Урок з музичного мистецтва для учнів 5 класу в якому використовується інтеграція між предметами літератури та образотворчого мистецтва. Мета уроку показати учням гармонійне поєднання образів різних видів мистецтв, навчити розрізняти особливості художньо-образної мови музики , образотворчого мистецтва та літератури.
Інтегрований урок з музики
«ОБРАЗИ ВЕСНИ У ТВОРАХ МИСТЕЦТВА»
( 5 –Й КЛАС )
МЕТА: Показати учням гармонійне поєднання образів різних видів мистецтв; навчити розрізняти особливості художньо-образної мови музики , образотворчого мистецтва та літератури; допомогти відчути ліричні настрої в музиці,поезії,картинах,у набутті початкового досвіду створення інтонаційно-художніх образів у процесі власної творчості;розвивати навички сприймання музичних, віршованих,візуальних творів; формувати естетичні смаки, збагачувати емоційно-почуттєву сферу, сприяти розвитку загальних і специфічних здібностей учня; формувати універсальні якості творчої особистості; виховувати естетичне ставлення до дійсності та емоційно-ціннісне ставлення до мистецтва, аргументуючи свої думки та оцінки.
ТИП УРОКУ: інтегрований
ОБЛАДНАННЯ: музичний інструмент(акордеон), комп’ютер ,записи музичних творів про весну:П.І. Чайковського, В.А.Моцарта, Е. Гріга, А.Вівальді, І .Шамо ; репродукції картин ; Левітана Сафронова, Куінджі, Грабаря , Сіслея, Коржиненка; таблиця з емоційними характеристиками музики; портрети композиторів та художників
ХІД УРОКУ
МУЗИЧНЕ ПРИВІТАНЯ:
(див дотаток 1.1)
Виконання поспівки «до ре мі» з кінофільму «звуки музики» Р.Роджерса
(див. додаток 2.1)
Бесіда з учнями про музику та живописні образи у ній:
? яку тему ми вивчаємо у другому семестрі (музика та живописні образи)
? за допомогою чого створюється художній образ у образотворчому мистецтві
(фарби , пензля, мазка)
?а якими елементами створюються образи у літературі (слова)
? а за допомогою яких музичних елементі композитор може розкрити певний
образ у музиці (темпу ,тембру ,динаміки та регістру)
?хто пригадає які є емоційні характеристики цих засобів:
темп |
тембр |
динаміка |
регістр |
Спокійний Протяжний Грайливий Невпевнений Стійкий Танцювальний Збуджений Натхненний Бурхливий Легкий Впевнений
Енергійний
|
Сліпучий Дзвінкий Холодний Благородний Просвітлений Фантастичний Глухий Соковитий Зловісний Приємний Прозорий
Ніжний
|
Затихаюча Одноманітна Невиразна Заніміла Наростаюча Контрастна Барвиста Напружена Різка Несмілива Могутня
Поетична |
Насичений Теплий Густий Приглушений Прозорий Приємний Світлий Дзвінкий Яскравий Блискучий Іскристий
бадьорий |
Вступне слово: учитель музики: Музика один із найсильніших видів мистецтва за впливом його на людину і за багатством виражальних засобів. Майже все
доступне художній літературі, живопису - може передавати музика звичайно
своїми
засобами. Змістом музичних творів є почуття, думки людини,картини природи. Слухаючи музику ми не можемо бачити картини, події,відображені в них але ми відчуваємо
їх настрій,характер,переймаємося почуттями. Саме завдяки багатим виражальним можливостям музика має тісний зв’язок з іншими видами мистецтва .Тож сьогоднішній урок об’єднує музику,візуальне мистецтво та літературу.
Вслухайтесь в поетичні рядки
Леся Українка
Стояла я і слухала весну,
Весна мені багато говорила,
Співала пісню, дзвінку, голосну,
То знов таємно-тихо шепотіла.
Вона мені співала про любов,
Про молодощі, радощі, надії,
Вона мені переспівала знов
Те, що давно мені співали мрії.
Безмежний світ різноманітних звуків, неперевершених барв, краса неповторних форм, що й очима не вбереш,- усе це милує,тішить,звеселяє душу. Поринаючи в це неповторне царство природи, ніхто не лишається байдужим. Весна викликає певні мрії, настрої, здатність милуватися. І тоді лине музика , звучить поезія, лягає фарба на полотно. Усе це переплітається в ніжній гармонії, відкриває почуття, переживання, захоплення.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ: Тема нашого уроку «Образи весни у творах мистецтва». Вона ніжними звуками поведе нас у чарівний світ ліричних поезій,музичних творів, та яскравих фарб.
Наші учні були поділені на три групи «юних композиторів, юних художників, та літераторів» та отримали випереджувальне завдання підібрати матеріали про образи весни у мистецтві.
Юні художники: Лідер:Весна усе пробуджується зі сну розпускаються бруньки просипаються трави дзвенять струмки та чути спів ранніх пташок .А тепер до цієї музики додамо сім кольорів веселки . Хтось взяв чорну фарбу підмітив коричневою трохи жовтого з зеленим маємо образ залежаної трави ,трохи ультрамарину і мороз ще лишає свій холод. А ось жовтий з червоним і сонце входить в своє панування.
1 учень: Образи весни можуть зустрічатися у різних стилях та техніках виконання картин та най більше місце вони займають у пейзажах. Так російський художник пейзажист Левітан намалював цілий цикл картин про весну. це картини «весна» «розлилися води» «весна в Італії». А яка світла та спокійна весна на картині Миколи Грабаря «березова долина».
2учень:А чи могли б обминути образ весни українські пейзажисти ,мабуть що ні. Ніби дійсно пробуджується весна на картині Костянтина Крижицького та Архипа Куінджі. Весна щедра на квіти та фарби ,а як багато їх у картинах Катерини Білокур у неї вони різні яскраві, ніжні , грайливі і ніби трохи в задумку, веселі та сумні (демонструють репродукції картин з
образами весни, та портрети художників що їх створили)
Юні композитори: Лідер: У музиці існує сім чарівних нот за допомогою яких почуття до краси весни передавали музиканти та композитори . Образи весни створювались у музиці як у малих так і у великих музичних формах . Так італійський композитор Антоніо Вівальді створив цикл «пори року» де одна з частин має назву «весна» .
1 учень: Австрійські композитори теж описували прихід весни у своїх музичних творах. Так Ійоган Штраус - романтик австрійської музики написав легкий прозо рий за звучанням твір вальс (весняні голоси) , в якому передав ніжні звуки природи ,спів птахів, шум трав,шепіт лісу . Інший композитор Вольфганг Амадей Моцарт створив(весняну фантазію) мелодія якої при слуханні ніби навіює пробудження природи
2 учень: В українській музиці весна чарує своїми звуками у творах Мирослава Скорика це хорова кантата «Весна» Віталія Корейко створив оперу за ліббреттом поетеси Лесі Українки «Лісова пісня». Уродженець нашого Терноппіля а саме
міста Кременець Михайло Вериківський написав чудову симфонічну сюїту веснянки .
А які чудові українські народні веснянки та гаївки у їхньому звучанні у них ніби проходить вся історія нашого народу. Вони зачаровують і звеселяють ,вони грайливі та веселі ніби заставляють пробуджуватись не тільки природу а й кожну людину до чого прекрасного.
А які чудові українські народні веснянки та гаївки у їхньому звучанні . наче вся історія нашого народу. (ілюструють портрети композитор.
Юні літератори: повідомлення “Образ весни у світовій поезії»
Мабуть,перше поетичне слово на землі виникло саме тоді, коли людина була
зачарована дивами природи, особливо весною-бажаною,т аємничою, очікуваною
гостею.
Стояла я і слухала весну,
Весна мені багато говорила,
Співала пісню, дзвінку, голосну,
То знов таємно-тихо шепотіла.
Ці чарівні слова про весну належать Лесі Українці , день народження якої ми недавно відзначали. Треба бути дуже чутливим, щоб почути голос весни. Весна зачаровує своїми таємницями, має душу нерозгадану, добру, милу і одночасно сильну. Ця пора року хвилювала багатьох поетів світу. Ось послухайте, як вони відчували ніжну мелодію весни.
Лежать у полі ще сніги,
А води весняні шумлять.
І сонні будять береги,
Біжать, і грають ,і дзвенять,
Вони дзвенять на всі кінці.
«Іде весна, іде весна!
Весни ми юної гінці,
Вперед послала нас вона».
Іде весна, іде весна!
За нею ллється срібний спів,
То лине вслід юрба гучна
Весняних днів, веселих днів!
Мене привабив цей вірш Ф. І. Тютчева тому, що весна змальована як жива істота.
Ії провісниками є весняні струмочки, які пробуджують сонні приспані зимою,
береги.
А мене захопила поезія про весну російського поета Афанасія Фета. Він описує чарівні картини приходу весняної пори, яка пробуджує не тільки усю природу а й людську душу, робить її щасливою.
Я пришел к тебе с приветом,
Рассказать , что солнце встало
Что оно горячим светом
По листам затрепетало:
Рассказать, что лес проснулся
Весь проснулся, веткой каждой;
Каждой птицей встрепенулся
И весною полон каждой,
Рассказать , что с той же страстью,
Как вчера пришел я снова,
Что душа все так же счастью
И тебе служить готова .
Весна приходить до нас веселковим розмаїттям квітів:хрещатим барвінком та пухнастими сріблястими котиками верби ,гордовитим нарцисом та ніжним проліском Ось як про нього розповів польський поет Адам Міцкевич:
Ледве – но співом залився
Жайворін перший на сонці,
Пролісок милий розкрився
У золотій оболонці.
Квітко ,як рано зійшла ти.
Віє ще хуга зимова,
Білі на пагорбах шати ,
Холодом диха діброва.
Знову сховайся до нені
Очка примруж золотисті,-
Вб’ють тебе зазимки млисті,
Роси ранкові студені!
Хутко життя моє гине:
З ранку живу й до смеркання ,
Краще цвітіння хвилини,
Ніж цілий рік ув’ядання.
Друзям шукаєш ти квітку?
Втішити хочеш кохану?
Їм на віночок зірви ти,
Квітку найпершу весняну.
Весна дає життя не тільки зеленим лугам, травам, ніжним квітам. Радо зустрічають її прихід і птахи. Послухаймо разом із російським поетом Василем Жуковським спів птахів на весні.
«жаворонок»
На солнце темный лес зардел,
В долине пар белеет тонкий,
И песню раннюю запел
В лазури жаворонок звонкий.
Он голосисто с вышины
Поет, на солнышке сверкая:
- Весна пришла к нам молодая
Я здесь пою приход весны!
Вчитель: ось бачите діти скільки різних митців звертались до теми весни і змальовували її у своїх творах
3.Виконання пісні: А давайте ми теж спробуємо створити весняний образ пригадавши музичний твір який ми розучували на минулому уроці? (учні розповідають про веснянку «Благослови мати» ,який характер пісні настрій стиль виконання)
А) виконання веснянки «Благослови ,мати».
4.СЛУХАННЯ МУЗИКИ ,ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ:
Чи чули ви коли якими звуками звучать картини . Давайте сьогодні спробуємо дізнатися як звучить весна у малюнках. Погляньте на репродукцію картини російського художника Левітана «велика вода» :
?яка пора року зображена на картині
?якими кольорами художник зобразив весну
? якою повинна бути музика щоб розповісти про цю весну
Зараз ви послухаєте дві музичні композиції та порівняйте їх :
( Бетховен увертюра до опери Егмонт ; Вівальді шепіт весни)
? який твір відображає настрій картини Левітана
? чи зауважили ви якими були мелодія, темп, динаміка, тембр.
Давайте спробуємо проаналізувати один із ваших власних малюнків
(вчитель вибирає один малюнок із учнівських робіт)
? опишіть що ви бачите на малюнку
? які кольори використав юний художник
Слухання музики ( І .Шамо «веснянка» та Хачатурян «танець з шаблями»)
? які настрої були темпу, ритму, та динаміки.
? Поясніть чому той чи інший музичний твір підходить до малюнка.
Узагальнення уроку: отже сьогодні ми набирались досвіду у створенні художньо-інтонаційних образів. Чи відчули ви на уроці гармонійне поєднання трьох видів мистецтва музики,літератури , та образотворчого мистецтва? Чи варто поєднувати ці мистецтва для підсилення вражень до тих чи інших творів?
Домашнє завдання: підберіть музичні твори до ваших малюнків про весну.