"Іван Нечуй-Левицький – відомий український письменник. Казка „Запорожці” – перший твір про славне минуле українського народу. Історична основа твору." (5 клас)

Про матеріал
Розгорнутий конспект уроку позакласного читання №1 з української літератури у 5 класі
Перегляд файлу

Розгорнутий конспект

уроку позакласного читання №1

з української літератури у 5 класі

Сидоренко Тетяна Миколаївна,

учитель української мови та літератури вищої категорії, «учитель-методист»

Мелітопольської гімназії №1

ТЕМА: Іван Нечуй-Левицький – відомий український письменник.

               Казка „Запорожці” – перший твір про славне минуле українського народу.

               Історична основа твору.

МЕТА: ознайомити учнів з життям і творчістю відомого українського письменника    

              І. Нечуя-Левицького, його твором, дати поняття про історичну основу казки;

              згадати про козацькі часи в Україні; поглибити вивчене про літературну казку;

              дати поняття про пейзаж у творі, гіперболу, описи та їх роль у розкритті теми

              і образів твору; розвивати навички виразного читання, переказу та висловлення

              своїх суджень щодо прочитаного; розвивати уяву, увагу, пам’ять, поповнити

              словниковий запас слів; виховувати почуття патріотизму, пошану до героїчного

              минулого народу, почуття гордості за славне козацьке минуле нашої України –

              Запорозьку Січ.

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: пейзаж.

ТЕХНОЛОГІЯ: інтерактивні форми і методи роботи на уроках з використанням

                завдань, що враховують теорію функціональної асиметрії півкуль

               (поділити учнів на дві групи перед початком уроку, враховуючи особливості

               функціонування мозку: лівопівкульні – зліва від вчителя, правопівкульні –

               справа від вчителя).

ОБЛАДНАННЯ: підручники ( Українська література: підручн. для 5-го кл.

                 загальноосвітн. навч. закл./ Р. В. Мовчан. – 2-ге вид. – К.: Генеза, 2010.

                 – 240 с.: іл.), зошити, малюнки, портрет І. Нечуя-Левицького, додатки до уроку.

ЕПІГРАФ:  „… На тернах рідної країни

За покликом людської долі

Зросло козацтво України

Щоб зберегти безцінну волю”.
Антоніна Чернишенко

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ, ОГОЛОШЕННЯ ЕПІГРАФА

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ                                                      (Запис у зошитах – дата і тема уроку).

  1. Актуалізація опорних знань учнів: перевірка домашнього завдання (перевірка знань з теорії літератури про тему, сюжет, кульмінацію художнього твору; перевірка малюнків-схем, які зображують дані терміни; прочитати казку „Запорожці”, знайти уривки у казці).
  2. Вступне слово вчителя:
    • Сьогодні ми починаємо вивчення життя і творчості видатного українського письменника Івана Нечуя-Левицького, який виріс серед розкішної природи черкаського краю, серед чарівних краєвидів з білявими хатками на берегах річки Рось. Про історію рідної землі Івась дізнавався із захоплюючих розповідей свого батька Семена Степановича та з книжок батьківської бібліотеки, які пробуджували інтерес до української минувщини.                     Про це письменник згодом згадував так: „Батько мій любив рідний край, все, було, нам говорить, що на Україну дуже насіли польські пани, все розказував нам про українську історію… Було, як їдемо з ним в Корсунь, то все, було, показує нам Різаний Яр та могили під Корсунем, де була битва Богдана Хмельницького з поляками; показував Наливайків шлях, що повертає з Корсунської дороги на село Петрушки…”.
    • А зараз ми з вами послухаємо розповіді двох учнів про життя і творчість Івана Нечуя-Левицького.
  3. Випереджаюче завдання (невеликі доповіді двох учнів – про життя і творчість І. Нечуя-Левицького) (Додаток №1).                                                                                                Запис у зошитах - завдання для групи лівопівкульних учнів (виписати із доповідей учнів дати і події, звірити правильність інформації зі слайдом, завдання для правопівкульних (прослухати виступи і зробити висновок зі сказаного: „Які риси характеру притаманні Івану Левицькому, якою він був людиною?”, записати з екрану дати у зошит).
  4. Слово вчителя:
    • Отже, як вже було сказано, автор дуже любив слухати і пам’ятав розповіді про історію українських земель, зокрема про козацькі часи, про Запорізьку Січ і славнозвісну козацьку вольницю – острів Хортиця. І мрія об’єднати твори на ці  історичні теми в одну збірку під назвою „Історія України”. Більшість його творів написані про реальне життя, але у творчості письменника є і фантастичні твори, зокрема казка „Запорожці”.                                       У її центрі – образ славного нащадка запорізького роду Карпа Летючого, сміливого, чесного, відданого сина своєї землі.
    • Із сюжетом цієї казки ми ознайомимось ближче на цьому уроці, а перед цим пригадайте те, що ви знаєте про запорізьку минувщину.
  5. Метод „Мікрофон” (один з учнів проводить опитування з імпровізованим мікрофоном, ставлячи питання іншим учням).
    • Кого ви знаєте з відомих запорізьких козаків?
    • Що ви знаєте про Запорізьку Січ?
    • Які найголовніші риси характеру можна визначити у козака?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
    • Кого зараз називають справжнім козаком?

            Робота з підручником.

  • Що ви знаєте про козацький флот?.. Зачитайте рубрику-підказку під назвою „Чи знаєш ти, що…” на сторінці 159 (читає один учень вголос).
  1. Робота над змістом казки „Запорожці”.

Бесіда за змістом прочитаного:

1) Казка І. Нечуя-Левицького має виразний історичний колорит. Назвіть ті елементи у творі, що підтверджують це. (Відповідь - запорожці, гетьман, підводна Запорізька Січ, розповідь про зруйнування козацької Січі Катериною ІІ)

2) Що реальне у казці, а що є фантастичним? (Відповідь)

            Запис у зошитах - казка „Запорожці” (1873) заснована на історичному сюжеті та     

            поєднує в собі реальний і фантастичний світ.

3) Які кольори переважають в описах природи, як вони змінюються з наближенням трагедії? (Відповідь)

Робота з підручником.

       -    Зачитайте уривки, які ви знайшли вдома (опис змін у погоді під час морського плавання, опис підводного світу – саду) (учні читають два уривки).

4) Як описує письменник те місце, куди потрапив Карпо Летючий? (Відповідь)

5) Які кольори використовує автор, щоб передати страшну картину шторму на морі, а також для опису райського саду? (Відповідь)

Теорія літератури і словникова робота (пояснення незрозумілих слів).

          -     Такі описи природи називаються пейзажами. Запишіть у зошити визначення цього поняття. Запис у зошитах – пейзаж – це опис місцевості,                          в якому головним предметом зображення є природа.

ІV.  ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

7.   Завдання 1. „Віднови авторський текст” (завдання для лівопівкульних учнів 

      першої групи) (Додаток № 2).

      8.   Завдання 2. „Мить творчості” (завдання для правопівкульних учнів                                           

             другої групи) (Додаток № 2).                                     

V.   ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

      9.   Заключне слово вчителя:

- Своєрідною рисою стилю Нечуя-Левицького є тонке поєднання реалістичних описів,     

  великої уваги до деталей портретів та характеристики героїв, побуту, обставин,

  особливостей мови та поведінки персонажів з живописною образністю, емоційністю, 

  тяжінням до яскравих епітетів. Усе це разом ставить твори українського прозаїка                                                

  в один ряд з творами кращих представників українського письменства.

VI.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ І ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ

         Група лівопівкульних учнів - вивчити конспект уроку, виписати з казки портрет Карпа Летючого і запорожців.

         Група правопівкульних учнів - вивчити конспект уроку, намалювати головного героя Карпа Летючого і запорожців.

     10.   Поетична хвилинка.

   Учениця (якщо є час на уроці) читає вірш Івана Дробного „Рось”.

 

Додаток до уроку № 1

Розповідь першого учня про життя І. Левицького:

     13 листопада 1838 року  у м. Стеблеві на Черкащині в сім’ї священика народився Іван Левицький. Коли хлопчику виповнилось 7 років, батько віддав його вчитися в Богуславське духовне училище. А згодом у 1853 році Івана як одного з найздібніших учнів перевели для продовження навчання до Київської духовної семінарії. Після її закінчення Іван тяжко захворів, і батькам довелось рятувати юнака від смерті. У 1861 році Іван вирішив продовжити навчання  і вступає до Київської духовної академії. Хоча після закінчення цього закладу Іван Левицький мав усі можливості для кар’єри священика, він обрав світське життя й почав працювати вчителем гімназії, підтримуючи стосунки з передовими людьми України: письменниками Пантелеймоном Кулішем, Миколою Костомаровим, Іваном Франком та редактором журналу „Основа” Василем Білозерським.  

 Розповідь другого учня про творчість І. Левицького:

     Під час навчання у Київській духовній академії з 1861 року юнак захопився читанням української та російської літератур, познайомився зі студентами Київського університету, і саме тут він сам починає писати українською мовою, хоч нікому не показував своїх творів. Уперше „Повісті Івана Нечуя” були надруковані у Львові в 1872 році, бо в Східній Україні друкувати книжки українською мовою було заборонено цензурою. Своїм псевдонімом автор говорив, що він не чує і чути не хоче про заборону творити рідною мовою. Згодом з-під пера автора виходять друком загальновідомі твори, які він підписував уже псевдонімом Нечуй-Левицький. Як бачимо, письменник творив у дуже важкі часи для України.

     Сам він про це писав так: „Простий народ стогнав у тяжкій неволі під панами,мусив мовчати й терпіти гірше, як до Хмельницького… Україна забула історичні перекази… Згинула наука, впала просвіта…”. Щоб дати молоді взірець для наслідування, письменник взявся за історичну тематику. Першою у 1873 році з’явилась казка „Запорожці”.

 

Додаток до уроку № 2

Завдання 1. „Віднови авторський текст”:

 Відновіть текст, вставляючи потрібні слова із довідки.

   Зашуміла вода і … . Кодацький поріг появився весь від берега до …, весь білий, вкритий … і бризками. Байдак загув і полетів з лави на …, рівно як … . В одну мить його перенесло через … . Вода оббризкала гребців і присипала … кучері. Судно тихо загуло, як порожня … . Всі перехрестились.

Слова для довідок: берега, лаву, заревла, стріла, піною, Карпові, поріг, бочка.

 

Завдання 2. „Мить творчості”:

Висловіть власну думку, використовуючи поданий початок речення.

  • Мене зацікавила історія козацьких часів тому, що …
  • Автор зображує настрій у природі за допомогою …
  • Козаки можуть бути взірцем для наслідування серед представників сучасної молоді тому, що …

 

Додаток до уроку № 3

                 РОСЬ

На душі затуманило щось –

Похилились на вітрі дерева.

Забери в мене смуток мій, Рось,

Принеси мені сміх зі Стеблева.

 

Ген співає замріяно хтось.

Голуби вилітають із гаю.

Не минай мене ласкою, Рось, -

Я в тобі своє серце скупаю.

 

Сивину позмиваю з волось

І у море пущу за водою.

Як ти весело йдеш, моя Рось,

По лугах молодою ходою!

 

Хмаровиння в душі розійшлось.

При тобі моє серце святкує.

Життєдайна вода в тебе, Рось,

Бо ти річка Івана Нечуя.                    

                          Іван Дробний

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Майданій Тетяна Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 червня 2020
Переглядів
5149
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку