Урок образотворчого мистецтва 4 клас НУШ
Тема. Сільські пейзажі і мотиви. Створення ілюстрації «Осінній пейзаж»
Мета. Розширити знання учнів про жанр – пейзаж; розвивати навички сприйняття, образного мислення, асоціативної пам’яті, уяви, фантазію. Виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу, формувати спостережливість, уміння бачити і відчувати красу осінньої пори.
Очікувані результати. Створює просту композицію, визначає головне і другорядне в композиції, використовує всю площину аркуша. Користується художніми матеріалами, палітрою, пензлями. Розпізнає і виражає власні емоції від художньої творчості. Дотримується охайності, правил техніки безпеки,організовує робоче місце.
Обладнання. Малюнки ( зразки дитячих робіт), ілюстрації із зображенням пейзажів, репродукції картин художників-пейзажистів.
Фарби, пензлі, склянка з водою, палітра, планшет для малювання, олівець, гумка, альбом, словничок, підручник «Мистецтво», ЛЕГО
Техніка виконання. Живопис.
Хід уроку.
І. Організаційна частина.
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти.
Тож гаразд, часу не гаєм,
І урок розпочинаєм!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Технологія «Передбачення».
Послухайте уважно загадку. Проаналізуйте її і спробуйте здогадатися, про що йдеться. Ваша відповідь і буде темою сьогоднішнього уроку.
Коли вона загляне в сад,
Наллється соком виноград,
І пізні яблука ранет
Солодкі стануть, наче мед.
Як помандрує по гаях
З чарівним пензлем у руках,—
Все розмалює на путі,
Берізки стануть золоті!
І ми її уклінно просим: —
Заходь у гості, щедра... (Осінь.)
IV. Робота над темою уроку
(Скласти з цеглинок ЛЕГО осінню картину і презентувати її)
2. Вступна бесіда.
Осінь... Скільки поезії в цьому золотаво-сонячному слові і скільки радості й тихого смутку! її часто називають «чудовою», «замріяною», «золотою», «загадковою», «незбагненною». Щоразу осінь неповторна у своїй красі й витівках. А яка вона непостійна! То ніжна і лагідна, то похмура і непривітна; то весела і життєрадісна, то мрійлива і плаксива.
Можливо, саме через це її не оминали і не оминають увагою поети, композитори і художники. За допомогою своїх специфічних засобів вони передають красу осінньої природи. Для художника — це фарби, композитора — звуки, а для письменника — слово.
3. Поетична хвилинка .Прослуховування вірша
Олександра Олеся «Ліс восени».
Давно вже скошені лани,
Стоять степи похило,
На липах листя золоте
Тріпоче понад вами,
Неначе знову ліс цвіте
Осінніми квітками.
Там наче макові квітки
На гілці зайнялися,
Там наче жовті нагідки
Промінням пройнялися.
Тут в росах квіти лісові,
Там струмені прозорі,
Ось кущ біліє на траві,
Як шум на синім морі.
Там шпак доспівує пісні,
Всю душу виливає,
Якісь брехеньки голосні
Сорока розпускає.
Ось жовтий лист на зайця впав,
І заєць стрепенувся,
Схопивсь, на задні лапки став
І вбік кудись метнувся.
Он ледве чутно ходить лис.
То зникне між травою,
То вгору дивиться кудись
І крутить головою.
А вколо листя золоте
Тріпоче понад нами,
Неначе вдруге ліс цвіте
Осінніми квітками.
4. Прослуховування музики П. Чайковського "Пори року" ("Жовтень".)
Діти діляться своїми враженнями від почутого.
5. Споглядання творів мистецтва. Робота з підручником с. 20-21
Бесіда за репродукціями картин
. Алгоритм « Змістовний склад суто естетичної оцінки твору».
1. Власна інтерпретація сюжету ( Що зображено на картині?) .
2. Опис місця події (Де це відбувається?).
3.Визначення головного героя, його емоційного стану або інших якостей (Що або хто знаходиться в центрі? Які явища, події, предмети?).
4.Визначення другорядних персонажів ,їх роль у творі.
5.Опис представлених явищ або подій ( Словесний опис картини).
6.Аналіз композиційного вирішення ( наявність композиційного центру), плановість ( доцільність виділення планів), розміщення та підпорядкованість деталей, тощо.
7.Відповідність реальності ( фантастична чи реалістична).
8.Оцінка колірного вирішення (визначення колориту картини: в якій гамі кольорів). Показ цеглинок ЛЕГО
9.Визначення жанру твору та аналіз художньої техніки виконання (Що зображено? Чим зображено? - гуаш, акварель, олівець, туш, вугіль, пастель, олійні фарби).
6. Перегляд відеоролика «Сільські пейзажі українських живописців»
7.Поетична хвилина.
Що за чудо осіння палітра!
Сум і радість в пейзажі звучить.
Онде квітка остання розквітла,
Павутинка на вітрі тремтить.
Листя золотом щирим палає
Під осіннім промінням палким.
Вітерець між гілками зітхає,
Зачарований дивом таким.
Ну а небо – безмежне і синє,
Заворожує серце умить.
Подих вітру… і листя осіннє
Все летить, і летить і летить…
8. Словникова робота.
Пейзаж – жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи, міст, сіл.
Репродукція – відтворення художнього оригіналу поліграфічним або фотографічним способом.
Гармонія – упорядкована узгодженість частин одного цілого.
Повітряна перспектива — це уявні зміни деяких ознак предметів під впливом повітряного середовища й простору.
1.Послідовність роботи над пейзажем:
А) перегляд відео Майстер клас «Осінній пейзаж»
Б) Робота з підручником ст.21 .
3)Інструктаж для учнів
2. Послідовне виконання композиції вчителем
3.Самостійна робота учнів
Під час роботи учнів здійснюється індивідуальний контроль.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Пригадаймо:
• Що нового сьогодні ви дізналися?
3.Оцінювання малюнків.
- Сонечко спостерігало за вашою роботою та вирішило залишити вам на згадку за вашу творчість маленькі сонечка-смайлики. Домалюйте на них свій настрій від уроку.