Урок "Одноклітинні твариноподібні організми - збудники хвороб людини"

Про матеріал
КОНСПЕКТ уроку з біології для учнів 6 класу на тему: Одноклітинні твариноподібні організми – збудники хвороб людини Мета уроку: навчальна – узагальнити, поглибити знання учнів про різноманітність одноклітинних організмів, сформувати уявлення про паразитичних організмів, зокрема основних збудників хвороб людини, засвоїти знання про особливості їхньої будови та життєдіяльності, етіологію та патогенез хвороб, які вони спричиняють, основні правила, що допоможуть уникнути зараження. розвивальна – розвинути інтерес до вивчення нового матеріалу, логічне та творче мислення, увагу, вміння правильно поєднувати вже набуті знання з новою інформацією та робити відповідні висновки. виховна – виховати прагнення до самостійного здобуття знань, здійснювати гігієнічне виховання.
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ

уроку з біології для учнів 6 класу

 на тему: Одноклітинні твариноподібні організми – збудники хвороб людини

Мета уроку:

навчальна – узагальнити, поглибити знання учнів про різноманітність одноклітинних організмів, сформувати уявлення про паразитичних організмів, зокрема основних збудників хвороб людини, засвоїти знання про особливості їхньої будови та життєдіяльності, етіологію та патогенез хвороб, які вони спричиняють, основні правила, що допоможуть  уникнути зараження.

розвивальна – розвинути інтерес до вивчення нового матеріалу, логічне та творче мислення, увагу,  вміння правильно поєднувати вже набуті знання з новою інформацією  та робити відповідні висновки.

виховна – виховати прагнення до самостійного здобуття знань, здійснювати гігієнічне виховання.

Тип уроку: комбінований урок.

Методи навчання: словесні (бесіда, розповідь), наочні методи навчання (робота із схематичними рисунками), методи контролю (усний).
Наочні посібники: схематичні рисунки, фотографії препаратів одноклітинних організмів.
Література:
1. Остапенко Л.І., Балан П.Г. та ін. Біологія. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних   закладів ,-Київ: Генеза, 2015,- 256 с.

2. Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В. та ін. Біологія. Підручник для 7 класу загальноосвітних навчальних закладів,- Київ: Освіта, 2015,- 255 с.

3. Мотузний В.О. Біологія: Навч. посіб. / За ред. О.В. Костильова. – 2-ге вид., – К.: Світ успіху, 2009. – 751 с.: іл.

4. Котик Т.С., Балан П.Г. Біологія, 6 клас. Книжка для вчителя. Методичні матеріали до уроку, - Київ: Генеза, 2014,- 207 с.

 

 

 

                                          ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап уроку

Перевірка присутності учнів та готовності їх до уроку.

  1. Перевірка знань учнів.
  1. Давайте пригадаємо, хто такі одноклітинні еукаріоти?
    (Одноклітинні організми  складаються з однієї клітини, але функціонують як цілісний організм, характеризуються наявністю ядра, травної та скоротливої вакуоль, мітохондрій, можуть містити  хлоропласти).
  2. Які основні функції виконують органели в клітині?
    (Ядро – містить ДНК і є носієм генетичної інформації; скоротлива вакуоля забезпечує виділення надлишку солей та води; травна вакуоля бере участь у перетравленні їжі; хлороплати потрібні для проходження фотосинтезу).
  3. Які типи живлення характерні для одноклітинним?
    (Автотрофний і гетеротрофний спосіб живлення)
  4.   Яке живлення у одноклітинному організмі відбувається лише за рахунок фотосинтезу? А чим характерне гетеротрофне живлення?
    (Автотрофне) (Організм живитися твердими частинками їжі або поглинає розчиненні органічні речовини)
  5.   Назвіть кількох представників одноклітинних еукаріот.
    (Амеба-протей, евглена зелена, інфузорія туфелька, одноклітинні водорості)
  6. Які структури є у інфузорії, проте відсутні у інших одноклітинних?
    (Зовні інфузорія вкрита війками, а також містить 2 ядра: велике і мале)
  7. Яка особливість будови характерна лише для амеби?
    (Форма їх непостійна, тому вони можуть утворювати несправжні ніжки)
  1. Актуалізація опорних знань учнів

Сьогодні ми з вами продовжимо знайомитися з різноманітністю одноклітинних твариноподібних організмів.

  1. А які ознаки повинні мати організми, щоб їх можна було назвати твариноподібними?  (Відсутність клітинної стінки, гетеротрофний спосіб жмвлення)
  2. Яких представників твариноподібних  одноклітинних ви можете назвати?
    (Амеба-протей, інфузорія туфелька)
  3. Хто може сказати, що таке цисти і яке значення вони мають для одноклітинних?  (Цисти – тимчасова форма життя, коли одноклітинний організм вкривається захисною оболонкою, всі процеси в клітині уповільнюються; в такому стані організм може пережити несприятливі умови, а також це сприяє розповсюдженню).
  4. Що таке паразитизм?
  5. Як ви думаєте, чи можуть паразитувати одноклітинні організми в багатоклітинних, наприклад, в людському організмі?

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

Напевно вам часто доводилось чути від батьків повчання, що потрібно мити руки перед їжею, не їсти немитих овочів та фруктів, а на природі користуватися засобами захисту проти комах. Проте чомусь не всі дотримуються цих правил: одні просто забувають про них, а інші розцінюють ці правила як примху батьків. То на чиєму боці правда? Сьогодні ми про це дізнаємось.

 

     IV. Оголошення теми, мети, завдань уроку

Тема сьогоднішного уроку: «Одноклітинні твариноподібні організмми – збудники хвороб людини».

Розглянемо план уроку:

  1. Поняття про паразитизм.
  2. Дизентерійна амеба. Особливості будови.
  3. Дизентерія. Шляхи зараження, симптоматика та способи уникнення зараження.
  4. Малярія. Збудник. Цикл розвитку малярійного плазмодія.

V. Засвоєння нових знань

1. Паразити - це такі організми, які використовують організми іншого виду (господаря) як джерело харчування і середовище існування, завдаючи їм шкоди; при цьому паразит не вбиває свого господаря одразу, на відміну від того, як це робить хижак зі своєю жертвою.

Багато видів одноклітинних організмів спричиняють дуже важкі захворювання у людини, але сьогодні ми поговоримо лише про дизентерійну амебу і  малярійного плазмодія.

2. Дизентерійна амеба – одноклітинний організм, характеризується непостійністю форми тіла, бо утворює непостійні ніжки, наявністю одного ядра (його не видно у живої амеби) та відсутністю мітохондрій (давайте пригадаємо, що таке мітохондрія та поміркуймо чому її немає у паразитів). Розмножується поділом.

Середовище існування – кишечник людини, живиться клітинами бактерій та залишками їжі і ніякої шкоди людині не завдає. Таке явище називається – безсимптомне паразитоносійство. Але за певних умов може харчуватися клітинами слизової оболонки кишечника та клітинами крові (еритроцитами), спричиняючи виразки (пошкодження стінки кишечника). У тяжких випадках амеба може потрапляти у кров і поширюватись у інші органи організму. Цисти паразита через кишечник виводяться назовні і можуть спричинити зараження іншої людини. Це захворювання має назву – амебоїдна дизентерія. Типові ознаки :

  • підвищення температури;
  • болючий спазм м’язів кишечника (біль у животі);
  • діарея (кривавий пронос).

 Заразитися можна через брудні руки, некипячену  воду, споживання немитих овочів і фруктів, на яких можуть бути цисти амеб. Тому, щоб уберегти себе від зараження, потрібно дотримуватись правил особистої гігієни: завжди, прийшовши знадвору, після відвідин туалету та перед їжею мити руки, вживати лише миті овочі і фрукти, пити кип’ячену воду.

3. Малярі́я з італійсокої  mala — «погане» і  aria — «повітря», тобто в давні часи вважали, що причиною даного захворювання є погане повітря біля гнилих боліт, але згодом було встановлено, що збудник малярії є одноклітинний організм – малярійний плазмодій.

   Цикл розвитку малярійного плазмодія. Живе паразит у травній системі самки малярійного комара (бо самці харчуються лише соком  фруктів). Під час укусу, плазмодій разом із слиною потрапляє у кров людини. Спочатку він оселяється в печінці, де розмножується шляхом поділу. Потім клітини потрапляють знову у кров і потрапляють в еритроцити, де живиться його вмістом, розмножується, їх стає багато, оболонка еритроцита тріскає і плазмодії виходять в кров. В цей момент відбувається напад малярії. Ці напади трапляються кожні 48 годин. І даний цикл багаторазово повторюється. Коли комар кусає заражену людину, плазмодій потрапляє у його слину і таким чином розповсюджується, при укусі комарем іншої людини.
  Малярія небезпечна, бо супроводжується періодичним підвищенням температури, також зменшується кількість еритроцитів, тому виникає недокрів’я, збільшується розмір печінки і селезінки. Якщо хворого не лікувати, він може загинути.

  Хвороба ця поширена в країнах Африки, Латинської Америки, в Європі майже не трапляється.  В нашій широті захворіти малярією можна від туриста, який приїхав із згаданих країн і там заразився.

   Уникнути малярії можна, захистивши своє тіло від комарів москітними сітками,  спеціальними мазями, аерололями під час відпочинку на природі.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

А зараз я пропоную для закріплення матеріалу, який ми розглянули на уроці, виконати кілька завдань.

  1. Вкажіть, яке твердження є вірним, а яке хибним.

А) Паразити можуть фотосинтезувати.
Б) Паразитичні організми  є виключно гетеротрофами та отримують поживні речовини із організму господаря.
В) Амеба дизентерійна здатна  утворювати цисти.
Г) Щоб захиститись від дизентерії  необхідно дотримуватись правил особистої гігієни.
Д) Паразитичний плазмодій  може інфікувати людину через немиті руки.
Е) Переносником малярійного плазмодія є комар.
Є) Паразитичний плазмодій живе у товстій кишці людини.
     

     2. Поясніть поняття:

 Паразит –
Безсимптомне паразитоносійство –
Амебоїдна дизентерія –
Малярія –

  1.  Заповніть схему:

 

Захворювання

Збудник та його місце локалізації

Хазяїн

Симптоми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Тарасик вирішив розповісти, що цікавого він почув на уроці біології, але інформації було так багато, що він не зміг пригадати всі деталі і наплутав багато важливих фактів. ДопоможітьТарасику впорядкувати йогознання.

   На уроці нам розказували про одноклітинних твариноподібних  організмів, які можуть жити в організмі людини і фотосинтезувати. Такі паразити називаються хазяїнами. Вони не шкодять людині, особливо малярійний плазмодій, але за певних умов він стає небезпечним і викликає амебоїдну дизентерію. Він розмножується в товстій кишці людини, але може потрапляти  і в кров. А ще є амеба. Вона живе у травній системі бджіл і комарів. А комар може заразити амебою навіть людину, бо зі слиною паразит потрапляє в кров, де розмножується.  Але є способи як можна легко захиститись від цих паразитів. Треба берегти своє тіло від комарів, мити руки перед їжею і пити лише некип’ячену воду.

VІ. Узагальнення засвоєних знань.

Серед одноклітинних твариноподібних мікроорганізмів  трапляються не лише вільноживучі представники, а й паразити – збудники небезпечних захворювань людини. Наприклад, амеба дизентерійна, що передається фекально-оральним способом, є причиною амебоїдної дизентерії. Уникнути цього захворювання можна дотримуючись правил особистої гігієни. А от причиною малярії є малярійний плазмодій, який передається через укус комара, тому захист від комах – є важливою складовою під час відпочинку на природі.

VІІ. Підсумки уроку.

Вчитель спільно з учнями переглядають план уроку, щоб перевірити чи всі поставлені завдання виконано. Вчитель виставляє бали.

V. Домашнє завдання

Вивчити §14 з підручника Остапенко Л.І., Балан П.Г. та ін. Біологія. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних   закладів ,-Київ: Генеза, 2015,- 256 с. За бажанням підготувати коротке повідомлення про одноклітинних твариноподібних паразитів людини, захворювання, що вони спричиняють та способи профілактики: інфузорія-балантидія, лямблія, лейшманія, трипаносома (на вибір).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Юсин Надія Улянівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0