Урок "Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору."

Про матеріал

У матеріалі висвітлено розробка уроку зарубіжної літератури. Метою даного уроку є

поглиблення знань учнів про наукову фантастику, розглянути жанрові особливості новели, вказати на її схожість і відмінність від оповідання; розглянути зміст новели «Усмішка»; розвивати уміння аналізувати художній текст, характеризувати образи, висловлювати власні думки, мислити образно; формувати ключові компетентності школярів, створювати ситуацію успіху для кожної дитини; виховувати розуміння прекрасного, духовні цінності, усвідомлення власної відповідальності за долю людства.

Перегляд файлу

Тема: Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору.

Мета: поглибити знання учнів про наукову фантастику, розглянути жанрові особливості новели, вказати на її схожість і відмінність від оповідання; розглянути зміст новели «Усмішка»; розвивати уміння аналізувати художній текст, характеризувати образи, висловлювати власні думки, мислити образно; формувати ключові компетентності школярів, створювати ситуацію успіху для кожної дитини; виховувати розуміння прекрасного, духовні цінності, усвідомлення власної відповідальності за долю людства.

Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: словники, презентація, підручник.

Епіграф: «Усмішка, мила усмішка, що обіцяє ранок»

Р. Д. Бредбері

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя, декламація поезії

Ти знаєш, що ти — людина? 
Ти знаєш про це чи ні? 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина, 
Очі твої — одні.

Більше тебе не буде. 
Завтра на цій землі 
Інші ходитимуть люди, 
Інші кохатимуть люди — 
Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе — 
Озера, гаї, степи. 
І жити спішити треба, 
Кохати спішити треба — 
Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі — людина, 
І хочеш того чи ні — 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина, 
Очі твої — одні.

Ми живемо на найпрекраснішій із планет. І немає, мабуть, людини, яка б не думала про своє майбутнє, про майбутнє людства, не прагнула хоч краєчком ока зазирнути в нього.

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Яким ви бачите наше суспільство , цивілізацію через 100, 200 років?

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Слово вчителя

Намагався уявити майбутнє людської цивілізації й американський письменник Рей Бредбері. Його твори належать до наукової фантастики, яка принципово вирізняється із загальнофантастичної традиції тим, що змальовує реальний світ, який перетворюється не за помахом чарівної палички, а за законами науки. Сьогодні ми проаналізуємо прочитаний твір, розглянемо образ головного героя – Тома, розкриємо значення Джоконди. (Запис теми уроку)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя

Бредбері належить до тих письменників, які всю свою творчість, весь свій талант обертають на благо людства, його сьогоднішнього і завтрашнього дня. Майже в кожній книзі Рея Бредбері, майже в кожному оповідання звучить тривожний сигнал лиха. Письменник бачить свою роль в тому, щоб, поки не пізно, попередити людей, які населяють Землю, про небезпеку, що над нами нависла, примусити їх протистояти злу.

Чи не найкращий приклад тому – наш біль, наша ганьба – Чорнобиль. Вчені, які спроектували атомну електростанцію, були більш стурбовані матеріальними вигодами, ніж безпекою людей. Наслідки відомі всім. Завдано непоправного удару генофонду нації. Хрести на могилах, життя на лікарняних ліжках, понівечені долі тисяч  і тисяч наших сучасників… (Показ фото Чорнобиля)

Від нас залежить, яким буде наше майбутнє: світом з деревами, квітами, тваринами, чистим повітрям, населеним духовно багатими, всебічно розвиненими людьми. На цьому наголошує письменник в новелі «Усмішка», з якою ми сьогодні більш детально познайомимося.

2. Евристична бесіда

- Чи збулося ваше передбачення щодо змісту твору?

- Які події у світі змусили автора змалювати  саме таку картину майбутнього? (Знищення атомними бомбами японських міст Хіросіми та Нагасакі, техногенні катастрофи, локальні війни, ворожість одних народів стосовно інших тощо…). Демонстрація фото Хіросіми та Нагасакі

- Який настрій викликає твір?

- Над чим ви замислились після прочитання твору?

3. Робота з літературознавчими поняттями, визначення жанрових особливостей твору.

- Що таке науково-фантастична література?

( Художні твори, у яких автори під впливом науково-технічного прогресу намагаються в образній формі прогнозувати майбутнє, показувати прийдешню долю людства.)

  •                   Кого вважають засновником наукової фантастики? (Е. По,  Жуля Верна, Г. Веллса )
  •                   Що таке новела?
  •                   Яка література називається утопічною, а яка – антиутопічною?
  •                   «Усмішка» є утопією чи антиутопією?

4. Словникова робота.

Робота в парах.

А зараз невеличка словникова робота, яку ми проведемо у парах за допомогою прийому «Еврика». Ваше завдання: із поданої довідки дібрати потрібне слово і вставити його уречення.

Складемо словничок нових понять, які необхідні для розуміння твору Р. Д. Бредбері:

Шедевр                                          Досить високий рівень розвитку матеріальних благ,  

                                                          культури, науки.

Науково- технічний  прогрес  Рух уперед, від нижчого до вищого, удосконалення  в

                                                         галузі науки і техніки.

Культура                                      Сукупніть матеріальних і духовних цінностей,

                                                        створених людством   протягом її історії.

Цивілізація                                     Творче відображення дійсності в художніх образах,  

                                                          творча  діяльність, досконале вміння в якійсь сфері.

Мистецтво                                   Зразковий витвір, що є найвищим досягненням

                                                       мистецтва,  майстерності.

IV. Робота над змістом твору

1. Слово вчителя

Якось Рей Бредбері сказав, що ми всі живі машини часу, отож ми можемо, звичайно в уяві, відправитися в мандрівку у майбутнє, в далекий 2061 рік.

2. Постановка проблемних питань

Аналізуючи новелу, ми маємо з’ясувати  та вирішити наступні питання:

  •                   Причини деградації  людської цивілізації.
  •                   Чому люди розважаються, знищуючи все навколо?
  •                   Чи є надія на спасіння?

3. Бесіда

- Про який мистецький твір йдеться у новелі?(Картину Л. да Вінчі «Джоконда»).

- Як ви вважаєте, чому мистецтво має великий вплив на людей? (Воно захоплює, хвилює, викликає багато емоцій і переживань. Воно здатне змінити людину, зробити її кращою, бо направлене, щоб пробудити розум і серце людини. Мистецтво-духовне багатство людини і народу. Без спілкування з прекрасним вона не може почувати себе щасливою).

4. Слово вчителя

Леонардо да Вінчі та Рей Бредбері... Між цими двома митцями лежить велика відстань довжиною у п'ять віків. Один із них жив у XV столітті, в Італії, був представником славетної епохи Відродження. А другий - жив у XX столітті, в Америці, писав фантастичні оповідання і романи, розвиваючи найсучасніші напрями літератури. Живучи в різних віках, у різних кутках земної кулі, маючи різні погляди й уподобання, Леонардо да Вінчі та Рей Бредбері мають схожість: їхня увага завжди була прикута до життя людини та людства, вони пильно вдивлялися в душу особистості, шукаючи там відповіді на пекучі питання доби. Окрім того, попри всі відстані їх ще поєднала "Джоконда" - видатний шедевр епохи Відродження

Давайте спробуємо з’ясувати у чому ж секрет успішності «Джоконди» (робота з картиною)

5. Евристична бесіда з коментарями вчителя

- Де й коли відбувається дія? (На міському майдані о 5 ранку, 2061 рік)

- Чому люди зібралися на майдані? (Знищити картину)

- Знайдіть і зачитайте цитати, в яких описується , як виглядають люди і місто майбутнього? («Червоні й обвітрені руки», «засмальцьований, з цупкої мішковини одяг», «надщерблені філіжанки з несправжньою кавою», «страхітливий одяг», «брудні капелюхи», зруйновані будинки», «замість міст – звалища мотлоху, вулиці від бомб ніби від корчування дерев, а половина полів уночі світиться від радіації»)

Інтерактивний метод «Прес»

- Як ви гадаєте, що трапилось на Землі, що спричинило такі зміни в житті людства? (Війни, екологічні катастрофи)

- Чому справжність і кави, і полотна картини, і навіть рік викликають у людей сумніви? (Люди втратили відчуття реальності, , так довго, вочевидь, тривав хаос)

- Люди зібралися на майдані, щоб розправитися з картиною з Минулого, яке вважають причиною того стану, до якого дійшло людство – повної руйнації. Що було заборонено робити з картиною? Чому? (Кидати камінням)

- Які причини деградації людського суспільства називає письменник? Доведіть свою думку цитатами з твору. ( бездуховність людей; безвідповідальність тих, які керували ними в минулому; байдужість кожного до долі усього людства; знищення природи, пам’яток культури і мистецтва. «Вся річ у ненависті, в ненависті до всього минулого»; «Сталося так, Томе, що люди ненавидять те минуле, яке залишило їм самі уламки та руїни. Така вже людська вдача. Може, це й нерозумно, але нічого не вдієш – така людська вдача»; «і особливо – всю ту скажену зграю, що керувала нами у минулому)

-  Яке враження справила на вас сцена знищення картини?

-  Яким змальовано натовп? Які слова переважають у його зображенні? (Оскаженілий натовп перебуває у постійному русі («гукаючи, штовхаючись, борсаючись»).

-  Що люди з натовпу робили з картиною? (Вони жували шматки полотна, розбивали раму, розкидали ногами жорсткі клапті тканини, шматували їх.)

-  Як можна назвати дії людей зі знищення картини? (Вандалізмом,, тобто безглуздим знищенням культурних і матеріальних цінностей.)

-  На вашу думку, як люди ставилися до знищення картини? Про що свідчить таке ставлення? (Вони отримували насолоду від цього процесу. Це говорить про те, що в їхніх серцях не лишилося місця для прекрасного і доброго.)

- Яке враження на Тома справила картина? ( Він єдиний не зміг плюнути в картину; Том відмітив, що вона гарна і повторив це двічі; після побаченого варварства довго не зміг заснути; міцно притискав до грудей клапоть полотна; обережно склав і заховав його; йому снилася люба Усмішка Джоконди, тепла і лагідна).

- Чи від самого початку Том відрізнявся від натовпу, що зібрався розважатися? (Том, як і інші, прийшов цього дня, аби розважитись. Але, вже стоячи у черзі до картини, він задає питання: «Чому ми тут стоїмо? …Чому мусимо плювати?»)

- Отже, Том, на відміну від дорослих людей, які ще пам’ятають цивілізацію і тепер її люто ненавидять, не зміг плюнути в картину. Що це може означати? ( Що він інший, кращий, має чутливе серце, а отже, може повернути цивілізацію).

Чому Том разом з усіма шматує картину Лео­нардо да Вінчі «Джоконда»? (Через почуття стадності, рабську психологію. Люди жорсто­кі, вирішили покінчити з усім, що називають цивілізацією, яка нагадує про минуле. Понят­тя «добро», «краса», «людяність» для них не існують.)

- Чи свідомо діяв Том, коли відривав клаптик від картини?

(Ні, скоріше, він сліпо наслідував дорослих.)

( Під музику Л. Ван Бетховена «Місячна соната» учитель зачитує кінець новели.)

Картину знищено. Натовп розійшовся. Навкруги стало тихо. Світ заснув. Не міг заснути тільки маленький хлопчик на ім’я Том. Він тихенько підійшов до вікна, розтулив пальці, розгладив шматочок пофарбованого полотна. Світ спав, осяяний сонцем. А на долоні хлопчика лежала Усмішка.

« … Том дивився на неї при блідому світлі, що лилося з нічного неба, і подумки знову й знову повторював: «Усмішка … Чарівна Усмішка…»

Навіть після того, як десь через годину він обережно згорнув і сховав той клаптик, Усмішка стояла в нього перед очима. Він заплющив очі і навіть у темряві бачив перед собою Усмішку. Він бачив її, теплу та ніжну, і вві сні, коли весь світ затих і тільки місяць, спершу піднімаючись, а потім опускаючись, плив у холодному небі назустріч ранку…»

  •                   Чи випадково твір закінчується описом ранку? (Щоранку сходить сонце, і дарує новий день, так і усмішка).

6. Слово вчителя

У душі Тома відбувається боротьба. Він не належить до числа безумних фанатиків, він людина, яка задає питання і вагається. Зустріч з Кариною завершила процес внутрішньої боротьби. Том більше ніколи не буде брати участь у „святах”.

Більше того, твір мистецтва відіграв вирішальну роль у формуванні етичних норм людини. Зустріч із красивою картиною завершилась народженням  духовної, здатної на любов, сльози і співчуття людини.

7. Робота в парах

  •                   Чи подобається вам таке майбутнє? Не подобалося воно і Бредбері. Письменник застерігає людей і закликає робити висновки. Зараз ви попрацюєте в парах і визначите які саме?

Уроки для людства від Бредбері:

1. Зберегти мир, не допустити екологічної катастрофи.

2. Зберегти своє істинне людське обличчя.

3. Людина з чутливим серцем врятує світ.

8. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  •       У чому значення новели Р. Бредбері «Усмішка»?

Варіанти відповідей учнів

  •       Передбачає події майбутнього, показавши, до чого може привести затехнізоване суспільство.
  •       Тільки спілкування з красою може створити краще майбутнє.
  •        Том — та людина, яка врятує цивілізацію.
  •       Надія на те, що «наступить ранок».
  •        «Усмішка» Бредбері — це твір-застереження, у якому автор передбачає страшну катастрофу, до якої призведе бездуховність людей.
  •       Це віра в те, що Краса знайде стежку до люд­ських сердець.

9. Інтерактивна вправа «Займи позицію»

Отже, надія на спасіння є? Свою відповідь обґрунтуйте.  Робота з епіграфом до уроку

Так                          Можливо                                    Ні

V. Повідомлення домашнього завдання

Складіть пам’ятку  для людства «Що ж  треба робити,  щоб  передбачення Бредбері не збулося?»

 VІ. Підсумки уроку

1. Проблемне питання

Яку, на вашу думку мету переслідував автор, створюючи новелу «Усмішка»?

 (Твір Р. Бредбері  - застереження від можливого лиха, адже, на думку автора, люди є творцями свого майбутнього і повинні пам’ятати про духовні цінності, якими не можна нехтувати. )

Що в новелі Р. Бредбері є символом духовності? ( Усмішка Джоконди).

Чим є усмішка для Тома? ( Надією на краще, символом початку нової цивілізації – добра, краси, миру і щастя).

2. Заключне слово вчителя

Отже, Бредбері, ставлячи питання «Що може статися з людьми в майбутньому?» застерігає: дивіться, що очікує людство, якщо дати волю жорстокості, ненависті, злості.  І тільки від нас з вами залежить можуть статися ті події реальними, чи ні. Герої Рея Бредбері розучились усміхатися, вони глибоко нещасні люди. Тому так осатаніло нищать шедевр мистецтва, а з ним - і власні душі. Героями багатьох творів Бредбері є саме діти, тому що на них він покладає надії. І не випадково усмішка залишається в руках маленького хлопчика. Майбутнє світу – у дитячих руках, у ваших руках. Ви будете жити в 2061 році. І я бажаю вам життя щасливого і прекрасного, щоб ви часто посміхалися і дарували свою радість іншим. Пам’ятайте про це. Бережіть світ, у якому живете, бережіть власні душі, бо це ваші найбільші скарби.

3. Запитання до учнів

  •                   А як ви думаєте, що потрібно робити для того, щоб події, описані в твору ніколи не стали реальністю? (Не забувати ті уроки, які нам дає Бредбері)

За вікном 2017 рік, потихеньку ми рухаємося до описаної у творі дати. Я хочу показати вам, що ми маємо уже на сьогоднішній день (демонстрація фото)

 

4. Слово вчителя, декламація поезії

Вже почалось, мабуть, майбутнє. 
Оце, либонь, вже почалось… 
Не забувайте незабутнє, 
воно вже інеєм взялось!

І не знецінюйте коштовне, 
не загубіться у юрбі. 
Не проміняйте неповторне 
на сто ерзаців у собі!

Минають фронди і жіронди, 
минає славне і гучне. 
Шукайте посмішку Джоконди, 
вона ніколи не мине.

Любіть травинку, і тваринку, 
і сонце завтрашнього дня, 
вечірню в попелі жаринку, 
шляхетну інохідь коня.

Згадайте в поспіху вагона, 
в невідворотності зникань, 
як рафаелівська Мадонна 
у вічі дивиться вікам!

В епоху спорту і синтетики 
людей велика ряснота. 
Нехай тендітні пальці етики 
торкнуть вам серце і вуста.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Демченко Любов
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 червня 2018
Переглядів
38089
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку