ДПТНЗ «Чернігівське вище професійне училище побутового обслуговування»
Карпенко Олена Михайлівна
2023р.
ВСТУП…………………………………………………………………...4
3.1 Характеристика та навчально-виховні задачі
теми ……………………..…………………………………………….…5
3.2 План уроку виробничого навчаня………………………………..…7
3.3. Обладнання та оснащення робочого місця учнів…………………11
3.10. План-конспект уроку виробничого навчання
«Обробка кишені (відповідно моделі)»………………………………..11
Висновок………………………………………………………………...25 Використані джерела….…………………………………………….…..26
Додатки……………………………………………………….………….27
У даній методичній розробці розкрито деякі теоретичні, методичні та практичні аспекти теми “ Обробка кишені (відповідно моделі)”. Опрацьовано літературні джерела за темою роботи; створено методичну розробку уроку виробничого навчання з активізація пізнавальної діяльності здобувачів освіти шляхом роботи в малих групах. Робота може бути цікавою для початківців — майстрів виробничого навчання професійно-технічних навчальних закладів у контексті вдосконалення їх професійної компетентності.
Актуальність теми прикладного педагогічного дослідження «Активізація пізнавальної діяльності здобувачів освіти шляхом роботи в малих групах» обумовлена тим, що дана тема є достатньо висвітленою у сучасній педагогічній та методичній літературі, але слід констатувати наявність таких протиріч:
різні автори по-різному оцінююють ефективність використання роботи в
малих групах на уроці виробничого навчання, особливо що стосується дочільності використання, існує позитивна і негативна сторони данного питання; деякі педагоги професійної школи мають теоретичні уявлення з даної
теми, мають недостатні уміння і навички з практичного їх використання; існує потреба вдосконалення рівня власної професійно-педагогічної
компетентності у напрямку теми, яка досліджується.
Об’єктом даного дослідження є урок виробничого навчання у професійно- технічному навчальному закладі. Предмет дослідження — методика використання роботи в малих групах на уроці з метою ефективного засвоєння нового матеріалу та активізація пізнавальної діяльності здобувачів освіти.
Мета дослідження:
1. Сформувати і розвинути власні уявлення з теоретичних питань, окреслених темою роботи.
2. Вдосконалити власні методичні уміння з практичної реалізації теоретичних уявлень, окреслених темою роботи.
Завдання дослідження:
1. Підібрати і опрацювати педагогічні та методичні джерела інформації з теми дослідження.
2. Представити результати аналізу і систематизації інформації, отриманої з опрацьованих літературних джерел, у теоретичній частині даної роботи.
Мета дослідження досягається шляхом створення методичної розробки уроку виробничого навчання з активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти шляхом роботи в малих групах.
Практична значущість дослідження полягає у тому, що його виконання дозволяє підвищити ефективність реалізації педагогом уроків виробничого навчання.
Характеристика та навчально-виховні задачі
Вся програма виробничого навчання складається з двох розділів: І. Виробниче навчання в навчальному закладі.
ІІ. Виробнича практика на виробництві.
Перший розділ складається з чотирьох навчальних модулів. Навчальний модуль «КРВ-3.2» Виготовлення поясних виробів», на другому курсі навчання складає 150 годин. Тема уроку «Обробка кишені (відповідно моделі)» входить до навчального модулю «КРВ-3.2» Виготовлення поясних виробів».
При вивченні цієї теми , під час виготовлення жіночих штанів ділового стилю здобувачі освіти оволодівають знаннями, вміннями та навичками послідовності обробки кишені в шві з листочкою з вшивними кінцями.
Галузі виробництва одягу необхідні висококваліфіковані робітники, професійно грамотні , з розвинутим художнім смаком , котрі вміють легко орієнтуватись в питаннях сучасної моди. Для того щоб здобувачі освіти досягли перерахованих вище вмінь та навичок пропоную провести цей урок використовуючи роботу в малих групах.
Групова робота (або, робота в малих групах) належить до однієї з форм діяльності інтерактивних технологій навчання. Групова робота застовується на уроках у тих випадках, коли завдання вимагає спільної роботи. Групова форма організації роботи корисна для формування навичок дискутувати. Більшості здобувачам освіти легше висловитися в невеличкій групі. Цей метод дає можливість одночасно висловитись багатьом здобувачам освіти і заощадити час. Заняття в малих групах на уроках виробничого навчання дає змогу набути навичок, необхідних для спілкування та співпраці. Дискусії малими групами стимулюють роботу в команді, розвивають почуття терпимості та поваги до думки інших.
Все це сприяє активізації розумової діяльності учнів. Інформація подається порціями і послідовно, це основа для кращого запам’ятовування та розвитку логічного мислення. Використання сучасної техніки, технології обробки та робота в малих групах активізує роботу учнів на уроці та сприятиме розвитку особистісних якостей.
Здобувачі освіти на уроці будуть оброблять кишеню в шві з листочкою з вшивнини кінцями. Для того , щоб виконати завдання учні отримують додаткові теоретичні знання та прийоми праці на вступному інструктажі. Теоретичні знання та показані прийоми праці, отримані на вступному інструктажі, учні мають відпрацювати та закріпити в процесі виконання завдання під час виробничої практики. Учні самостійно виконують розкрій деталей для обробки кишені та з’єднують деталі .
Дана тема уроку стає актуальною, коли учні самостійно виконують завдання, при цьому розвивається їх творча активність і ініціативність, як стійкі якості особистості.
План
уроку виробничого навчання
Тема уроку:
( група ШК-223, ІІ курс, професія: кравець ) Дата проведення: 20. 12. 2023р.
Підготувала: майстер в/н Карпенко О. М.
2023р
План уроку виробничого навчання
Тема програми: Виготовлення жіночих штанів ділового стилю
Тема уроку: Обробка кишень (відповідно моделі) Об’єкт роботи: Жіночі штани Мета:
Навчальна:
набуття вмінь та навичок по обробці кишені в шві з листочкою з вшивними кінцями; оволодіння сучасними прийомами праці при виконанні денного завдання. Виховна:
сприяти формуванню у здобувачів освіти навичок самостійної роботи та відповідальності за виконану роботу при дотриманні трудової та технологічної дисципліни; виховання у здобувачів освіти вміння раціонально використовувати свій робочий час і матеріали. Розвиваюча:
сприяти формуванню раціональних прийомів мислення: аналізу, порівнянню, висновку; сприяти розвитку уваги, точності, охайності при виконанні робочих прийомів. Методична:
активізація пізнавальної діяльності здобувачів освіти шляхом роботи в малих групах.
Тип уроку: формування складних умінь та навичок.
Вид уроку: вправи.
Місце проведення робіт: виробнича майстерня.
Матеріально-технічне забезпечення:
1.Обладнання: машина Velles, 97 кл.,1022 кл.,парогенератор.
2. Інструменти та прилади особистого вжитку: голки, нитки, наперстки, сантиметрова стрічка, лінійки, шпильки кравецькі, крейда, ножиці; лекала; шаблони.
3. Ноутбук, проєктор, екран.
4. Зразки виробів в натуральну величину на манекенах.
Дидактичне забезпечення:
1. Інструкції з охорони праці.
2. Відео ролик “Зшивання зрізів підкладки з одночасним обметуванням зрізів”.
3. Зразки оброблених вузлів з дефектами.
4. Комплект зразків поетапної обробки кишені в шві з листочкою з вшивними кінцями.
5. Комплект технологічних карток «Заготовка листочки».
6. Комплект карток технологічної послідовності обробки кишені в шві з листочкою з вшивними кінцями.
Програмне забезпечення
Microsoft Office Word 2007.
Microsoft Office Power Point 2007.
Міжпредметні зв’язки:
-з технологією виготовлення одягу: «Машинні роботи», «Волого-теплова обробка деталей виробу», «Технологія обробки кишені в шві з листочкою з вшивними кінцями» .
-з обладнанням, тема: «Використання універсальних та спеціальних машин».
-з матеріалознавством, тема: «Визначення лицьової та зворотної сторони тканини», «Визначення нитки основи», «Властивості тканини».
-з охороною праці, тема «Вимоги безпеки праці в навчально-виробничих приміщеннях».
Хід уроку
I. Організаційна частина: 5 хв.
1.Перевірити присутність здобувачів освіти .
2.Перевірити готовність здобувачів освіти та майстерні до занять.
3.Прийняти рапорт чергового та відповідального за обладнання.
II. Вступний інструктаж:40 хв.
1. Мотивація теми уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів, повідомлення теми та мети уроку
2.1 Шляхом фронтального опитування.
2. 2.Шляхом роботи в парах з визначення послідовності виготовлення листочки, питання по обробці листочки.
3. Вивчення нового матеріалу.
Демонстрація трудових прийомів майстром з одночасним коментарем своїх дій.
ü суть і зміст операцій, технічні умови на виконання робіт при обробці
ü кишені в шві з листочкою з вшивними кінцями ;
ü - повторення вимог з охорони праці;
ü - аналіз можливих помилок та шляхи їх попередження;
ü - самоконтроль при виконанні операцій;
ü - відповіді на питання по темі уроку.
4. Закріплення нового матеріалу
4.1 Робота здобувачів освіти в малих групах.
Завдання: на отриманих зразках з неповною послідовністю обробки кишені в шві з листочкою з вшивними кінцяи визначити наступну технологічну операцію та виконати її на відповідному обладнанні.
4.2 Робота здобувачів освіти в малих групах з вивчення дефектів та способів їх усунення.
5. Видача денного завдання 6. Норма часу на виконання роботи.
7. Критерії оцінювання.
III. Поточний інструктаж та самостійна робота здобувачів освіти
( 5год.)
1. Обхід робочих місць з метою перевірити:
ü- організацію самостійної роботи здобувачів освіти;
ü- якість виконання денного завдання;
ü- дотримання здобувачами освіти правил з охорони праці;
ü- організацію здобувачами освіти своїх робочих місць;
ü- дотримання здобувачами освіти технічних умов;
ü- раціональне використання здобувачами освіти матеріалів та часу; ü - проведення самоконтролю та взаємоконтролю.
2. Індивідуальні та додаткові фронтальні інструктажі на робочих місцях.
IV. Заключний інструктаж ( 15хв.)
1. Прийом робіт.
2. Виставлення оцінок і їх коментар.
3. Аналіз роботи кожного здобувача освіти.
4. Підведення підсумків роботи за навчальний день і ступінь досягнення поставленої мети на уроці.
5. Аналіз характерних помилок, їх причини і шляхи усунення.
6. Відмітити кращі роботи.
7. Домашнє завдання: повторити тему обробка застібки на тасьму
“блискавка”. 8. Прибирання робочих місць і майстерні.
Обладнання та оснащення робочого місця учнів.
1. Робочі місця для виконання ручних робіт оснащені столами, стільцями, інструментами та приладами особистого користування : голками, нитками, наперстками, сантиметровими стрічками, лінійками, шпильками кравецькими, крейдою, ножицями; лекалами для розкрою деталей вузла, допоміжними леккалами для обкрейдування.
2. Робочі місця для виконання машинних робіт обладнані універсальними машинами : Velles, 97 класу, 1022 класу. А також спеціальними машинами 51-А класу.
3. Робочі місця для виконання волого-теплових робіт оснащені парогенераторами, допоміжними колодками. 4. Технологічна картока «Заготовка листочки».
5. Картка технологічної послідовності обробки кишені в шві з листочкою з вшивними кінцями.
6. Інструкції з охорони праці.
7. Зразок кишені в шві з листочкою з вшивними кінцями для демонстрації учням.
План-конспект уроку виробничого навчання.
Хід уроку
I. Організаційна частина: 5 хв
1.Перевірити присутність здобувачів освіти.
2.Перевірити готовність здобувачів освіти та майстерні до занять.
3.Прийняти рапорт чергового та відповідального за обладнання.
II. Вступний інструктаж:40 хв.
1.Мотивація теми уроку.
Майстер: Шановні здобувачі освіти, ми з вами вивчаємо тему програми «Виготовлення поясних виробів».
Майстер: Які поясні вироби ми з вами уже пошивали?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Ми обробляли такі поясні вироби: пряму спідницю, спідницю клинку типа «годе», спідницю напівсонце, жіночі штани спортивного стилю.
Майстер: Який виріб ми пошиваєм зараз?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Ми пошиваєм штани ділового стилю.
Майстер: Які види робіт ми вже виконали в штанях?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Підготовку виробу до примірки, волого-теплову обробку передніх та задніх частин (запрасування «стрілок»), обробку виточок та складок.
Майстер: Як ви гадаєте, який вузол треба обробити наступним?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Наступним треба обробити кишені.
Майстер: Вірно. Кишеня є важливим вузлом в жіночих штанях. І хоча існують моделі без кишень, але сучасна жінка віддає перевагу саме штанам ділового стилю з кишенями. І дуже важливо, щоб кишеня була сучасною, цікавою, неповторною. Саме таку кишеню я пропоную нам з вами сьогодні вивчити. А яку ж саме, подумаємо разом.
2. Актуалізація опорних знань та повідомлення теми уроку.
2.1 Актуалізація шляхом постановки питань.
Майстер: Які кишені ми звами обробляли в поясних виробах?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Ми обробляли накладні кишені, кишені у швах, бічні кишені з відрізним бочком.
Майстер: Ось на манекені штани, в них оброблені кишені з відрізним бочком, а ось штани з кишенями, що ми будем оброблять сьогодні. Ось відрізний бочок, а що оце за деталь? Як Ви гадаєте?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Це листочка.
Майстер: Вірно. Як Ви гадаєте до якого класу відноситься ця кишеня?
Очікувана відповідь здобувача освіти: До класу кишень у шві.
Майстер: Правильно, це кишеня в шві з листочкою. Отже сьогоднішня тема уроку «Обробка кишені (відповідно моделі)». Запишіть тему уроку в щоденник. А мета нашого уроку: навчитися технологічно вірно обробляти кишеню в шві з листочкою з вшивними кінцями.
2.2. Актуалізація шляхом роботи в парах з визначення послідовності виготовлення листочки, питання по обробці листочки.
Майстер: Для обробки цієї кишені нам знадобиться листочка. На попередніх уроках ми уже обробляли листочку. Тож проную пригадати її обробку. Давайте попрацюєм в малих групах. Відкрийте будьласка папки на ваших столах, перегляньте послідовність обробки листочки, пригадайте її і складіть питання від кожної парти, які ви будете задавати своїм одногрупникам. Для обговорення питання даю вам 2 хвилини. Час пішов.
Дві хвилини пройшло. Прошу першу парту задати питання для другої парти.
Всі інші уважно слухають і аналізують і відповіді і питання.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Як намітити лінію середини листочки?
Майстер: Прошу другу парту дати відповідь на питання.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Лінію середини листочки намічають з виворітного боку вздовж посередині.
Майстер: Прошу другу парту задати питання.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Які деталі треба для обробки листочки?
Майстер: Прошу першу парту дати відповідь.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Для обробки листочки треба:
листочка і клейова прокладка.
Майстер: Прошу третю парту задати питання.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Як продублювати листочку?
Майстер: Прошу четверту парту дати відповідь.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Дублюють внутрішню листочку з виворітного боку так щоб прокладка не доходила до середньої лінії листочки на 1-2мм.
Майстер: Прошу четверту парту задати питання.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Як правильно запрасувати листочку?
Майстер- Прошу третю парту дати відповідь.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Листочку запрасовують вздовж навпіл виворотом в середину.
Майстер: Молодці всі слухали. Відповіді були вірні? Молодці, обробку листочки ви знаєте, тож для економії часу, я їх заготовила для нашої обробки заздалегіть, ось вони в мене є.
3. Вивчення нового матеріалу.
Демонстрація трудових прийомів майстром з
одночасним коментарем своїх дій.
Підійдіть, будь ласка до мого робочого місця, я ознайомлю вас з деталями крою та послідовністю обробки кишені в шві з листочкою з вшивними кінцями.
Нам знадобляться деталі викроєні з основної тканини:
-передні частина штанів 2 деталі, нитка основи проходить паралельно лінії, що з’єднує середину низу штанів з серединою лінії коліна, зверніть увагу, що біля бічного зрізу у нас намічено допоміжним лекалом місце розташування кишені, при цьому в лекалі враховані всі припуски на подальшу обробку даної кишені.
- листочка 2 деталі, нитка основи проходить вздовж деталі;
- підзор 2 деталі, це деталь, що закриває підкладку при вході в кишеню. Нитка основи проходить так як і на основній деталі. Довжина підзору дорівнює ширині підкладки, а ширина 60-70мм.
Деталі викроєні з підкладочної тканини:
-підкладки кишені 4деталі. Нитка основи на цих деталях проходить вздовж лінії входу в кишеню, для того щоб кишеня не розтягувалась.
Крім того, нам потрібні деталі, які викроєні з клейового матеріалу (прокламеліну):
-клейовий повздовжник для верхнього краю кишені 2деталі; -клейова прокладка для листочки 2деталі.
Нитка основи на цих деталях проходить вздовж деталей.
(Кожну деталь майстер піднімає і показує учням).
Тема нашого уроку досить трудоміська по часу і для того щоб ми встигли з вами протягом вступного інструктажу, я буду виконувати роботи лише на правій частині штанів, але наголошую, що ви повинні виконувати роботи синхронно на правій і лівій частинах штанів.
Отже починаємо. Перша технологічна операція, яку ми вже зробили - заготовка листочки. Зверніть увагу, що ширина листочки 15 мм, довжина – 130 мм відповідно до нашої моделі. Для запобігання виникнення дефектів перевіряєм, щоб листочки були симетричні по ширині і довжині. Від цього залежить якість обробки кишені в готовому вигляді.
Наступна операція – на основних деталях треба прокласти клейовий повздовжник. Дублювання ми з вами уже виконували, тому ділянку входу в кишеню я продублювала раніше. Ви зрозуміли цю операцію?
Тепер намічаю вхід в кишеню на основних деталях з лицьового боку. Для цього використовуємо друге допоміжне лекало. Лінію пришивання листочки намічаємо на 10 мм від зрізу. Довжину кишені позначу двома лініями перпендикулярно до лінії пришивання листочки. Скажіть будь ласка якої товщини повинні буть крейдяні лінії?
: Товщина крейдяних ліній не
повинна перевищувати 1мм.
Майстер: Перевіряєм якісь виконання візуально.
Зараз я буду виконувати машинні роботи. Скажіть будь ласка яких правил з охорони праці треба дотримуватись при виконанні машинних робіт?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Перед початком виконання машинних робіт треба одягти спеціальний одяг та прибрати волосся. Перевірити наявність заземлення та гумових килимків: на двигуні, на педалі пуску машини, під ногами на підлозі.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Під час виконання машинних робіт треба бути уважним, не відволікатись і не відволікати інших, не передавати вироби через працюючі машини, не класти речі біля обертаючих та рухаючих деталей машини.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Заправку верхньої та нижньої нитки, заміну голки, чистку та смазку машини можна виконувати при вимкненому та зупиненому двигуні.
Очікувана відповідь здобувача освіти- По закінченні виконання машинних робіт треба вимкнути електропостачання та зупинити двигун. Для цього одночасно притримуючи махове колесо натиснути на педаль пуску. Також по закінченні робіт треба прибрати робоче місце.
Майстер: Дякую, молодці. Отже погляньте сюди, наступна операція - пришити листочку до основної деталі. Накласти листочку на основну деталь внутрішнім боком до гори, зріз до зрізів суміщаючи намічені лінії на основній деталі з лініями на листочці. Пришити листочку до основної деталі по наміченій лінії строчка закінчується точно біля поперечних ліній.
Скажіть будь-ласка яка частота стібків повинна бути?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Частота стібків при зшиванні деталей повинна бути 4-5 в одному сантиметрі.
Майстер: Що я виконую на початку і в кінці строчки?
: На початку і вкінці машинної
строчки треба виконати машинну закріпку.
Майстер: Яка довжина машинної закріпки за технічними умовами?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Довжина машинної закріпки 710 мм.
Майстер: Необхідно перевірити якість пришивання листочки:
- строчка повинна бути рівною і якісною;
- укласти листочку точно по намічених лініях;
- ширина листочоки однакова по всій довжині;
- строчка повинна починатись і закінчуватись точно по намічених поперечних лініях.
Ви зрозуміли цю операцію?
Майстер: Тепер необхідно пришити ту частину підкладки. Форма якої відповідає формі основної деталі. Підкладку укласти лицем до лицьового боку основної деталі, урівняти зрізи і скріпити кравецькими шпильками. Перевернути деталі і прострочити строчку в строчку пришивання листочки з машинними закріпками на початку і в кінці строчки. На машині якого класу Я виконую роботи?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Машинні роботи Ви виконуєте на універсальній машині Velles.
Майстер: Необхідно перевірити якість:
- строчка прокладена точно в строчку; - кінці строчок співпадають.
Ви зрозуміли цю операцію?
Майстер: Тепер виконаєм надсічки в кутах кишені. З виворотного боку робим похилі надрізи на основній деталі і на підкладці, не доходячи до кінців машинної строчки на 1 мм. При цьому будьте обережні з листочкою. Вона залишається цілою. Ви зрозуміли цю операцію?
Зараз Я буду виконувати ручні роботи. Скажіть будь-ласка яких правил з охорони праці треба дотримуватись при виконанні ручних робіт?
:
Зберігати приладдя в спеціально відведеному місці;
Зберігати голки, кравецькі шпильки в гольниці;
Не брати голки, кравецькі шпильки в рот, не вколювати їх в одяг та не залишати у виробах;
- Передавати ножиці тільки закритими лезами кільцями вперед;
При роботі з голкою користуватися наперстком;
Не залишати ножиці на столі розкритими;
Зламані голки, кравецьк і шпильки загорнути в папір і викинути в контейнер для сміття;Одягти спецодяг , волосся прибрати під косинку;
По закінченню роботи привести своє робоче місце в порядок;
- У разі травмування повідомити майстра виробничого навчання та звернутися за допомогою;
При поганому самопочутті або раптовому захворюванні повідомити про це майстра виробничого навчання.
Майстер: Дякую. Молодці. Давайте повернемось до обробки кишені. Наступна операція виметування шва пришивання листочки. Листочку вивернути на лицьовий бік і виметати на відстані 2-3 мм від шва пришивання листочки. Які нитки ми використовуєм для стібків тимчасового призначення?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Бавовняні нитки №40 білого або блідого кольору. Не можна користуватись чорними або червоними нитками.
Майстер: Після виметування я буду закріпляти кути кишені. Підійдіть до машинного робочого місця. З виворітнього боку урівняти зрізи основної деталі і зрізи підкладки та закріпити зворотньою машинною строчкою по основі кутів.
Перевірити якість:
- Кути закріпити під кутом 90 ⃰ до лінії пришивання листочки.
Ви зрозуміли цю операцію?
Підійдіть будь-ласка до прасувального столу. Зараз Я буду виконувати прасувальні роботи. Скажіть яких правил з охорони праці треба дотримуватись при виконанні прасувальних робіт?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Перед початком виконання прасувальних робіт треба одягнути спец-одяг та прибрати волосся. Перевірити наявність гумового килимка під ногами.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Перед тим, як вмикати парогенератор необхідно перевірити цілісність вилки, розетки, парового шлангу, електричного шнура, рівень води в паровому резервуарі та заземлення.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Під час виконання прасувальних робіт треба слідкувати за накалом праски та за тиском пару. В разі перевищення необхідних режимів треба вимкнути парогенератор і почекати, щоб він охолов.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Також треба слідкувати щоб шнур чи шланг не торкались частин праски що нагріваються.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Під час роботи не можна стукати праскою.
Очікувана відповідь здобувача освіти: Праску треба ставити на спеціальну азбестову підставку.
Очікувана відповідь здобувача освіти: По закінчені роботи треба вимкнути парогенератор і прибрати робоче місце.
Майстер: Дякуємо. Молодці. Давайте повернемось до обробки кишені. Наступна дія прасування входу в кишеню. Я виправлю кути і з легка припрасую вхід в кишеню з виворітнього боку.
Так як ми знаходимось на прасувальному робочому місці, а в послідуючій обробці нам треба буде виконати запрасовування, то ми виконаєм його зараз. Щоб не переходити зайвий раз з одного робочого місця до іншого. Отже виконаєм заготовку підзору, Я запрасую внутрішній зріз на виворітній бік на 10 мм викорстовуючі шаблон. Ви зрозуміли цю операцію?
Майстер: Наступна операція прокладання оздоблювальної строчки.
Переходимо до машини. Я з лицьового боку прокладу оздоблювальну строчку вздовж шва пришивання листочки. Ширина шва 2 мм. Яка частота стібків повинна бути для оздоблювальної строчки?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Для оздоблювальної строчки частота стібків 3-4 стібків в одному сантиметрі.
Майстер: Тепер видалю нитки тимчасового призначення. Що Я повинна зробити з строчкою перед тим як видаляти нитки тимчасового призначення?
Очікувана відповідь здобувача освіти: Перед видаленням ниток тимчасового призначення необхідно розрізати строчку через кожні 4-5 см і видалити дерев`яним кілочком. Необхідно перевірити якість виконання оздоблювальної строчки: - якість самої строчки; - рівність строчки.
Ви зрозуміли цю операцію?
Майстер: Наступна операція настрочування підзору на підкладку кишені. Укладаємо підзор виворотом на лицьовий бік підкладки кишені, урівнюємо зрізи, скріпляємо кравецькими шпильками. Настрочуємо підзор на підкладку на відстані 1 мм від підігнутого краю. При цьому обов`язково «підтягуємо» підкладку для запобігання припосадження. Необхідно перевірити якість настрочування:
- якість строчки ;
- рівність строчки;
- наявність мащинних закріпок на початку та в кінці строчки;
- якість машинних закріпок;
- деталі не повинні припосадитись.
Ви зрозуміли цю операцію?
Майстер: Наступна операція закріплення підзору з підкладкою до кишені. Накласти основну деталь на підзор з підкладкою, урівняти зрізи, виконати закріпки: першу вгорі кишені вздовж зрізів, а другу - внизу кишені. Цю машинну закріпку необхідно виконати в оздоблювальну строчку. Ви зрозуміли цю операцію?
Майстер: Наступна операція зшивання підкладки кишені. Пропоную вам ознайомитися з даною операцією за допомогою навчального відео. Увага на екран (демонструється відеофрагмент). Ви зрозуміли цю операцію?
Для економії часу дану операція вже виконано, то ми продовжуємо обробку нашої кишені.
Майстер: Наступна операція: припрасовування кишені в готовому вигляді. Я припрасовую кишеню з виворотнього боку, та з лицьового через пропрасовувач. Перевіряємо якість готової кишені.
Наша кишеня в шві готова. Чи все вам зрозуміло? Чи є у вас до мене питання?
4. Закріплення нового матеріалу
Майстер: Щоб переконатися, що ви запам’ятали послідовність обробки, та що зможете справитись з денним завданням, я пропоную закріпити новий матеріал.
4.1. Робота здобувачів освіти в малих групах:
Майстер: Для розв’язання наступного завдання, прошу вас об’єднатись у три групи. Тепер уважно слухайте завдання. Кожна група отримає кишеню в шві, оброблену неповністю. Тобто на певному етапі послідовність виготовлення обірвана. Ваша задача:
1) обговорити в групі питання:
- які операції виконано?
- які дві операції треба виконати наступними?
2) визначити одного учня з групи, котрий дасть відповіді на поставлені питання;
3) визначити другого учня з групи, котрий покаже виконання лише однєї наступної операції по обробці кишені в шві з листочкою з вшивними кінцями.
Для обговорення питань даю Вам дві хвилини. Час пішов.
Дві хвилини пройшло, прошу першу групу відповісти на питання і продемонструвати трудові прийоми. Всіх інших прошу слухати відповіді і спостерігати за виконанням трудових прийомів.
Доповідають учні першої групи. В разі помилки майстер робить зауваження і дає правильну відповідь. (Під час демонстрації трудових прийомів майстер коментує дії учня, хвалить, підбадьорює, в разі необхідності робить зауваження, по ходу виконання відбувається обговорення результатів дій учня з усіма учнями, вразі виникнення дефектів обговорюються способи усунення, в разі зовсім негативного результату майстер повідомляє про це і оголошує час на протязі поточного інструктажу, коли відбудеться повторна демонстрація трудових прийомів майстром. По черзі доповідають друга і третя групи
4.2 - робота здобувачів освіти в малих групах з вивчення дефектів та способів їх усунення;
Майстер: А зараз пропоную Вам розглянути можливі дефекти обробки кишені та способи їх усунення. Прошу Вас об’єднатись в 3 групи. Кожна група отримає пакет з обробленою кишенею, в якій є дефекти. Я Вас прошу:
- досконало перегляньте кишеню; - підготуйте відповіді на питання:
1)Який дефект виявили?
2)Які способи усунення дефекту?
- презентуйте кожна група відповіді.
Для обговорення питань даю Вам дві хвилини. Час пішов.
Дві хвилини пройшло, прошу першу групу відповісти на питання. Всіх інших прошу слухати відповіді.
Очікувана відповідь здобувача освіти: В цій кишені оздоблювальна строчка не рівна, треба розпороти і зробити рівну оздоблювальну строчку, а також заново виконати всі наступні операції.
Майстер: Дякую, відповідь вірна, молодці. Прошу другу групу відповісти на питання.
Очікувана відповідь здобувача освіти: В цій кишені не якісна обметувальна строчка, робота виконана не охайно, не виконана волого-теплова обробка. Треба розпустити обметувальну строчку, відрегулювати обметувальну машину, обметати підкладку кишені, обрізати нитки на кінцях строчок, виконати волого-теплову обробку.
Майстер: Дякую, відповідь вірна, молодці. Прошу третю групу відповісти на питання.
Очікувана відповідь здобувача освіти: В цій кишені не рівна ширина листочки. Цей дефект трудоміський, треба розпороти всю кишеню і обробити заново не допускаючи дефектів. Якість треба перевіряти після кожної операції.
Майстер: Дякую, відповідь вірна, молодці. Отож в разі виникнення дефекта Ви можете його усунути. Дякую всім за участь. Прошу зайняти свої робочі місця.
5.Видача денного завдання.
Майстер: За 5 годин Ви повинні викроїти необхідні деталі по лекалах та обробити кишеню в шві. При необхідності користуйтесь зразками технологічної послідовності, що знаходяться на мольберті. Також, якщо хтось забув послідовність обробки або технічні умови то можете звернутись до карток технологічної послідовності обробки, які є в папках на робочих місцях учнів.
6. Норма часу на виконання роботи.
Майстер: Для виконання завдання у Вас 5 годин.
7. Критерії оцінювання.
Майстер: Під час підведення підсумків роботи я буду враховувати дотримання вами вимог з охорони праці, дотримання технічних умов, дотримання технологічної послідовності, організації робочого місця, наявності інструментів для виконання ручних робіт, здійснення самоконтролю та взаємоконтролю.
Бажаю всім успіху.
III. Поточний інструктаж та самостійна робота учнів.
1. Обхід робочих місць з метою:
- перевірити чи всі здобувачі освіти можуть самостійно приступити до роботи;
- перевірити включення в роботу як окремого здобувача освіти, так і всієї групи;
- розвитку в здобувачів освіти вміння самостійно планувати та аналізувати свою роботу;
- заохочення творчого підходу здобувачів освіти до виконання денного завдання;
- перевірити якість виконання денного завдання;
- виховання принципового та вимогливого ставлення до дотримання здобувачами освіти правил безпеки праці;
-виховання високої культури праці, навичок раціональної організації робочого місця;
- перевірити дотримання здобувачами освіти технічних умов;
-перевірити раціональне використання здобувачами освіти робочого часу, приділення уваги якості роботи, продуктивності праці;
-розвитку в здобувачів освіти здібностей самостійно визначати помилки й знаходити способи їх усунення, навичок групового та колективного контролю;
2. Індивідуальний та додаткові фронтальні інструктажі на робочих місцях.
IV. Заключний інструктаж.
1. Прийом робіт здобувачів освіти.
2. Виставити оцінки і прокоментувати їх.
3. Підведення підсумків уроку, аналіз виконаних робіт кожним здобувачем освіти окремо.
4. Показ кращих навчально-виробничих робіт та їхній аналіз. При цьому звертається увага на відповідальність здобувачів освіти за якісний випуск виготовленої продукції під час уроку.
5. Підведення підсумків роботи за навчальний день і ступінь досягнення поставленої мети на уроці.
6. Аналіз характерних помилок, їх причини і шляхи усунення.
7. Аналіз дотримання правил безпеки праці.
8. Аналіз витрат робочого часу.
9. Аналіз організації робочих місць.
10. Оцінювання знань.
11. Ознайомлення з наступною темою уроку.
12. Домашнє завдання: повторити тему з'єднувальні шви; термінологія машинних, волого-теплових робіт .
13. Прибирання робочих місць і майстерні.
Проведений, в гр.ШК-223 ІІ курс, урок засвідчив, що здобувачі освіти добре справились з денним завданням, закріпили теоретичні знання, набули складних вмінь та навичок по обробці кишені в шві з листочкою з вшивними кінцями, при цьому майже всі виконали роботу самостійно, оволоділи сучасними прийомами праці при виконанні денного завдання. Використання роботи в малих групах на уроці спияло ефективному засвоєнню нового матеріалу. У здобувачів освіти сформувались навички самостійної роботи, роботи в команді та відповідальності за виконану роботу при дотриманні трудової та технологічної дисципліни. Здобувачі освіти почали вміти раціонально використовувати свій робочий час і матеріали. Здобувачі освіти стали проявляти раціональні прийоми мислення: аналізу, порівнянню, висновку. Здобувачі освіти проявляють більше уваги, точності, охайності при виконанні робочих прийомів. А також стали більш терпимими до інших та почали проявляти вміння працювати спільно, активніше взаємодіяти один з одним.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
Зіньковський Ю. Перспективи розвитку професійно-технічної освіти. // Професійно-технічна освіта. – 2001. - № 4.
Асахова В.М. Нові методи навчання// Освіта України. - 1998.
І.А.Зазюн «Педагогічна майстерність» Київ «Вища школа» 2004р.
Ю.І.Палеха «Основи психології та педагогіки»
В.І.Герасимчук Київ Видавництво Європейського університету 2002р.
О.М.Шиян
Н.В.Батраченко «Технологія виготовлення жіночого одягу»
В.П.Головінов «Вікторія» Київ 2000р.
Н.М.Каменева
Є.Я.Борецька «Технологія виготовлення легкого жіночого
П.М.Малюга та дитячого одягу»
Київ «Вища школа» 1992р.
Технологічна картка «Заготовка листочки»
№з/п |
Назва операції |
Технічні умови виконання |
Світлина |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Перевірити деталі крою |
-листочка -клейова прокладка |
|
2 |
Намітити лінію середини листочки |
З виворітного боку вздовж посередині |
|
3 |
Продублювати листочку |
Внутрішню листочку з виворітного боку так щоб прокладка не доходила до середньої лінії листочки на 1-2мм |
|
4 |
Запрасувати листочку |
Вздовж навпіл виворотом в середину |
|
5 |
Позначити лінію що визначає ширину листочки в готовому вигляді |
З боку внутрішньої листочки від згину |
|
|
Картка технологічної послідовності обробки кишені в шві з листочкою з вшивними кінцями
№з/п |
Назва операції |
Технічні умови виконання |
Світлина |
1 |
Перевірити деталі крою |
-основна деталь -листочка -підзор -підкладка кишені з двох частин -клейовий повздовжник для верхнього краю кишені |
|
2 |
Прокласти клейовий повздовжник |
З виворітного боку основної деталі на ділянці входу в кишеню |
|
3 |
Позначити лінію пришивання листочки |
З лицьового боку трьома лініями: 1-лінія пришивання листочки; 2,3-лінії що визначають довжину входу в кишеню |
|
4
|
Пришити листочку
|
а) Укласти листочку на основну деталь лицем до лиця, урівняти зрізи та сумістити лінії на листочці з лініями на основній деталі |
|
б) Пришити листочку до основної деталі по наміченій лінії, на початку та в кінці строчки виконуємо закріпки |
|
5 |
Пришити підкладку |
а) Укласти підкладку лицем на лицьовий бік основної деталі та закріпити кравецькими шпильками |
|
б) З боку основної деталі прострочити строчку в строчку пришивання листочки |
|
||
6 |
Зробити надсічки в кутах |
З виворітнього боку зробити похилі надрізи на основній деталі та на підкладці не доходячи до кінців машинної строчки на1мм |
|
7 |
Виметати шов пришивання листочки |
Припуски шва пришивання листочки і підкладки кишені вивернути на виворітний бік і прокласти виметувальні стібки на відстані 1мм від шва пришивання листочки |
|
8 |
Закріпити кути кишені |
З виворітнього боку урівняти зрізи підкладки та основної деталі, прострочити по основі кутів подвійною машинною строчкою |
|
9 |
Припрасувати вхід в кишеню |
Вивернути кути, виправити, злегка припрасувати з виворітнього боку |
|
10 |
Прокласти оздоблювальну строчку |
З лицьового боку вздовж шва пришивання листочки, ширина шва 2мм (по моделі) |
|
11 |
Видалити нитки тимчасового призначення |
Розрізати в декількох місцях |
|
12 |
Запрасувати внутрішній зріз підзору |
На виворітній бік на 710мм |
|
13 |
Настрочити підзор на підкладку кишені |
Укласти підзор виворотом на лицьовий бік підкладки кишені, настрочити на відстані 1мм від підігнутого краю |
|
14 |
Припрасувати шов настрочування підзору |
З виворітнього боку |
|
15 |
Закріпити підзор з підкладкою до кишені |
Накласти основну деталь на другу частину підкладки кишені з підзором та виконати закріпки в кінцях кишені |
|
16 |
Зшити частини підкладки кишені |
Подвійною строчкою, урівнюючи зрізи, ширина шва 10мм |
|
17 |
Обметати зрізи підкладки кишені |
З боку більшої підкладки |
|
18 |
Припрасувати кишеню в готовому вигляді |
З виворітнього та з лицьового боку через пропрасовувач |
|