Урок: "Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди"

Про матеріал
Тема уроку: Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди. Мета: навчальна: розкрити особливості поведінки героїні, показати чудовий період в житті людини-дитинство, вчити аналізувати внутрішній світ персонажу; розвивальна: розвивати навички зв’язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту; розвивати образне та асоціативне мислення; виховна: формувати позитивне світосприйняття. Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок. Обладнання: виставка дитячих ілюстрацій, ілюстрації до казки.
Перегляд файлу

Зарубіжна література 5 клас

_____________________________

УРОК № 45

Тема уроку: Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди.

Мета:

навчальна: розкрити особливості поведінки героїні, показати чудовий період в житті людини-дитинство, вчити аналізувати внутрішній світ персонажу;

розвивальна: розвивати навички зв’язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту; розвивати образне та асоціативне мислення;

виховна:  формувати позитивне світосприйняття.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: виставка дитячих ілюстрацій, ілюстрації до казки.

     Очікувані результати: описує і характеризує образ Аліси, розкриває особливості поведінки героїні, аналізує внутрішній світ Аліси; переказує зміст основних епізодів твору Льюїса Керрола  (пригоди Аліси в країні Див).

Епіграф

                                                                      Усе дивасніше й дивасніше! –

вигукнула Аліса (з великого зачудування

вона раптом забула, як правильно говорити).

Льюїс Керролл

Хід уроку

 

  1.                Оголошення теми, мети уроку.
    1.         Слово вчителя

На минулому уроці ми  дізналися про автора казки «Аліса в Країні Див». Сьогодні я сподіваюся, ви всі бажаєте дізнатися більше про пригоди головної героїні. Ви дізнаєтесь, які незвичайні слова і вислови використовує автор, щоб відтворити дивовижний світ куди потрапила Аліса. Тож продовжуємо мандрівку в чарівну атмосферу казки!

  •                   Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку.
  •                   Як ви думаєте, чому Аліса забула, як правильно говорити? (Тому що вона потрапила в казковий світ і з нею почали відбуватися дивні перетворення)
  1.                Актуалізація опорних знань
    1.         Перевірка домашнього завдання.

Для початку за допомогою тестових завдань ми перевіримо  як ви зрозуміли прочитані вами розділи

Тестові завдання

1.Аліса сиділа на бережку ріки з:

а) братом; , 

б) сестрою;

в) подружкою;

  1. Повз Алicy промчав, щось бурмочучи:

а) березневий заєць з блакитними очима;

б) рудий собака з рожевим бантиком на шиї;

в) білий кролик з рожевими очима.

3. Кролик втік ...

а) у велику нору під смородиною

б) в маленьку нірку під живоплотом

в) у велику нору під шипшиною

4 . Кролик витягнув з кишені жилета ...

        а) годинник 

б) ключ

в) записну книжку

5.Пролітаючи в норі, Аліса прихопила з собою:

а)красиву картину;

б)різнобарвну паросольку;

в)баночку із джемом.

6. На скляному столику нічого не було, крім крихітного ...

а) срібного ключика 

б) золотого ключика 

в) мідного ключика

7. Що побачила Аліса за маленькими дверцятами , величиною не ширше мишачої нори ?

а) Прекрасний сад

б) Чудовий замок

в) Квіткове поле

8. У скляній коробочці Аліса знайшла пиріжок зі словами « З'їж мене » , які ...

а) були виведені масляним кремом 

б) шоколадною глазур'ю 

в) викладені смородинками

9. З яким предметом порівняла Аліса своє раптове зменшення ?

а) з підзорної трубою

б) з пірамідою

в) з пісочним  будиночком

10 . У тій же калюжі , де плавала Аліса, виявилася ...

а) жаба 

б) миша

в) кішка

11.Як Аліса вирішила бути добрішою до своїх ніг?

а)надсилати їм подарунки до кожного Різдва;

б)ніколи не забувати ретельно зав'язувати шнурочки на черевиках;

в)не бігати прудко, щоб не впасти й не забитися.

12.Білий кролик, злякавшись питання Аліси, випустив:

а)краватку й носову хустинку;

б)рукавички та віяло;

в)окуляри й телефон.

 

  1.                Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
    1.         Читання та аналіз ключових уривків твору

Розділ І. «Униз і вглиб кролячою норою»

  •                   Знайдіть в тексті уривок який підтверджує, що Аліса була допитливою та багато знала на свій вік (- Цікаво скільки миль я вже пролетіла?)
  •                   Що героїня є дуже обережною. (-Ні, я це пити не буду, а спершу роздивлюся…)
  •                   Що дівчинка є досить розважливою та займається самовихованням (Ну ж бо не має сидіти й отак собі рюмсати, -озвалася Аліса до себе суворо….)

Розділ ІІ. «Озеро сліз»

- Знайдіть уривок в тексті, який підтверджує, що дівчинка завжди намагалася говорити грамотно і правильно. (Усе дивасніше і дивасніше!...)

- Що Аліса має багато друзів. (Я, напевно, не Ада…)

- Уривок, який підтверджує, що героїня знає декілька мов та має досить добрі знання з вітчизняної історії, хоч ще маленька. (Може, вона не розуміє англійської,…)

Розділ ІІІ. «Гасай-Коло та Довгий Хвіст»

Виразне читання рубрики «Краса слова» (с. 235-236 підруч­ника — «Гра словами й смислами»).

Коментарі вчителя до розділу 3 «Аліси в Країні Див».

  •              У розділі 3 «Гасай-Коло та довгий хвіст» розвиваються казкові події. Аліса потрапляє в товариство дивних птахів і звірів, які вибра­лися разом із нею на берег з озера сліз. Постало питання, як їм об­сохнути, і після тривалих «дебатів» розумний Додо запропонував цікавий спосіб — Гасай-Коло. Це сполучення виникло не випадково.

У повісті «Аліса в Країні Див» знайшли відображення деякі особливості суспільного життя Великої Британії того часу. Назва розділу в перекладі означає вид змагання (кожен бере в ньому участь, коли хоче і як хоче). Так Льюїс Керролл порівнює політичну ситуацію того часу з грою, у якій немає ніяких правил і норм. В українському перекладі В. Корнієнка хоча й немає відпо­відника виразу, але сутність самої гри відображена адекватно: «...всі пускалися бігти самі й спинялися, коли заманеть­ся, тому визначити, коли Гасай-Колу кінець, було не так вже й просто».

Робота з текстом розділу 3 книжки.

  •              Які запитання обговорювало товариство на березі озера?
  •              Назвіть учасників зібрання. Хто головував на ньому?
  •              Доведіть, що в описі дивного зібрання Льюїс Керролл висмі­ює вади суспільного життя й людські вади.
  •              Розкажіть про сутність гри «Гасай-Коло». Як вона пов'язана з реальним життям Великої Британії того часу?
  •              Про що йшлося в історії Миші? (Про те чому миші, собаки та коти ненавидять одне одного)

Виразне читання рубрики «Краса слова» (с. 236 підручника — «Фігурні вірші»).

 

Виразне читання «фігурного вірша» (с. 237 підручника).

Коментар учителя.

  •              «Фігурні вірші» писали ще в Стародавній Греції. В Україні цю традицію започаткував Іван Величковський. Відмова від пра­вильних форм (коло, пряма лінія) і надання переваги неправильним формам (як наприклад), «хвостик» або «неправильне коло» є одним із важливих художніх засобів створення казкового світ в повісті Льюїса Керролла

3.2. Робота зі словником літературознавчих термінів

 -  3 чим ми зустрілися під час нашої подорожі? (З дивами, нере­альним)

Фантастика (від грецьк. — здатність уявляти) — це:

  1. образи, уявлення, створені думкою людини, її домислом;
  2. літературні твори, у яких описуються події або явища нереаль­ні, що не існують насправді;
  3. щось нереальне, нездійсненне.

3.3. Завдання пошуково-дослідницького характеру

▼ Заповніть табличку «Реальне та фантастичне у творі Л. Кер­ролла "Аліса в Країні Див"».

Реальне

Фантастичне

Прогулянка дітей біля річки

Тварина, які розмовляють

Навчання у школі, знання, там отриманні

Перетворення Аліси

Характер Аліси

Країна див

3.4.Робота над характеристикою образу Аліси Словесне малювання.  Звернення до малюнків, що зробили вдома

- Діти, ви бачите, що  кожний художник бачить свою Алісу. В реальності ж у Аліси Ліддел було коротко стрижене темно – каштанове волосся і чупринка на лобі. 

 

Характеристику образу Аліси ми виконаємо письмово за допомогою заповнення анкети.

Анкета

1.Ім'я (Аліса)

2. Стать (Дівчинка)

3.Вік героїні. (7 років)

4.Рід занять (Навчається у школі)

5.Домашні улюбленці (Кішка Діна)

6.Риси характеру.( доброта, природність, ввічливість, мужність, життєрадісність, дотепність, почуття власної гідності)

 

4.Закріплення знань, умінь і навичок

4.1. Робота з розвитку мовлення.

У творі багато фразеологізмів, роблять його ще більш виразним. Учні отримують роздатковий матеріал. Завдання для класу : з'єднати фразеологічний вислів з його значенням.

Клювати носом                               байдуже

Виходити з себе                              затихнути, причаїтися

Зірвалася на ноги                            потрапити в скрутне становище

Вскочити в халепу                          придумалось, подумалось

Мені начхати                                   гніватись, бути роздратованим

Спало не думку                               дрімати

Голову на відсіч даю                      швидко зіскочила, піднялася

Затамувати подих                           переконаний у правильності

4.2. Творча робота

- Льюїс Керроллл у своїй книжці висміював ті художні твори, які були перевантажені моральними прикладами й повчаннями, викликаючи в дітей не стільки прагнення вдосконалюватись , скільки нудьгу. У розділі ІІ письменник придумав віршик про крокодила на зразок вірша Ісаака Вотса про маленьку бджілку, котра постійно працює. Крокодил у вірші Льюїса Керролла зовсім не може бути  взірцем, бо був кровожерливим (поїв усіх рибок). Звісно, це веселило дітей.

 

Учитель. Побачивши в собі дивні перетворення, Аліса вирі­шила перевірити, чи вона — це вона? Спробувала прочитати по­вчальний вірш англійського поета XVIII сторіччя Ісаака Вотса «Старанно крихітка бджола...»

Старанно крихітка-бджола

 Плекає кожну мить:

Збирає з квітів мед мала,

Без діла не сидить.

Як ревно зводить стільники,

Як вправно віск мастить!

І поспішає всі кутки

Медком скоріш залить.

 Трудитись буду допізна,

Не покладати рук,

Бо в слуги радо Сатана

Приймає ледацюг.

 

  1.                ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
    1.         Слово вчителя

«Алісу в країні Див» екранізували 40 разів, починаючи з 1903 року, -мультиплікаційні, художні фільми. Березнем 2010-го року з ’явилася Аліса в форматі 3D. Цей фільм збирає у світовому прокаті рекордну касу (хоча до однойменної казки Льюїса Керролла новий фільм має вельми далеке відношення)

Зараз ми з вами перегляне фрагмент мультфільма «Аліса в країні Див» Ефрема Пружанського(1981 р.) Ваше завдання :

- Порівняти образ Аліси у мультфільмі і той який ви собі уявили.

Чи відрізняється Аліса  у мультфільмі Ефрема Пружанського від створеної Аліси в вашій уяві? Чим?

  1.         Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 Продовжте речення:

Якби я потрапив (-ла) до Країни Див, то...

«Сьогодні на уроці мені цікавим було те, як Аліса...»

6 . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ТА ІНСТРУКТАЖ ДО НЬОГО

Навчитися виразно читати, переказувати розділи 4-6 повісті-казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див», уміти виділяти головні епізоди й деталі, коментувати їх, характеризувати героїв. Намалювати ілюстрації до епізоду, який запам’ятався найбільше.

 

  1.                ОЦІНЮВАННЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чепканич Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
26 березня 2020
Переглядів
20059
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку