Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка.
Узагальнено-особові та безособові речення
Мета: повторити відомості про особливості будови односкладних речень та способи вираження головного члена в означено-особових та неозначено-особових реченнях, з'ясувати особливості односкладних узагальнено-особових та неозначено-особових речень; розвивати вміння аналізувати такі синтаксичні конструкції, моделювати та самостійно створювати їх відповідно до комунікативного завдання, розвивати творчі здібності; виховувати культуру поведінки, моральні якості особистості
Хід уроку
Інтерактивна вправа «Поділись настроєм». За допомогою графічних знаків (смайликів) діти зображують свій настрій. Завдання – «поділитися» гарним настроєм х товаришем, у яког поганий настрій, передавши йому свій малюнок.
Бесіда:
Перевірка творчого домашнього завдання з частковим аналізом односкладних означено-особових та неозначено-особових речень.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя:
Якщо ти знаєш – все в твоїх силах,
Якщо не знаєш, то не втнеш,
Якщо ти знаєш – летиш на крилах,
Якщо не знаєш, то повзеш.
Чи на землі ти, а чи у небі,
Чи, може, в глибині морській –
Знання поможуть при потребі:
то знай же, друже, і умій!
Дмитро Білоус
Знання, отримані на попередньому і цьому уроці знадобляться на підсумковій контрольній роботі, і навіть при складанні ЗНО.
ІІІ. Засвоєння нових знань
Опрацювання нового матеріалу за підручником. Завершення складання опорної схеми, розпочатої на минулому уроці
Односкладні речення
3.Узагальнено-особові ( прислів’я, приказки):
Д-во у II ос. , дія стосується всіх
4.Безособові:
Безособ. д-во, д-во на -но, -то, інфінітив, прислівник
Аналіз мовного матеріалу. Прочитати вислови, дослідити їхню синтаксичну організацію (двоскладні, односкладні узагальнено-особові, безособові), проаналізувати, звернути увагу на способи вираження присудка.
Без діла слабіє сила. Розумного завжди видно. Людина славна не словами, а ділами. Роби для інших, учись для себе. Добра порада цінніша злата. Доброго діла і слова не забути мені ніколи.
Творча лабораторія. Об’єднавшись у малі групи , учні складають гасла на запропоновані теми, використовуючи односкладні речення.
Перша група – гасла про дотримання норм поведінки.
Друга група – про необхідність бути толерантними .
Третя група – на тематику моральності.
Учні повинні скласти гасла, підкреслити в них головний член, вказавши на спосіб його морфологічного вираження;
1) учні працюють у групах;
2) доповідачі по черзі озвучують свої гасла.
ПРИКЛАДИ ГАСЕЛ:
Для першої групи:
Поводься чемно з друзями, ввічливо зі старшими людьми
Не сміти! Подбай про чистоту навколо!
Захисти меншого, допоможи старшому!
Пишайся не словами, а ділами!
Для другої групи:
Поглянь на іншого його ж очима!
Європа – це наш дім, живімо толерантно в нім!
Нікого й ніколи не засуджуй!
Для третьої групи:
Бережи чистоту душі!
Ти – людина! Пам'ятай про це!
Розгляд проблемного питання методом «Обери позицію» : Подані гасла – односкладні означено-особові чи узагальнено-особові речення? Висновки – головний член присудок у обох різновидах односкладних речень може виражатися дієсловом ІІ особи. Подані гасла – узагальнено-особові речення, оскільки виражають узагальнені судження, поради, повчання, не мають конкретної просторово-ситуативної співвіднесеності, їх координати «усе - завжди – всюди». Це формула для всіх людей взагалі.
Творче конструювання. Продовжити текст, вживаючи односкладні безособові речення. За потреби можна використовувати словосполучення з довідки.
Переповнений автобус. На першому сидінні умостився молодик. Поряд стоять жінка з дитиною, чоловік похилого віку.
Довідка: мені неприємно, стає соромно, хочеться сказати, хіба можна так чинити, не можна нехтувати, не потрібно забувати.
IV. Підсумки уроку.
Рефлексія. Продовжіть речення: На уроці я дізнався…. , я навчився…
Д/з. Скласти 10 «заповідей» учня (норм поведінки), використовуючи односкладні речення.