Мета уроку: повторити та узагальнити вивчений навчальний матеріал за програмою 8 класу; розвивати логічне мислення, вміння встановлювати відповідність між різними літературними явищами, навички зв'язного мовлення учнів; формувати і розвивати в учнів читацькі уміння та інтерес до читання; виховувати допитливих читачів.
Урок зарубіжної літератури у 8 класі
Тема уроку. Подорож літературною стежкою: «Від Античності до сучасності». Урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу у 8 класі.
Мета уроку: повторити та узагальнити вивчений навчальний матеріал за програмою 8 класу; розвивати логічне мислення, вміння встановлювати відповідність між різними літературними явищами, навички зв’язного мовлення учнів; формувати і розвивати в учнів читацькі уміння та інтерес до читання; виховувати допитливих читачів.
Обладнання:карта подорожі «Від Античності до сучасності», картки з завданнями, кросворд «Середньовіччя», презентація «Впізнай письменника», виставка літератури для вивчення у 9 класі.
Епіграф:
Кожна епоха, набуваючи нових ідей, дивиться на світ по-новому. Г.Гейне
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Оголошення теми, епіграфа та мети уроку.
Вчитель. Сьогодні ми з вами відправимося в останню подорож сторінками зарубіжної літератури від Античності до Відродження. Кожен з вас сам зможе з`ясувати, наскільки він був уважним читачем, дослідником теорії літератури та світового літературного процесу. Бажаю всім вдалої подорожі.
ІІІ. Робота над темою уроку.
І. АНТИЧНІСТЬ
Завдання: визначте, чи є назване твердження характерною рисою доби Античності.
1 |
Тіртей, Архілох, Анакреонт, Софокл |
2 |
Есхіл, Софокл, Евріпід, Сапфо |
Відповіді: 1) Софокл – драматург; 2) Сапфо – поетеса.
|
А) «До Мельпомени» |
2. Горацій |
Б) «Іліада» |
3. Есхіл |
В) «Енеїда» |
4. Вергілій |
Г) «Прометей закутий» |
Відповіді: 1. – Б), 2. – А), 3. – Г), 4. – В).
ІІ. СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
Завдання: створити гроно «Жанрове розмаїття середньовічної літератури».
Довідка: персько-таджицька поезія, героїчні епоси, рицарський роман, поезія, похвальні пісні, рицарська лірика, поезія вагантів, провансальські трубадури.
|
1 С |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
2 |
|
Е |
|
|
|
|
||||||
|
|
3 Р |
|
|
|
|
|
|
|||||
4 Е |
|
|
|
|
|||||||||
5 |
|
|
|
|
Д |
|
|
||||||
|
6 |
|
Н |
|
|
|
|
||||||
|
7 |
|
|
|
Ь |
|
|
|
|||||
8 |
|
|
|
О |
|
|
|||||||
|
9 В |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
10 |
|
|
|
|
І |
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
Ч |
|
|
|
|||||
12 |
|
|
|
|
|
Ч |
|
||||||
|
13 |
|
|
Я |
|
||||||||
ІІІ. ВІДРОДЖЕННЯ
Завдання: продовжити речення.
Ознаки доби Відродження:
1.Франческо Петрарка |
А) «Декамерон» |
|
Б) «Канцоньєре» |
3.Мігель де Сервантес |
В) «Гамлет» |
4.Вільям Шекспір |
Г) «Дон Кіхот» |
Відповіді: 1. – Б), 2. – А), 3. – Г), 4. –В).
Завдання: Відновити відомі поетичні рядки, назвати автора.
Як не любов, то що це бути може?
Зло? – Але ж муки ці солодкі, Боже!
Добро? – Таж в ній скорбота нищівна.
А як любов, то що таке вона?
Горіти хочу? Бідкатись негоже.
Хто твій тягар здолати допоможе?
Живлюща смерте, втіхо навісна,
Не хочу? То даремна скарг луна.
В човні хисткому рушив без керма;
Неначе в просторінь морську безкраю,
Чужій чи власній волі я служу?
Чого я хочу – й сам уже не знаю:
Про мудрість тут і думати дарма –
Палаю в стужу, в спеку – весь дрижу.
Відповідь:
Франческо Петрарка. Сонет 132
Як не любов, то що це бути може?
А як любов, то що таке вона?
Добро? – Таж в ній скорбота нищівна.
Зло? – Але ж муки ці солодкі, Боже!
Горіти хочу? Бідкатись негоже.
Не хочу? То даремна скарг луна.
Живлюща смерте, втіхо навісна,
Хто твій тягар здолати допоможе?
Чужій чи власній волі я служу?
Неначе в просторінь морську безкраю,
В човні хисткому рушив без керма;
Про мудрість тут і думати дарма –
Чого я хочу – й сам уже не знаю:
Палаю в стужу, в спеку – весь дрижу.
ІV. БАРОКО І КЛАСИЦИЗМ.
1.Виправити помилки в таблиці.
Бароко |
Класицизм |
Людина – складна й суперечлива істота, у душі якої триває двобій Бога та диявола, добра і зла, світла й темряви. |
Світ оцінюється з позиції розуму, у ньому мають бути порядок і гармонія. Світ статичний, незмінний. |
Чітка й струнка композиція, жанрова ієрархія, поділ персонажів на позитивних і негативних. |
Вільна композиція, велика роль символів, алегорій, метафор, фантастики тощо. |
Утвердження складності й розмаїтості світу, непізнаності людини, духовного змісту буття. |
Утвердження пріоритету розуму, державного служіння, громадянських чеснот. |
Для перевірки::
Бароко |
Класицизм |
Людина – складна й суперечлива істота, у душі якої триває двобій Бога та диявола, добра і зла, світла й темряви. |
Світ оцінюється з позиції розуму, у ньому мають бути порядок і гармонія. Світ статичний, незмінний. |
Вільна композиція, велика роль символів, алегорій, метафор, фантастики тощо. |
Чітка й струнка композиція, жанрова ієрархія, поділ персонажів на позитивних і негативних |
Утвердження складності й розмаїтості світу, непізнаності людини, духовного змісту буття. |
Утвердження пріоритету розуму, державного служіння, громадянських чеснот. |
2.Назвати твір та його автора.
А) У творі розповідається про людину, яка скута кайданами, але вільна в своїй уяві, пам`яті й духовній стійкості. (Вірш Луіса де Гонгори «Галерник»).
Б)В його поетичних творах поєднуються світські й релігійні мотиви, стверджується можливість морального прозріння людини завдяки роботі її душі й розуму (Вірші Джона Донна).
В)Герой цього твору прагнув потрапити до вищого товариства, робив усе, щоб бути схожим на дворян – одягом, звичками, манерами. (Мольєр «Міщанан-шляхтич».)
V. ЛІТЕРАТУРА ХХ – ХХІ ст.
Вчитель. Усе наше життя – це боротьба, злети та падіння, успіхи й розчарування… Ми намагаємося досягти високої мети, заповітної мрії, пізнати світ. Для здійснення задуманого ми шукаємо підтримки й допомоги родини, близьких і друзів, запозичуємо позитивний досвід героїв літературних творів.
1.Назвіть літературних героїв, які мужньо долають складні випробування в житті, позбавляються оманливих ілюзій, знаходять своє місце в реальному світі. (Маленький принц, чайка Джонатан, школярка Агнешка).
2. «Коло думок»:
-Які уроки надали нам ці герої? Чому саме можна навчитися в них? Які їхні гасла можна зробити своїм життєвим кредо?
VІ. Підсумок подорожі. Вправа «Мікрофон».
Яке значення має кожна доба для розвитку літературного процесу?
Відповіді учнів:
1. За часів античності зароджується літературознавство: Арістотель розділив літературу на три роди – епос, лірику і драму. Своєрідним ключем до культурних надбань стала міфологія.
Легендарним основоположником еллінської та європейської літератури є Гомер.
Давньогрецька і давньоримська літератури – одне з джерел європейського художнього письменства і культури людства.
2.У добу Середньовіччя особливо великий внесок у світову літературу зробили далекосхідний, середньосхідний і європейський культурні регіони. Родоначальником персько-таджицької лірики вважають Рудакі.
Омар Хайям – майстер рубаї.
Вершиною французького класичного середньовічного героїчного епосу є поема «Пісня про Роланда». Зародилася рицарська поезія. Яскравим явищем стала творчість вагантів.
А поему Данте «Божественна комедія» називають енциклопедією середньовіччя, вона вказує людству шлях від гріховності й анархії до спасіння і щастя.
3.Діячі Відродження, яких називали гуманістами, вірили в самоцінність людської особистості, її безмежні здібності, вважали людину «окрасою всесвіту». У цю добу література стає національною, відмовляючись від латини і звертаючись до рідних мов, фольклору, відтворюючи особливості життя і ментальність народів Європи. Зростає інтерес до античної культури.
Франческо Петрарка – віртуоз жанру сонета. Джовані Боккаччо – родоначальник нової європейської художньої прози, насамперед новели.
М.Сервантес започаткував новий твір європейського роману.
Трагедія «Гамлет» В.Шекспіра є одним із шедеврів зарубіжної літератури.
Розпочалося відродження гуманітарних наук.
4.Представники бароко намагалися осягнути природні стихії, навколишнє середовище, оточення людини. Значну роль вони відводили інтуїції. Вони вміли бачити не тільки драматичні сторони, а й красу життя.
В Україні бароко мало свою специфіку. Цей напрям ґрунтувався на власних національних джерелах: давньоруських і фольклорних. Поетизувався духовний світ козака, утверджувався образ діяльного героя, який віддано служить вітчизні.
5.Класицисти утверджували вічність ідеалу прекрасного, і це спонукало їх наслідувати традиції митців античності. Простежується ієрархія жанрів, тобто чіткій розподіл творів на певні жанри: високі (ода, епопея, трагедія, героїчна поема), середні (наукові твори, елегії, сатири), низькі (комедія, пісні, епіграми). Персонажі чітко поділяються на позитивні та негативні. Ідеалом класицизму була сувора й вольова людина, яка ставила державні інтереси вище особистих.
VІІ. Самооцінка учнями своїх досягнень.
VІІІ. Огляд літератури, знайомство з якою чекає на учнів під час літніх канікул та в 9 класі.
ІХ. Підсумок уроку.
Вчитель. Протягом наших занять ви отримали уроки мудрості від Омара Хайяма, Рудакі, Шекспіра і Сервантеса, Данте і Гомера, Екзюпері та Річарда Баха. Можливо, ці уроки стануть вам у пригоді в щоденному житті, бо це насамперед були уроки добра, мудрості, мужності, краси.
Література:
1.О.М.Ніколенко, М.О.Зуєнко, Б.В.Стороха. Зарубіжна література:
Підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Грамота, 2016.