Урок "Однорідні члени речення"

Про матеріал
Тематичний урок української мови на тему "Однорідні члени речення" проведений 9 березня в день народження Тараса Шевченка в 5 класі.
Перегляд файлу

Тема уроку: Однорідні члени речення. Кома при однорідних членах речення.

Мета уроку : повторити й поглибити знання про однорідні члени речення, учити визначати їх у реченнях;  формувати вміння ставити кому при однорідних членах речення; розвивати мислення, зв’язне мовлення; виховувати повагу до Шевченка, бажання знати його творчість.

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

- Пригадайте, який розділ мовознавства ми вивчаємо? Які мовні одиниці є об’єктом синтаксису?

- Пригадайте, яке сьогодні число? Завдяки чому 9 березня залишило свій слід в історії не тільки України, але й усього світу?

  • Попередня словникова робота. Пояснити лексичне значення слів поет, прозаїк, драматург, суверенний.
  • Робота з текстом. Прочитати текст. Завдяки чому ім’я Тараса Шевченка стало символом України? Що свідчить про його надзвичайну популярність?

Тарас Шевченко - видатний український поет, прозаїк, драматург, художник. Він був людиною універсальних обдарувань та інтересів. Усе його життя і творчість були присвячені українському народу. Поет мріяв про ті часи, коли його країна буде незалежною суверенною державою, коли в Україні шануватимуться мова, культура та історія народу, а люди будуть щасливими.

Ім'я Тараса Шевченка відоме в усьому світі.  У багатьох країнах йому встановлені пам'ятники. Шевченкові твори перекладені майже на всі мови світу. Його ім'ям в Україні названі навчальні заклади, театри, площі, вулиці, міста. Національна опера України, Київський національний університет, центральний бульвар міста Києва носять ім'я видатного сина українського народу - Тараса Шевченка ( З інтернету).

  • Синтаксичний розбір речень.

Його ім’я відоме в усьому світі. 

Тарас Шевченко - видатний український поет, прозаїк, драматург, художник.

  • Пригадати, чим може бути ускладнене просте речення?

 

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

Епіграф 

Рядки його – то світу цвіт прекрасний.
Гортаю тихо білі сторінки,
Читаю вірші славного Тараса,
Що донесли до нас роки – віки

Роман Гордійчук

Сьогодні на уроці ми ознайомимося з особливостями однорідних членів речення. Усі речення на уроці будуть використовуватися з творів Тараса Шевченка або про Тараса Шевченка.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  • Пояснювальний диктант. Записати речення. Пояснити орфограми та пунктограми. Підкреслити члени речення. Назвати однорідні члени речення, на які питання вони відповідають та до якого слова відносяться.

По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу.

 

Чорніє поле, і гай, і гори,

 

На кого покинув
Батька, неньку старенькую,
Молоду дівчину?

 

  • Отже, які члени речення називаються однорідними?
  •  Робота з підручником. Звіритися з матеріалом підручника  с.159 .
  • Як між собою можуть поєднуватися однорідні члени речення?
  • Схематичне позначення.
  • Що ви можете сказати про особливості постановки або відсутність коми про однорідних членах речення?
  • Мовне дослідження. Записати речення. Спробувати пояснити, чому в одному випадку кома перед сполучником та ставиться, а в другому - ні.

Тече вода в синє море, та не витікає.

На розпутті кобзар сидить та на кобзі грає.

 

  • Додаткові речення з однорідними членами для роботи.

Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров'ю
Волю окропіте.

 

І мене в сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій,
Не забудьте пом'янути
Незлим тихим словом.

 

І сниться ій той син Іван
І уродливий, і багатий,
Не одинокий, а жонатий

 

Хто ж викохав тонку, гнучку
В степу погибати?

 

  • Робота з текстом. Знайти в тексті однорідні члени речення, виписати їх разом із словами, до яких вони відносяться. (Текст, над яким працювали на початку уроку).
  • Творчий диктант. Замість крапок вставте потрібні за змістом слова. За необхідності скористайтеся словами для довідок . Однорідні члени речення підкреслити за їх синтаксичною роллю.

З дитинства Тарас Шевченко був … та . хлопчиком. Тарасик  часто слухав цікаві розповіді старих людей про…, про …та.... Любив також майбутній поет і…, і…, і….

Слова для довідок: їх походи , минуле України , казки , допитливий, легенди , розумний,  козаків, народні  пісні.

ІV. Підсумки уроки та домашнє завдання.

  • Вивчити правила  § 54.
  • Вправа 429, 430* (скласти речення про Тараса Шевченка та його твори за схемами).

 

 

 

Картки для роздаткового матеріалу

 

  • Робота з текстом. Прочитати текст. Завдяки чому ім’я Тараса Шевченка стало символом України? Що свідчить про його надзвичайну популярність?

Тарас Шевченко - видатний український поет, прозаїк, драматург, художник. Він був людиною універсальних обдарувань та інтересів. Усе його життя і творчість були присвячені українському народу. Поет мріяв про ті часи, коли його країна буде незалежною суверенною державою, коли в Україні шануватимуться мова, культура та історія народу, а люди будуть щасливими.

Ім'я Тараса Шевченка відоме в усьому світі.  У багатьох країнах йому встановлені пам'ятники. Шевченкові твори перекладені майже на всі мови світу. Його ім'ям в Україні названі навчальні заклади, театри, площі, вулиці, міста. Національна опера України, Київський національний університет, центральний бульвар міста Києва носять ім'я видатного сина українського народу - Тараса Шевченка ( З інтернету).

 

  • Творчий диктант. Замість крапок вставте потрібні за змістом слова. За необхідності скористайтеся словами для довідок . Однорідні члени речення підкреслити за їх синтаксичною роллю.

З дитинства Тарас Шевченко був … та . хлопчиком. Тарасик  часто слухав цікаві розповіді старих людей про…, про …та.... Любив також майбутній поет і…, і…, і….

Слова для довідок: їх походи , минуле України , казки , допитливий, легенди , розумний,  козаків, народні  пісні.

 

docx
Додано
14 березня 2021
Переглядів
1050
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку