Урок образотворчого мистецтва для 4-х класів.
Тема. Зображення фантастичних тварин на базі української міфології.
Мета.Ознайомити учнів з основними персонажами української міфології, привити інтерес та любов до культури рідного народу, розвинути здібність спостерігати, фантазувати і відображати свої уявлення через художню творчість.
Прилади та матеріали: мультимедійна дошка, презентація у PowerPoint,
альбоми для малювання, фарби, пензлики, горнятка для води.
Хід уроку.
1.Організаційний момент. Вітання.Оголошення теми.
2. Пояснення учителя.
Українська міфологія, як в дохристиянські часи, так і після них, булла сповнена найдивовижнішими легендами, казками та міфами. Надзвичайні істоти, за переказами предків, населяли кожен куточок рідної землі: від будинку до озера, відл ісу до болота – все було сповнено добрими чи злими потойбічними силами.
Релігійні вірування і міфологія стародавніх слов'ян стали культурним полем, на грунті якого поширювалось християнство, запроваджене в КиївськійРусі.
Легенди про деяких міфічних істот, хоч і дещо змінились, та все ж дійшли до наших часів, багато з них фігурують у народних казках. Про деяких з них ми зараз дізнаємось і спробуємо проілюструвати сюжети про них.
Доля — образ вітчизняноїміфології, який у народнихповір’яхасоціювавсязіщастям. Доля описуваласьуобразімолодої, гарноїдівчини, або ж доброїбабусі, в тому разі, якщо вона щаслива. Якщо ж нещасна, то цебулажебрачка в рваному та брудномуодязі.
За уявленнямипредків, кожналюдинамає свою долю, яка безповоротнодиктує,скількиїйжити і як їйжити. Як станутьзірки та планетиу час, коли народиться людина – так і сплануютьїй подальше життя.
Доля – це не містичнаістота, не потойбічна сила, а так бимовити – двійниккожноїлюдини, якийвжезнає,чимїй треба займатись у житті і як жити. Тому коли людиназаймається не своєю справою, вона виходять погано, аджеце не до душіїїдолі.
Тим, кому випалащасливіша доля, радили не хизуватись нею, а прийматиізвдячністю, в інакшому ж випадку, ризикуєшїївтратити. А тому, кому випаланещаслива доля, радилиїїшукати – у іншомузанятті, іншомумісті та за іншихобставин. Аджеякщо тут і зараз типочуваєшсянещасливим – значить твоя доля блукаєдесь у іншомумісці.
Водяник — істота, котраіснувала у міфахбагатьохнародів, як уособленнянечистоїсили. За українською ж легендою, Водяник походить від самого чорта. Рибаки боялись цього духа, тому приносили йомучастування у виглядівареноїриби, хліба та солі. Водяник – володарвсіхводоймищ, був старший надусіма русалками, опікувавсяжиттямусіхмешканцівводоймищ. Та попри йоготурботливість, злитийого все ж не слід, адже за легендою, самевін, розізлившись, мігзруйнуватимлин, піднятирічку та затопити село, абовтопитилюдину.
РУСАЛКИ
Русалки (Мавки, Лоскітниці) — водяні божества.
Чугайстер — надприродний образ в українськійдемонології. У легендах та міфахЧугайстерзустрічається у виглядівисокого «лісовогочоловіка», покритогодовгимволоссям та вбраногоубілийодяг. За своїмпоходжннямтаописомнагадуєлісовика. як зустрінелюдину, то поспілкується, побажаєгарної дороги та відпуститьнеушкодженим. Тож для людиницей персонаж не нісніякоїшкоди і просто гармонійноючастиноюміфічногосвітуперевертнів та іншихнадприроднихістот.
Лихо — цеістота не пожалкуєнікого, згубить і багатого, і бідного, і винного, і невинного. Лихо – уособленнязлої та нерозбірливоїдолі, яка можескоситинайкращу, найдобрішу танайчеснішулюдину, оминувши стороною останньогонегідника.
АЛКОНОСТ
Алконост — дивовижнаптиця, мешканкаВирію — слов’янського раю.
БАБА ЯГА
Баба Яга — вслов’янськійміфологіїлісова стара чарівниця, відьма. Згідно з казкамисхідних і західнихслов’ян, Баба Яга живе в лісі в «хатинці на курячихніжках», пожирає людей; огорожа навколохати — з людськихкісток, на огорожі черепа, замістьзасува — людська нога, замістьзамків — руки, замість замка — рот з гострими зубами.
ВАСИЛІСК
Василіск — цар-змій, чудовисько з головою півня, очимажаби, криламикажана і тілом дракона. Відйогопоглядукам’яніє усе живе, а віддиханняв’януть трави і никнуть дерева.
ГАМАЮН
Гамаюн — віщий птах, посланецьбогів, їх глашатай, якийспіває людям божественнігімни і провіщаємайбутнєтим, хтоумієчутитаємне.
ЖАР-КВІТКА
Жар-квітка — фантастична квітка — метафора блискавки. Коли вона цвіте, нічбуваєясніша за день і море коливється.
3. Практична робота.
Отже, ви побачили, як можуть виглядати міфічні, фантастичні тварини і істоти, а тепер зобразіть , на свій вибір, одну з цих істот чи тварин.
Учні малюють.
4. Підсумок уроку.
Учитель прикріпляє на дошку роботи учнів.Аналізує, скільки позитивних, а скільки негативних персонажів зображено.
Опитування.
-Діти, скажіть, чи сподобався вам такий урок? (Діти відповідають).
- Про що ви дізнались?(Діти відповідають).
-Будемо ще проводити такі казкові уроки? (Діти погоджуються).
-Дякую за роботу. Урок закінчено.
Розробила Чупріна І.О.
учитель образотворчого мистецтва
та трудового навчання
Ліцею № 13 Івано-Франківської міської ради,
м.Івано-Франківськ
2022 р.