4.Закріплення знань, умінь і навичок
4.1. Робота з розвитку мовлення.
У творі багато фразеологізмів, роблять його ще більш виразним. Учні отримують роздатковий матеріал. Завдання для класу : з'єднати фразеологічний вислів з його значенням.
Клювати носом байдуже
Виходити з себе затихнути, причаїтися
Зірвалася на ноги потрапити в скрутне становище
Вскочити в халепу придумалось, подумалось
Мені начхати гніватись, бути роздратованим
Спало не думку дрімати
Голову на відсіч даю швидко зіскочила, піднялася
Затамувати подих переконаний у правильності
4.2. Творча робота
- Льюїс Керроллл у своїй книжці висміював ті художні твори, які були перевантажені моральними прикладами й повчаннями, викликаючи в дітей не стільки прагнення вдосконалюватись , скільки нудьгу. У розділі ІІ письменник придумав віршик про крокодила на зразок вірша Ісаака Вотса про маленьку бджілку, котра постійно працює. Крокодил у вірші Льюїса Керролла зовсім не може бути взірцем, бо був кровожерливим (поїв усіх рибок). Звісно, це веселило дітей.
Учитель. Побачивши в собі дивні перетворення, Аліса вирішила перевірити, чи вона — це вона? Спробувала прочитати повчальний вірш англійського поета XVIII сторіччя Ісаака Вотса «Старанно крихітка бджола...»
Старанно крихітка-бджола
Плекає кожну мить:
Збирає з квітів мед мала,
Без діла не сидить.
Як ревно зводить стільники,
Як вправно віск мастить!
І поспішає всі кутки
Медком скоріш залить.
Трудитись буду допізна,
Не покладати рук,
Бо в слуги радо Сатана
Приймає ледацюг.
«Алісу в країні Див» екранізували 40 разів, починаючи з 1903 року, -мультиплікаційні, художні фільми. Березнем 2010-го року з ’явилася Аліса в форматі 3D. Цей фільм збирає у світовому прокаті рекордну касу (хоча до однойменної казки Льюїса Керролла новий фільм має вельми далеке відношення)
Зараз ми з вами перегляне фрагмент мультфільма «Аліса в країні Див» Ефрема Пружанського(1981 р.) Ваше завдання :
- Порівняти образ Аліси у мультфільмі і той який ви собі уявили.
Чи відрізняється Аліса у мультфільмі Ефрема Пружанського від створеної Аліси в вашій уяві? Чим?
Продовжте речення:
Якби я потрапив (-ла) до Країни Див, то...
«Сьогодні на уроці мені цікавим було те, як Аліса...»
6 . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ТА ІНСТРУКТАЖ ДО НЬОГО
Навчитися виразно читати, переказувати розділи 4-6 повісті-казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див», уміти виділяти головні епізоди й деталі, коментувати їх, характеризувати героїв. Намалювати ілюстрації до епізоду, який запам’ятався найбільше.