ОГЛЯД БУДОВИ СКЕЛЕТА. З’ЄДНАННЯ КІСТОК.
Мета: вивчити будову скелета людини, розглянути способи з’єднання кісток та їх зв'язок з виконуваними функціями, будову суглоба; сформувати в учнів знання про м’язову систему людини; з’ясувати особливості будови та функцій скелетних м’язів; ознайомитися з основними видами та групами м’язів людського тіла; продовжувати розвивати самостійну компетентність учнів, пізнавальну активність; формувати вміння робити висновки, складати схеми, працювати з підручником, додатковою літературою;
розвивати творчу активність учнів, їх пізнавальні інтереси, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати вміння працювати в парах та групах;
виховувати толерантне ставлення один до одного під час роботи в групах, уміння тактовно аналізувати відповіді однокласників.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи: словесні (бесіда, розповідь, лекція), наочні (ілюстрування, демонстрування), та ін.
Прийоми: робота з підручником, з дошкою, з’ясування значення терміна.
Поняття та терміни: шов, суглоб, напіврухоме з’єднання кісток, суглоб, суглобова сумка.(записані на дошці).
Обладнання: таблиці «Скелет людини», «З’єднання кісток», мікроскопи, мікропрепарати тканин, зошити, підручники, роздатковий матеріал, моделі різних видів кісток людини, модель «Скелет людини».
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка присутніх.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
«Рух – це життя», – стверджував Вольтер. Дійсно, людина пристосована, а можливо і приречена природою до руху. Люди не можуть не рухатися і починають це робити свідомо вже на 4 місяці після народження – тягнуться, хапають різні предмети, повертаються.
Завдяки чому ми переміщуємося у просторі, бігаємо, крокуємо, стрибаємо, плаваємо; здійснюємо кожного дня тисячі різних рухів?
Якби не було скелету, то ми були б схожі на якусь міфічну, безформенну істоту, яка нагадувала б медузу на суходолі.
З уроків «Основ здоров’я» вам відомо, що форма та розміри тазових кісток є відмінними у чоловіків та жінок. Та на цьому відмінності не закінчуються. Про них та про ще багато цікавого ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці. А дізнатися про тему нашого уроку нас допоможе така загадка. Як ви вже здогадалися сьогодні на уроці ми будемо говорити про скелет людини.
Кістка до кісточки, вмілий буклет,
Ви не лякайтеся це лиш …..(скелет)
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Особливості будови |
Функції |
|
Скелет голови (череп) |
Складається з мозкового (потилична, лобова, тім’яні та скроневі кістки) і лицьового (виличні, носова, щелепні кістки) черепа. Єдина рухома кістка — нижня щелепа |
Захист головного мозку, опора для жувальних м’язів |
Скелет тулуба |
Складається з грудної клітки (ребра, грудина і грудні хребці) і хребта (має шийний, грудний, поперековий і крижовий відділи, а також куприк) |
Захист серця, легень і спинного мозку, забезпечення дихальних рухів, участь у забезпеченні роботи кінцівок |
Скелет верх- ніх кінцівок |
Складається з плечового пояса (лопатки і ключиці) і вільної верхньої кінцівки (плече, передпліччя, кисть) |
Забезпечують рухливість верхньої кінцівки |
Скелет ниж- ніх кінцівок |
Складається з тазового пояса (тазові кістки) і вільної нижньої кінцівки (стегно, гомілка, стопа) |
Забезпечують рухливість нижньої кінцівки |
Кістка – це орган, утворений кількома тканинами, найголовнішою серед них є кісткова тканина. Суглобові поверхні кісток вкриті гіаліновим хрящем, решта поверхні вкриті окістям – цупкою сполучнотканинною оболонкою. У товщі кістки проходять численні судини, що живлять її, а в порожнинах міститься кістковий мозок (червоний та жовтий). Нерви проникають у кістку разом із судинами, супроводжуючи їх у гаверсових каналах і в кісткомозгових порожнинах, закінчуючись у тканині кісткового мозку і на стінках судин.
Форма кісток зумовлена її функцією. За формою кістки поділяються на 5 видів:
А) трубчасті кістки (довгі і короткі) – мають тіло (діафіз) і потовщені кінці – епіфізи. Довгі – плечові та стегнові кістки, короткі – п’ясткові, плеснові кістки, фаланги. Діафіз складається з компактної речовини, у середині діафіза проходить кісткомозковий канал, заповнений кістковим мозком. Епіфізи утворені губчастою речовиною і тільки зверху вкриті тонким шаром компактної речовини.
Б) губчасті кістки – побудовані з губчастої речовини і тільки зверху вкриті тонким шаром компактної речовини. Наприклад: ребра, грудина.
В) плоскі кістки – утворюють порожнини. Наприклад: лопатка, тазова кістка . До їх поверхні прикріплюються м’язи.
Г) змішані кістки мають складну форму, різну будову та походження. Наприклад: кістки основи черепа ключиця.
Д) повітряні кістки – мають у своєму тілі порожнину, заповнену повітрям. Наприклад: деякі кістки черепа лобова, клиноподібна, решітчаста, верхня щелепа.
Опрацювати за підручником «Яка будова скелета голови», проаналізувати. Дописати речення:
1) Череп скадається з двох відділів ....(мозкового і лицевого)
2) Парні кістки мозкового відділу черепа: (тім’яна, скронева)
3) Непарні кістки мозкового відділу черепа: (крилоподібна, потилична)
4) Парні кістки лицьового відділу черепа: (виличні, верхньощелепні)
5) Непарні кістки лицьового відділу: (нижньощелепна)
6) Єдина рухома кістка черепа... (нижня щелепа)
Подібність і відмінність між скелетами людини і ссавців
Назва відділу |
Особливості скелета людини порівняно зі скелетом ссавця |
З чим пов`язані ці особливості |
Череп |
Переважає мозковий відділ, менш розвинені щелепи |
З руховою діяльністю |
Хребет |
Має чотири вигини |
З прямоходінням |
Грудна клітка |
Розширена в боки |
З прямоходінням |
Верхні кінцівки |
Рухоме сполучення кісток, протиставлення великого пальця іншим |
З трудовою діяльністю |
Тазовий пояс |
Широкий, у формі чаші |
з прямоходінням |
Нижні кінцівки |
Масивні кістки, склеписта форма стопи |
З прямоходінням |
Закінчити фрази:
1. Нерухомі з'єднання, у яких між кістками є прошарок сполучної тканини чи хряща, або утворюється кістковий шов. Щілина або порожнина між з'єднаними кістками відсутні. Наприклад, хребці куприка або кістки черепа.
2. Напіврухомі з'єднання, які мають невелику щілину в хрящовому або сполучнотканинному прошарку між з'єднаними кістками. Наприклад, хрящові прокладки між хребцями забезпечують гнучкість хребта.
3. Рухомі з'єднання, або суглоби, характеризуються наявністю між кістками порожнини та синовіальної мембрани, що вистилає зсередини суглобну капсулу.
Рухоме з'єднання кісток - це суглоб
Будова суглоба.
У суглоба опуклість (головка) однієї кістки входить у западину другої. Поверхні, що дотикаються, вкриті гладеньким (гіаліновим) хрящем, який значно зменшує тертя між кістками і полегшує рухи. Кожний суглоб зовні оточений суглобовою сумкою, що утворена міцною сполучною тканиною. До сумки прикріплені зв'язки і м'язи. У суглобовій сумці є рідина, яка виділяється в порожнину суглоба і діє як мастило, зменшуючи тертя в суглобах.
Розрізняють суглоби одно-, двох- і трьохосьові.
Одноосьові суглоби (н-д, ліктьовий) здійснюють рухи в одному напрямку, Двохосьові (мал.37,2) (н-д, колінний) - у двох напрямках,
Трьохосьові (мал. 37,3)(н-д, кульшовий) - у трьох напрямках.
З'єднання кісток може бути нерухоме (шви), напіврухоме (хребці за допомогою хряща) і рухоме (суглоби). Скелет людини складається з відділів: скелета голови, тулуба, кінцівок. Вертикальне положення тіла, вигини хребта, склепіння стопи і особливо будова кисті людини - основні відмінності її скелета від скелета тварин.
Тест
Виберіть правильну відповідь (одну або кілька)
1. Виберіть ряд кісток, які складають мозковий відділ черепа:
а) клиноподібна, потилична, лобова, тім'яні і скроневі;
б) клиноподібна, потилична, лобова, виличні і верхньощелепні;
в) виличні, нижньощелепна, лобова, тім'яні і скроневі;
г) клиноподібна, верхньощелепні, лобова, тім'яна і скроневі.
а) ребра;
б) грудина;
в) грудні хребці;
г) лопатка.
а) нерухомий;
б) напіврухомий;
в) рухомий.
Відділи скелета:
Плече;
Передпліччя;
Кисть.
Кістки, що їх утворюють:
А - ліктьова;
Б - кістки п'ястка;
В - фаланги пальців;
Г - плечова;
Д - променева;
Е - кістки зап'ястка.
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Фронтальна бесіда
— Обґрунтуйте твердження: «Тип з'єднання кісток залежить від функцій, які вони виконують».
— Із якою наукою пов'язана робота рухливих з'єднань кісток?
— Яке відношення до з'єднань кісток мають поняття «шарнір», «тертя», «тиск»?
— Чому скелет називають пасивним органом руху?
VIІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вчитель підбиває підсумки роботи учнів на уроці, звертає увагу на позитивні і негативні моменти уроку.
VІIІ.. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.