Урок з образотворчого мистецтва "Народне мистецтво - душа українського народу(орнаменти)"

Про матеріал
Мета: продовжити знайомити учнів з декоративно-прикладним мистецтвом; навчати стилізувати, декорувати природну форму, закріпити розуміння понять «візерунок», «орнамент», «рапорт»; розвивати пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати самостійно; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; інтерес до прекрасного, любов до національної художньої спадщини.
Перегляд файлу

Дата: 04.11.21

Клас: 4-Б

Предмет: образотворче мистецтво

Тема: Народне мистецтво – душа українського народу(орнаменти)

Мета: продовжити знайомити учнів з декоративно-прикладним мистецтвом; навчати стилізувати, декорувати природну форму, закріпити розуміння понять «візерунок», «орнамент», «рапорт»; розвивати пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати самостійно; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; інтерес до прекрасного, любов до національної художньої спадщини.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: ТЗН, мультимедійна презентація, альбом, гуашеві фарби.

Хід уроку

  1. Організація класу
    1.                    Привітання і представлення
  • Добрий день, любі четвертокласники! Мене звати Ірина Михайлівна, і сьогоднішній урок образотворчого мистецтва у вас проведу я.
    1.                    Перевірка готовності учнів до уроку

Для успішної роботи на уроці нам потрібно, щоб на робочому столі було тільки необхідне обладнання. Це: альбом з образотворчого мистецтва та гуашеві фарби.

  1.                    Декламування вірша

Я візьму той рушник, простелю наче долю,

В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров,

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю,

І дитинство, й розлука і вірна любов.

  1. Актуалізація опорних знань учнів

Діти, сьогоднішній наш урок образотворчого мистецтва, я не просто так розпочала саме з цих слів, тому що ми сьогодні доторкнемося до національної культурної спадщини нашого народу.

На уроках образотворчого мистецтва ви вже знайомились із таким народно-прикладним мистецтвом як витинанка і аплікація. Але хочеться трошки докладніше розповісти про цей вид мистецтва.

- Що ви зараз бачите на екрані? (витинанку) слайд 1

- А чи хтось знає що таке витинанка?

Витинанка – це вид українського декоративно-прикладного мистецтва. Назва походить від слова «витинати» тобто «вирізати».

Це орнаментальні прикраси, які ажурно або силуетно втинанні ножицями з білого чи кольорового паперу.

На свята українці виготовляли особливі витинанки: кожна витинанка мала своє значення.

Ось наприклад витинанка з хрестиком вважалось оберегом, і її чіпляли туди де висіла дитяча колиска, а от якщо в хаті були елементи людських постатей чи силуети звірів то це символізувало велику родину.

- Можливо хтось знає в якій техніці можна зробити витинанку? (Аплікація)

- Чи працювали ви вже в техніці аплікація?( так)

- А може хтось знає щось про аплікацію?

Аплікація пройшла довгий шлях ,її як закріплювали нитками на картинах і клеєм на твердих поверхнях. Аплікація може бути як одноколірною так і багатоколірною.

  1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності слайд 2

Техніку аплікації витинанку ми згадали невипадково, адже сьогодні ми поговоримо про один із народних символів України - український рушничок, або як ще його у народі називають «пісня витинана на полотні». А також сьогодні ми дізнаємося, що таке орнамент, рапОрт, і створимо власний візерунок.

  1. Вивчення нового матеріалу
    1.      Вступна бесіда. Ознайомлення учнів з поняттями «орнамент», «рапорт»

Український рушник – завжди був скарбом українського народу. Рушник завжди відігравав значну роль в житі , і без нього не обходиться жодний обрад та церемонія. З давніх- давен українці прикрашали предмети хатнього вжитку орнаментом.

слайд 3

Орнаментом називається візерунок, складений з повторювальних елементів.

Призначався він для прикрас одягу, будівель.

Вишиванки створювалися руками справжніх майстринь, які намагалися кожну сорочку зробити унікальною та неповторною. Проте, усі вишивки мають деяку схожість між собою, оскільки орнаменти, які використовувалися для їх прикрашання, розділяють на декілька видів: слайд 4

  • геометричний орнамент (лінії, ромби, трикутники, хрести та інші фігури);
  • рослинний орнамент (квіти, листя, гілки, дерева);
  • тваринний орнамент (зображення різних тварин, птахів, риб або їх окремих елементів – очей, рогів, кігтів)
  • антропоморфний (люди, їх діяльність).

А також є різні форми орнаменту: смужка, коло…

слайд 5

Традиційними кольорами орнаменту українського рушника є червоний та чорний кольори. Червоний- колір калини, щастя , любові, а чорний- родючої землі, інколи смутку. Кожний колір має свою символіку, а комбінування цих кольорів своє значення. 

слайд 6

РапОрт - найменша частина орнаменту, яка рівномірно повторюється.

  1.                    Бесіда про створення орнаменту слайд 7-8
  • Як ви гадаєте, орнаментом прикрашають тільки рушники? (ні)

Орнаментами прикрашають: будівлі, ювелірні вироби, зброю, обгортки книжок, предмети побуту тощо.

  • Як можна створити орнамент?( намалювати, вишити, сплести у вигляді кружева, вичеканити з металу, вирізати по дереву)
    1.                    Аналіз зразка готового орнаменту слайд 9

Погляньте на екран. Перед вами орнаменти.

  • В якій формі вони зображені? (стрічки)
  • Скільки є стрічок? (3)
  • З яких елементів складається кожна з них? (квіти і стебло)
  • Отже, якого виду ці орнаменти? (рослинного)
  • Як розташовані квіти? (в шахматному порядку)
  • Як розташовані стебла? (у формі змійки)
  • Як гадаєте, якими інструментами виконувалися ці роботи? (кольоровими олівцями)
    1.                Пояснення вчителем послідовності виконання малюнка слайд 10

  1. Композиційне вирішення на папері
  • Креслення смуги
  • Поділ смуги на квадрати
  • Проведення осі симетрії
  • Промальовка деталей візерунка
  1. Вимальовування деталей візерунка:
  • Розмічання деталей візерунка
  • Промальовка деталей орнаменту(квіти, листя)
  1. Зафарбовування візерунка
  • Фон орнаменту
  • Стебло, квіти, листя
  1. Уточнення візерунка:
  • Контури квітів, листя
  • Прожилки, завитки

 

Фізкультхвилинка

Хто ж там швидко так втомився

І наліво нахилися?

Треба разом нам всім встати,            (вийти з-за парт)

Фізкультпаузу почати.

Сонце спить і небо спить                    (діти закривають очі долонями)

Навіть вітер не шумить.

Рано-вранці сонце встало                   (діти відкривають очі, потягуються, підіймати голову)

І проміння всім послало         (всі піднімаються на носочки та руки підносять вгору, потім розводять їх у сторони).

  1.     Практична робота
    1.           Попередні тренувальні вправи(завдання 1,ст. 23)

Розгорніть свої альбоми на ст. 23. Завдання 1. слайд 11


Для початку намалюємо лише рапорт. Намалюйте квадрат, а в ньому можете зобразити квітку, тваринку.

  1.           Закріплення поетапного виконання малюнка(фронтальне опитування) слайд 10

Зараз ми будемо малювати орнамент, але перед цим пригадаємо, яка його техніка виконання.

  • Який 1 етап? А далі що робимо?
    1.           Самостійна робота учнів
      1.    Завдання 2, ст.23 слайд 11

Приступаємо до створення власного орнаменту в альбомі.

Пам’ятаємо, що лінії наводимо під лінійку, все креслимо чітко та правильно, по контуру. Кольори наносимо таким чином, щоб вони гармонійно виглядали разом.

  1.    Завдання 3, ст.23

Погляньте на мій глечик. Як я оформила орнамент, де він розташований. А тепер спробуйте зобразити орнамент на глечиках, що у ваших альбомах.

  1.     Підсумок уроку
    1.           Підсумкова бесіда

Що таке орнамент? Рапорт?

Які є види орнаменту? Наведіть приклади.

Де зображується орнамент? Що ще можна зробити з орнаментом?

  1.           Словесне оцінювання робіт

Ви гарно засвоїли матеріал і попрацювали. Варто звернути увагу на охайність робіт та симетричність.

  1.           Виставка робіт учнів
  2.           Прибирання робочого місця



docx
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
1789
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку