Урок "Однорідні члени речення (з сполучниковим, безсполучниковим та мішаним зв'язком ). Кома між однорідними членами речення"

Про матеріал

Цілі уроку

Навчальна: розширити та поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення(поширені і непоширені) ; формувати вміння знаходити речення з однорідними членами, визначати їх вид, аналізувати зв'язок між ними( сполучниковий, безсполучниковий чи змішаний), смислові відношення;

Розвивальна: розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами, використовувати їх у мовленні, правильно інтонувати речення з однорідними членами, самостійно працювати та виділяти головне, узагальнювати та систематизовувати матеріал;

Виховна: виховувати інтерес до вивчення української мови, любов і пошану до життєвого і творчого шляху генія України Тараса Григоровича Шевченка , доброзичливі взаємини під час спільної роботи.

Перегляд файлу

Управління освіти та науки Чернівецької міської ради

Чернівецька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                          Підготувала та провела:

                                                                             вчитель української мови

                                                                             та літератури ЗОШ № 37

                                                                              Кузик Наталія Іванівна

 

 

Чернівці

2014

Тип уроку: урок засвоєння нових знань ( з використанням інформаційно – комунікаційних технологій)

Компетенції учнів на уроці

соціальні, мовні,інформаційні,пізнавальні, комунікативні, здоров’язберігаючі

Цілі уроку

Навчальна: розширити та поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення(поширені і непоширені) ; формувати вміння знаходити речення з однорідними членами, визначати їх вид, аналізувати зв'язок між ними( сполучниковий, безсполучниковий чи змішаний), смислові відношення;

Розвивальна: розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами, використовувати їх у мовленні, правильно інтонувати речення з однорідними членами, самостійно працювати та виділяти головне, узагальнювати та систематизовувати матеріал;

Виховна: виховувати інтерес до вивчення української мови, любов і пошану до життєвого і творчого шляху генія України Тараса Григоровича Шевченка , доброзичливі взаємини під час спільної роботи.

Обладнання уроку

портрет Т.Шевченка, збірка «Кобзар», робочі зошити, картки настрою, листочки для вправи "Очікування", плакат "Очікування" , опорні схеми, підручник , мультимедійний проектор, екран, презентація Power Point , картки з тестами для учнів  

Хід уроку

Епіграф

І мене в сім'ї великій,

В сім'ї вольній, новій,

Не забудьте пом'янути

Незлим тихим словом

Тарас Шевченко

І. Організаційний момент.

(слайд 1)  презентація

Вступне слово вчителя.

Радо дзвоник пролунав,учнів всіх у клас зібрав,

Закликає на урок,нас до знань зробити крок.

Доброго дня, дорогі діти! Мені приємно бачити вас. Сподіваюсь,що ви прийшли з гарним настроєм.

З'ясування емоційного стану учнів. ( Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій»)

Вчитель. Зараз ми всі разом перевіримо вашу емоційну готовність до уроку. А допоможе нам веселка, яка має сім кольорів. Погляньте на екран ( слайд 2) та оберіть колір, що подобається вам саме зараз. Відмітьте його у картці настрою.  ( слайд 3) Якщо ви обрали зелений або блакитний колір, то ви готові до розв’язання серйозних задач. Як що ви сьогодні обрали червоний – ви насторожені, але готові до «перетворення». Якщо ваш вибір пав на синій та фіолетовий, то це свідчить про те, що на уроці ви впораєтесь з усіма завданнями, будете творчо мислити та працювати. Вибір жовтого та оранжевого кольору свідчить про те, що ви готові до активної роботи. Тож нехай на сьогоднішньому уроці веселка сяє всіма своїми барвами! Бажаю всім успіху та вірю, що від нашого уроку у вас залишаться гарні враження, а ваш розум поповниться новими, корисними знаннями. Український поет Дмитро Білоус писав:

Якщо ти знаєш – все в твоїх силах,

Якщо не знаєш, то не втнеш,

Якщо ти знаєш – летиш на крилах,

Якщо не знаєш, то повзеш.

Чи на землі ти, а чи у небі,

Чи, може, в глибині морській –

Знання поможуть при потребі:

То знай же, друже, і умій!

Сьогодні у нас трішки нетрадиційний урок: ми працюватимемо у незвичних зошитах , оцінювати себе ви будете самі, за кожне виконане завдання уроку ставитимете собі оцінки, які фіксуватимете у залікових картках, що знаходяться на ваших партах. Успіхів вам! Вперед до знань! (слайд 4)

ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

1.Робота над епіграфом уроку.

Вчитель зачитує епіграф уроку ( слайд 5)  Вчитель. Кому належать ці слова? Так, правильно. Вони належать найяскравішій зірці на небосхилі українського письменства – Тарасу Григоровичу Шевченку. Ми знаємо, що щороку з приходом весни в перші березневі дні ми вшановуємо пам'ять геніального поета, самобутнього прозаїка, талановитого художника, національного пророка. У цьому ж році Україна і все прогресивне людство святкуватиме 200 – річчя від Дня народження великого Кобзаря. Відомо, що коли дають характеристику народові , то передовсім називають його найкращих та найталановитіших представників. Український народ, Україна – це Шевченко. У ньому – наша сила, наша істина, історія, буття, наші болі і мрії.

2. Визначення теми та мети уроку.

Вчитель. Ви , мабуть, здогадалися, що граматичні завдання уроку ми пов'яжемо із життєвим і творчим шляхом Тараса Григоровича Шевченка. Сьогодні ми розпочинаємо працювати над темою «Однорідні члени речення». Вона є для вас вже достатньо відомою, адже своє знайомство з однорідними членами речення ви розпочали ще в початкових класах . У 8 класі ми поглибимо наші знання , працюватимемо над цією темою впродовж шести уроків. Отже, тема сьогоднішнього уроку"Однорідні члени речення. Поширені і непоширені ОЧР. Типи зв'язку та смислові відношення між однорідними членами речення." (слайд 6) ( запис дати та теми уроку в робочі друковані зошити) 

Вчитель. Колись Марк Твен сказав:"Хто не знає куди прямує, дуже здивується, якщо потрапить не туди". Я пропоную вам спробувати визначити, якими науковими стежками попрямуємо ми з вами сьогодні, про що будемо дізнаватися, що повинні вивчити та навчитись робити. Погляньте ще раз на тему уроку та сформулюйте мету за допомогою методу "Незакінчене речення". Будь ласка, продовжіть:"На сьогоднішньому уроці ми поглибимо... розвиватимемо... виховуватимемо ... ." (слайд 7)

(учні формулюють мету уроку)

3. Робота з плакатом «Очікування».

Вчитель. Спробуємо оцінити рівень своїх знань щодо речення з однорідними членами, запишіть на листочки, які знаходяться на ваших партах, що очікуєте від сьогоднішнього заняття, де здобуті знання нам знадобляться і приклейте їх на плакат із зображенням сільського пейзажу. Якщо рівень своїх знань з теми ви оцінюєте як високий – на дерево, якщо достатній – на кущик, якщо середній або низький – на травичку. ( слайд 8) ( учні виконують завдання) До плакату ми ще повернемось в кінці уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель. Наше з вами завдання, звичайно, не хвилюватися, а бути в першу чергу максимально уважними, сумлінними і активними. Не лякайтесь помилок, адже не буває ніякої праці, як і життя, без помилок і труднощів. Щоб навчання було результативним, продовжимо сьогодні вчитися і працювати.Як ми вже зазначили, дана тема для нас не нова. Тож пригадаймо, що ми знаємо. Відомо, що повторення – найкращий метод для запам’ятовування.

1.Гра «Лінгвістичний баскетбол» .

Вчитель. Гра «Лінгвістичний баскетбол» допоможе з'ясувати, як ви пам'ятаєте матеріал нашої теми з попередніх класів. Визначте, які з даних тверджень правильні, а які з них є хибними.  Заповніть таблицю, що має дві колонки, проставте в них «+» ( правильне твердження), «-» ( хибне твердження). ( слайд 9) Після виконання перевірите себе , дізнаєтесь кількість влучних попадань, а свій результат запишете до залікової картки. 

2. Бесіда за епіграфом уроку.

Вчитель. Давайте повернемося до епіграфу нашого уроку. ( слайд 10) Спробуйте дати усну характеристику поданому реченню.

(школярі характеризують речення, доповнюючи один одного )

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу.

1. Робота в групах.

Вчитель. А зараз ми попрацюємо в групах. У нас їх три. Ваше завдання - користуючись опорною схемою та підручником пояснити своїм однокласникам тему нашого уроку, дібрати власні приклади. ( слайд 11)

  • І група – Однорідні члени речення. Ознаки ОЧР. 
  • ІІ група – Види зв’язку між ОЧР. 
  • ІІІ група – Смислові відношення між ОЧР. 

Вчитель.Перш ніж почнете працювати посміхніться, потисніть руки, побажайте успіхів один одному!

2. Звіт представників груп про виконану роботу. Оцінка роботи групи.

Вчитель. Таблиці та опорні схеми розглянуто, матеріал підручника опрацьовано. Прийшла черга заслухати доповідачів.

( виступ представників груп)

V. Вправи на закріплення одержаних знань.

1.Кодовий диктант. ( слайд 12)

Вчитель. Прослухайте речення, вкажіть цифрою речення з ОЧР.

  • 1 – із сполучниковим зв’язком
  • 2 – із безсполучниковим зв’язком
  • 3 – із змішаним зв’язком

2. Створення ситуації успіху.

Вчитель. Молодці,діти, ви гарно впорались із цим завданням. Сподіваюсь, що ви й надалі так плідно працюватимете!

3. Робота з текстом в парі. ( слайд 13)

Вчитель. А зараз ми попрацюємо в парах. Прочитайте текст, правильно інтонуючи речення з ОЧ, визначте тип і стиль мовлення, підкресліть однорідні члени речення відповідно до їхньої ролі в реченні, визначте поширеними чи непоширеними вони є та з'ясуйте, яким зв’язком поєднані однорідні члени. 

4. Хвилинка відпочинку "Отримай свій релакс". ( під звуки природи)

( слайд 14)  

5. « У майстерню до поета».

Вчитель. Наступне завдання. А зараз ми побуваємо у майстерні великого поета .Наше завдання - відновити поезію Кобзаря «Огні горять, музика грає...», вставивши пропущені однорідні члени речення та охарактеризувати їх. Допоможе вам впоратись із цим завданням дана хмара слів. 

(слайди 15,16,17,18)

Вчитель. Перевіряємо дану вправу, самостійно оцінюємо себе. Не забудьте поставити цю оцінку в залікову картку.

6. Гра «Хто швидше?» ( слайд 19)

Вчитель. Наступним видом роботи буде вправа на швидкість. Складіть якомога швидше речення за поданими схемами, використавши змістову тему нашого уроку, визначте смислові відношення між ними. 

VІ. Узагальнення і систематизація знань з теми.

Вчитель. Час спливає швидко. Прийшла черга виконати тести «Однорідні члени речення». Результати тестування запишете у вашу залікову картку. Успіхів!

( Виконання тестових завдань на комп’ютері) 

VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія.

Вчитель. Добігає кінця наш урок. Усі завдання ми виконали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл недарма казав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви – молодці, адже зуміли свої знання та вміння застосувати на практиці.

1.Робота з плакатом «Очікування» ( «Зворотний зв'язок»).

Вчитель. Як ви гадаєте, чи підвищився рівень ваших знань з теми? Якщо так, то перемістіть свої листочки на плакаті. Висловіть, будь ласка, свої враження , чи справдилися ваші очікування. Яким був урок? ( учні відповідають)

2.Інтерактивна вправа «Цікаво».

Вчитель. Заповніть , будь ласка, таблицю в зошиті із трьох граф. У графу «Р» - запишіть все, що сподобалось на уроці, у другу графу «М» - «мінус», що не сподобалось, здалось нудним, а в третю «І» - «Цікаво», що було цікавим, також напишіть в цю колонку, що ще хотілося б вам дізнатися з цієї теми ( слайд 20).

3. Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій» ( закінчення роботи).

Вчитель. І ми повертаємось до нашої веселки. (слайди 21,22) Оберіть колір, який подобається вам на даний момент та відмітьте його в ваших картках. Порівняйте його з тим, що був у вас на початку уроку. Чи змінився він? Як ви гадаєте, чому? (бесіда з учнями)

4. Виставлення та мотивування оцінок.

Вчитель. А зараз трішки математики, підрахуйте загальну кількість балів, що ви набрали , виконуючи вправи уроку, та поділіть на 7(кількість вправ).Це і є ваша оцінка за урок.

VІІІ. Домашнє завдання.

«Темна конячка»

(Учні отримують домашнє завдання в конвертах.Конвертів три варіанти, незалежно від рівня.)( слайд 23)

  • Опрацювати §22, вивчити правила , виконати вправу 254;
  • Опрацювати §22, вивчити правила , виписати з художньої літератури по 3речення з однорідними членами різного виду зв'язку, скласти до них схеми;
  • Опрацювати §22, вивчити правила,написати твір- роздум з використанням ОЧР «Шевченко у моєму серці».

Вчитель. Урок наш збіг, але пам’ятайте

Кожної миті, кожного дня,

Що головний скарб учня –

Набуті знання!

І закінчимо наш урок словами – відповіддю українських письменників від імені всього нашого народу на «Заповіт» Тараса Шевченка.

Серед степу широкого,

Де Дніпро ревучий.

Поховали тебе, батьку,

На Чернечій кручі.

І тепер, поете любий,

В сім'ї вольній, новій

Тебе згадуєм з любов'ю

Теплим щирим словом.

Хай же й далі у наших серцях залишається мудре слово Кобзаря!

( слайд 24)

Дякую всім за роботу! ( слайд 25)

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
2467
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку