Тема:Декоративна стилізація рослинних форм. Малювання композиції «Подарунок для бабусі» (кухонна дощечка).
Мета: Ознайомити учнів із виражальними можливостями декоративної композиції: композиційною організацією в прямокутнику;підпорядкованості форми та розміру елементів композиції. Вчити бачити і розуміти прекрасне в навколишньому житті.
Закріплювати порядок утворень найпростіших візерунків і орнаментів , користуючись правилами симетрії. Розвивати уяву, фантазію.
Виховувати повагу до старших.
Обладнання: таблиці, ілюстрації виробів народних майстрів,різні кухонні дощечки.
Хід уроку:
І. Підготовка робочих місць ( перед початком уроку).
IІ.Організаційна частина. Повідомлення теми і мети уроку.
-Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він незвичний і цікавий.
Добрі гості до нас завітали.
Повернімося до гостей
І скажімо : «Добрий день!»
А тепер стали діти всі рівненько.
Усміхнімося гарненько.
Настрій на урок взяли ,
Працювати почали.
-Який у тебе настрій?
(Відповіді декількох дітей)
ІII. Робота над темою уроку.
1.Актуалізація опорних знань учнів.
-Дітки, у кого із вас є бабуся?
- Чи живе вона разом з вами?
- У кого бабуся живе в іншому місті чи селі?
- Що ви можете про неї розповісти?
(Діти діляться своїми думками)
-Як ви допомагаєте своїй бабусі?
- Чи розповідає вона вам казки? А чи памятаєте ви казку Ш.Перро «Червона Шапочка» ?
- Про що у ній розповідається?
2.Літературна композиція «Червона Шапочка».
Мама. Донечко!
Червона Шапочка. Що, матусенько?
Мама. Донечко,сьогодні у нашої бабусі День народження.Я хочу, щоб ти сходила і привітала її.Ось я спекла святковий пиріг з яблуками,віднеси, бідь ласка , їй.
Червона Шапочка .Добре,матусенько! Я із задоволенням сходжу до бабусі .Ось я вже і подарунок приготувала,сама розмалювалаось таку кухонну дощечку.
Мама. Ой, яка гарна!Квіти,які ти намалювала, наче живі.Скільки ж тепла і любові до бабусі ти передала у цих квітах!
Червона Шапочка.Так, я дуже-дуже люблю свою бабусю.То я піду вже , матусю?
Мама.Іди , донечко, але довго не барись.
(Із-за кущів виглядає Вовк,ричить,хоче злякати дівчинку,але вона голосно сміється).
Вовк.Ти чого смієшся?Що, ти мене не боїшся?
Червона Шапочка.Ну звичайно,ні!
Вовк.Але я тебе можу з’їсти!
Червона Шапочка.Ти цього не зможеш зробити , тому що ти такий добрий , лагідний , і очі у тебе лагідні.
Вовк.Невже такий гарний? Але ж мене ніхто не любить .
Червона Шапочка.Чому ніхто?Я тебе люблю.
Вовк.Ой лишенько,то я вже зовсім добрий став,як той маленький і ласкавий котик,від твоїх добрих і теплих слів.А куди ж ти йдеш?
Червона Шапочка.До бабусі на День народження.Пішли зі мною.Ось я і пиріг смачний несу, і дощечку кухонну ,яку сама розмалювала.
Вовк. Дуже вдячний за запрошення.Але ж у мене подарунка немає. Давай бабусі подаруємо ці гарні квіти.
Червона Шапочка.Що ти ,Вовчику?Квіток не можна рвати ,вони живі!І хочуть, щоб ми не рвали їх, а милувалися ними.Я квіточки не рвала , а намалювала на дощечці.А ти краще допомагатимеш бабусі по господарству.(Підходять до хати.Стукають у двері.)
Бабуся.Хто там?
Червона Шапочка. Чую,хвіртка зарипіла ,
Це бабуся наша мила !
Мчу скоріше зустрічати ,
А старенька,як завжди,
Починає пригощати :
-Ну ж бо, ближче підійди.
Як завжди, з її приходом
Стане весело в сім’ї.
Все послухаємо згодом-
І казки,й пісні її.
Чую,хвіртка зарипіла,
У дворі бабуся мила!
Обніму хутчіш стареньку.
Нині хороше в саду!
Ковдру винесу мякеньку,
Дві подушки покладу.
Поряд сядем на терасці,
Старшим я наллю чайку,
І полинемо у казці
На казковім літаку…
Бабуся. Добрий день, моя внученько,
Добрий день,Вовчику.
Червона Шапочка. Люба бабусю,тебе я вітаю,
Радості, щастя, здоровя бажаю!
Хай тобі сонечко світить яскраво,
Квіти буяють і стеляться трави.
Бажаю тобі я сто років прожити,
Нехай тебе люблять онуки і діти .
Нехай тебе старість не квапить , минає,
І серце твоє хай нещастя не крає.
Живи ти ще довго на світі оцім-
На радість онукам і дітям своїм!
Бабуся. Дякую,дякую, рідненька!
Червона Шапочка.Ось тобі подарунок,який я приготувала сама.(Дає кухонну дощечку.)
Бабуся.Ой, яка вона чудова! А квіти, неначе живі. Ти дуже гарно малюєш ,молодець!
Вовк. А я , бабусю,завжди допомагатиму тобі по господарству.
Бабуся. Дякую тобі ,внученько,дякую тобі ,Вовчику! А зараз я вас запрошую до столу пити чай із смачним пирогом.
Вчитель. А ви , дітки , як вітаєте своїх бабусь?Можливо ,хтось із вас знає віршики про них.
3.Декламування віршів.
Бабуся
1-й учень.
Коли я встаю раненько,
Жде сніданочок смачненький.
Мене бабця доглядає,
Гарні пісеньки співає.
Тата й мама на роботі,
В бабці- клопоти й турботи.
Рукавички вона вяже,
Мені казочку розкаже.
Бабця мене дуже любить,
Поцілує,приголубить.
2-й учень.
Скроні посивілі і невтомні руки-
Це моя бабуся,це моя голубка.
Хоч втомилась дуже,та не зможе спати,Буде у молитві Господа благати.
Бабусина молитва спасе і збереже,
Бабусина молитва від бід застереже,
Бабусина молитва звучить у тишині,
І так спокійно з нею мені.
Тільки ця молитва відверта тривогу,
Тільки ця молитва вказує дорогу,
Якщо я втомлюся,а може , заблукаю,
Бабусину молитву я тоді згадаю.
4.Вступна бесіда.
- Пригадайте, що подарувала Червона Шапочка своїй бабусі .
- Що було зображено на кухонній дощечці?(Демонструється кухонна дощечка).
- Як називається узор, який має довільну композицію? (Візерунком)
- А якщо узор утворюється шляхом ритмічного повторення , чергування елементів? (То він називається орнаментом)
- То який узор зображений на цій дощечці?
- Художник в узорі може намалювати такі елементи , яких у природної квітки немає.Така переробка природних форм називається декоративною або стилізованою.
5.Перегляд демонстраційного матеріалу ( з коментарем учителя).
-Як ми вже говорили на попередніх уроках, одним з найвідоміших центрів , що здавна славиться мистецьким розписом в Україні , є село Петриківка Дніпропетровської області. Велике, славне село , яке зачаровує світ своїми мальвами і жоржинами,соняхами і рясною червоною калиною. Не тими , що на городі чи в саду,а мальованими – на дерев’яних тарелях,скриньках,вазах,колисках,столах,просто на папері.
«Ці квіти дихають Україною»,- говорять наші земляки, розкидані долею по далеких континентах.
6.Поетапне виконання композиції вчителем.
7.Практична діяльність учнів.
8.Музична фізкультхвилинка.
ІІІ.Підсумок уроку.
1. Перегляд і оцінювання композиції вчителем.
2. Демонстрування виробів учнями.
3 .Виконання пісні «Пісня про бабусю»( Н.Май)
Пісня про бабусю
Вечір надворі,
Сонце скотилось,
Зорі тривожно сяють в вікні.
Рідна бабуся, лагідна й мила
Пісню тихенько співає мені.
Пісня до болю душу відкриє
Стомлені очі повні жалю.
Мила бабусю, горлиця сива
Я тебе рідна дуже люблю.
Я пригорнуся міцно до тебе
І поцілую очі сумні,
Чуєш бабусю, суму не треба
Хочеш сама заспіваю тобі.
Пісню, що твою душу зігріє
Щоб не бувало в серці жалю
Мила бабусю,горлиця сива
Я тебе рідна дуже люблю.
Навчально-виховний комплекс
«Дошкільний заклад- загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2»
Новокаховської міської ради
Урок з образотворчого мистецтва у 4 класі на тему:
Декоративна стилізація рослинних форм. «Подарунок для бабусі».
Вчителя
початкових класів
Бойко Людмили Іванівни