Дата: 04.11.21
Клас: 4-Б
Предмет: образотворче мистецтво
Тема: Народне мистецтво – душа українського народу(орнаменти)
Мета: продовжити знайомити учнів з декоративно-прикладним мистецтвом; навчати стилізувати, декорувати природну форму, закріпити розуміння понять «візерунок», «орнамент», «рапорт»; розвивати пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати самостійно; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; інтерес до прекрасного, любов до національної художньої спадщини.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: ТЗН, мультимедійна презентація, альбом, гуашеві фарби.
Хід уроку
Для успішної роботи на уроці нам потрібно, щоб на робочому столі було тільки необхідне обладнання. Це: альбом з образотворчого мистецтва та гуашеві фарби.
Я візьму той рушник, простелю наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров,
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю,
І дитинство, й розлука і вірна любов.
Діти, сьогоднішній наш урок образотворчого мистецтва, я не просто так розпочала саме з цих слів, тому що ми сьогодні доторкнемося до національної культурної спадщини нашого народу.
На уроках образотворчого мистецтва ви вже знайомились із таким народно-прикладним мистецтвом як витинанка і аплікація. Але хочеться трошки докладніше розповісти про цей вид мистецтва.
- Що ви зараз бачите на екрані? (витинанку) слайд 1
- А чи хтось знає що таке витинанка?
Витинанка – це вид українського декоративно-прикладного мистецтва. Назва походить від слова «витинати» тобто «вирізати».
Це орнаментальні прикраси, які ажурно або силуетно втинанні ножицями з білого чи кольорового паперу.
На свята українці виготовляли особливі витинанки: кожна витинанка мала своє значення.
Ось наприклад витинанка з хрестиком вважалось оберегом, і її чіпляли туди де висіла дитяча колиска, а от якщо в хаті були елементи людських постатей чи силуети звірів то це символізувало велику родину.
- Можливо хтось знає в якій техніці можна зробити витинанку? (Аплікація)
- Чи працювали ви вже в техніці аплікація?( так)
- А може хтось знає щось про аплікацію?
Аплікація пройшла довгий шлях ,її як закріплювали нитками на картинах і клеєм на твердих поверхнях. Аплікація може бути як одноколірною так і багатоколірною.
Техніку аплікації витинанку ми згадали невипадково, адже сьогодні ми поговоримо про один із народних символів України - український рушничок, або як ще його у народі називають «пісня витинана на полотні». А також сьогодні ми дізнаємося, що таке орнамент, рапОрт, і створимо власний візерунок.
Український рушник – завжди був скарбом українського народу. Рушник завжди відігравав значну роль в житі , і без нього не обходиться жодний обрад та церемонія. З давніх- давен українці прикрашали предмети хатнього вжитку орнаментом.
слайд 3
Орнаментом називається візерунок, складений з повторювальних елементів.
Призначався він для прикрас одягу, будівель.
Вишиванки створювалися руками справжніх майстринь, які намагалися кожну сорочку зробити унікальною та неповторною. Проте, усі вишивки мають деяку схожість між собою, оскільки орнаменти, які використовувалися для їх прикрашання, розділяють на декілька видів: слайд 4
А також є різні форми орнаменту: смужка, коло…
слайд 5
Традиційними кольорами орнаменту українського рушника є червоний та чорний кольори. Червоний- колір калини, щастя , любові, а чорний- родючої землі, інколи смутку. Кожний колір має свою символіку, а комбінування цих кольорів своє значення.
слайд 6
РапОрт - найменша частина орнаменту, яка рівномірно повторюється.
Орнаментами прикрашають: будівлі, ювелірні вироби, зброю, обгортки книжок, предмети побуту тощо.
Погляньте на екран. Перед вами орнаменти.
Фізкультхвилинка
Хто ж там швидко так втомився
І наліво нахилися?
Треба разом нам всім встати, (вийти з-за парт)
Фізкультпаузу почати.
Сонце спить і небо спить (діти закривають очі долонями)
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало (діти відкривають очі, потягуються, підіймати голову)
І проміння всім послало (всі піднімаються на носочки та руки підносять вгору, потім розводять їх у сторони).
Розгорніть свої альбоми на ст. 23. Завдання 1. слайд 11
Для початку намалюємо лише рапорт. Намалюйте квадрат, а в ньому можете зобразити квітку, тваринку.
Зараз ми будемо малювати орнамент, але перед цим пригадаємо, яка його техніка виконання.
Приступаємо до створення власного орнаменту в альбомі.
Пам’ятаємо, що лінії наводимо під лінійку, все креслимо чітко та правильно, по контуру. Кольори наносимо таким чином, щоб вони гармонійно виглядали разом.
Погляньте на мій глечик. Як я оформила орнамент, де він розташований. А тепер спробуйте зобразити орнамент на глечиках, що у ваших альбомах.
Що таке орнамент? Рапорт?
Які є види орнаменту? Наведіть приклади.
Де зображується орнамент? Що ще можна зробити з орнаментом?
Ви гарно засвоїли матеріал і попрацювали. Варто звернути увагу на охайність робіт та симетричність.