Урок Образи повісті Ольги Кобилянської «Земля». Михайло й Сава як протилежні психологічні типи, Духовні орієнтири твору.

Про матеріал
Мета: навчальна: розкрити образи повісті, удосконалювати вміння на основі аналізу твору характеризувати героїв. розвиваюча: розвивати навички порівняння образів, проведення аналогій з реальним сучасним життям. виховна: виховувати високі моральні якості учнів, формувати світлі ідеали. Тип уроку: комбінований Обладнання: портрет письменниці, текст твору, біблійна легенда про Каїна й Авеля картки, презентація. .
Перегляд файлу

 

 

 

Тема уроку: «Тема: Образи повісті Ольги Кобилянської «Земля». Михайло й Сава як протилежні психологічні типи, Духовні орієнтири твору.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                             Розробила вчитель української

                                                            мови та літератури

                                                            Карпова Ірина Вікторівна

 

 

 

 

 

Тема: Образи повісті Ольги Кобилянської «Земля». Михайло й Сава як протилежні психологічні типи, Духовні орієнтири твору.

Мета:

навчальна: розкрити образи повісті, удосконалювати вміння на основі аналізу твору характеризувати героїв.

розвиваюча: розвивати навички порівняння образів, проведення аналогій з реальним сучасним життям.

виховна: виховувати високі моральні якості учнів, формувати світлі ідеали.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: портрет письменниці, текст твору, біблійна легенда про Каїна й Авеля картки, презентація.

.

Бо ти на землі – людина.

Василь Симоненко

Хід заняття:

І. Організаційний момент.

Привітання. Перевірка готовності до заняття.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати над твором О. Кобилянської  «Земля». Давайте згадаємо, що нам вже відомо про цей твір.

Метод « Незакінчених речень» .

1 Жанр твору О. Кобилянської «Земля» ….

2 Авторка висвітлює в творі такі проблеми….

3 Ідея твору «Земля» О Кобилянської

Дома ви складали інформаційне гроно на тему «Земля й людина» Перевіримо як вам це вдалося. Молодці!

Учень вашого класу отримав випереджувальне завдання й підготував біблійну легенду про Каїна та Авеля, отож послухаємо його.

  1. Художнє читання біблійної легенди про Каїна й Авеля.

1Скажіть як ця біблійна легенда пов язана з текстом повісті О Кобилянської «Земля»???

Слово вчителя: Саме завдяки цій легенді впродовж багатьох віків ім’я  Каїна символізує братовбивство. Що стало причиною цього страшного гріха? А причиною стало те, що було порушено Божу заповідь «Не убий!».

Каїнова печать лежить на Саві, який підняв руку на свого брата. Трагедія, що відбувається в родині Федорчуків, виривається за межі родини. Зойкнуло все село, адже жорстоко позбавили життя молоду людину, що була надією та опорою для своїх батьків, носієм споконвічної моралі та спадкоємцем традицій. Чому ця трагедія сталася в порядній, працьовитій родині? Де її витоки? Чи має прощення гріх братовбивства? На це питання відповідає Ольга Кобилянська у своїй повісті. Але цю відповідь вона дає не  прямо, а змушує замислитися над нею читачів.  Братів Федорчуків письменниця змальовує за принципом контрасту: Михайло уособлює добро, світло, а Сава – щось незбагненне і страшне.

Тож сьогодні на уроці ми спробуємо дати характеристику цим головним героями повісті О.Кобилянської «Земля».

ІV Оголошення теми, мети заняття. Запис та аналіз епіграфа заняття.

 1 Робота з епіграфом.

А) яке основне призначення людини на землі?

Б) як треба жити, для того щоб залишити по собі добрий слід на землі?

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

Дома ви підготували питання для своїх друзів!

2 Інтерактивна вправа “Одержав---поверни».

1. Кажуть, що двох однакових людей і характерів не буває навіть в одній родині. Яким був і в кого вдався Михайло, а в кого Сава?

   2. Чому Марійка любила більше Михайла, ніж Саву, хоч Сава був схожий на неї? (Дитину зі складним характером любити важче).

3 Пригадайте, який перший тяжкий гріх учинив Сава? (Укинув джмеля за пазуху своєму кривдникові, хлопчик помер).

    4. Чи були в Михайла негативні риси в характері?

 6. Які стосунки були між братами?

 7. Чим була сім'я для кожного з братів? (Неправильне виховання породило в Сави комплекс неповноцінності й викликало відчуття того, що він у сім'ї чужий. Він шукав людину, яка могла б його зрозуміти).

 8. Як ставився до землі Михайло, а як Сава?

 9. Як уплинула на Михайла служба? До яких висновків він дійшов? (Сила людини не в землі, а в руках людини, в праці).

 Слово вчителя: письменниця кожним своїм словом застерігає, що вбивство-непрощенний гріх. Немає в світі нічого ціннішого від людського життя. Ніщо не може виправдати злочин Сави. Сава Федорчук- утілення духовної деградації.

4  Словникова робота.

 

Духовна деградація- поступовий занепад, втрата моральних цінностей.

 

5 Робота над характеристикою образів.

Проблемне питання.

«Михайло й Сава-протилежні психологічні типи».

Доведіть це або спростуйте (за планом)

           План

1 Портрет.

2 Ставлення до роботи.

3 Риси характеру.

4 Ставлення до батьків.

5 Брати у коханні.

6 Стосунки між братами.

7 Ставлення батьків до синів.

     Чи є, на вашу думку, щось спільне в характері братів?

     Який висновок ми можемо зробити, чи дійсно брати Федорчуки протилежні психологічні типи? Ми вже говорили з вами про те, що Кобилянська використовувала прийом антитези, тобто протиставлення. При своїй роботі в парах, над характеристикою образів, використайте цей прийом!!!

Робота в парах «Знайди потрібне».

1 варіант- риси характеру Сави.

2 варіант- риси характеру Михайла.

А чи знаєте ви яке покарання передбачає сучасний Кримінальний кодекс України за умисне вбивство? (ст. 115 від 7-15 років).

В якій родині виросли брати? Якими людьми були їх батьки?

6 Проблемне питання.

« Чи справді Марійка та Івоніка уособлення цінностей народної моралі?»

Учні дають характеристики героям.

— З трепетом ставляться до землі, невтомно на ній працю­ють.

— Люблять своїх дітей, дбають про них, наставляють на пра­вильний життєвий шлях.

— Коли сталося горе, дбають про бідних, підгодовують обіда­ми; сина Анни наділяють полем у пам'ять про Михайла.

— Івоніка усвідомлює свою провину за недогляд у вихованні синів; Марійка дуже жалкує, що відштовхнула Михайлове дитя і його дівчину.

— Івоніка, захистивши Саву від суду, сам покарав його, не давши землі, не прийшовши на весілля.

А які, на ваш погляд, були в цих людей недоліки, слабкості?

Орієнтовні відповіді.

Івоніка був надто поблажливим до Михайла й суворим до Сави, протиставляв їх, викликаючи в молодшого сина заздрість та ненависть. Марійка жорстоко поставилася до Анни, її дітей і сама себе прирекла на беззмістовне існування, гірку старість; у неї від любові до ненависті — один крок.

7 Пошуково-аналітична робота.

Знайдіть образи-символи, сцени-символи та поясніть їх.

8 Інтерактивна вправа «Вільний мікрофон»

1.Ольга Кобилянська дала добрий урок для тих…..

Підсумовуючи  наш урок, хочеться зазначити, що людина має цінувати не тільки своє життя, а й життя інших, бо тільки у любові, злагоді, співпраці вона досягне успіху та щастя.

Людське життя — це найвища цінність, щастя можливе, але воно залежить від людини. Пошук сенсу життя, свого місця в ньому — дуже складна робота. Давайте спробуємо виробити правила, яких ми будемо дотримуватись у житті. Адже потрібно завжди починати влаштовувати світ із себе: з життя в класі, у родині, в спілкуванні з друзями, родичами, викладачами, з власного відношення до своїх прав і обов'язків.

V Закріплення матеріалу.

Тест-контроль

VІ. Підсумок заняття.

VІІ. Домашнє завдання.

Дібрати цитати до характеристики образів Анни та Рахіри

Опрацювати матеріал підручника Г Семенюка «Українська література» 10 клас стор 237-242

 

 

 

docx
Додано
6 жовтня 2019
Переглядів
1318
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку