На уроці учні вчаться сприймати великий за обсягом текст цілісно, характеризувати героя, висловлювати власну точку зору, розвивають зв'язне мовлення. Для характеристики персонажа використовується метод гронування, асоціативного куща, промлемні питання. На уроці учні складають план характеристики героя, за яким вдома напишуть письмовий твір.
Урок ІІІ
Тема: Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність.
Мета:
удосконалювати навички переказу прочитаного, вчитися сприймати великий за обсягом текст цілісно, знати текст (останній епізод втечі Негоро та Гарріса), вчитися характеризувати героя, визначити етапи духовного зростання героя, зміни в його внутрішньому світі, у сприйнятті людей і життя;
пояснювати вчинки, висловлювати власну думку щодо подій та образу, мати за зразок мужність та сміливість героя, удосконалювати навички роботи з текстом, добирати цитатний матеріал для характеристики героя, розвивати мислення, вчитися висловлювати та доводити свої думки, ставлення до проблем у творі, виховувати повагу до моральних цінностей, пропагувати знання, інтелектуальний розвиток.
Повторення: Перевірка речень з крилатими висловами (вибіркова).
Оголошення теми і мети уроку.
Епіграф:
Хто з дитячих літ усвідомив,
що праця – це закон життя,
той завжди готовий на великі справи
і у свій день знайде силу, щоб їх здійснити…
Ж. Верн
Мотивація навчальної діяльності:
Як ми вибираємо друзів? А чи нас виберуть друзями? Що для цього потрібно? Які риси приваблюють людей, яких людей поважають? Згадаймо золоте правило Біблії : Не бажай людині того, чого не бажаєш для себе.
Актуалізація знань
Слайд
Вставити пропущені слова за змістом тексту:
Команда шхуни-бриг «_______» складалася з ___ чоловік. Корабель займався __________промислом.
Капітан __________зробив необережність, що взяв на судно ___________. На шхуні був сирота _________, який усвідомив , що ______ - це закон життя, Для малого п’ятирічного хлопчика ______ старшим братом став __________. Коли хлопці гралися, то побачити уламки судна «Вальдек».
Із напівзатопленого судна забрали ________чоловік і _________. Нові пасажири були ______, вони ______ до команди. На обрії побачили «китову юшку» - це_______.
______запевнив, що небезпеки немає. Зазвичай виходило на лови ____в шлюпці, але цього разу – тільки_________. Команда «Пілігрима» загинула під _____________.
Слайд
Розташувати у сюжетній послідовності.
План
7. Пілігрим розбився об рифи.
8. Зникнення Негоро.
Переказ учнів, які виконували випереджальне завдання.
Бесіда :Скільки тривала подорож «Пілігрима», доки корабель розбився? (74 дні)
Чому Дік став капітаном? (Команда загинула у битві з китихою)
Чому корабель плив у непотрібному напрямку? (Вчинки Негоро)
Що допомогло прибути на берег та врятуватися? (Розум Діка Сенда, знання про дію жиру у воді)
Чи лише людина наділена розумом? (розповідь учнів про Дінго).
Поясніть слова місіс Уелдон: «Будеш капітаном на суші».
«Гронування» «Дік Сенд»: (назвати рису характеру та довести фактом, епізодом із тексту, цитатою із тексту) навколо штурвалу риси характеру:
чесний, розумний відданий, справедливий, рішучий, сміливий, відповідальний, сильний, витривалий, чуйний.
Виразне читання уривку (с.133)
«Його розумне обличчя дихало енергією. Це було обличчя людини не лише сміливої, але і здатної осмілюватися», — підкреслює автор. Не раз, стикаючись з труднощами, доводиться Діку ризикувати життям, але хоробрий хлопець ніколи не зупиняється перед перешкодами. Він проявляє дивну винахідливість і мужність саме в ті хвилини, коли здається, що ніщо вже не може врятувати від неминучої загибелі.
Слайд
Складання плану характеристики героя
Асоціативний кущ.
Знайдіть п’ять особистісних якостей Діка Сенда за описом його зовнішності.
Міцний, рішучий, розумний, енергійний, завзятий.
Які рослини чи тварини можуть бути символом Діка Сенда? Горішок (міцність). Мураха (працьовитість).
Слово вчителя.
Юний капітан рятує, в першу чергу, не себе самого, а своїх друзів. Він безстрашно переймає на себе командування «Пілігримом», який не лише залишився без капітана, але і знаходився в стороні від звичайних морських доріг. Дік думав про те, що повинен доставити місіс Уелдон і її сина до найближчого порту, де вони будуть в безпеці. У складних умовах, де на кожному кроці підстерігає небезпека, юний герой, не дозволяючи собі піддаватися паніці, знаходить вихід із становища. Він прагне придумати спосіб дістатися до берега, який таїв би в собі менше небезпек для його супутників. Кращі якості п'ятнадцятирічного капітана — сила волі, енергійність, відвага, наполегливість, справедливість і благородство — зробили його одним з найулюбленіших героїв французької літератури. А сам роман був і залишається в числі найбільш популярних творів Жюля Верна.
Підсумки уроку:
Обговорення епіграфу
Написати висловлювання, використавши слова та словосполучення: Розумне обличчя, хоробрий, середній на зріст, завзята людина, міцна статура, чорнявий, сині рішучі очі, жвавий, серйозний, стати матросом, географія, історія, стати людиною.
Підсумки уроку:
Асоціативний ланцюг.
Життя
Добро+зло
Удача+випробування
Які випробування випали на долю Діка Сенда?
Юний капітан, негри не знали справи, підступність Негоро, буря, шторм, загибель екіпажу.
Завдання : розставити за сюжетом випробування: загибель екіпажу, юний капітан, негри не знають морської справи, підступність Негоро, буря, шторм.
Оцінювання учнів.
Підсумки уроку.
Отже, Жуль Верн у романі «П’ятнадцятирічний капітан» уславлює силу людського характеру. В особі Діка Сенда ми бачимо зразок для юнака. Цей успіх можливий лише завдяки щоденній праці над собою.
Домашнє завдання:
повторити міф про Геракла (с. 27-29).
індивід читання ІІ частини - розд. 5, 6, 7 ( в полоні).
Письмова характеристика за планом, ілюстрація (за бажанням), уривок напам’ять (за бажанням).