Нестандартний інтерактивний урок-детективна гра за мотивами пригод Шерлока Холмса, у ході якого 8-микласники усвідомлюють роль обставин у реченні, засвоюють їх типи та способи вираження.
1
Урок української мови
Клас: 8
Тема уроку: Обставини. Типи обставин за значенням, способи вираження
Мета: поглибити знання учнів про обставину як другорядний член речення; формувати вміння визначати типи обставин, способи їх вираження, розвивати критичне й аналітичне мислення, пам’ять, увагу, уміння ставити доречні питання, помічати зв’язки між різними предметами й сферами життя сучасної людини; удосконалювати навички правильно використовувати різні типи обставин в усному й писемному мовленні, лексичну й граматичну структуру висловлення; виховувати шанобливе ставлення до рідної мови, розуміння її можливостей, повагу до професійної діяльності людини.
Обладнання: підручник (Заболотний О.В. Українська мова : підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. – Київ : Генеза, 2016. — 224 с.), міні-зошити, «справи» з мовним матеріалом, наліпки-відзнаки, проектор, ноутбук, дошка, поділена на «зони» (зона досліджень, зона термінології).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання.
Учитель. Добрий день, дорогі діти. Дуже рада вас бачити. Прошу сідати.
Особливо чекала на цю зустріч із вами. Адже сьогодні ми особливу увагу приділимо розвитку вашого мислення.
Запишіть, будь ласка, в зошити число й вид роботи.
Учні роблять записи в зошитах.
ІІ. Вправа на стабілізацію емоційного стану
Учитель. Для вас не секрет, що сучасна людина живе у світі емоцій. Інколи нам важко ними керувати. А навчитися цього дуже легко. Спробуймо зараз викликати потрібні нам емоції.
Вправа «Тренуємо емоції». Учитель задає ситуацію, а учні демонструють емоції.
Учитель. Молодці! Ви щойно спробували лише передати емоції слідчого, але до справжніх майстрів дедукції вам ще далекувато, тому запрошую вас на курси юних детективів.
ІІІ. Оголошення теми уроку й мотивація навчальної діяльності
Учитель. Як бачите, урок у нас сьогодні незвичайний, і ви спробуєте себе в незвичайній ролі. «До чого ж тут мова?» – спитаєте ви. Зараз ви все зрозумієте… До вашої уваги перша ситуація: нашої допомоги потребує одна пані.
Рольова гра (роль жертви виконує заздалегідь підготовлена учениця)
Клієнтка. Допоможіть, у мене зникли улюблені парфуми! Ось були – і вже немає! Мабуть, їх хтось поцупив!
Учитель. Шановні майбутні детективи, які у вас є думки. Як розслідувати цю історію? Відчуваю, що тут чогось не вистачає. Можливо, ви б хотіли про щось запитати потерпілу?
Варіанти питань і відповідей:
Учитель. Що ж, колеги, а ви здогадалися, який об’єкт оминула своєю увагою наша клієнтка? Яку пораду ви можете їй дати?
Прогнозована відповідь. Пошукайте в ліжку, якщо не помиляюся, ви його заправляли у ході розмови!
Клієнтка. Авжеж, а я і забула! Дякую, побіжу подивлюсь!
Учитель. Зверніть увагу, для справжнього детектива важливо бути уважним, спостережливим, уміти міркувати, а також ставити правильні запитання. До речі, які питання ви використали, виконуючи завдання? Який ми можемо зробити висновок? Ці питання допомагають детективу з’ясувати ОБСТАВИНИ, у яких відбувалася подія. Тепер розумієте, чому другорядний член речення має саме таку назву? Тож темою нашого сьогоднішнього уроку української мови є (як ви вважаєте, яка?): «Обставини. Типи обставин за значенням, способи вираження». Запишіть її у свої зошити.
Інструкція щодо роботи на уроці.
Учитель. Отже, юні детективи, напрямок роботи визначено, яким чином ми її побудуємо. На ваших столах, крім робочих, є ще й міні-зошити (учитель демонструє), тобто картки детектива, які допомагатимуть вам у ході нашого заняття.
На звороті є схема оцінювання, куди ви будете вклеювати свої нагороди за успішно виконане завдання. Перші відзнаки вже зараз отримують ті, хто був активний під час розв’язання 1-ї ситуації. У кінці за кількістю нагород ми підведемо підсумки і, можливо, хтось із вас одержить особливу відзнаку.
Отже, починаємо нашу роботу, курси юних детективів оголошуються відкритими!
ІV. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Справжній детектив, збираючи обставини справи, усе розкладає, так би мовити, по поличках. Погляньмо на обставину як одиницю мовознавства так прискіпливо, як детективи. Які факти нам уже про неї відомі?
Мені підказують помічники, що пані з першої ситуації знайшла свою річ саме у ліжку. Вона дякує вам за допомогу. А це значить, що ми з вами на правильному шляху!
V. Робота над темою уроку
1. Лінгвістичний експеримент
Учитель. Звісно, в роботі детектива обставини надзвичайно важливі. А в нашому повсякденні наскільки і для чого вони потрібні? Проведемо лінгвістичний експеримент. Ось і фото з місця подій.
Текст на екрані, обставини виділені: Палаюче сонце висить над степом. Було, незважаючи на таку рань, душно, як улітку. За лісом широкі поля поволі й лагідно спускалися вниз. Широким шляхом стрілою летів велосипед. Димко їхав на станцію зустрічати бабусю.
Ваше завдання – довести, що виділені слова і фрази є обставинами, поставивши до них відповідні питання. На допомогу вам може прийти підручник (с. 56).
А тепер погляньмо на цей текст без обставин. Що ви тепер скажете, яку роль вони виконують?
Прогонозована відповідь: існують різні види обставин, адже вони відповідають на різні питання.
О, у когось працює інтуїція! У справжнього детектива вона має бути добре розвинена! До речі, ви знаєте, що означає це слово? (…) Пошукаємо в інтернеті.
2. Словникова робота
Інтуї́ція, ї, жін.
1. Здатність людини в деяких випадках несвідомо, чуттям уловлювати істину, передбачати, вгадувати що-небудь, спираючись на попередній досвід, знання й т. ін.; чуття, проникливість, здогад.
2. В ідеалістичній філософії — безпосереднє збагнення, осягнення істини без допомоги досвіду й логічних умовиводів.
На дошці – зона термінології, куди кріпиться нове слово.
Тепер ви будете писати і вживати це слово правильно!
3. Аналітика
Учитель. Що ж, юні детективи. Ось і друге серйозне завдання. Ми розкладемо обставини «по поличках». Ви зараз сидите по двоє і це не випадково, адже зараз кожна пара являтиме собою окремий відділок чи департамент. Кожен департамент отримує справу з текстом (учитель демонструє), у якому має знайти обставини, проаналізувати їх і визначити вид. Таблиці видів обставин з коментарем і питаннями є у ваших міні-зошитах, у ході роботи ми її будемо заповнювати, а перший вид ви запишете туди самі. Також вона буде на екрані. Бажаю успіху!
Діти працюють в парах зі своїми «справами», виписують обставини в таблицю. Після цього кожна група оголошує результат своєї роботи, а решта записує приклади до своїх таблиць.
4. Релаксація
Учитель. Молодці, упоралися! Значить, у вас все вийде! Уявіть, кожен детектив має утримувати в голові всі ці обставини одночасно. Погляньмо, як працюють справжні майстри. Перегляд уривка із серіалу «Шерлок».
Дайте відповідь, на які обставини звернув увагу Шерлок. Поставте обставинні питання. Наприклад: Де служив Ватсон? Чому його тіло не засмагле? Визначте вид мовознавчих обставин. Користуйтесь таблицями на екрані, в підручнику та у ваших міні-зошитах. Працюйте в парі: один учень ставить питання, сусід – визначає тип за значенням.
5. «Меморі-штурм»
Учитель. Як називався метод мислення, яким користувався Шерлок Холмс? У чому він полягає?
Якщо пояснення викликає в учнів утруднення, поняття тлумачить учитель і розміщує слово в зоні термінології.
Дедуктивний метод полягає у послідовному розгортанні повідомлення і руху тексту від загального до часткового.
6. Експертиза (робота біля дошки)
Дослід № 1
Учитель. Як правильно розпізнати обставину в реченні? Нерідко підозрюваний у якомусь злочині є «пішаком» в руках якоїсь вагомішої кримінальної фігури, яка ним і керує. Звичайно, обставина в реченні не злочинець. Але вона не з’являється в реченні сама собою. То хто чи що керує обставиною? Це цікаве питання! Для з’ясування всіх подробиць до лабораторїї запрошується експерт _____. Вам на розгляд пропонуються такі фрази з уже розкритих справ:
Знайдіть у кожному реченні обставину. Підкресліть її. Установіть, від яких частин мови вони залежать. Зробіть висновки. Учень виконує завдання біля дошки.
Колего, прошу вас зайняти своє місце.
Завдання для всіх: скласти і записати по 1 власному прикладу речення, установити, від якої частини мови залежить в ньому обставина. Підкреслити її.
7. Аналіз мовного матеріалу
Учитель. Отже, переходимо до наступного досліду, де визначатимемо способи вираження обставин.
Дослід № 2
Обставина як другорядний член речення дуже хитра, вона вміло маскується за різними частинами мови та синтаксичними конструкціями.
І знову ми будемо працювати із вашими міні-зошитами. Знайдіть у них таблицю для досліду № 2. Ви бачите перед собою речення, у кожному з них присутня обставина, яку вам слід знайти й підкреслити. Поряд є вказівка на тип за значенням (це для вас підказка). Наша задача з’ясувати, чим виражений цей другорядний член в кожному з речень, і зазначити у відповідних секціях таблиці. Починаємо!
Послідовність розташування мовного матеріалу, коментар учителя
Учитель. Зверніть увагу, нагадую, обставини, виражені одиничним дієприслівником чи дієприслівниковим зворотом, часто виділяються комами.
[Робота з матеріалом на слайді].
Завдання для учнів: прокоментувати речення, указати, де мають бути розставлені розділові знаки.
[Робота з матеріалом на слайді] Скориставшись схемою, складіть і запишіть декілька варіантів речень із інфінітивом у ролі обставини. Поставте питання.
[Робота з матеріалом на слайді] Спробуймо замінити обставини в кожному реченні порівнянням.
Учні мають зробити висновок, що не кожну обставину, виражену іменником в орудному відмінку, можна замінити порівнянням.
Учитель. Чому весь фразеологізм виступає одним членом речення. Прогнозована відповідь: Він може бути замінений 1 словом.
[Робота з матеріалом на слайді]. Знайдіть обставини, виражені фразеологізмами, замініть їх одним словом, визначте тип за значенням.
8. Релаксація «Коло синтаксису»
Учитель. Отже, ми з вами познайомилися з усіма членами речення! Тепер від пильного ока детективів не сховається жоден з них.
Діти піднімаються з місць і стають колом спиною одне до одного, ведучий говорить речення, а учасники креслять на спинах своїх товаришів олівцем члени речення: Мама варила смачну кашу. Вправа повторюється декілька разів.
VІ. Закріплення. Збираємо докази
Творчий фотодиктант
Учитель. Не секрет, що встановити факти справжньому детективу часто допомагають фотографії з місця подій. Зараз вони допоможуть і нам. Ми писатимемо диктант, але обставини в ньому будуть пропущені. Ви відновите їх за питаннями та фотопідказками, що з’являтимуться перед вами на екрані. Отже, починаємо.
Вечір спустився на землю тихо. Зорі засяяли яскраво. Моя стежка пролягала через ліс. Я крокував безстрашно й оглядався навколо. Родина зайців вмостилася спати під кущем справа. Зліва щось жовтіло на дереві. Я напружив зір, хоч це важко було зробити в темряві. Виявилося, що це дикі груші. Я підійшов зірвати одну. І раптом тишу прорізав гучний крик. Він почувся десь попереду. Першим бажанням було повернути назад. Частина мене підтримувала його обома руками. Але я розумів, що можу прийти комусь на допомогу. Тому, не вагаючись, я швидко побіг уперед.
Після закінчення роботи діти отримують завдання визначити спосіб вираження обставин.
VІІ. Підсумки уроку
Учитель. До яких висновків ми прийшли? Чим було корисне наше заняття. Розкажіть, продовжуючи фрази на екрані.
Я дізнався, що…
Я розкажу вдома, що…
Мене здивувало …
Я не знав, що …
Тепер я можу…
У мене виникло бажання…
Я хотів би …
VІІІ. Оцінювання
Сертифікація
Учитель. Як бачите, ви всі добре попрацювали, тому я із радістю повідомляю вам, що ви всі успішно пройшли курси юних детективів і одержуєте відповідні сертифікати
ІХ. Домашнє завдання. Нова справа
Учитель. Високе звання, яке ви сьогодні одержали, слід підтверджувати, тому перед вами три нові справи. Оберіть собі одну, а результат представите під час нашої наступної зустрічі.
Х. Закінчення уроку
Учитель. Дякую вам за роботу. Придивляйтесь , прислухайтесь до того, що вас оточує. І не забувайте мислити.