Вища нервова діяльність (ВНД)- це сукупність взаємопов'язаних нервових процесів, які відбуваються у вищих відділах центральної нервової системи і забезпечують адекватну реакцію організма на дію факторів зовнішнього і внутрішнього середовища. Основна задача ВНД- організувати поведінку людини в навколишньому середовищі
Сигнальні системи Перша сигнальна система проявляється в умовних рефлексах, що формуються на будь-які подразнення зовнішнього середовища (світло, звук, механічне подразнення та ін), за винятком слова. Забезпечує конкретне предметне мислення Друга сигнальна система виникла і розвинулася в результаті трудової діяльності людини і появи мови. Забезпечує абстрактне мислення у вигляді понять та висновків
Художній тип Перша сигнальна система переважає над другою, в процесі мислення широко користується відчуттями. Дуже часто це художники, письменники, музиканти. Розумовий тип Друга сигнальна система значно переважає над першою, схильний до абстрактного мислення і нерідко по професії це математик, філософ. Середній тип Характеризується однаковим значенням першої і другої сигнальних систем. До цієї групи належить більшість людей. Типи людини (за В.П. Павловим)
Гіпократ пояснював темперамент як особливості поведінки, переважанням у організмі одного з «життєвих соків» (чотирьох елементів): переважання жовчі (грец. χολή, холе, «жовч, отрута») робить людину імпульсивною, «гарячою» — холериком, переважання лімфи (грец. φλέγμα, флегма, «мокротиння») робить людину спокійною й повільною — флегматиком, переважання крові (лат. sanguis , сангвіс, «кров») робить людину рухливою й веселою — сангвініком, переважання чорної жовчі (грец. μέλαινα χολή, мелена холе, «чорна жовч») робить людину сумною й боязкою — меланхоліком.
Тип вищої нервової дiяльностi (за Павловим) Характеристика Тип темпераменту Риси особистості Сильний, врівноважений рухливий (живий) Сангвінік Відкритий, говіркий, доступний, жартівливий, лідер, відповідальний Сильний, неврiвноважений рухливий нестримний Холерик Неспокiйний, агресивний, образливий, мінливий, імпульсивний, активний Сильний, врівноважений інертний спокійний Флегматик Пасивний, рівний, спокiйний, миролюбивий, стриманий, обережний, надійний Слабкий, неврівноважений інертний хворобливий Меланхолік Тривожний, песимістичний, замкнутий, емоційний, тихий, чутливий
Дослідницький практикум № 5 Визначення типу темпераменту учня Треба поставити на запитання “+” - так; “-” – ні. Любить галас і метушню навколо себе. Дуже потребує близьких людей, які могли б підтримати, заспокоїти. Часто роздратований чимось, збуджений, неспокійний. Швидкі відповіді на будь-які запитання від нього не чекай. Любить роботу, яку треба робити швидко. Діти вважають його веселим. У нього часто змінюється настрій. Частіше мовчить у товаристві однолітків. Не наважується заговорити першим із новими людьми. Не любить галасливих ігор, передає перевагу усамітненню.
11.Уміє довго гратися або виконувати завдання, не відволікаючись. 12.Любить похвалитися, прикрасити події. 13.Часто не може всидіти на місці. 14.Його легко засмутити. 15.Довше за інших зберігає працездатність, не втомлюється. 16.Легко переключається з одного доручення на інше. 17.Нетерплячий і незібраний, особливо не любить чекати. 18.Віддає перевагу копіткій роботі, що не потребує швидких реакцій. 19.Швидко втомлюється, відключається, перестає слухатись. 20.Вірить у себе, легко переносить невдачі. Відповіді «так» на запитання: 1, 6, 12, 16, 20 – сангвінік; 3, 5, 7, 13, 17 – холерик; 2, 9, 10, 14, 19 – меланхолік; 4, 8, 11, 15, 18 – флегматик.