Урок. "Образ Діка Сенда в романі Ж. Верна «П'ятнадцятирічний капітан ».

Про матеріал

Конспект уроку із зарубіжної літератури для учнів 6 класу за романом Жуль Верна "П'ятнадцятирічний капітан". Матеріал містить завдання з розвитку логічного та критичного мислення школярів.

Перегляд файлу

Тема.  Образ Діка Сенда в романі Ж. Верна «П'ятнадцятирічний капітан».

Мета. формування предметних компетентностей: навчати вмінню аналізувати зміст художнього твору, давати характеристику героя; розвивати словниковий запас школярів, розвивати усне монологічне та діалогічне мовлення школярів, уміння  використовувати  цитатний матеріал, навички критичного мислення, ідейно-художнього аналізу художніх творів; виховувати у школярів потребу у високих естетичних та гуманних цінностях; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі, ведення дискусій; інформаційної: формувати вміння працювати з текстами великих обсягів; загальнокультурної: виховувати елюдяність, доброту, милосердя, естетичний смак та читацькі інтереси учнів; розширювати кругозір школярів.

Обладнання: мультимедійний  проектор, презентація до уроку,  текст  роману.

Тип уроку: урок – дослідження.

 

                                  Багато великого є на світі, але 

                          немає   нічого  величнішого,

          ніж людина                                                                                                              

                                                                              Софокл

Хід уроку.   

І.Оголошення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація  опорних  знань  учнів .

  • «Літературні східці»

1. Один з предметів, яким захоплювався Дік Сенд під час навчання в школі. (Математика)

2. Коса, на якій немовлям знайшли Діка Сенда. (Сенді – Гук)

3. Разом з місіс Уелдон на «Пілігримі» подорожував і її кузен … (Бенедикт)

4. Корабель, пасажирів якого врятував Дік Сенд. («Вальдек»)

5. Він зробив все для того, щоб корабель яким керував Дік Сенд збився з курсу. (Негору)

6. Після загибелі капітана … шхуною «Пілігрим» керував Дік Сенд. (Халла)

  1. Він був занадто виснажений після недавньої хвороби і перехід до Казонде для нього був тяжким. (Джек)
  2. Саме ця тварина призвела до загибелі членів команди шхуни «Пілігрим». (Кит)

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Проблемне запитання.

Кого можна вважати дорослою людиною?

Слово вчителя. Дійсно, дорослою можна вважати лише ту людину, яка вміє приймати рішення, відповідає за свої вчинки.

Сама назва роману натякає на те, що головний герой (15-річний Дік) – людина юна і водночас доросла людина, адже він капітан!

  • «Асоціаційний кущ. «Справжній капітан»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Сприйняття навчального матеріалу.

Хто ж він такий Дік Сенд?

  • Інтерв’ю з літературним героєм.

Репортер. Шановний Дік Сенд, розкажіть про Ваше походження?

Дік Сенд. Я не знаю, хто мої батьки. Мене ще немовлям підібрав жалісливий перехожий на ріжку піщаної коси Сенді-Гук у Нью-Йорку.

Репортер. Як Ви отримали своє ім’я?

Дік Сенд. Імя Дік мені дали на честь чоловіка, який мене підібрав, а прізвище – на згадку про місце, де він мене знайшов. 

Репортер. Де ви виховувалися?

Дік Сенд. У дитячому будинку.

Репортер. Чи була у Вас заповітна мрія. Якщо була, то яка?

Дік Сенд. Так, була. Я мріяв стати моряком.

Репортер. Що, на ваш погляд, необхідно для того, щоб ваша мрія стала реальністю?

Дік Сенд. Наполегливо навчатися і працювати, щоб з часом поєднати теорію з практикою.

Репортер. Як Ви ставитеся до навчання?

Дік Сенд. Я розумію, що мені потрібно багато знань, щоб стати справжнім моряком, а може, й капітаном.

Репортер. Які предмети Вам особливо до вподоби?

Дік Сенд. Особливо я полюбляю, географію та історію подорожей. Також збираюся вивчати вищу математику і навігацію

Репортер. Яку роль у вашому житті відіграла родина Уелдонів та капітан Халл?

Дік Сенд. Капітан Халл помітив мене, заприятелював і представив Джеймсу Уелдону, а той віддав до школи у Сан-Франциско

Репортер. Як ви ставитеся до цих людей?

Дік Сенд. Я вдячний їм і готовий не вагаючись піти заради них у вогонь і воду.

  • Евристична бесіда.

1. Які риси характеру Діка Сенда автор відмічає на початку роману? Як він характеризує поведінку Діка? (Жвавий, серйозний, рухливий, спритний, міцний фізично, скупий на слова і жести. Міг приймати рішення і доводити їх до кінця).

2. Як ви розумієте слова: «Хто з дитячих літ усвідомив, що праця – це закон життя, хто змалу знає, що хліб наробляється тільки в поті чола, той завжди готовий на великі справи і в свій день знайде і волю, і силу, щоб їх здійснити»? Як вони відобразилися на характері Діка?

3. Чому капітан Халл довірив корабель Діку Сенду? Знайдіть в тексті слова капітана, що пояснюють його рішення. («З цього хлопчини вийде колись чудовий моряк. У нього вроджений хист мореплавця»).

4. Як Дік повівся після загибелі капітана Халла? Чому юного Діка було обрано капітаном? Хто сприяв цьому?

5. Розкажіть про перше зіткнення Діка з Негоро? Чим воно закінчилося? Які риси Діка виявилися в цьому епізоді?

6. З якими труднощами зіткнувся Дік під час командування судном? (Брак досвіду, підступні дії Негоро).

7. Доведіть, що Дік все ж таки гідно витримав це випробування. (Витримав бурю; зумів майстерно викинути корабель на берег – «Лийте жир!»)

8. Як поводиться Дік дізнавшись, що вони опинилися в Африці? (Не панікує, не розповідає про це місіс Уелдон, дбаючи про неї та малого Джека).

9. Про що думає Дік, зробивши страшне відкриття, за що себе картає? ( У нього було занадто мало знань та досвіду, але він повинен врятувати людей, які йому довірилися).

10. Чому Дік піклувався про долю негрів? Які риси тут виявляються? (Щедрість, вірність).

11. Виразно прочитайте уривок «Зустріч Діка і Негоро» («Похорон Муані Лунга»). Як поводився Дік Сенд? Хто в цьому двобої вийшов переможцем? Чому? Відповідь аргументуйте. (Дік проявив гідність, стійкість, бажання боротися).

  • Міні - дискусія.

Одного разу Дік Сенд сказав: «Уявити тільки, що я міг застрелити обох негідників і не зробив цього!»

  • Чи правильно зробив би Дік, вбивши Негоро та Гарріса, коли у нього була можливість?

Слово вчителя.   Але крім Діка Сенда в романі Жуль Верна «П’ятнадцятирічний капітан» є ще інші герої, які  керуються  у своїх вчинках законами добра, справедливості, сили волі, готовністю прийти на допомо­гу.

- Хто ці герої? Назвіть їх.

- Чи можна їх вважати прикладом справжньої  людини.

  • Проблемне запитання.

Однією з особливостей справжніх людей є сильний характер. Поясніть значення словосполучення «сила  людського  характеру»? (Готовність  прийти  на  допомогу,  здатність  до  самопожертви,  наполегливість  у  досягненні  поставленої  мети)

  • Евристична бесіда.

1. Які  герої  роману  виявляють  силу  характеру  в  скрутних  ситуаціях? (Капітан  Халл,  місіс Уелдон,  Дік  Сенд,Геркулес)

2. Які  провідні  риси  характеру   притаманні  кожному  з цих  героїв? (Рішучість,  сила  духу,  сила  волі,сміливість,  гідність,  честь,  готовність  завжди  прийти  на  допомогу)

3.Які жіночі образи зустрічаються в романі  Жуль  Верна і в особливість їх змалювання?(  Місіс Уелдон -  любляча  мати,  хороша  дружина;  їй  притаманні  рішучість,  доброта,  гордість,  честь,  терплячість, милосердя.  Нянька   Джека -  темношкіра  Нен – добра, мужня,  вірна,  горда.)

  • «Мікрофон»

Кого, на вашу думку, можна вважати справжньою людиною?

  • «Кола Вена».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Доброзичливий

 

 

V.  Підсумки  уроку.

  •    «Мікрофон».

Чи подобається вам образ головного героя роману «П’ятнадцятирічний капітан». Якщо подобається, чим саме?

  • Евристична бесіда.
  • Як,  на  вашу  думку, можна  виховати  в  собі  високі  моральні  риси  характеру?
  • Чого  навчили  вас  герої  роману?
  • Б.  Шоу  говорив  «Людина – що  цегла:  обпалюючись  вона  стає  твердою».  Чи  відповідає  характерам  героїв  роману  цей  вислів?  Доведіть  свою  думку.
  • Робота з епіграфом уроку.

Прочитайте слова  Софокла, які є епіграфом нашого уроку: «Багато великого є на світі, але немає нічого величнішого, ніж людина»

Як ви думаєте, чому саме ці слова стали епіграфом до уроку?
 

Домашнє  завдання. Написати  твір – роздум  “Як  стати  справжньою  людиною?”

 

 

1

 

doc
Додано
8 липня 2018
Переглядів
27858
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку