Розгорнутий конспект
уроку позакласного читання №1
з української літератури у 5 класі
Сидоренко Тетяна Миколаївна,
учитель української мови та літератури вищої категорії, «учитель-методист»
Мелітопольської гімназії №1
ТЕМА: Іван Нечуй-Левицький – відомий український письменник.
Казка „Запорожці” – перший твір про славне минуле українського народу.
Історична основа твору.
МЕТА: ознайомити учнів з життям і творчістю відомого українського письменника
І. Нечуя-Левицького, його твором, дати поняття про історичну основу казки;
згадати про козацькі часи в Україні; поглибити вивчене про літературну казку;
дати поняття про пейзаж у творі, гіперболу, описи та їх роль у розкритті теми
і образів твору; розвивати навички виразного читання, переказу та висловлення
своїх суджень щодо прочитаного; розвивати уяву, увагу, пам’ять, поповнити
словниковий запас слів; виховувати почуття патріотизму, пошану до героїчного
минулого народу, почуття гордості за славне козацьке минуле нашої України –
Запорозьку Січ.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: пейзаж.
ТЕХНОЛОГІЯ: інтерактивні форми і методи роботи на уроках з використанням
завдань, що враховують теорію функціональної асиметрії півкуль
(поділити учнів на дві групи перед початком уроку, враховуючи особливості
функціонування мозку: лівопівкульні – зліва від вчителя, правопівкульні –
справа від вчителя).
ОБЛАДНАННЯ: підручники ( Українська література: підручн. для 5-го кл.
загальноосвітн. навч. закл./ Р. В. Мовчан. – 2-ге вид. – К.: Генеза, 2010.
– 240 с.: іл.), зошити, малюнки, портрет І. Нечуя-Левицького, додатки до уроку.
ЕПІГРАФ: „… На тернах рідної країни
За покликом людської долі
Зросло козацтво України
Щоб зберегти безцінну волю”.
Антоніна Чернишенко
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ, ОГОЛОШЕННЯ ЕПІГРАФА
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (Запис у зошитах – дата і тема уроку).
Робота з підручником.
Бесіда за змістом прочитаного:
1) Казка І. Нечуя-Левицького має виразний історичний колорит. Назвіть ті елементи у творі, що підтверджують це. (Відповідь - запорожці, гетьман, підводна Запорізька Січ, розповідь про зруйнування козацької Січі Катериною ІІ)
2) Що реальне у казці, а що є фантастичним? (Відповідь)
Запис у зошитах - казка „Запорожці” (1873) заснована на історичному сюжеті та
поєднує в собі реальний і фантастичний світ.
3) Які кольори переважають в описах природи, як вони змінюються з наближенням трагедії? (Відповідь)
Робота з підручником.
- Зачитайте уривки, які ви знайшли вдома (опис змін у погоді під час морського плавання, опис підводного світу – саду) (учні читають два уривки).
4) Як описує письменник те місце, куди потрапив Карпо Летючий? (Відповідь)
5) Які кольори використовує автор, щоб передати страшну картину шторму на морі, а також для опису райського саду? (Відповідь)
Теорія літератури і словникова робота (пояснення незрозумілих слів).
- Такі описи природи називаються пейзажами. Запишіть у зошити визначення цього поняття. Запис у зошитах – пейзаж – це опис місцевості, в якому головним предметом зображення є природа.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
7. Завдання 1. „Віднови авторський текст” (завдання для лівопівкульних учнів
першої групи) (Додаток № 2).
8. Завдання 2. „Мить творчості” (завдання для правопівкульних учнів
другої групи) (Додаток № 2).
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
9. Заключне слово вчителя:
- Своєрідною рисою стилю Нечуя-Левицького є тонке поєднання реалістичних описів,
великої уваги до деталей портретів та характеристики героїв, побуту, обставин,
особливостей мови та поведінки персонажів з живописною образністю, емоційністю,
тяжінням до яскравих епітетів. Усе це разом ставить твори українського прозаїка
в один ряд з творами кращих представників українського письменства.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ І ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ
Група лівопівкульних учнів - вивчити конспект уроку, виписати з казки портрет Карпа Летючого і запорожців.
Група правопівкульних учнів - вивчити конспект уроку, намалювати головного героя Карпа Летючого і запорожців.
10. Поетична хвилинка.
Учениця (якщо є час на уроці) читає вірш Івана Дробного „Рось”.
Додаток до уроку № 1
Розповідь першого учня про життя І. Левицького:
13 листопада 1838 року у м. Стеблеві на Черкащині в сім’ї священика народився Іван Левицький. Коли хлопчику виповнилось 7 років, батько віддав його вчитися в Богуславське духовне училище. А згодом у 1853 році Івана як одного з найздібніших учнів перевели для продовження навчання до Київської духовної семінарії. Після її закінчення Іван тяжко захворів, і батькам довелось рятувати юнака від смерті. У 1861 році Іван вирішив продовжити навчання і вступає до Київської духовної академії. Хоча після закінчення цього закладу Іван Левицький мав усі можливості для кар’єри священика, він обрав світське життя й почав працювати вчителем гімназії, підтримуючи стосунки з передовими людьми України: письменниками Пантелеймоном Кулішем, Миколою Костомаровим, Іваном Франком та редактором журналу „Основа” Василем Білозерським.
Розповідь другого учня про творчість І. Левицького:
Під час навчання у Київській духовній академії з 1861 року юнак захопився читанням української та російської літератур, познайомився зі студентами Київського університету, і саме тут він сам починає писати українською мовою, хоч нікому не показував своїх творів. Уперше „Повісті Івана Нечуя” були надруковані у Львові в 1872 році, бо в Східній Україні друкувати книжки українською мовою було заборонено цензурою. Своїм псевдонімом автор говорив, що він не чує і чути не хоче про заборону творити рідною мовою. Згодом з-під пера автора виходять друком загальновідомі твори, які він підписував уже псевдонімом Нечуй-Левицький. Як бачимо, письменник творив у дуже важкі часи для України.
Сам він про це писав так: „Простий народ стогнав у тяжкій неволі під панами,мусив мовчати й терпіти гірше, як до Хмельницького… Україна забула історичні перекази… Згинула наука, впала просвіта…”. Щоб дати молоді взірець для наслідування, письменник взявся за історичну тематику. Першою у 1873 році з’явилась казка „Запорожці”.
Додаток до уроку № 2
Завдання 1. „Віднови авторський текст”:
Відновіть текст, вставляючи потрібні слова із довідки.
Зашуміла вода і … . Кодацький поріг появився весь від берега до …, весь білий, вкритий … і бризками. Байдак загув і полетів з лави на …, рівно як … . В одну мить його перенесло через … . Вода оббризкала гребців і присипала … кучері. Судно тихо загуло, як порожня … . Всі перехрестились.
Слова для довідок: берега, лаву, заревла, стріла, піною, Карпові, поріг, бочка.
Завдання 2. „Мить творчості”:
Висловіть власну думку, використовуючи поданий початок речення.
Додаток до уроку № 3
РОСЬ
На душі затуманило щось –
Похилились на вітрі дерева.
Забери в мене смуток мій, Рось,
Принеси мені сміх зі Стеблева.
Ген співає замріяно хтось.
Голуби вилітають із гаю.
Не минай мене ласкою, Рось, -
Я в тобі своє серце скупаю.
Сивину позмиваю з волось
І у море пущу за водою.
Як ти весело йдеш, моя Рось,
По лугах молодою ходою!
Хмаровиння в душі розійшлось.
При тобі моє серце святкує.
Життєдайна вода в тебе, Рось,
Бо ти річка Івана Нечуя.
Іван Дробний