Тема: Ознайомлення з технікою монотипії. «Дивовижні метелики»
Мета:
- ознайомити з життям метеликів, характерними особливостями будови комах; активізувати знання учнів про кольори; ознайомити учнів з поняттям «симетрія»;
- розвивати в учнів у процесі художньо-естетичного виховання сприйняття, вміння бачити прекрасне у природі та мистецтві; образне мислення, фантазію; вміння бачити розмаїття колірної палітри в навколишньому світі;
- виховувати чуйне ставлення до природи, викликати бажання зберегти, її красу; формувати естетичний смак, цікавість, виховувати охайність під час роботи з фарбами.
Обладнання: малюнки вчителя на дошці та на папері, папір, олівець, гуашеві фарби, музичний запис, презентація.
Тема: Ознайомлення з технікою монотипії. «Дивовижні метелики»
Мета:
- ознайомити з життям метеликів, характерними особливостями будови комах; активізувати знання учнів про кольори; ознайомити учнів з поняттям «симетрія»;
- розвивати в учнів у процесі художньо-естетичного виховання сприйняття, вміння бачити прекрасне у природі та мистецтві; образне мислення, фантазію; вміння бачити розмаїття колірної палітри в навколишньому світі;
- виховувати чуйне ставлення до природи, викликати бажання зберегти, її красу; формувати естетичний смак, цікавість, виховувати охайність під час роботи з фарбами.
Обладнання: малюнки вчителя на дошці та на папері, папір, олівець, гуашеві фарби, музичний запис, презентація.
Хід уроку
І.Етап орієнтації (організація класу)
1.Привітання
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне.
Доброго ранку, у небі пташки.
Доброго ранку маленькі дубки.
Я вас люблю, пізнаю і вітаю,
Бо живемо ми в одному краї!
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У світ природи ми зробимо крок.
Це - творчості час, фантазії час.
Цікаві завдання чекають на вас.
2. Дидактична гра-розминка «Пінг-понг»
Давайте пограємо в гру "Пінг-понг", яка допоможе нам згадати матеріал минулих уроків.
Дидактична гра-розминка «Пінг-понг» (вона дозволяє перевірити рівень готовності учнів до уроку, коротко повторити попередній, матеріал; сконцентрувати увагу, вплинути на самооцінку учнів, задати темп, сприяти формуванню комунікативних умінь)
Я пропоную вам сьогодні цікаву гостю - маленьку кольорову гусеничку, той хто візьме її в руки повинен дати одну відповідь на питання. Нагадую, що, у разі необхідності, можна звернутися по допомогу до "рятівників", передавши їм м'яч зі словом «допомога».
Питання:
Як називається невеличка дерев'яна або пластмасова дощечка, на якій художник змішує фарби, під час роботи? (палітра)
Які основні кольори ви знаєте? (червоний, жовтий, синій)
Кольори яких відтінків належать до теплої кольорової гами? (червоного, жовтого, оранжевого)
Кольори яких відтінків належать до холодної кольорової гами? (синього, блакитного, зеленого, фіолетового)
Намалювати можна нею
Будинки, хмари і поля.
Зелену, затишну алею,
Високі гори і моря.
Зачарувати можна нею –
Така вона чудова й гарна!
Ти знаєш як зовуть цю фею?
Її зовуть, звичайно, …… (фарба)
Невелика деревина,
Із графіту середина,
Всім потрібна, щоб писати,
Щоб картини малювати.
(Олівець)
-Скажи мені, художник,
Якого кольору дощик? (відповідь)
Якого кольору вітер? (відповідь)
Якого кольору вечір? (відповідь)
Скажи якого кольору
Зима (відповідь), весна (відповідь) та літо? (відповідь)
-Який з кольорів вам здається найвеселішим?... найпохмурішим?... чарівним?...
теплим?... холодним?... загадковим?
ІІ. Етап цілепокладання мети
-Як ви гадаєте, на кого зможе наша гусеничка-чарівниця у будь яку мить перетворитися?
Відгадування загадок із складанням пазлів
Щоб дізнатися, про кого йде мова, відгадайте загадки, а за кожну правильну відповідь я буду відкривати на дошці частинки картини:
Навесні барвиста квітка
на галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли,
враз знялась і полетіла.
Живу лише влітку,
Шовкові крильця маю.
Із квіточки на квітку
В садочку я літаю.
Дрімала квітка,
Та від вітру
враз прокинулась вона
Захиталася і швидко
Полетіла, мов жива…
Що то за гість?
Ніжок має шість.
Аж чотири крильця має
По квіточках літає.
Не бджола, не джмелик
А зветься він…метелик.
ІІІ. Етап проектування
-Запрошую вас до роботи в класі.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
-Пропоную ознайомитись із чарівним планом уроку.
Перший "Чарівник" - "Я бачу та чую"
Другий "Чарівник" - "Я фантазую"
Третій "Чарівник" - "Я творю"
IV. Етап організації виконання плану діяльності
Перший чарівник «Я бачу та чую» запрошує вас до роботи.
1.Перегляд мультфільму «Мудрі казки тітоньки Сови»: «Гусінь і метелик великого лісу».
-Чи завжди метелики є такими яскравими, барвистими? Чи немає тут якоїсь незвичайної таємниці?
2.Бесіда.
-Кого зустріли в лісі Ведмедик і Їжачок?
-Чому вони насміхалися, дражнили гусінь?
-Хто зробив зауваження звірятам?
-Що порадила тітонька Білка?
-Яку дивину побачили звірята?
3.Перегляд відео «Народження метелика»
-У казковий світ ми дверцята відчинили, а тепер повернемося до реального життя. Вам цікаво буде подивитися як у природі народжується метелик, які перетворення відбуваються з ним.
4.Розповідь вчителя.
— Життя метеликів закоротке. Найкраща пора для них — літо. У теплі дні метелики живляться солодким соком квітів — нектаром, перепурхуючи з квітки на квітку. Крила у метелика покриті найдрібнішими лусочками, які й надають йому яскравого забарвлення. Якщо комаху взяти в руки, то на руках залишиться пилок, і метелик без нього може загинути. Цей пилок метелик переносить на своїх лапках, перелітаючи з квітки на квітку, тим самим допомагаючи квітам цвісти.
А ось метелик бражник-язикан пурхає коло квітів увечері та вночі. Швидко рухаючи крилами, він зависає в повітрі перед квіткою та смокче нектар довгим язиком. Міцним хоботком протикає стільники та п’є мед. При цьому дзижчить він по-бджолиному. Але не завжди вдається обман: буває, накинуться бджоли на грабіжника та закусають його.
Як ви гадаєте, навіщо метеликам таке забарвлення? —
Яскраве забарвлення потрібне метеликам для того, щоб ніхто не міг побачити їх на квітах і зашкодити. —
Ось, наприклад, гарні плями на крилах метелика павине око не для краси, а для залякування. Не кожен птах наважиться схопити «окатого» метелика, павині очі якого самі визирають здобич.
А ось строкаті крила метелика ведмедиці — як сигнальний прапор! Попереджають усіх, хто захоче його з’їсти, щоб даремно не хапали: кров у ведмедиці гірка, отруйна.
У метелика пістрянки такий спосіб захисту: побачивши ворога, він падає на землю та лежить нерухомо, ніби помер. Зникне небезпека — і метелик злетить, спалахнувши крилами. Недарма його так назвали: пістрянка — строката, яскрава, весела.
Часто забарвлення метеликів скидається на забарвлення середовища, в якому перебувають комахи. Так, приміром, коли метелик-стрічкар сідає на дерево, його і не видно! Нижні яскраві крила він ховає під верхніми, сірими, зливаючись в один колір з корою.
Адмірал — метелик-мандрівник! Він летить низько над землею, не поспішаючи: навесні — на північ, у кінці літа — на південь. На темних крилах у нього — червоні смуги.
Махаон — найбільший і найгарніший у наших краях метелик! Іноді його називають кавалером. Махаонів лишається все менше, тож бережіть їх! Закон про охорону природи забороняє ловити цих метеликів.
- Більш ніж сто видів метеликів у нашій країн занесені до Червоної книги. Цих красивих комах не слід виловлювати. Краще просто милуватися ними в природі.
5.Пояснення поняття «симетрія»
Інформація про характерні особливості будови комах
- Подивіться уважно на малюнок метелика.
- Яку форму має тулуб? (Два з'єднаних між собою
витягнутих овали.)
- Яку форму мають крильця? (Овальну або округлу.)
- Скільки крил має метелик? (4 — 2 великих і 2 маленьких.)
- Звідки починаються крила? (З середини тулуба, там де з'єднуються два овали.)
- Зверніть увагу, чи однакові за розміром крила метелика? (Так. Тіло метелика однакове з обох боків.)
- Це явище називають симетрією. Кажуть так: «Тіло метелика симетричне».
За допомогою симетрії людина намагалася пояснити та створити порядок, красу та досконалість.
Коли ми дивимося у дзеркало, ми спостерігаємо своє відображення. Це приклад дзеркальної симетрії.
Другий чарівник «Я фантазую» дає завдання для творчих дітей.
6. Гра «Дзеркало» (робота в парах) Пропоную для виконання завдання другого "Чарівника" - "Я фантазую" об'єднатися в пари та зайняти робочі місця. Вам необхідно стати один напроти одного, один імітує, а інший («дзеркало») — повторює. Потім ви поміняєтеся ролями. Ваше завдання - "намалювати метелика" в повітрі.
7.Дидактична гра «Знайди пару»
На дошці є крила метеликів, знайти і прикріпити парне однакове крило так, щоб метелики стали симетричними.
8. Гра "Знайдіть помилку"
Пропоную вам цікаве завдання: уявити себе в ролі вчителя, який перевіряє, чи без помилок діти зобразили метеликів. Знайдіть помилку у будові метелика і виправте її олівцем.
9.Пояснення техніки виконання вчителем. Демонстрація
-Малювати будемо дуже цікавим способом. Ця техніка називається «монотипія». На грецькій мові це слово означає «один відтиск», тобто нам потрібно намалювати і відтиснути малюнок. Але для цього потрібно, щоб малюнок складався з однакових частин.
-А як працювати в такій техніці я вам розповім та продемонструю:
-згинаємо папір навпіл,
-розгортаємо папір та прикладаємо шаблон,
-обводимо шаблон олівцем,
-беремо пензлик та занурюємо його в воду декілька разів,
-накрапаємо воду у фарбу та швиденько зафарбуємо фігуру, яку ми обвели,
-складемо аркуш знову навпіл та притиснемо,
-розгорнемо аркуш та домалюємо метелику вусики, черевце та оздобимо крильця,
-після закінчення роботи обов’язково приберемо своє робоче місце.
В багатьох країнах метелик і зараз вважається символом любові, щастя та добробуту.
Слав’яни також вірили: чисті душі ангелів прилітають до нас з метеликами. Віщують радість, приносять щастя… За це ми їх, красивих, і любимо. Яскраві кольори та узори на крильцях метеликів стали причиною виникнення їх другої назви – «літаючі квіти».
Древні римляни вважали, що метелики – це квіти, які зірвав вітер.
10.Інструктаж з техніки безпеки при роботі з фарбами, пензлями.
Повторення правил юного художника:
Повторення правил роботи з пензлем:
V. Виконання практичного творчого завдання учнями.
Третій "Чарівник" - "Я творю" чекає на вашу творчу роботу!
1.Аутотренінг:
Я - школяр, а я - школярка. Особистість творча...
Починаймо малювати - фантазію розвивати!
2.Поетична хвилинка.
Що в метелика на крилах?
Сонце золоте!
Що в метелика на крилах?
Небо голубе!
Що в метелика на крилах?
Там веселка кольорова!
Що в метелика на крилах?
Роздивіться гарно, діти,
Кращого нема на світі!!!
Веселий метелик під дощик попав,
І крильця йому вітерець обтріпав.
Метелику прикро. Та хай не сумує –
Ще краще крильцята йому намалюєм.
Я біжу, біжу по гаю,
Я метелика впіймаю.
А метелик не схотів —
Геть від мене полетів.
Сів метелик на травичку,
Може, думав — не помічу?
Блиснуть крилечка ясні —
Зразу видно вдалині.
Сів метелик на листочок —
Може, там сховатись хоче?
Блиснуть крилечка рябі —
Не сховатися тобі!
Полетів він на лужок,
Заховався між квіток.
Я іду, іду, іду —
Метелика не знайду.
3.Самостійна практична робота
VІ. Підведення підсумку уроку
1. Підсумкова бесіда
- Кому сподобався створений ним метелик-поаплодуйте. А тепер роздивіться роботу сусіда за партою-поаплодуйте, якщо робота вам подобається!
- Я теж вам усім аплодую, тому, що ви творчо працювали, були уважними і змогли передати на папері красу природи, прикрасу нашої землі -метеликів.
2. Рефлексія.
- Я запрошую вас у коло.
То яку комаху ми сьогодні малювали?
Якою технікою ми малювали метелика? (монотипія) Як називають однаковість лівої та правої частин? Якщо у метелика ліва та права частини однакові, отже він симетричний.
А ще що можна назвати симетричним?
Ми намалювали гарних метеликів.
Давайте розселимо метеликів на галявину (діти «розселяють» своїх метеликів на дошці)
Урок закінчився.
За роботу щиро дякую вам, друзі.
Всі ви, діти — молодці,
Гарно працювали!