Презентація "Вища нервова діяльність"

Про матеріал
ознайомити учнів з основними нервовими процесами (збудження та гальмування), показниками нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість); сформувати уявлення про вищу нервову діяльність та її основні типи, темперамент, типи темпераменту; установити особливості вищої нервової діяльності, притаманні лише людині, причини індивідуальних особливостей поведінки людини; розвивати увагу, пам'ять, критичне мислення, уміння працювати в малих групах, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, товариські відносини, інтерес до біології, літератури, формувати науковий світогляд.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Вища нервова діяльність людини

Номер слайду 2

Передивіться відео: https://www.youtube.com/watch?v=s07WmqY_nr4

Номер слайду 3

Історичні відомості І. М. Сєченов 1829 - 1905 У 1863 р. опублікував книгу «Рефлекси головного мозку». Ввважав, що рефлекс є своєрідною формою взаємодії організма з навколишнім середовищем І.П. Павлов 1849 – 1936 Створив та експериментально довів вчення про умовні рефлекси

Номер слайду 4

Вища нервова діяльність (ВНД)- це сукупність взаємопов'язаних нервових процесів, які відбуваються у вищих відділах центральної нервової системи і забезпечують адекватну реакцію організма на дію факторів зовнішнього і внутрішнього середовища. Основна задача ВНД- організувати поведінку людини в навколишньому середовищі

Номер слайду 5

НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ Нижча діяльність Вища діяльність рефлекторна психіка Психіка – властивості мозку відображати зовнішній світ у вигляді відчуттів, уявлень, думок, вольових дій,тощо.

Номер слайду 6

За допомогою підручника ст.211 – 212 доповніть схему Нервові процеси Збудження Гальмування

Номер слайду 7

Основні показники процесів збудження і гальмування: Сила нервових процесів – Врівноваженість – Рухливість – Сторінка підручника 212

Номер слайду 8

Типи ВНД Сильний Слабкий Врівноважений Неврівноважений Рухливий Інертний

Номер слайду 9

Заповнити таблицю Тип ВНД Сила Рухливість Урівноваженість Співвідношення збудження і гальмування Сильний врівноважений рухливий Сильний врівноважений інертний Сильний неврівноважений Слабкий

Номер слайду 10

Динамічний стереотип - це вироблена в процесі життєдіяльності послідовність умовних рефлексів в результаті багаторазового впливу умовних сигналів. Як наслідок- вміння виконувати будь-яку маніпуляцію

Номер слайду 11

Сигнальні системи Перша сигнальна система проявляється в умовних рефлексах, що формуються на будь-які подразнення зовнішнього середовища (світло, звук, механічне подразнення та ін), за винятком слова. Забезпечує конкретне предметне мислення Друга сигнальна система виникла і розвинулася в результаті трудової діяльності людини і появи мови. Забезпечує абстрактне мислення у вигляді понять та висновків

Номер слайду 12

Художній тип Перша сигнальна система переважає над другою, в процесі мислення широко користується відчуттями. Дуже часто це художники, письменники, музиканти. Розумовий тип Друга сигнальна система значно переважає над першою, схильний до абстрактного мислення і нерідко по професії це математик, філософ. Середній тип Характеризується однаковим значенням першої і другої сигнальних систем. До цієї групи належить більшість людей. Типи людини (за В.П. Павловим)

Номер слайду 13

Темпера́мент — вроджена (біологічно зумовлена) і незмінна властивість людської психіки, що визначає реакції людини на інших людей та на обставини. Ввів термін давньогрецький лікар Гіпократ

Номер слайду 14

Гіпократ пояснював темперамент як особливості поведінки, переважанням у організмі одного з «життєвих соків» (чотирьох елементів): переважання жовчі (грец. χολή, холе, «жовч, отрута») робить людину імпульсивною, «гарячою» — холериком, переважання лімфи (грец. φλέγμα, флегма, «мокротиння») робить людину спокійною й повільною — флегматиком, переважання крові (лат. sanguis , сангвіс, «кров») робить людину рухливою й веселою — сангвініком, переважання чорної жовчі (грец. μέλαινα χολή, мелена холе, «чорна жовч») робить людину сумною й боязкою — меланхоліком.

Номер слайду 15

Взаємовідношення процесів збудження та гальмування Типи нервової системи

Номер слайду 16

Тип вищої нервової дiяльностi (за Павловим) Характеристика Тип темпераменту Риси особистості Сильний, врівноважений рухливий (живий) Сангвінік Відкритий, говіркий, доступний, жартівливий, лідер, відповідальний Сильний, неврiвноважений рухливий нестримний Холерик Неспокiйний, агресивний, образливий, мінливий, імпульсивний, активний Сильний, врівноважений інертний спокійний Флегматик Пасивний, рівний, спокiйний, миролюбивий, стриманий, обережний, надійний Слабкий, неврівноважений інертний хворобливий Меланхолік Тривожний, песимістичний, замкнутий, емоційний, тихий, чутливий

Номер слайду 17

Заповнити таблицю Тип темпераменту Окремі характеристики Приклади великих людей Сангвінік Флегматик Холерик Меланхолік

Номер слайду 18

Виконати дослідницький практикум № 5 “Визначення типу вищої нервової діяльності за властивостей темпераменту”

Номер слайду 19

Дослідницький практикум № 5 Визначення типу темпераменту учня Треба поставити на запитання “+” - так; “-” – ні. Любить галас і метушню навколо себе. Дуже потребує близьких людей, які могли б підтримати, заспокоїти. Часто роздратований чимось, збуджений, неспокійний. Швидкі відповіді на будь-які запитання від нього не чекай. Любить роботу, яку треба робити швидко. Діти вважають його веселим. У нього часто змінюється настрій. Частіше мовчить у товаристві однолітків. Не наважується заговорити першим із новими людьми. Не любить галасливих ігор, передає перевагу усамітненню.

Номер слайду 20

11.Уміє довго гратися або виконувати завдання, не відволікаючись. 12.Любить похвалитися, прикрасити події. 13.Часто не може всидіти на місці. 14.Його легко засмутити. 15.Довше за інших зберігає працездатність, не втомлюється. 16.Легко переключається з одного доручення на інше. 17.Нетерплячий і незібраний, особливо не любить чекати. 18.Віддає перевагу копіткій роботі, що не потребує швидких реакцій. 19.Швидко втомлюється, відключається, перестає слухатись. 20.Вірить у себе, легко переносить невдачі. Відповіді «так» на запитання: 1, 6, 12, 16, 20 – сангвінік; 3, 5, 7, 13, 17 – холерик; 2, 9, 10, 14, 19 – меланхолік; 4, 8, 11, 15, 18 – флегматик.

Номер слайду 21

Домашнє завдання § 48 вивчити поняття.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Костіна Неля Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Voitun Nastasiia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кононенко Лариса Михайлівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
21135
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку