Даний матеріал стане у нагоді вчителям зарубіжної літератури. У розробці використано технології інтерактивного та проблемного навчання, розвитку критичного мислення.
Тема: Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія. Трагедія Есхіла «Прометей закутий»
Мета:
Обладнання:комп’ютер, мультимедійний проектор, презентація, підручник «Зарубіжна література», 8 кл., портрет Ф.Ліста,
Тип уроку: урок формування нових знань в формі подорожі.
Міжпредметні зв’язки: художня культура, всесвітня історія, українська література
Теорія літератури: трагедія, комедія, драма.
Методи та прийоми навчання: «Мікрофон», інсценізація, прийом «Навчаючи – вчусь», випереджальні домашні завдання, постановка проблемного запитання, «гранування»,
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності.
-Які асоціації виникають у вас при слові «театр»?
- Хто з вас був у театрі?
- Хто з вас грав ролі у шкільних виставах? Чи подобалася вам ця гра?
- А чи задумувалися ви над питанням, коли виник театр і кого із письменників вважають основоположниками основних театральних жанрів: комедії, трагедії, драми?
ІІ.Цілепокладання
Сьогодні на нас чекає чудова умовна подорож до Давньої Греції. Ми ознайомимося з особливостями виникнення, облаштування та функціонування давньогрецького театру, з творчістю видатного давньогрецького драматурга Есхіла, детально проаналізуємо трагедію Есхіла «Прометей закутий», а також розвиватимемо ваші акторські здібності.
ІІІ. Етап проектування, залучення учнів до діяльності.
Слово вчителя.. Що ви очікуєте від вивчення даної теми уроку, які завдання ставите перед собою? (слайд №4)
За допомогою методу «Мікрофон» пропоную учням закінчити речення:
-«Від вивчення теми «Театр у Давній Греції та знайомства з творчістю Есхіла» очікую … (побачити давньогрецький театр, познайомитися з героями творів Есхіла)
-«Перед собою ставлю завдання… (дізнатися коли, чому виник давньогрецький театр, які вистави там ставилися, хто писав ці вистави)».
ІV. Етап організації виконання плану діяльності компетенції учнів.
Мельпомена.
Ми розповімо вам про виникнення давньогрецького театру, про його облаштування, про те, як відбувалися вистави. А все починалося зі свята! Улюблений бог давніх греків Діоніс постійно потребував свят, розваг, веселощів. А давні греки вміли веселитися. Тричі на рік вони влаштовували свята на честь бога Діоніса: у грудні («Малі Діонісії»), у січні—лютому («Ленеї») та у березні—квітні («Великі Діонісії»). Але драми ставилися лише під час «Великих Діоні-,сій» та «Леней». Перша постановка відбулася 534 р. до н.е. Театр у житті давніх греків відігравав значну роль. Під час постановок вистав припинялося життя міста, і усі громадяни не тільки із великим задоволенням йшли до театру, а й вважали це своїм обов'язком. Якщо у бідних не вистачало грошей на білети, вони отримували спеціальну допомогу — субсидію.Як же організовувалось свято? Керівником дійства, до якого готувалися заздалегідь, був хорег— забезпечений громадянин міста, від щедрості якого залежала пишність постановки та її успіх. Вибір хору й акторів теж був його обов'язком.
Мельпомена. Постановки п'єс відбувалися у межах змагання між трьома поетами, які спочатку виступали також у ролі музиканта і балетмейстера. В Афінах, наприклад, журі складалося з 10 громадян, по одному представникові з кожного афінського округа. Саме журі визначало переможця, ім'я якого увічнювалося на мармурових табличках. Інші, учасники теж отримували нагороди, але переможцем вважався лише один із трьох поетів.
- Як же виглядав театр давніх греків?
3.Слово учителя
Одна з найважливіших відмінностей давньогрецького театру від сучасного полягає в тому, що гра відбувалася просто неба, при денному світлі. Відсутність даху і використання природного освітлення пов'язані були також і з величезними розмірами грецьких театрів, які значно перевищували розміри навіть найбільших сучасних театрів. Наприклад, афінський театр міг умістити 17 тисяч людей, а театр міста Мегалополя в Аркадії — 44 тисячі глядачів. В Афінах вистави спочатку відбувалися на одному з міських майданів, де для глядачів були споруджені дерев'яні помости. Після того, як вони одного разу розвалилися під час гри, з цією метою почав використовуватися південний скелястий схил Акрополя, до якого прикріплювалися дерев'яні сидіння. Зверніть увагу на план театру.
Основна частина театру — орхестра (майданчик перед сценою де грали актори), де розміщувався хор і жертвенник богу Діонісу; театр (місце для глядачів), де у першому ряду було розташоване місце для жреця бога Діоніса; скена (споруда, розташована позаду орхестри, де перевдягалися актори).
На початку V ст. до н. є. дерев'яні лави були замінені кам'яними. Орхестра, на якій розташовувалися хор і актори, набула форми підкови. В еллінські часи актори вже грали на високій кам'яній естраді — проскенії.
План грецького театру класичної епохи. (слайди 10, 11)
Талія. Якими були актори давнього театру? Спочатку головною фігурою дійства був хор, що складався з 12-15 чоловік. У піснях хору засуджувалися або вихвалялися діяння героїв. Приблизно з VI ст. до н. є. з хору виділився драматичний актор, за часів Есхіла акторів стало уже двоє, а Софокл увів ще й третього артиста. (слайд 12)
Мельпомена. Усі ролі виконували лише чоловіки. Актори повинні були не тільки добре промовляти слова п'єси, а й співати і танцювати. Актори носили на обличчі маски, які змінювалися не тільки під час зміни ролі, а навіть під час виконання однієї ролі, якщо герой знаходився під впливом різних почуттів. Необхідність збереження маски була зумовлена величезними розмірами грецького театру, адже міміку актора було б погано видно глядачеві. Щоб збільшити свій зріст, актори носили взуття на високій підошві — котурни. Одяг трагічних акторів був надзвичайно пишним, прикрашеним різнокольоровими вишивками. Актори комедії були вдягнені звичайно? (слайд 13)
Основними жанрами давньогрецького театру були трагедія та комедія. «Батьком трагедії» вважають Есхіла. Наступна подорож познайомить нас з Есхілом.
Трагедія «Прометей закутий» – одна з семи трагедій Есхіла, які повністю дійшли до нас. Вона належала до тетралогії разом із трагедіями «Прометей вогненосний» і «Звільнений Прометей», які нажаль, не збереглися. Тетраролія – це 3 трагедії та 1 сатирівська драма, які поети повинні були подати на розсуд журі на літературному турнірі. В основу трагедії «Прометей закутий» Есхіл взяв відомий давньогрецькій міф про Прометея. Скориставшись популярним в Елладі міфом, Есхіл створив узагальнений образ тираноборця, вічного революціонера – так за нових часів сприймаю цей образ прогресивне людство. Пригадайте міф про Прометея.
Подорожуємо далі в чарівний світ поетичного слова. Проаналізуємо трагедію Есхіла «Прометей закутий». В ході аналізу трагедії будемо працювати над проблемним питанням: «Що уславлює Есхіл своїм твором?».
- В першій сцені трагедії зображено покарання Прометея. Виконавці волі Зевса – Влада і Сила – проводять його у Скіфію, де Гефест приковує його до скелі.
Непереможний титан-бунтівник, який не скорився волі Зевса, залишився один, прикутий до скелі. Сила говорила з іронією, що Прометею допоможуть хіба що смертні. Хто ж потрібний Прометею? Прометей-визволитель. Ним може стати хтось із вас. Звільнить Прометея той, хто найкраще знає зміст трагедії Есхіла, тобто, найуважніший читач.
11.Конкурс-гра на кращого знавця трагедії Есхіла «Хто звільнить Прометея»
- Яким транспортом появився хор Океанід? (У крилатій колісниці).
- Кому належать слова: «Від Прометея — всі в людей умілості»? (Прометею).
- Хто прибув до Прометея за Океанідами на крилатому коні? (Океан).
- Що пропонує Океан Прометею? (Замиритися із Зевсом).
- Прометею боляче за долю Атланта. В чому його мука? («...опорний стовп землі і неба... тримає на плечах своїх»).
- Хто з титанів допоміг Зевсові у боротьбі з Кроном заволодіти Олімпійським троном? (Прометей).
- У якому вигляді з'явилася перед Прометеем Іо? (Перетворена Герою в корову).
- Яку долю віщує Прометей нещасній Іо? (Дівчині треба перебороти довгі страждання і труднощі, та зрештою до неї повернеться її врода, і вона стане родоначальницею могутнього роду героїв).
- Про що, за велінням Зевса, намагається дізнатися Гермес? (Про шлюб, який лишить влади Зевса).
- Хто виходить переможцем у боротьбі: Зевс чи Прометей? (Прометей ніби терпить поразку, але насправді він стає моральним переможцем).
- Яке нове покарання наслав Зевс на Прометея? (Земля розходиться, і Прометей разом зі скелею падає у безодню, потрапляє в чорний Тартар).
(Учень-переможець, нагороджений лавровим вінком, звільняє Прометея).
Слово вчителя. Продовжуємо подорож в чарівний світ твору.
12. Робота з текстом над образом Прометея.
13. Слово вчителя. Есхіл навчає громадянській мужності. Прометей не відповідає на погрози, докори, образи, коли Гефест починає мордування – мовчить).Він розуміє скільки зробив для людей.
Зараз ви складете гроно «Чому Прометей навчив людей, що зробив для них». Для цього використаєте картки з правильними та неправильними відповідями.
-Як ставиться хор до Прометея? (співчуває і застерігає «Про смертних не турбуйся понад міру ти. І не занедбувай у нещасті сам себе.»)
- Що передбачає далекозорий Прометей і що вимагає від нього Зевс? (Загибель Зевса. Титан посилає до Прометея Гефеста, який вимагає, щоб Прометей відкрив, чого треба остерігатися Зевсові, як уникнути небезпеки. Та Прометей сміється з прислужника титана. «Ні мук таких немає, ані хитрощів, щоб змусити героя підкоритися»).
- Якими новими муки чекають Прометея? Як про це сказано в трагедії?
(«Орел Кривавий»… шматки великі рватиме пожадливо твого тіла, і щодня приходити цей буде гість незваний і печінкою живитися твоєю почорнілою. Стражданням цим не дожидай закінчення …»)
Слово вчителя. Прометей розуміє, що покараний несправедливо «Я страждаю безвинно».Він з гордістю відповідає: «Ніколи мене не вбити!» Ці рядки не можна не порівняти з Шевченковими:
Споконвіку Прометея
Там орел карає,
Що день божий добрі ребра
Й серце розбиває,
Розбиває, та не вип’є
Живущої крові, -
Воно знову оживає
І сміється знову
Так писав про Прометея у поемі «Кавказ» Т.Г.Шевченко. У нього цей образ – символ борця проти гнобителів, символ нескореної нації, що бориться й перемагає. Закінчується трагедія лаконічною ремаркою: «При громі й блискавицях скеля з Прометеєм провалюються в безодню».
15. Робота над проблемним питанням.
Звертаючись до проблемного питання визначимо, що уславлює Есхіл своїм твором?
(Силу духу людини-борця. У образі Прометея втілює розум, мудрість і силу духу, волелюбність і велич подвигу в ім’я щастя людей).
Слово вчителя. Трагедія Есхіла «Прометей закутий» свідчить про те, що її автор не просто відтворює древній міф про відомого титана, а й по своєму продовжує його. Прометей постає не тільки богоборцем і тираноборцем, а й творцем , майстром, філософом, який зробив дуже багато для розвитку людства.
Образ Прометея став першим «вічним образом» у світовій літературі. До вжитку увійшов термін «прометеїзм» тобто невгасиме прагнення до свободи, до нових звершень в науці, поезії, мистецтві, потреба в героїчних діяннях на благо народу. Образ Прометея надихав поетів, художників, композиторів, скульпторів. І зараз ми завітаємо до їх творчих лабораторій. Перша подорож до творчих лабораторій поетів, які зверталися до образу Прометея.
16. Виступ літературознавця І
До образу Прометея постійно звертається людство. Німецькі письменники Й.Гете, Й.Гердер, А.Шлегель в своїй творчості звертаються до образу Прометея. Широкою популярністю користувався уривок, незавершеної драми. Гете «Прометей» У цьому творі Прометей висловлює впевненість у справедливості своєї справи, у своєму призначенні служити людству.
Особливої популярності образ Прометея набуває за доби романтизму. Він стає символом непокори, тираноборства і людинолюбства. Яскравим свідченням цього є спадщина видатних англійських романтиків – Дж.Байрона і П.Б. Шеллі, у творчості яких образ Прометея відіграє важливу роль. Недарма Байрона називали «Прометеєм ХІХ ст.», а Мері Шеллі, дружина поета, зазначала, що «Прометей – душа поезії Шеллі».
Вірш Байрона «Прометей» тематично пов'язаний з трагедією Есхіла «Прометей закутий». У творі містяться роздуми поета, про долю ліричного героя, автор висловлює співчуття героєві, готового пожертвувати собою заради інших.
17.Виступ літературознавця ІІ.
Образ Прометея надзвичайно популярний і в українській літературі. Прометея уславив Т.Г.Шевченко не тільки в поемі «Кавказ». Прометеївські мотиви лунають в усіх його творах «Караюсь , мучусь але не каюсь», - скаже про себе на засланні укр. Прометей І.Франко, схожий із бунтарем Прометеєм. Він переконаний, що справжній поет – також носій прометеїзму, його зброя – «Вогонь в одежі слова», «правдива іскра Прометея».
Прометеєвою дочкою називають Лесю Українку. У численних віршах і драматичних поемах вона згадує Прометея. У поезії «Ніобея» Леся Українка пише про горду жінку, в якої вбили всіх дітей, та не зігнули, не підкорили. «Я дочка Прометея – і милосердя для себе не буду благати.» А в драматичній поемі «У катакомбах» поетеса порівнює прометеїзм і християнську релігію.
Раб-неофіт відкидає проповідь смирення:
«Я честь віддам титану Прометею,
що не творив своїх людей рабами,
що просвітив не словом, а вогнем,
боровся не в покорі, а завзято,
і мучився не три дні, а без ліку,
та не назвав свого тирана батьком,
а деспотом всесвітнім і прокляв,
віщуючи усім богам погибель».
Мине час і в мистецтві з’явиться образ звільненого Прометея, як символу перемоги над силами зла. До образу титана зверталися П.Г.Тичина, Л.С. Первомайський, М.Т.Рильський та А.С. Малишко.
У вірші «Прометей» М.Рильський прославляє перемогу героя і робить це досить лаконічно, збуджуючи уяву читача:
«Увірвався ржавий ретязь,
Скеля порохом розпалась,
У титана під ногою
Переможений Кавказ»
Братом Прометея назве Павло Тичина татарського поета Мусу Джаліля – героя Другої Світової війни, який загинув у фашистській катівні.
Слово вчителя.А зараз подорожуємо до творчих лабораторій художників, композиторів, скульпторів.
17. Виступ мистецтвознавця
Образ Прометея надихав славетних майстрів пензля – Мікеланджело, Тіціана, Рібейру, Сальватора Розу. Зверніть увагу на картини, в яких художники надзвичайно талановито змалювали образ нескореного борця титана Прометея.
Композитори Бетховен, Ліст, Танєєв, Скрябін теж не залишились осторонь цієї теми. Так. Скрябін присвятив титану Прометею симфонію «Поема вогню» - першу в світовому мистецтві спробу поєднати музику і світло.
А в Дніпродзержинську Прометеєві спорудили пам’ятник. Під наглядом архітектора Олексія Яковича Сокола монумент почали споруджувати 1920 року. Високу колону увінчала фігура титана, що розірвав пута. Невгасимий факел палає в його руці. В Москві в Третьяковській галереї знаходиться скульптура Гордєєва «Прометей». В Сочі на орлиних кручах возвеличується Прометей архітектора Манніна.
Слово вчителя. На кожному щаблі історії прометеївська тема звучить по новому. Міф про Прометея зазнає різноманітних трансформацій. У свідомість народів ім’я Прометея увійшло як символ борця за свободу та носія світоча Розуму. А саме таким він постає у «Прометеї закутому», створеному «батьком трагедії» Есхілом.
V. Етап контрольнооцінюючий
- Що нового ви дізналися на уроці, чому навчилися?
- Як оцінюєте урок, свою роботу на уроці.
VI. Осмислення домашнього завдання.
Опрацювати матеріал підручника.Групі «літературознавців» скласти сенкан на тему «Прометей». Групі «мистецтвознавців» намалювати образ Прометея. Групі «біографів» - підготувати повідомлення про життя і творчість Софокла.
Додаток №1
От і прийшли ми аж на самий край землі,
В безлюдну далеч Скіфії пустельної.
Пора, Гефесте, повеління виконати
Отцеве і АО кручі стрімковерхої
Оцього міцно прикувать зухвалого
Нерозривними ковами залізними.
Сила. Твій Квіт, укравши на усе придатного
Вогню, він сяйво смертним лав, — за гріх оцей
Повинен кари від богів зазнати він,
Щоб научився Зевсові коритися
І так прихильно до людей не ставився.
Гефест. О Владо й Сило, волю вже ви Зевсову
Вчинили — більше вам робити нічого.
А я прикути бога чи наважуся?
...Та зважитись повинен неминуче я, —
Отцевим страшно повелінням нехтувать...
(до Прометея) Високодумний сину велемудрої Феміди!
Хоч недоброхіть, кайданами
Тебе припну я до бескету голого,
Де ти людського не почуєш голосу
Й обличчя не побачиш, сонцем палений,
Увесь ти почорнієш і радітимеш,
Що світло дня барвистошатна вкрила ніч...
Та знову сонце ранню росу висушить,
І знов тебе ця вічна мука гризтиме,—
Бо ще й не народився визволитель твій.
Ось плід твоєї до людей прихильності.
^ Ти, богом бувши, гніву не боявсь богів.
І понад міру смертним ти пошану дав, —
Отож ці кручі завжди стерегтимеш ти
Без сну й спочинку, ніг не розгинаючи,
І марні будуть скарги всі і лементи...
Влада. Ти ланцюгом швидше прив'яжи його,
Щоб батько твого не побачив гаяння.
Сила. Вклали злочинця руки в них і, молотом
їх заклепавши, міцно до скали прикуй
(Гефест приковує ланцюгом Прометея до скелі)
Гефест. Готово, — не даремно потрудився я
Прометей. Ефіре божественний! О джерела рік!
О бистрокрилі вітри й незліченної
Морської хвилі гомін! Земле, мати всіх,
І всевидящій сонця круг, — вас кличу я,
Погляньте, що — сам бог — я від богів терплю!
Подивіться, ганебне яке
Мордування довгі тисячі літ
Терпітиму я!.. Дав-бо смертним я
Почесний дар — за це мене й засуджено -.
В сухім стеблі сховавши, джерело вогню
^ Я переніс таємно, й людям сталося
Воно на всі мистецтва їх навчителем
Оцей-бо злочин я тепер покутую,
В кайданах лютих просто неба висячи.
Влада. Тепер зухвальствуй і кради богів дари
Для тих недовго денних! З тяжких мук твоїх
Здолають, може; смертні увільнять тебе?
Сила. Даремно Прометея прозорливого
ім'я ти маєш — сам-бо потребуєш ти
В недолі Прометея-визволителя.
(Гефест, Влада і Сила відходять).