Тема: Одиниці вимірювання довжини.
Мета: систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання довжини; вправляти у заміні одиниць вимірювання; закріпити вміння розв’язувати задачі на спосіб відношення; познайомити учнів зі старовинними одиницями вимірювання довжини;
розвивати аналітико-синтетичні вміння, обчислювальні навички; вміння працювати з фізичною картою України;
виховувати наполегливість, відповідальність за виконану роботу та любові до своєї країни.
Обладнання: презентація, підручник, таблиця одиниць вимірювання довжини, картки із завданнями.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
- Доброго ранку, діти! Мене звуть Олександра Юріївна, сьогодні я у вас проведу урок математики.
Але я прийшла до вас не сама, а зі своїми помічниками Оксанкою та Тарасиком. Разом з ними ми вирушимо в подорож по мальовничим містам нашої чудової країни.
- Щоб налаштуватися на плідну роботу давайте разом прочитаємо вірш:
Слайд №2
Подорожуй по Україні
В радості живи!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь,
І про кмітливість не забудь!
II. Контроль, корекція і закріплення знань.
345000 + 758
834000 + 825
254000 + 600
483000 + 548
2800 : 100
31700 : 10
92 ∙ 1000
5000 : 1000
240 ∙ 10
75150 - 75150
4 |
3 |
9 |
5 |
= |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
0 |
8 |
7 |
= |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
5 |
0 |
2 |
= |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
0 |
0 |
4 |
= |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
2 |
7 |
8 |
= |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Перебуваючи в Одесі Оксанка та Тарасик захотіли дізнатися яка довжина Потьомкінських сходів, але не знають як це зробити.
- Діти, що ви можемо їм порадити? (Відповіді дітей)
- Отже, давайте сьогодні ми ще раз попрацюємо над темою: «Одиниці вимірювання довжини».
- Запрошую вас до роботи. Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Вправа «Очікування»
( Діти оголошують свої очікування від уроку, починаючи фразою: «Від цього уроку я очікую…», «Цей урок навчить мене…».)
- Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Сподіваюсь, що ви будете правильно й точно висловлювати свої думки; злагоджено працювати, узагальнити свої знання про вивчені одиниці вимірювання довжини, дізнаєтеся для себе багато цікавої інформації.
ІV. Повторення та узагальнення знань про одиниці вимірювання довжини.
1. Історична довідка
- Доречі, Тарасик уже встиг виміряти довжину сходів. Вона становить 142 м.
- Назвіть, а відомі які ще вам відомі одиниці довжини.
- А ви знаєте, що у старовину існували інші одиниці вимірювання. Вони дорівнювали частинам тіла людини. Слайд №6
- Оксанка дізналась, що наприклад: аршин порівнювали з довжиною руки до плеча. Лікоть – найстаріша міра довжини. П’ядь – відстань від великого пальця до вказівного. Дюйм – ширина великого пальця. Перст – стародавня назва вказівного пальця руки, ширина якого дорівнює приблизно 2 см.
Старовинні міри вимірювання не відрізнялися особливою точністю. Це ж стосується і визначення довжини кроками. Таку одиницю використовували ще в Стародавньому Римі, Древній Греції, Персії та Єгипті. Людським кроком, середня довжина якого становить 71 см, визначали відстані навіть між містами. Однак це було не зручно, тому у Франції ХVIII ст. була прийнята основна одиниця вимірювання довжини – метр.
- Знання мір і самі міри довжини використовуються в різних галузях господарства, їх треба добре знати.
2. – Давайте пригадаємо чому дорівнюють сучасні одиниці вимірювання довжини. (Робота з таблицею)
1 м = 10 дм
1 м = 100 см
1 м = 1000 мм
1 км = 1000 м
1 дм = 10 см
1 см = 10 мм
А Тарасик знову хоче вас випробувати:
- У скільки 1 м більший від 1 см; 1 дм; 1 мм?
- Молодці!
3.- Для того щоб виконати наступне завдання від Оксанки вам треба підготувати зошити.
– Тому відкрийте їх та запишіть число, класна робота
- Оксанка дуже любить гори, тому пропонує вам виразити у кілометрах і метрах висоту найвищих гір України. Слайд №8
(Зразок міркування: 1 км становить 1000 м. Отже, відстань 67250 м містить стільки кілометрів, скільки всього тисяч у числі 67250, тобто 67; 67250 м = 67 км 250м.)
Найвища гора Українських Карпат - г. Говерла – 2 061 м.
Найвища гора Кримських гір - г. Роман - Кош – 1 545 м.
- Давайте перевіримо, чи правильно ви впоралися.
- Молодці, тому ми вирушаємо до наступного міста. Слайд №9
- Діти, хто впізнав це місто?
- Це Львів!
- Львів дуже старовинне та гарне місто. В ньому дуже багато кав’ярень.
- Тому мої помічники підготували наступне завдання:
- Знайдіть у підручнику задачу №319, с. 52
4. Задача №319:
З 3 кг сирої кави виходить 2 кг смаженої. Скільки кілограмів смаженої кави вийде з 12 кг сирої?
3 кг сирої — 2 кг смаженої
12 кг сирої —?
(Зразок міркування. У скільки разів більше ми взяли сирої кави, у стільки ж разів більше вийде смаженої).
12 : 3 ∙ 2 = 8 кг
- Яка буде відповідь? Запишіть.
4. Фізкультхвилинка (відео) Слайд №10
- Тарасик і Оксанка вже втомилися, тому я пропоную нам усім розім’ятися.
- Вони дуже люблять наші національні танки.
- А які ви знаєте українські танки?
- Молодці, найбільше Тарасик любить Гопачок.
- Давайте його порадуємо і станцюємо разом.
- На екрані з’явиться відео з рухами які ви будете повторювати.
V. Закріплення математичних навичок учнів.
- Щоб потрапити в наступне місто нам потрібно розв’язати задачу.
1. Задача №322, с.53 Слайд №11
1. Читання задачі учнями.
-Про що розповідається в задачі?
-Що саме відомо?
-Що сказано про перший літак?
-Що сказано про другий літак?
- Яке запитання в задачі?
- Давайте за малюнком подивимось з яких величин складається різниця між відстанями які подолали літаки?
- Як знайти відстань між літаками?
- Запишіть розв’язання задачі в зошит.
65 + 50 = 115 (км)
- Яка відповідь задачі?
- Запишіть відповідь.
- Молодці, ми потрапили в Київ. Слайд №12
- А що ви можете розказати про це місто?
2. Коментоване розв’язання прикладів № 320
- Щоб вирушити в останнє місто нам треба виконати наступне завдання.
- Діти, давайте коментовано розв’яжемо ті приклади які можна виконати усно.
36 – 16 ∙ 2 = 4
50 : 7 = 7 (ост.1)
238 + 475 = 713
540 : 6 = 90
416 : 4 = 104
- Розумнички, Оксанка запрошує нас до першої столиці нашої держави.
- Хто знає, що це за місто?
- Правильно, це Харків. Слайд №13
3. Практична робота з картою України. Ст. 53 Слайд №14
- Діти, давайте відшукаємо на карті України міста які ми відвідали?
- Я показую на великій карті, а ви відшукайте їх у підручнику.
- Як і на кожній карті на нашій є масштаб.
- А що таке масштаб? Масштаб показує у скільки разів зменшені справжні розміри на папері.
- Масштаб нашої карти 1 см=100км
- Користуючись цією картою і масштабом, давайте знайдемо протяжність території України із Заходу на Схід і з Півночі на Південь.
VІ. Підсумок уроку:
VІІ. Рефлексія. Слайд №15
VІІІ. Оцінювання.
ІХ. Домашнє завдання