Тема уроку: Односкладне речення. Повторення
Любий друже! Вітаємо тебе із закінченням вивчення теми «Односкладні речення». Пропонуємо згадати пройдений матеріал.
Завдання уроку:
-
згадати відмінності між двоскладним та односкладним реченням;
-
повторити всі види односкладних речень (означено-особове, неозначено-особове, узагальнено-особове, безособове, називне);
-
застосувати свої знання про повні й неповні речення на практиці;
-
виконати тренувальні вправи;
-
пройти онлайн тестування.
Ключові поняття: односкладні речення: означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові, називні; повні й неповні речення.
Вправа 1. Встанови відповідність.
Речення
1 односкладне безособове
2 односкладне означено-особове
3 односкладне неозначено-особове
4 двоскладне неповне
Вправа 2. З поданого тексту вибери і розподіли у дві колонки речення з головним членом підметом та присудком
-
Холод. 2. Невеличкий сніжок. 3. Зранку він знов почав падати усе більше. 4. Почало колесом світ крутити. 5. Світу білого не видно. 6. Кругом хати наче сто коней гасало, торохтіло оселею, жалібно співало в димарі! 7. Не вітер, а буря завіяла, метучи цілі гори снігу по землі, здіймаючи густу кашу в повітрі. 8. Не стало видно ні неба, ні землі. 9. По дворах понавертало кучугури. 10. Вулиці забиті, занесені. 11. По дворах у рівень з хатами стоять страшенні снігові баби.
Головний член підмет головний член присудок
Вправа 3. Прочитайте речення, визнач їх типи. Підкресли головні члени.
-
Як хто прийде, то ви пропали (Леся Українка). 2. Бажаєте прохолодитись, може? (Леся Українка) 3. Поклянімось — недругам на зло — над Оріллю, що пливе у вічність, жити так, щоб сором не було нашим дітям глянути у вічі (М. Луків). 4. Сторожа, судді, війт — не підступити (Л. Костенко). 5. І сам не знаю, — щоб одну кохати, а другу в церкву до вінця вести (Л. Костенко). 6. Тож відпустити дівчину негайно і скасувати вирока того (Л. Костенко). 7. Можна тільки відчуть з вишини, як до сонця тяжіє земля (В. Степанюк). 8. За що себе корити? (Л. Костенко) 9. Як мені серце примусити знов повернутись в село? (А. Чубинський) 10. Не чуть їй в сні глибокому, як купчаться сніги (Б. Степанюк). 11. На оцих оновлених просторах лиш героям торувати путь (Б. Степанюк). 12. Величезні історичні зміни в нашій дійсності можна і треба показувати через долю людей, через образи (О. Довженко).
Зроби синтаксичний аналіз 2-х речень (за зразком у додатку 3).
Вправа 4. Переглянь відео про ТОП-5 мальовничих місць України https://www.youtube.com/watch?v=I8PN66_VXls . Обери 2 місця, які тобі сподобалися найбільше. Опиши їх, використовуючи всі види односкладних речень. Підкресли головні члени, укажи, чим вони виражені.
Вправа 5. Випиши неповні речення, поясни морфологічне вираження головного речення та типи неповних речень.
-
А довкола — млисто-бузкова далеч, і золота стерня, і запашний, не отруєний війною вечір (О. Гончар.). 2. Кров свою віддам твоїй калині, пісню — травам, птицям і лісам, плоть — піску, чорнозему і глині, а високі думи — небесам (М. Луків). 3. «Чого ви, хлопці?» — спитав Савко (М. Хвильовий). 4. Хвилини здаються тобі за години, години — за дні, дні — за роки (Панас Мирний). 5. На сході троянди світання в хитанні гілок золотих (В. Сосюра). 6. Незважаючи на ранню весну, надворі було душно й жарко (С. Скля-ренко). 7. Три явори посадила сестра при долині, а дівчина заручена — червону калину (Т. Шевченко). 8. Не втирайте ж мої сльози, нехай собі ллються (Т. Шевченко). 9. А Соломія все не поверталась. Десь заблудилась у плавнях (М. Коцюбинський). 10. Поранені почали марити: один — домівкою, а другий — боєм (М. Стельмах).
Вправа 6. Складіть з іншомовними словами 5 неповних речень, підкресліть головні члени. Знайдіть їхні відповідники в нашій мові на сайті https://www.jnsm.com.ua/sis/index.shtml .
Маргінес –
регенерація –
гіпотетичний –
інтервенція –
імідж –
Вправа 7. Знайди її у підручнику на сторінці 163 (№216).
Перевір себе! Виконай тест за посиланням
https://onlinetestpad.com/hox4kmlbd452u
Домашнє завдання
Середній рівень – виконай тест на ст.175.
Достатній рівень – добери по 2 приклади на всі види односкладних речень. Зроби синтаксичний розбір 2-х речень.
Високий рівень – напиши есе на тему «Неосвіченість – ніч розуму, ніч безмісячна і беззоряна», використовуючи всі види односкладних речень. Підкресли головні члени речень.