Тема: Однорідні й неоднорідні означення
Мета: ознайомити учнів з поняттям про однорідні й неоднорідні означення, сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні й неоднорідні означення; правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними й неоднорідними означеннями; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними й неоднорідними означеннями та використовувати їх в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ. Визначення емоційної готовності учнів до уроку.
Метод «Снігова куля» («Земна куля»).
Слово вчителя. Добрий день, друзі!
Бажаю, щоб квітло життя як троянди барвисті,щоб йшли почуття до нас світлі і чисті.
Ой не в’яньте, троянди червоні,
Ой квітуйте, літа молоді!
Хай щастить вам усім у любові,
Хай щастить вам усім у житті!
Вам прекрасний, незрівнянний, наче сонечко весняне, цей букет вітань, що підібраний з любов’ю. ЩАСТЯ! РАДОСТІ! ЗДОРОВЯ! ЗДІЙСНЕННЯ БАЖАНЬ!
Для того. щоб наша робота була позитивною і продуктивною, кожен з вас продовжить речення «Я бажаю вам…», передаючи глобус один одному, висловіть власні побажання людям планети Земля, використовуючи однорідні члени речення.
Дякую, бо такі побажання виконують магічну функцію – сприяють ладові, гармонії та щастю.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
IV. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну.
(учні записують, знаходять однорідні члени речення)
Проблемне завдання. Порівняйте речення, які записані на дошці, і зясуйте, чому в одному випадку між означеннями ставиться кома, а в іншому – ні.
Всіх опанував бадьорий, збуджений настрій.
Під осінніми високими зорями затихають оселі.
V.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Робота з підручником.
Лінгвістичне дослідження. Вправа 203.
Вивчення правила с.109 – 110.
2.Робота з презентацію.
3.Система вправ і завдань.
Вправа 205. Списати словосполучення з однорідними, а потім – з неоднорідни-ми означеннями. Обґрунтувати. Підкресліть у кожному словосполученні другу від початку букву. Якщо ви правильно все зробили, у вас вийде продовження вислову.
Вправа 207. Робота в парах. Поширте подані речення однорідними або неоднорідними означеннями.
«Упіймай означення».
На дошці записані речення. Спишіть їх у такій послідовності: спочатку – речення з однорідними означеннями, а потім – з неоднорідними. Підкресліть однорідні означення.
Густі кучеряві верби переплелися з гіллям розлогих осокорів. Повільний, журливий спів далеко лунав над луками. Чорна, непроглядна темрява стояла навкруги. Сумними довгими ключами летять у вирій журавлі.
Проблемне запитання.
Чому в 2 та 3 реченнях означення однорідні, а в 1 і 4 – ні?
Дослідження-аналіз
Прочитати іменники та групи означень, що їх характеризують. Визначити, чи всі вони вказують на однакові ознаки? Які з них можна віднести до однорідних, а які — до неоднорідних?
1. Листя — червоне, пожовкле, гарне, осіннє, багряне, опале, сумне. 2. Хлопчик — симпатичний, сильний, мужній, натренований, добрий. 3. Ліс — кленовий, сосновий, густий, березовий, темний, осінній. 4. Дерева — високі, стрункі, придорожні, пересаджені, підбілені. 5. Квіти — чудові, різнокольорові, пахучі, весняні, південні, рідкісні.
Творче конструювання.
Завдання: Доповніть речення однорідними або неоднорідними означеннями.
Сучасні лайнери – зручний … … засіб пересування.
Збудована … … телефонна станція.
Трава блищала … … росою.
Завтра буде … … погода.
На … … небо зійшов місяць.
Зорово-слуховий диктант.
Запишіть текст під диктовку, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть і поясніть вивчені пунктограми й орфограми.
Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить що так співають лебедині крила. Я придивляюсь до їхнього маяння прислухаюсь до їхнього співу і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки наче крила. І радість і смуток і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням.
VI. Підсумок.
Подумати і дати відповіді на запитання:
1. Які означення слід вважати однорідними?
2. Коли означення є неоднорідними?
3. Схарактеризувати означення, використані в реченні. Горнулася в клубок чорна і страшна людська лють на хазяїв (О. Десняк).
4. Довести, що в поданому реченні означення є неоднорідними: І червоні язики виривалися з горна, лизали сіру потріскану глину печі (Ю. Мушкетик).
5. Розказати про розділові знаки при однорідних і неоднорідних означеннях.
VII. Домашнє завдання. Вивчити правило с.109 – 110, вправа 209. Списати речення. Поставити розділові знаки. Підкреслити однорідні означення однією лінією, а неоднорідні – двома. Розібрати синтаксично односкладне речення.
Картка № 1 Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Спишіть речення, укажіть означення однорідні й неоднорідні, свою думку обґрунтуйте. Виконайте повний синтаксичний розбір першого речення (усно). Під самою хатою росли червоні, білі, рожеві маки. (І. Нечуй-Левицький) А Настя була добра, тиха, сумирна. (М. Коцюбинський) Я на гору круту крем’яную буду камінь важкий підіймать. (Леся Українка) І так повзла зима, заметільна, сніжна, морозна. (М. Рильський) |
Картка № 2 Поширте прості речення спочатку однорідними означеннями або неоднорідними. Запишіть ці речення та прочитайте, правильно їх інтонуючи. Виконав завдання. Надходив вечір. Почулась пісня. Промені пробивались. Минають дні. Наближається полудень. |
Картка № 3
Запишіть, ставлячи розділові знаки, спочатку речення з однорідними означеннями, а потім — з неоднорідними. Поясніть різницю між ними. Поставте пропущені розділові Понад дорогою за тином в огороді росте кілька високих розкішних верб. (І. Нечуй-Левицький) А маки процвітають і білим і сивим і червоним цвітом. (Марко Вовчок) Сумними довгими ключами летять у вирій журавлі. (Б. Лепкий) День був ясний сонячний та теплий. (І. Нечуй-Левицький) Через всю картину серединою і по всьому низу викручувався великий голубий ужака. (О. Довженко) |
1.Учень Хай квіти стеляться під ноги килимком. Бажаю молодості, щастя і здоров’я, того, що називається добром.
2. Тобі найкращі, незрівнянні шлю я сонячні вітання. Хай усміхаються троянди, хай тюльпани шлють уклін і найкращі побажання!
3. Бажаю, щоб сонце тебе зігрівало, люди – усмішку тобі дарували, природа -
здоров’я тобі піднесла, а ластівка щастя мішок принесла. А ще романтики, дружби, взаємоповаги.
4. Для тебе – усі найчарівніші квіти! Ласкаві, ніжні та добрі слова!
Нехай твій Ангел тебе оберігає,стежку життя квітами барвистими посипає,
Мир, злагоду, любов дарує та в усьому допомагає.
5. Хай всміхаються троянди, хай пролісок перший дарує вам ніжність. А сонце весняне – тепло!Педагогам бажаю мудрості й здоров’я, квітів, щастя і добра!
Комунальний заклад «Харківська загальноосвітня І – ІІ ступенів
школа-інтернат № 14» Харківської міської ради
ОДНОРІДНІ І НЕДНОРІДНІ
ОЗНАЧЕННЯ
План-конспект уроку
української мови,
проведеного у 8 класі
Яковенком В.В.
2016