Біологія 6 клас.
Тема: Рослина живий організм.
Мета: сформувати у учнів уявлення про рослини, як живі організми, пояснити значення процесів фотосинтезу, живлення, дихання, транспірації в житті рослин;
формування вмінь складати схеми, порівнювати біологічні об’єкти та процеси, робити висновки, аналізувати;
виховувати шанобливе ставлення до природи.
Обладнання та матеріали: таблиці, кімнатні рослини, схеми «Живлення рослин», «Дихання рослин», гербарії, картки – завдання
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Запитання до учнів:
Побудова «Асоціативного куща»
Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «рослини». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.
Як на вашу думку, чим рослини відрізняються від інших організмів?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителем нового матеріалу планом:
Розповідь вчителя з використанням схеми.
-Як ви бачите зі схеми, для рослин, на відміну від інших живих організмів характерний процес фотосинтезу. Саме через цей процес рослин називають автотрофами. Автотрофи – це організми, які самі виробляють органічні речовини. Які ж це речовини?
Настав час дізнатись, яким чином і коли був відкритий фотосинтез та які речовини утворюються під час цього процесу. Для цього відправимося у минуле до лабораторії англійського хіміка Джозефа Прістлі. Його називали королем випадкових відкриттів, одне з яких – відкриття фотосинтезу. У 1771 році він провів цікавий дослід з мишами. Під скляний ковпак,край якого був змазаний жиром, він помістив мишу. Через 5 годин миша загинула. Потім він дослід повторив, але поруч з мишею помістив гілочку м’яти. Через 5 годин миша була жива.
Бесіда: Який висновок можна зробити з цього досліду?
Розповідь вчителя: Прістлі зробив висновок, який на той час звучав так: «Тварини своїм диханням роблять повітря непридатним для життєдіяльності організму, а рослини своїм диханням відновлюють його, тобто роблять придатним»
Мандруємо до лабораторії голандського вченого Яна Інгенхауза, який у 1779 році повторив дослід Прістлі, але у темноті. Виявилось, що миша, навіть з гілочкою м’яти, у темноті не вижила.
Слово вчителя: Ян Інгенхауз зробив висновок, що рослини покращують повітря тільки на світлі. Ми можемо зробити висновок, що в зелених листках на Сонці відбувається процес фотосинтезу, адже фото - це світло, а синтез – утворення. Вуглекислий газ необхідний для фотосинтезу, рослини отримують із повітря, здійснюючи повітряне живлення. Під час фотосинтезу утворюється органічна речовина крохмаль.
Таким чином, зробивши подорож в минуле, ми зʼясували, що таке фотосинтез і що під час нього відбувається.
Пояснення вчителя про транспірацію і дихання.
Як інші живі істоти, рослини дихають. Як ви пам'ятаєте, дихання - це поглинання кисню та виділення у довкілля вуглекислого газу. При цьому органічні сполуки рослин окиснюються, внаслідок чого вивільняється енергія. Ця енергія насамперед потрібна самим рослинам для забезпечення процесів життєдіяльності у нічні години, коли фотосинтез не відбувається.
На те, як інтенсивно дихають рослини, впливають певні чинники навколишнього середовища, зокрема температура. Чим вона вища, тим рослини дихають інтенсивніше. Найактивніше дихають ті частини рослини, які ростуть, адже ріст потребує багато енергії.
Розповідь вчителя про транспірацію.
Яке значення випаровування води у житті рослин? Усі процеси життєдіяльності рослини відбуваються лише за наявності води. Рослини зазвичай поглинають багато води, але безпосередньо для утворення органічних речовин використовують лише незначну її кількість. Основна маса води випаровується. Випаровування води - це виведення з рослини водяної пари. Воду випаровують усі частини рослини, а найінтенсивніше - листки. Міжклітинниками листка вода прямує до продихів або до поверхні листка. Випаровування може здійснюватись як через продихи, так і через кутикулу листка. Швидкість випаровування води регулюють продихи.
Ви можете запитати: навіщо ж рослині випаровувати воду? Насамперед, випаровування води листками забезпечує висхідний потік води і поживних речовин від кореня до надземної частини. Чим більше води за одиницю часу випаровуватиме рослина, тим інтенсивніше її коренева система поглинатиме розчини солей із ґрунту, і тим швидше ці розчини надійдуть до кожної клітини її надземної частини.
Випаровуючи воду, рослина знижує свою температуру і таким чином захищається від перегрівання
Розповідь вчителя про органи рослин.
Орган рослини – це частина її організму, що має певну будову та виконує певні функції.
Розглянемо таблицю «Органи рослин».
Розповідь вчителя супроводжується складанням опорної схеми за таблицею.
ІV. Закріплення знань
Практичне завдання. Робота в парах : Розглянути рослини з гербарію і перелічити всі частини рослини)
Вправа «Шифрувальник»
Які процеси життєдіяльності властиві рослині як живому організму? Давайте виконаємо вправу «Шифрувальник». Учні розшифровують слова і пояснюють терміни.
лотьприсазівд |
подразливість |
озотфетсин |
фотосинтез |
фовартот |
автотроф |
тіср |
ріст |
жиненявл |
живлення |
озорвкит |
розвиток |
нидахян |
дихання |
ряннозмежон |
розмноження |
|
|
|
|
Які слова можна застосувати для характеристики рослинного організму?
Колективна робота: Порівняємо процеси фотосинтезу і дихання.
V. Узагальнення та систематизація знань
Біологічний диктант «закінчи речення»
1.До основних процесів життєдіяльності рослин належать……
2.За типом живлення рослини належать до ……
3. Рослини отримують з навколишнього середовища неорганічні речовини….
4.Пігмент, який забезпечує процес фотосинтезу — це ……
5. В результаті процесу фотосинтезу утворюються органічні речовини......
6. Для рослин характерні типи живлення…
7. Транспорт речовин по рослині здійснюються за допомогою…..
8. Рослини мають необмежений ….
9. Розпад складних органічних речовин до простіших відбувається в клітині під час ….
10. Кількісні зміни в організмі рослин це….
VІ. Завершення уроку (рефлексія)
Метод «Ланцюжок»
Учні ланцюжковим способом висловлюються про значущі для них моменти уроку, починаючи речення однією із запропонованих форм:
Я дізнався ... Я зрозумів, що можу ... Мені сподобалося ... Для мене стало новим ... Мене здивувало ...
Домашнє завдання: §21 опрацювати.