Тема. Промисловий дизайн як обличчя епохи.
Практичне завдання: конструювання та естетичне оформлення підставки для олівців і ручок.
Цільова група: Учні 7 класу
Тривалість: 45 хв.
Мета: формувати ключові компетентності: підприємницької компетентності: бути готовим змінюватись і пристосовуватись до нових потреб ринку праці; оцінювати власні професійні можливості та здібності;
міжпредметну естетичну компетентність: виявлення естетичного ставлення до мистецтва, світу в різних сферах діяльності людини;
предметних мистецьких компетентностей: ознайомити з поняттями
« промисловий дизайн», «художнє конструювання»; формувати в школярів уміння естетично оформлювати предметний світ; розвивати образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати вміння аналізувати, узагальнювати; навчати міркувати, стимулювати розвиток допитливості; виховна: виховувати в учнів естетичну культуру, увагу, свідоме ставлення до художнього конструювання.
Оперативні цілі:
Після закінчення уроку учень
знає
- поняття «промисловий дизайн», його значення в житті людини;
вміє
може
Методи і техніки:
Обладнання:
Допоміжні матеріали:
Додаток 1. Історія виникнення дизайну.
Додаток 2 Метод «Гронування».
Додаток 3 Перегляд презентації.
Додаток 4 Завдання для практичної роботи «Творча майстерня».
Відео-інструкція.
Додаток 5 Критерії оцінювання практичної роботи (для вчителя)
Додаток 6 Критерії оцінювання практичної роботи (для учнів)
ХІД УРОКУ:
- В яких галузях людської діяльності не обійтися без дизайну?
- Як дизайн пов'язаний з підприємництвом?
Світ речей, що нас оточує, надзвичайно різноманітний. Приємно, коли те, чим ми користуємося, є не просто зручним, а й по-справжньому гарним − естетичним. Спробуймо сьогодні сконструювати таку звичну, та необхідну річ, як підставка для олівців і ручок.
Розкажіть учням, що дизайн виник на початку XX століття і спершу передбачав тільки проектування зовнішнього вигляду предметів. (Додаток1)
2.1. Запропонуйте учням переглянути відео-презентацію (Додаток 2). Поясніть, що це сприяє формуванню навичок читання з аналізом отриманої інформації і пошуком головної думки матеріалу, розвитку емоцій і почуттів. (Додаток 3).
2.2. Клас ділиться на групи. Кожна з них є творчою майстернею. Наголосіть, що тепер вони зможуть застосувати отримані знання на практиці. Роздайте групам завдання (додаток4) для виконання практичної роботи.
3.Підсумкова частина.
3.1. Оцініть роботи учнів за критеріями (додаток5). Запропонуйте їм оцінити свої роботи за критеріями (додаток6). Порівняйте та проведіть аналіз отриманих результатів. Це допоможе учням зрозуміти, оцінити та спрогнозувати свою діяльність відповідно своїм можливостям.
Після загального обговорення робіт із них формують виставку «Я — дизайнер».
Додаток 1 .
У 1919 році у м.Веймарі була створена з метою готувати художників для роботи в промисловості. Її засновник архітектор Вальтер Гроппіус, розробив єдину систему освіти для художників-конструкторів. Завдяки школі Баухауз народився новий напрямок графічного дизайну, що базувався на принципах конструктивізму. Згодом штаб-квартиру школи було переведено у Дессау, де зведено будівлю закладу за проектом Гроппіуса. Інтер'єри, меблі та предмети обстановки виконувалися студентами і майстрами школи. У різні часи у школі викладали відомі митці П.Клнє, Л.Фенінгер, П. Мондріан, Й.Іттен, В.Кандінський та ін., виникло творче об'єднання архітекторів, дизайнерів та художників. Незважаючи на досить коротку історію існування Баухаузу (до 1933 р.) сміливі методи навчання універсальної художньої особистості, що сформувалися у цьому закладі, справили значний вплив на подальший розвиток дизайну. Методичні розробки в галузі художнього сприймання, формоутворення, кольорознавства цінні дотепер.
У наш час дизайн охоплює весь процес створення предмета. Автомобілі, холодильники, кінокамери, мобільні телефони, одяг, меблі й посуд… Художник-проектувальник (дизайнер) може надати речам не тільки зовнішньої привабливості, але й додаткових якостей — функціональності (максимальної відповідності конструкції та зовнішнього вигляду предмета його призначенню). Велике значення в роботі дизайнера приділяється психологічному комфорту й безпеці людини. Звісно, в першу чергу ці якості визначаються конструкцією предмета. Поверхні, що не повинні стомлювати глядача, намагаються фарбувати у спокійні кольори, частіше зеленуватого відтінку, те, що, навпаки, повинне обов’язково привертати увагу, роблять червоним або оранжевим.
Отже. сучасне промислове виробництво, технічний прогрес вже не можливо уявити без мистецтва дизайну, мета якого полягає у формуванні естетичного предметного середовища, в якому гармонійно поєднуються матеріальні і духовні прагнення людини.
Додаток 2. Відео-презентація. «Промисловий дизайн».
Додаток 3. Дизайн заснований на особливому творчому методі компонування, метою якого є досягнення якісного ефекту. Дизайнерський винахід обов’язково характеризують два нюанси: винахідливість, художність. Поміркуємо чому? (учні висловлюють свої думки).
1. Які вироби промисловості є найприбутковішими, на вашу думку, в сучасному світі?
2. Які будуть актуальними і прибутковими в майбутньому?
Додаток 4. Перегляд зразки дизайнерських рішень.
- Які матеріали використані авторами в даних зразках?
- Які матеріали можемо використати ми для виготовлення підставки, щоб вона була не матеріально затратною, мала естетичний привабливий вигляд і була безпечною для користування?
Пояснення до творчого завдання (1 група)
У нас вдома часто залишаються вже використані предмети, скажімо, картонні рулончики від паперових рушників. Для сьогоднішньої роботи саме вони нам знадобляться. А як на основі цих рулончиків виготовити підставку − показано у підручнику. Наслідуючи зазначені етапи роботи, намагайтеся прикрасити виріб оригінально, відповідно до власних естетичних уподобань.
Візьмемо трубочки від паперових рушників і розріжемо їх так, щоб отримати три різних за розміром. Далі виріжемо зі щільного картону підставку. Вона може бути квадратна, прямокутна, кругла або будь-якої іншої форми. Щоби наш виріб мав кращий вигляд, обгорнемо його гарним папером від подарункових обгорток і за допомогою двостороннього скотча приклеїмо до картону. Можна використовувати і клей, кому як зручніше. Потім беремо трубочки й обклеюємо їх кольоровим папером за вказаним вище способом. Далі з'єднуємо наші циліндри з підставкою. Це найбільш відповідальний момент, бо з'єднати потрібно міцно й акуратно, щоб було не соромно за шов і щоб рулончик все-таки стояв на своєму місці. А тепер починається творча частина роботи. Будемо нашу підставку прикрашати! Тут вже ви можете покладатися тільки на власну фантазію.
Пояснення до творчого завдання (2група)
Перегляд відео-інструкції виконання роботи.
Додаток 5 . Критерії оцінювання практичної роботи (для вчителя)
№ п/п |
Список учнів |
Відповідність завданню |
Кольорове рішення
|
Використання орнаментальної символіки |
Оригінальність
|
Естетичність
|
Загальне сприйняття |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Така форма дає можливість вчителю об’єктивно оцінити практичну роботу учнів (за 5 бальною системою).
Додаток 6. Критерії оцінювання практичної роботи (для учнів)
№ п/п |
Критерії оцінювання практичної роботи |
1 бал |
2 бала |
3 бала |
4 бала |
5 балів |
1. 2. 3.
4. 5. 6. |
Відповідність завданню Кольорове рішення Використання орнаментальної символіки Оригінальність Естетичність Загальне сприйняття |
|
|
|
|
|
Загальна кількість балів |
|
|
|
|
|
Така форма дає можливість учню об’єктивно оцінити свою практичну роботу (за 5 бальною системою).