Урок "Образ Нори.Символіка та відкритий фінал"

Про матеріал
Відкритий урок на тему "Образ Нори. Символіка,відкритий фінал". Робота в групах, індивідуальна робота.
Перегляд файлу

Тема:Образ Нори.  Символіка у «Ляльковому домі», відкритий фінал

                    Мета: формування предметних компетентностей: визначити композицію п'єси, підтекст, символіку, пояснити значення відкритого фіналу; розвивати словниковий запас старшокласників, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, ідейно-художнього аналізу творів; виховувати у старшокласників потребу у високих естетичних та гуманних цінностях; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативної: розвивати навички роботи в групі; інформаційної: розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурної: виховувати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати кругозір школярів.

 Тип уроку: формування вмінь та навичок.

 

Людина повинна робити вибір.

У цьому і полягає її сила - у могутності рішень.

(Пауло Коельо)

Х і д   у р о к у

   І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

 1.Прийом «Очікування»  Наш урок незвичний, тому хочу запитати, що ви очікуєте від нього?

(відповіді дітей)(перелік очікувань: отримати інформацію; здобути знання і досвід; дізнатися нове; порадіти за себе, друзів; одержати задоволення тощо)

         А я очікую від вас плідної і злагодженої роботи. Тому вперед виправдаймо свої очікування.  

               ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

1. Дискусія

«Що ви бачите перед собою?»(на парті лялька з декораціями)

Чи можемо ми ляльку перемістити? Покласти її спати? Посадити за стіл? Чи навіть викинути? Чи згодні ви , що лялька це лише маріонетка в наших руках? А може людина бути маріонеткою в житті?

Думки розділилися. На уроці ми спробуємо з вами знайти відповідь на це питання та зрозуміти, чи була Нора маріонеткою, її діти.

А також визначити хто ми в нашому житті актори чи режисери. Граємо ролі чи самі пишемо сценарій свого життя, не зважаючи на оточення та їхню думку.

   ІІІ. Оголошення теми.

   IV. Формування нових знань і способів дії.

1. Перевірка домашнього завдання (усне опитування)

Щоб розкрити тему уроку насамперед ми повинні пригадати факти про написання твору, зв’язки героїв та деяку теорію літератури.

Історія написання

Прототип Нори

Символи-це

Відкритий фінал- це

Герої твору:

Крістіна Лінне (усе втратила, розуміє, що щастя — жити хоча би заради кого-небудь. Саме з Крогстадом її життя змінюється на краще).

Нільс Крогстад (дрібний чиновник, морально спустошена людина. Кохання пробуджує у ньому сумління та великодушність, і у фіналі п’єси він знаходить родинний затишок поруч із Крістіною).

доктор Ранк (був другом родини, усе життя кохав Нору. Він є прикладом

Торвальд Хельмер (для Торвальда Нора — красивий додаток до інтер’єру. Він ставиться до неї як до нижчої істоти, що потребує його заступництва й керівництва. Він не дякує за порятунок і за ту працю, за ті переживання, які вона приховувала вісім років, щоб не уразити його самолюбство, він — «прощає»!).

Зупинімося тепер на образі Нори, чий характер набагато складніший. У ній немовби поєднуються дві натури. Одна проста, передбачувана, наївна — для загалу, а інша — прихована до часу, глибока і сильна.

♦ То якою ж бачуть її люди, що її оточують?

Щоб краще зрозуміти Нору пропоную вам заповнити таблицю і проаналізувати, яка Нора була в стосунках з іншими героями до розкриття таємниці і які риси характеру в неї проявилися після.

2. Аналіз таблиці «Такі різні ролі …»10хв

Ролі Нори до розкриття таємниці

Ролі Нори після розкриття таємниці

Лялька і дитина (пташка, білочка) для Торвальда (він прагне керувати ї вихованням і розвитком, пишатися нею відповідно до власних уявлень про сім’ю)

Вона усвідомила себе людиною, обстоює власні погляди на життя і свій шлях

Об’єкт для шантажу (з боку Крогстада)

Незалежна жінка не дозволить собі бути залежною від будь-кого

Мати, яка турбується про своїх дітей

Мати, яку відсторонили від виховання дітей. Мати, яка сама полишила дітей і йде з дому

Дружина, яка віддано кохає чоловіка, тому готова порушити закон

Непотрібна жертва (порушення закону було марним, бо чоловік не оцінив учинку жінки, хвилюється лиш за себе)

Жінка без соціальних прав і без можливостей обирати власну долю

Жінка, яка ще не має прав, але обирає новий шлях. Вона не хоче жити у фальшивому, ляльковому домі

Добра подруга (для Крістіни Лінне)

Зраджена подруга (Лінне могла зупинити лист Крогстада, але не зупинила)

Ідеал (для доктора Ранка)

Не ідеал (доктор Ранк помер, тепер немає більше нікого, хто сильно кохає і шанує Нору)

Висновок. Нора була ким завгодно, тільки не собою. Живучи заради інших, вона не мала власного життя й інтересів

Висновок. Нора починає важкий шлях пошуку власної сутності і власної долі. Вона не знає, куди піде, але вона точно знає, що жити в колишній системі цінностей (в ляльковому домі) вона не хоче. Їй потрібні правда і право на власні рішення

 

 

 

3.Подивіться і прокоментуйте ланцюжок

«дочка-лялька ^ дружина-лялька ^ особистість».

(Спочатку Нора була красивою іграшкою для батька, який ні в чому їй не відмовляв; потім вона стала такою самою іграшкою в руках чоловіка — він дбав про її вбрання, про те, щоб вона вміла добре танцювати й могла вразити своїм виконанням знайомих Торвальда на вечірці; не дозволяв їсти варення та мигдалеве печиво, мабуть, не лише з міркувань економії, а й щоб у неї не зіпсувалася фігура; поведінка Торвальда, коли Нора опинилася у складній ситуації через шантаж Крогстада, розкрила жінці очі на її чоловіка: він не той, за кого вона вважала його все своє подружнє життя — не сильний, не чесний, не люблячий. Тому героїня повстає, згадує, що вона — людина, особистість, яка заслуговує на відповідне до себе ставлення.

Тобто ми бачимо, що Нора живе наче пташка в клітці, в неї немає права голосу в сім’ї, вона робить все, щоб бути хорошою для всіх. Лише коли розуміє, що любов чоловіка до неї, яку вона бачила була не справжньою. (До речі, що дає нам зрозуміти, що вона не справжня?:Слова Торвальда:  що подумають інші)Тоді тільки вона стає сама собою.

 

4. Дискусія «Нора-переможець чи переможена»

Поділитися на дві групи до кінця уроку(витягують папірці з мішечка)

Зібрати аргументи і факти, щоб довести , що Нора :

1.Переможниця і її життя тільки починається, адже вона тепер особистість, яка  сама приймає рішення і більше ніхто нею не маніпулює, може досягти в житті всього сама.

2.Переможена і вона зруйнувала все, що в неї було, залишає дітей без матері  і невідомо чи зможе вона дійсно вижити в суспільстві і віднайти себе.

C:\Users\1\Desktop\зар літ\226638.002.png

Приймемо регламент , щоб обмежити дискусію в часі.
На виступ доповідача - 5-7 хв.
На доповнення - 1 хв.
На постановку запитань опонентам - по 2 хв.
Виступ рецензента - 3 хв.

 

Висновки. Всі ваші відповіді правильні і варті уваги, адже недарма драма Г. Ібсена «Ляльковий дім» наробила стільки «галасу» і дискусій, адже  дає більше запитань, аніж відповідей. Тут і про нерівноправне становище жінки в тодішньому суспільстві, і про людську гідність, і про гроші, без яких, як завжди,— нікуди. Найбільше ж — про сімейні взаємини та родинні цінності. Для Нори, що б там про неї не говорили, діти — найдорожче. Адже вона, вражена словами Торвальда про «брехливих матерів» та їхній уплив на долю дітей, турбується саме про їхнє майбутнє. Не оминає Нора й політики, хоча такі глибокі думки трохи й не в’яжуться з її образом. Вона вважає, що закони створюються для людей, повинні служити на благо людині, стояти на захисті справедливості, а не навпаки — люди для законів. Цими ідеями твір близький і нам.

У «Ляльковому домі» центральною постала проблема становища жінки в буржуазному суспільстві. Проте «жіноче питання» — один із аспектів звільнення людської особистості взагалі. Безпосереднім об’єктом зображення драматург обрав родину, котра багато в чому може здаватися ідеальною. А фінал п’єси, як бачимо,— катастрофа, позбавлена будь-яких елементів компромісу. Але такий фінал не можна назвати трагічним. Героїня не загинула, а, навпаки, стала переможницею, тому що ніби віднайшла себе і мала достатньо мужності, аби здійснити свою волю і відкинути все, що їй заважало. Водночас ця перемога мала трагічний відтінок, тому що вона означала болісний розрив Нори з усім її попереднім життям (особливо з дітьми) і зробила її самотньою у протистоянні суспільству з його нормами моралі. Отже, перемога Нори, тобто її внутрішнє звільнення та обрання нею свого справжнього шляху, не означала завершення її боротьби, навпаки, справжні випробування героїні ще попереду — після того, як опуститься завіса. Тільки тоді почнеться боротьба Нори за своє самоствердження, за пізнання справжніх законів життя. Ось в цьому і полягає відкритість фіналу. Характеризуючи образ Нори ми підійли і до розкриття поняття відкритого фіналу.

Внесок Г. Ібсена в розвиток театру надзвичайно вагомий і розмаїтий, тож не дивно, що під його впливом перебували як представники соціально-критичного театру так і драматурги-символісти. Виник навіть термін «ібсенізм».

Про Ібсена говорили, що його п'єси починалися там, де раніше звичайно закінчувалися. Можна сказати й інакше: вони закінчувався там, де розпочиналася справжня, дійсна боротьба, де мало відбутися випробування сил героя, тобто там, де могла б початися нова п'єса. Тому фінал "Лялькового дому" називали відкритим.

5. Важливу роль у творі для розкриття образів відіграла і символіка, адже символічною вже була сама назва твору. "Ляльковий дім" .

Зараз пропоную вам картки , де ви маєте розкрити і написати , що означають ті символи, які ми зустріли в п’єсі.

1).Робота в парах. Значення образів-символів

Роздати картки і записати розуміння символів у творі(5 хв)

КАРТКИ-СИМВОЛИ

Отже, символи допомагають нам розкрити характери головних героїв і побачити, що насправді стоїть наприклад за тим звичайним, як здавалося, мигдалевим печивом.                                          

Ми з вами протягом декількох уроків обговорювали  і проблематику і характери героїв і їхні вчинки. Та інколи нам важко їх всіх зрозуміти.

Як ви думаєте, чому?

Тому що останніми десятиліттями різко змінилася позиція жінки в суспільстві. Раніше жінка-дружина, жінка-мати – була виключно берегинею домашнього затишку та тепла. Сотні років тому  жінки народжували дітей, робили хатню роботу та навіть не замислювалися про те, що можна займатися чимось, окрім сім’ї. Нерідко вони страждали від такого стилю життя та це необговорювалося. Зараз ми живемо в часи, коли жінка і дружина, і мати і бізнес-леді. Вона і подорожує і займає високі посади і можливо вдома вона не ідеальна, але вона особистість. Погоджуєтесь?

Але є інша сторона медалі,  як то кажуть. Коли ви вступаєте в шлюб і тим паче у вас народжуються діти, то ви маєте розуміти, що ви несете відповідальність за свою сім’ю. Але однозначно сім’я не маже позбавити вас свого власного «Я». Тут треба знаходити і компроміси і вміти домовлятися і розуміти одне одного , підтримувати і допомагати.

Сім’я-це дім, а ми в ній будівельники.

C:\Users\1\Desktop\зар літ\відкритий урок\0300cxyg-1fd6-480x360.png

 

Сучасний  психолог Річарда Денні пропонує декілька скаладових гармонійної щасливої сім’ї.

1.   Регулярно сідайте за стіл разом.

2.   Обмінюйтесь думками. 

3.   Концентруйтеся на хорошому. 

4.   Будьте там, де потрібно. 

5.   Створюйте психологічний комфорт. 

6.   Робіть компліменти членам сім’ї.

7.   Робіть одне одному сюрпризи. 

8.   Вибачайте одне одному. 

9.   Діліться своїми радощами й печалями. 

10. Пам’ятайте про мету свого життя – щасливу родину.        

V. Домашнє завдання

Наш урок підходить до завершення. На останок даю вам гудзики вражень про прочитаний твір. Впишіть свої думки в гудзики. Жовтий залишаєте пустий. Це буде ваше домашнє завдання. Вклеїте  собі в зошити цю картку, а нижче виконаєте домашню роботу. Спробуйте себе в ролі автора і  придумайте діалог між Норою та Торвальдом, який міг би відбутися через кілька років після того, як героїня пішла з дому. (Щоб жити самостійним життям, Нора має сама заробляти собі на хліб. Хто, з огляду на розвиток подій у п’єсі, можливо надав їй допомогу на перших порах самостійного життя? Ким би вона могла працювати? Як Торвальд ставиться до неї при зустрічі, чи хочуть вони примирення чи ні).

C:\Users\1\Desktop\зар літ\відкритий урок\277525024_1186966795445688_3683217494819720956_n.jpg

 

 

Чи справдились ваші очікування від уроку? Мої так, ви сьогодні гарно працювали.

Завершальне слово вчителя

І зараз ми можемо мабуть тепер повернутися і пояснити епіграф нашого уроку.   

Життя – це завжди вибір. Погоджуєтеся? І готового рецепту щастя не існує. Шлях до нього довгий і тернистий. Сподіваюсь, що кожен з вас на своєму шляху зустріне справжнє  щастя та кохання і помандрує з ним через усе життя. Мимоволі спливають слова В.Симоненка: 

Є в коханні і будні, і свята,

Є у ньому і радість, і жаль,

Бо не можна життя заховати

За рожевих ілюзій вуаль.

VI. Оцінювання.

docx
Додано
4 березня
Переглядів
634
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку