Тема. Образ чутливого до краси Михайлика із повісті М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять»
Мета: ▪ удосконалити вміння характеризувати образ головного героя повісті - Михайлика, допомогти учням усвідомити зв’язок головного персонажа з природою, визначити роль оточення у формуванні особистості Михайлика, спонукати учнів до роздумів про складність людського життя, звернути увагу на надзвичайно тонкі морально-етичні моменти;
▪ розвивати комунікативну компетентність, критичне мислення, логічність учнів при роботі із текстом, аналізувати його фрагменти та поведінку і вчинки головного героя повісті, акцентувати увагу на корпоративному аналізі тексту та моментів власного життя;
▪ прививати любов до сім’ї, родини, батьківщини.
Обладнання: портрет М.Стельмаха, фрагменти з кінофільму «Гуси-лебеді летять», мультимедійна презентація, картки для роботи в групах, зображення лебедів
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок учнів.
Методи, форми, прийоми: сугестія, слухання пісні, «Ґронування», хвилинка-цікавинка, проект «Асоціативний колаж», «Кластер», вправа «Залиши останнє слово за собою»
Лейтмотив уроку: …А лебеді летять…над моїм дитинством…
над моїм життям!..
М.Стельмах
Ключове питання: Чи можуть летіти лебеді над нашим життям?
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1.Сугестивне введення в урок
Діти, я відчула вашу цікавість і разом з тим хвилювання. Тому відженіть тривогу, яка десь заховалася у куточку класу. Хоча за вікном уже вступає у своє панування зима, та ваші дитячі серця палають теплом. Адже ви зараз у найпрекраснішій порі – дитинство. А це пора, де кожен відчуває себе спокійним та щасливим, де ніхто не поспішає, де чисті і світлі думки, де завжди сонячно та радісно. Тож пориньмо у цю радість – у ваше дитинство.
2.Слухання уривка пісні Миколи Гнатюка «Дитинство».
Сядьте зручно, закрийте очі і уявляйте.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ТА КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Пригадайте, творчість якого письменника ми вивчаємо і як слово «дитинство» стосується нашого уроку?
Відповіді учнів.
Кожен у дитинстві про щось мріє. І в цьому чарівному світі все здається незвичайним, казковим, дивовижним. Ми віримо в диво, у те, що лише варто підняти руки. Відштовхнутися сильніше – і ми летимо між хмар і лебедів.
Тому лейтмотивом нашого уроку є слова самого М.Стельмаха.
…А лебеді летять…над моїм дитинством…
над моїм життям!..
М.Стельмах
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
- Як ви гадаєте, чому повість називається «Гуси-лебеді летять», адже в ній розповідається про багато інших подій? (Тому що гуси-лебеді провідний образ-символ)
- Червоною ниткою проходить у творі образ гусей-лебедів. Вони виносять хлопчика з біди у його казці. Чому саме лебедів для цієї ролі автор обирає, а не інших птахів? Що вам відомо про лебедів і що вони символізують?
(Лебеді прилітають навесні, а відлітають у теплі краї восени у творі вони символізують швидкоплинність часу. Лебідь – це символ міцної родини. Щасливе подружжя було у діда і баби Михайлика. Мати Михайлика дуже любила свого чоловіка, сумувала за ним, коли він був на війні, боялася за нього. Отже, лебеді – це також символ кохання, вірності. Лебеді – це також символ дитинства. Це ніби машина часу, яка переносить головного героя в дитячі роки, які є найдорожчими для людини.)
Метод «Ґронування»
▪ романтичність душі Михайлика;
▪ неповторність дитинства;
▪ казки, фантазії в житті дитини;
▪ красу рідної природи;
▪ гармонію світу;
▪ єднання людини з природою;
▪ швидкоплинність часу.
Завдання «Доміно». Складіть «Доміно» з частин оповідання і поставте їх у композиційній послідовності.
Зустріч із Любою. Черешні. |
Михайлик із дідом Дем’яном спостерігають за лебедями. |
Батько відводить Михайлика до школи. |
Хлопчик іде до Юхрима Бабенка по книгу «Пригоди Тома Сойєра», а повертається із казками. |
Михайлик пише п’єсу. |
Михайлик та Петро Шевчик слухають щуку на річці та йдуть до лісу. |
Михайлику дають для читання «Космографію». |
ІV. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ І ПЛАНУВАННЯ УРОКУ
1.Введення нового матеріалу через мислеобраз
Коли я перечитувала твір «Гуси-лебеді летять», то відчула, як у моїй душі прокидаються лебеді дитинства. Справді. Лише в дитинстві так багато мріється, хочеться і вдається.
Слова Ліни Костенко : Душа летить в дитинство, як у вирій,
Бо їй на світі тепло лише там…
Отже, супутником під час прогулянки сторінками повісті й мальовничими куточками нашого краю буде сам головний герой – Михайлик, (вивішую фото) у якого є чого повчитись.
Запишіть у зошитах дату та тему уроку.
2. Хвилинка-цікавинка
А чи відомо вам, що режисер Олександр Муратов у 1974 році зняв однойменний фільм за повістю М. Стельмаха. Головну роль у цьому фільмі зіграв київський хлопчик Володимир Чубарєв. Саме його зображено на даному фото.
3. Визначення та ознайомлення із загальними цілями уроку.
Тому перед нами стоять такі завдання: охарактеризувати багатий внутрішній світ головного героя, його вміння бачити і відчувати прекрасне, дослідити тонкощі його дитячої душі, а також спробуємо провести паралель із сучасними дітьми.
Окрім завдань перед нами стоїть і проблемне питання, яке ми намагатимемося розв’язати протягом уроку.
Чи можуть летіти лебеді над нашим життям?
V.ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Зорі небесні над усіма нами, тільки не кожен із нас помічає їхню красу, замислюється над їхньою таємничістю. Те саме можна сказати й про сонце, про росу на траві, про птахів у небі. Це притаманно людям з багатим внутрішнім світом, чутливим до краси, тим, кого з дитинства вчили помічати й цінувати ці прекрасні миті. Михайликові з твору «Гуси-лебеді летять» пощастило, бо його рідні дбали про те, щоб він виріс хорошою, доброю до всього живого людиною. Про Михайлика ми будемо вести нашу розмову.
План (у зошити)
1. Вправа «Вибір». Зробити вибір між цукеркою та книгою.
Учитель: Ті, хто обрав книгу, візьміть собі цукерку. Це – дивіденд за правильний вибір. Обираючи книгу, ви обираєте знання, тим самим інвестуючи у свою професію, яка згодом дозволить вам заробити ось на цю цукерку.
Ті, хто обрав цукерку, лишіть собі як плату за чесність. Але ви позбавлені книги, тобто знань. Щоб вибрати книгу, вам доведеться за неї заплатити цукеркою.
Як ви вважаєте, чи має ця вправа стосунок до нашого уроку?
Учень: Так, Михайлик платив за читання.
2. Вправа «Асоціативний колаж». Характеризуючи Михайлика, кожна група повинна заповнити схему-кластер, щоб охопити всі найяскравіші риси героя.
Від кожного названого вами героя Михайлик бере певні риси, які впливають на формування світогляду хлопчика.
Дідусь Дем’ян – Михайлик
Вивішую малюнок ключа. З ким асоціюється? (З дідом Дем’яном)
- Чому саме знайомство з особистістю Михайлика ми почали із діалогу діда з онуком?
Увага на екран. Перед вами фрагмент із фільму.(Слайд-відео)
- Чим пояснити те, що політ гусей-лебедів Михайлик сприймав по-особливому?
Символ нашого уроку – лебеді, тож ви маєте змогу торкнутися хоч і паперових, але сподіваюся, лебедів ваших мрій. Підведемо підсумок переглянутого фрагменту спробуємо визначити стрижневе слово, яке найбільше вдало характеризувало б головного героя. Тож давайте це слово запишемо на крилах лебедя.
Можливо, ця риса характеру притаманна більшості із вас, а дехто ще продовжить її розвивати. (Учні записують слово «допитливість», «спостережливість»)
Мама – Михайлик
Здається кожному з нас, що інколи ця людина нам приділяє замало уваги чи не розуміє нас. Але чи замислювались ми, скільки на цих тендітних плечах повсякденної хатньої роботи. Про кого поведемо мову?
Вивішую малюнок торбинки з насінням і грядки. З ким асоціюється?
- Якою змальовує матір у творі автор? Чого вона навчила маленького Михайлика? Зачитайте уривок з підручника (с.109-110).
- Отже, мати і син, що є ключовим? (Учні записують слово «любов»). Я бажаю вам, щоб ця риса характеру укорінилася у ваших душах і приносила гарні плоди.
Тато – Михайлик
Сніг не сніг, а вчитися треба, - він узяв Михайлика на руки. Обгорнув полами киреї. Дорогою люди дивувалися, що Панас на руках несе в школу сина. Хто це? Вивішую малюнок чобіт.
У що обгорнув батько сина? Звернімося до словника.
Кирея – верхній довгий суконний одяг з відлогою.
Прочитайте за ролями уривок з тексту, в якому батько здійснив мрію хлопчика. с.122
Мені здається, що Михайлик, отримавши у подарунок чоботи, уже не йшов, а летів над своїм дитинством. Над своїми мріями.
Доведіть, що Панас Дем’янович вболівав за долю свого сина, прагнув, щоб він мав «свіжу сорочку і чисту совість».
- За що батько хвалив сина? Коли ще автор згадує у творі батька?(с.108-109) До чого привчав батько Михайлика? Яке ключове слово?
(Учні записують слово «працелюбність, наполегливість»).
Жінка з дитиною – Михайлик
Доки буде існувати добро – доти й існуватиме світ. Адже доброта – основа нашого життя.
Вивішую малюнок гарбузових зернят.
Знайдіть і зачитайте опис жінки-жебрачки. Путівник с.110.
Доберіть синонім до слова «скорбний»
- Про яку рису характеру хлопчика свідчить цей вчинок?(доброта, милосердя)
- Чому мати не сварила сина за вкрадене насіння? (процитуйте) Чи можна виправдати крадіжку Михайлика?
Яка риса характеру у головного героя проявилася у його вчинку.
(Учні записують слово «милосердя»).
Життєва ситуація
А як би вчинили на місці Михайлика ви?
Люба – Михайлик
Ця дівчинка – маленька лісова царівна, яка знає дуже багато таємниць природи. Вона надзвичайно спостережлива. Чия це характеристика?
Вивішую малюнок суниць.
Де вперше Михайлик зустрічається з Любою?
Як вона ставиться до головного героя?
За що, на ваш погляд, героїня поважає і любить Михайлика?
Чому після повернення від Люби Михайлика вдома назвали «годувальником»?
Чому люба дорожить дружбою з Михайликом?
Яке значення має Люба на формування позитивних рис характеру в хлопчика?
То яке слово запишемо? (Учні записують слово «дружелюбність»).
Природа – Михайлик
Михайлик тісно переплетений з природою. Прогулянка викликає в Михайлика море почуттів і спонукає до власних міркувань і висновків. Головний герой – це ніби ланцюжок, що з’єднує два світи: світ природи та світ людини.
Отож ключове слово. (Учні записують слово «зачарування природою»).
-Чому для Михайлика природа – казка?
-А як ви ставитеся до природи?
Пригадайте, на що схожа пісня лебединих крил?
Учні зачитують з підручника цитату.
-Який це художній засіб?
Учні демонструють утворені кластери.
3. Метод «Мікрофон»
-Чи хотіли б ви мати такого друга, як Михайлик?
-Чи змогли б ви товаришувати з ним?
-Чим вам сподобався Михайлик?
-Якого героя і з якого твору нагадує Михайлик?
Учитель: Сьогодні ми часто чуємо вислів з екранів телевізора та й із вуст знайомих дорослих «Ми виживаємо, а не живемо». Поговорімо про це. Чи було у Михайлика щасливе дитинство?
Учень: Так, Михайлик вважав, що його дитинство особливе.
Учень: Ні, бо у нього не було чобіт.
Учень: Через багато років Михайло Стельмах згадує своє дитинство як щасливий час.
Учитель: Незважаючи на бідність, чи звучала з вуст когось із дорослих, які оточували Михайлика, фраза «Головне – вижити?»
Учень: Ні, не звучала.
Учитель: Як ви вважаєте, чому? Адже дитинство Михайлика набагато бідніше за ваше.
Учні: І все-таки він знаходив причину порадіти.
Якщо він хотів піти на ковзанку чи до школи, відсутність чобіт його не зупиняли.
Крім того, його оточували хороші люди: дід, баба, мама і тато. Вони піклувалися про хлопчика і розвивали його фантазію.
Учитель: Пропоную із запропонованих фраз скласти соціальні листівки на тему «Жити, а не виживати»., щоб підтримати тих, хто скаржиться на життя. Головний герой – Михайлик.
Перша група: «У нього не було чобіт і він босоніж катався на дерев’яних ночвах з гірки. Йому ні в чому було ходити до школи, але він відразу почав учитися у другому класі. Він, босоніж, умів радіти життю. Жив, а не виживав. Живи й ти, а не виживай!»
Друга група: «Михайлик радів птахам, які поверталися з вирію. Ділився з нужденними тим, що мав. Пізнавав навколишній світ через мандри і книги. Не плакав через те, що у нього не було чобіт. Не хникав і не впадав в істерику. Шукай можливості. Йди до своєї мети. Будь людиною. Не виживай, а живи!»
5. Філологічна хвилинка «На острові мовних скарбів»
Михайлик дуже тонко відчуває красу слова, він схильний до наслідування дорослих, тому часом говорить «як старий». Але хіба він може не дивувати нас багатим народним словом, яке перейняв від дідуся, мами, тата.?І ми переконались, що мова твору багата на стилістичні засоби, прислів’я, приказки і фразеологізми.
Увага на екран.
Знайдіть, який синонімічний ряд використовує письменник до слова «лаяти». («І що це за мода пішла: не встигнеш босоніж вискочити з хати, як одразу сварять, а той духопелять тебе…, затюкають…»).
Ще цікавим для збагачення вашого словникового запасу є добірка слів, Якими мати називала малого Михайлика.
Варивода - вередлива людина, яка змучує своїми причіпками.
Лоботряс – бездіяльна й ледача людина.
Бузувір – людина, яка виявляє крайню релігійну нетерпимість до іконо мислячих.
Опришок – народний месник, учасник народно-визвольної боротьби в Галичині.
Урвиголова – бешкетник.
Харциз – розбійник, грабіжник.
Каламут – той, хто спричиняє неспокій.
І все-таки дивовижно допитливим, залюбленим у землю, милосердним, совісним постає перед нами головний персонаж.
6.Гра «Літературний коректор».
Учитель: У Фейсбуці ваші однолітки поділилися враженнями від прочитання автобіографічної повісті «Гуси-лебеді летять» Михайла Стельмаха. Ось перший: «Хароша книга. Совітую всім почитати».
Другий: «Михайлик – красава. Не пожалів сємєчек для голодного мальчика».
Відповідь першої групи: Невідомо, про яку книгу йдеться. Почитати – дієслово недоконаного виду. На нашу думку, потрібно написати: «Гуси-лебеді летять» Михайла Стельмаха – чудова книга. Раджу прочитати».
Відповідь другої групи: Цей пост написаний суржиком. Ось що вийшло у нас: «Пишаюся вчинком Михайлика. У цього хлопчика велике серце. Його чекає велике майбутнє».
VІ. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП
1. Метод «Часова межа: дитина – поет»
Злетівши на крилах мрій, перед нами постає вже дорослий, сформований Михайло Стельмах в різних іпостасях. Ми змогли простежити часові межі формування малого Михайлика і перед нами вже відомий письменник.
Головна тема його прози - це життя українського села, нерозривний зв’язок людини з природою.
2.Рефлексія, досягнення визначених цілей
Отже, наш урок добігає до завершення. Чи досягнули ми поставлених цілей?
Як підсумок нашої роботи, складіть сенкани до слів: дитинство, гуси-лебеді.
Звернімо ще раз увагу на лейтмотив уроку. Як ви можете пояснити значення цих рядків, дослідивши на уроці зв'язок чутливого до краси Михайлика і оточуючим середовищем?
Тож сформулюймо відповідь на проблемне питання:
Так можуть. Адже лебедині крила – це мрії. А вони завжди є в кожного з нас.
Рефлексія. Намалюйте квітку. Синя – все сподобалося. Жовта – дещо сподобалося, а дещо – ні. Червона – багато чого або зовсім нічого не сподобалося.
3. Оцінювання результатів уроку.
Сьогоднішні мрії ваші здійснилися, ви отримали гарні оцінки за свою працю на уроці. Я відчула задоволення від співпраці з вами, ще раз переконалася, що ви вчитеся не просто читати тексти, а намагаєтеся бачити, чути і відчувати прочитане. Ви формуєте в собі читачів, читацькі компетенції.
VІІ.ПІДСУМОК УРОКУ
Приліт лебедів символізує щасливе дитинство, відродження, життя.
Погляньте на лебедині крила і візьміть з собою у дорогу усі ті якості, які ви записували протягом уроку.
Нехай у ваших душах залишаться такі ж гарні спогади про дитинство, як і у героя повісті Михайла Стельмаха, а гуси-лебеді на своїх крилах приносять щастя.
VІІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Написати есе «Михайлик прагнув не розваг, а знань. А чого прагну я?»