Урок "Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка. Узагальнено-особові та безособові речення"

Про матеріал
Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка. Узагальнено-особові та безособові речення ( українська мова, 8 клас, конспект уроку). Мета: повторити відомості про особливості будови односкладних речень та способи вираження головного члена в означено-особових та неозначено-особових реченнях, з'ясувати особливості односкладних узагальнено-особових та неозначено-особових речень; розвивати вміння аналізувати такі синтаксичні конструкції, моделювати та самостійно створювати їх відповідно до комунікативного завдання, розвивати творчі здібності; виховувати культуру поведінки, моральні якості особистості
Перегляд файлу

Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка.

Узагальнено-особові та безособові речення

 

Мета: повторити відомості про особливості будови  односкладних речень та способи вираження головного члена в означено-особових та неозначено-особових реченнях, з'ясувати особливості односкладних узагальнено-особових та неозначено-особових речень; розвивати вміння аналізувати такі синтаксичні конструкції, моделювати та самостійно створювати їх відповідно до комунікативного завдання, розвивати творчі здібності; виховувати культуру поведінки, моральні якості особистості

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання

Інтерактивна вправа «Поділись настроєм». За допомогою графічних знаків (смайликів) діти зображують свій настрій. Завдання – «поділитися» гарним настроєм х товаришем, у яког поганий настрій, передавши йому свій малюнок.

Бесіда:

  • Дайте визначення односкладних речень
  • Поясніть відмінності між односкладними та двоскладними реченнями
  • Назвіть групи односкладних речень за способом вираження головного члена
  • Охарактеризуйте особливості означено-особових/ неозначено-особових односкладних речень.

Перевірка творчого домашнього завдання з частковим аналізом односкладних означено-особових та неозначено-особових речень.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя:

Якщо ти знаєш – все в твоїх силах,

 Якщо не знаєш, то не втнеш,

 Якщо ти знаєш – летиш на крилах,

 Якщо не знаєш, то повзеш.

 Чи на землі ти, а чи у небі,

 Чи, може, в глибині морській –

 Знання поможуть при потребі:

 то знай же, друже, і умій!

 Дмитро Білоус

Знання, отримані на попередньому і цьому уроці знадобляться на підсумковій контрольній роботі, і навіть при складанні ЗНО.

 

ІІІ. Засвоєння нових знань

Опрацювання нового матеріалу за підручником. Завершення складання опорної схеми, розпочатої на минулому уроці

Односкладні речення

 

 

3.Узагальнено-особові ( прислів’я, приказки):

      Д-во у II ос. , дія стосується всіх

     4.Безособові:

     Безособ. д-во, д-во на -но, -то, інфінітив, прислівник

Аналіз мовного матеріалу. Прочитати вислови, дослідити їхню синтаксичну організацію (двоскладні, односкладні узагальнено-особові, безособові), проаналізувати, звернути увагу на способи вираження присудка.

Без діла слабіє сила. Розумного завжди видно. Людина славна не словами, а ділами. Роби для інших, учись для себе. Добра порада цінніша злата. Доброго діла і слова не забути мені ніколи.

Творча лабораторія. Об’єднавшись у малі групи , учні складають гасла на запропоновані теми, використовуючи односкладні речення.

Перша група – гасла про дотримання норм поведінки.

 Друга група – про необхідність бути толерантними .

 Третя група – на тематику моральності.

 Учні повинні скласти гасла, підкреслити в них головний член, вказавши на спосіб його морфологічного вираження;

 1) учні працюють у групах;

 2) доповідачі по черзі озвучують свої гасла.

 

ПРИКЛАДИ  ГАСЕЛ:

Для першої групи:

Поводься чемно з друзями, ввічливо зі старшими людьми

Не сміти! Подбай про чистоту навколо!

Захисти меншого, допоможи старшому!

Пишайся не словами, а ділами!

Для другої групи:

Поглянь на іншого його ж очима!

Європа – це наш дім, живімо толерантно в нім!

Нікого й ніколи не засуджуй!

Для третьої групи:

Бережи чистоту душі!

Ти – людина! Пам'ятай про це!

 

Розгляд проблемного питання методом «Обери позицію» : Подані гасла – односкладні означено-особові чи узагальнено-особові речення? Висновки – головний член присудок у обох різновидах односкладних речень може виражатися дієсловом ІІ особи. Подані гасла – узагальнено-особові речення, оскільки виражають узагальнені судження, поради, повчання, не мають конкретної просторово-ситуативної співвіднесеності, їх координати «усе - завжди – всюди». Це формула для всіх людей взагалі.

 

Творче конструювання. Продовжити текст, вживаючи односкладні безособові речення.  За потреби можна використовувати словосполучення з довідки.

Переповнений автобус. На першому сидінні умостився молодик. Поряд стоять жінка з дитиною, чоловік похилого віку.

Довідка:  мені неприємно, стає соромно, хочеться сказати, хіба можна так чинити, не можна нехтувати, не потрібно забувати.

 

IV. Підсумки уроку.

Рефлексія. Продовжіть речення: На уроці я дізнався…. , я навчився…

Д/з. Скласти 10 «заповідей» учня (норм поведінки), використовуючи односкладні речення.

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Базар Тетяна
Додано
27 січня 2022
Переглядів
742
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку