Урок історічної реконструкції з використанням інсценізації уривків з творів світової літератури дозволяє відтворити матеріальну та духовну культуру тієї епохи,допомагає яскравіше представити протиречивий образ гетьмана України
КЗ «ЗЕЛЕНОЯРСЬКА ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ»
Урок розвитку мовлення
підготувала вчитель Мануша Н.Й.
Мета:
формування предметних компетентностей:ознайомити з історією світової «мазепіани»,активізувати читацький інтерес,вміння робити висновки,аналізувати;
формування ключових компетентностей:уміння навчатися:активізувати пізнавальну діяльність;
комунікативної:формувати навички спілкування,
інформаційної:формувати вміння знаходити інформацію та представити ії;
загальнокультурної:естетичний смак,творчі здібності,
виховувати патріотичні почуття та прагнення до літературної освіти.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Форма уроку: історична реконструкція подій за допомогою інсценізації літературних творів.
Хід уроку
1.Організаційний момент
Побажання успіхів один одному та Батьківщині.
ІІ.Оголошення теми та мети.
Мотивація навчальної діяльності
Гетьман Іван Мазепа — одна з найвеличніших і найтрагічніших постатей в українській історії.
Образ Мазепи широко представлений у світовій літературі, малярстві, музиці. Про Івана Мазепу писали Вольтер, Байрон, Гюго, Рилєєв, Пушкін та багато інших зарубіжних і вітчизняних письменників, зокрема українські письменники й поети Тарас Шевченко, Михайло Старицький, Богдан Лепкий, Володимир Сосюра.
Оцінки діяльності гетьмана в літературних та історичних творах неоднозначні й суперечливі.Що більше про нього дізнаємося,то більш запитань виникає.Про це ми й поговоримо сьогодні на уроці.
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ
1.Інтерактивна вправа «Асоціативне гроно»
Яким ви вважаєте І.МАЗЕПУ?(5-7 прикметників)
2.Рольова гра:
Виступ історика з доповіддю про життя гетьмана.
25 липня 1687 року гетьманом України став Іван Мазепа – досить суперечлива особистість в українській історії. Вороги його вважали хитрим політиком і зрадником. Прихильники стверджували, що він прагнув порятунку та процвітання для рідної землі. Скільки людей, стільки і думок. Однак, що б про нього не говорили, мусимо визнати, що для України він зробив чимало. Період його правління характеризувався відродженням гетьманської України, передусім Києва – її духовного центру, розвитком культури, а також піднесенням соціального та релігійного життя. Піднявшись кар'єрними сходами, Іван Мазепа багато уваги приділив саме розвитку освіти. Він був спонсором будівництва Києво-Могилянської академії та Чернігівського колегіуму. І, взагалі, був досить щедрим меценатом: будував та реставрував церкви, дарував храмам дорогоцінні речі, опікувався православними святинями за межами України. І все це за власні кошти.
За його гетьманства активно видавалися українські твори. В історії України не часто таке спостерігалось, навіть у нещодавні 90-і. Та й взагалі, за сприяння Івана Мазепи в Україні того часу почалось "культурне відродження", яке охопило не тільки мистецтво та архітектуру, а й філософію, теологію, літературу та науку. Погодьтесь, такі речі заслуговують поваги. Цікаво, що у той час якраз виник новий напрям в українському мистецтві – українське бароко, яке ще називали мазепинським..Тим не менше, гетьмана запам'ятали не тільки як ловеласа, а як хорошого сім'янина. У шлюбі з вдовою Ганною, у якої було 2 дітей, Мазепа прожив 35 років – до самої її смерті. І навіть після цього не перестав турбуватися про своїх пасинків.
3.Вчитель. Ми прослухали історичну довідку, яка надає інформацію, але не розкриває думки, почуття людини, література «вміє це робити», тому ми звернемося до творів, де Мазепа як герой характеризує себе через промови та події.
Ви отримаєте завдання,в кінці уроку ми прийдемо до висновку: яким був Мазепа,що він зробив для України, щоб його не забували. Чому ми можемо навчитися у нього?
4.ВИСТУП УЧНІВ
1.Інсценізація уривка (на умовній галявині учень-«Карл» та учень,одягнутий в козацький одяг, розмовляють)
«Розмова короля Карла і Мазепи»
Король:
- У всіх із нашого гуртка
Відважний дух, тверда рука,
Та хто в цей час маршів, боїв
Балакав менше й більш зробив,
Ніж ти, Мазепо?
На землі
Від Олександрових часів
Такої пари не знайти,
Як твій Буцефалос і ти.
Бо й скитську славу топчеш ти
На ріках і просторах степу.
Мазепа:
- О, я прокляв,
Ту школу, де я вчивсь їзди.
Король:
- Чому ж це так, старий гетьмане?
Чай добра школа то була?
Мазепа:
- На жаль, це повість немала,
А скільки миль ще перед нами
Та сутичок із ворогами,
Що дужчі в десять раз од нас.
Залишим це на кращий час,
Аж доки за руслом Дніпра
Ми зможем коней попасти.
Вам, пане, спати вже пора,
А варту буду я нести.
Король:
- А я б усе-таки бажав,
щоб ти сказав
Свою історію, ачей
Під цю гутірку голосну
Я відпочину і засну….
Мазепа:
1. ЗАВДАННЯ :
Записати враження, обмінятися думками про гетьмана.
2. ЗАВДАННЯ:
Інсценування уривка з поеми «Полтава» О.С.Пушкіна.
Розмова Мазепи та Марії
(Вбрання українськой хати, Мазепа розмовляє з дівчиною,одягнутій в український одяг)
Мазепа
- Покой души твоей мне дорог,
Мария; так и быть: узнай.
Давно замыслили мы дело;
Теперь оно кипит у нас.
Благое время нам приспело;
Борьбы великой близок час.
Без милой вольности и славы
Склоняли долго мы главы
Под покровительством Варшавы,
Под самовластием Москвы.
Но независимой державой
Украйне быть уже пора:
И знамя вольности кровавой
Я подымаю на Петра.
Готово всё: в переговорах
Со мною оба короля;
И скоро в смутах, в бранных спорах,
Быть может, трон воздвигну я.
Друзей надежных я имею:
Княгиня Дульская и с нею
Мой езуит, да нищий сей
К концу мой замысел приводят.
Чрез руки их ко мне доходят
Наказы, письма королей.
Вот важные тебе признанья.
Довольна ль ты? Твои мечтанья
Рассеяны ль?
Мария
Мазепа
Мария
Метод – «Прес»
Ах, я люблю тебе, Вкраïно,
I сам не знаю, що кажу.
Я ж син твiй, син, що йшов за тебе
На смерть i реготи не раз,
Той, що прокляв i Бога й небо,
Аби тобi був слушний час.
Я йшов кривавими житами
I знов пiду, де гул i мла,
Лиш одного я хочу, мати,
Щоб ти щасливою була.
6.Історик зачитує трактат:
Послухайте трактат між Украіною і Швецією. Яка ваша думка? Вам сподобався б він,як би ви жили у той час?
7. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Вчитель проводить підсумки уроку.
1.Інтерактивна вправа»Сенкан»
МАЗЕПА,
Сильний,рішучий.
Кохає,страждає,не скоряється.
Кидає виклик законам суспільства.
Бунтар.
2.Скласти «Я-вірш»
«Я-Мазепа»
3.Перегляд відео-презентації «І.Мазепа в світовій літературі»
До яких творів надані ілюстрації?
4.Висновок озвучують учні:
Мазепа до останньої хвилини життя залишається вірним своєму народу й Україні. Він був людиною, як ми усі,тому десь помилявся, але бажав волі та кращої долі для Батьківщини. А це робить людину величною , бо патріотизм , як риса характеру, найголовніша. Нам теж треба любити свою країну, щоб жити в злагоді із своєю душею.
5.Домашнє завдання
- Написати листа від імені Мазепи до нащадків
1