1
Дата __________ Номер уроку ___________ Я досліджую світ 1 клас
Тема уроку. « Охорона і збереження природи»
Узагальнюючий урок після вивчення тем «Сонце в моєму житті», «Повітря навколо мене», «Дивовижна вода», «Ґрунт - наше багатство».
Мета. Узагальнити знання учнів про компоненти природного середовища
(земля, вода, повітря, ґрунт ). Підвести дітей до усвідомлення необхідності
зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати.
Ознайомити їх із заходами щодо відтворення та збереження природи.
Збагачувати словниковий запас учнів, розширювати пізнавальний інтерес,
мислення, уміння працювати групами, колективно та самостійно.
Виховувати бережливе ставлення до природного середовища.
Обладнання: карта України, глобус, прилади для дослідів, енциклопедія, плакати, звукозапис голосу Землі.
Тип уроку. Урок-конференція.
Хід уроку.
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності.
Привітання.
Вступна частина.
Казка (розповідає вчитель ).
Та одна з них була найчарівніша. Милувала вона своїми чистими
блакитними очима-озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегуками лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвівалося на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок – і заллється все навколо бузковими кольорами,засміється - і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…
…Та минав час, Почали тьмяніти і міліти її очі-озерця, рідшати волосся, затихати голос…
(Бережно ставитись до неї, охороняти).
ІІ. Етап цілепокладання
Учитель. Урок ми побудуємо у формі конференції, тобто зібрання, на якому обговоримо питання охорони повітря , землі і води. З’ясуємо, що ми знаємо про збереження і охорону природи після вивчення тем «Сонце в моєму житті», «Повітря навколо мене», «Дивовижна вода», «Ґрунт - наше багатство». Учасниками конференції є доповідачі , які коротко продемонструють знання, засвоєні під час вивчення теми; експерти , які на дослідах доведуть справедливість повідомлень; кореспонденти, секретар, який найцінніші висновки фіксуватиме і покаже у вигляді плакатів.
ІІІ. Етап цілереалізації
1. Охорона повітря .
Учитель.
- До речі, щодо повідомлень. Чи завжди вони бувають правдивими? Нещодавно я почула, що є п’ять океанів. Допоможіть мені, пригадайте ,які є океани.(Тихий, Індійський, Атлантичний, Північно-Льодовитий).
- Постривайте, відносно п’ятого океану говорилось, що він:
Не прісний, не солоний,
Хоча блакитний і прозорий,
Без берегів і без води,
Пливемо в ньому я і ти ,
І легкокрилі літаки.
Послухаємо повідомлення про цей океан.
Доповідач. Повітря необхідне всім живим організмам, щоб дихати і жити . Воно прозоре, не має смаку і запаху. Якщо повітря рухається, то ми відчуваємо вітер. Повітря є і в твердих речовинах, наприклад ,у ґрунті , крейді. Повітряний океан лише на одну п’яту складається з кисню, а решта - інші гази. Отже природа дає нам повітря без кольору , без запаху, насичене киснем – саме таким воно необхідне всьому живому,у тому числі й людині. Та людина часом недбало ставиться до цього безцінного дару.
Кореспонденти ставлять запитання доповідачу.
( Які ти знаєш випадки забруднення повітря? Як боротися із забрудненням повітря?)
Експерт, демонструючи дослід зі свічкою, яка закіптявіла біле блюдце, обґрунтовує його ( вогнище, спалювання решток рослин, робота фабрик, заводів, робота транспорту забруднюють повітря).
Учитель.
НЕ СПАЛЮВАТИ ОПАЛЕ ЛИСТЯ.
ОЧИЩУВАТИ ВІДПРАЦЬОВАНІ ГАЗИ.
Фізкультхвилинка
Учитель (показує глобус).
(Так. Це глобус – модель Землі ).
Доповідач. Без води життя неможливе: в’яне квітка, страждає звір, гине пташка. Все на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним даром. Її п’ють люди, тварини, рослини. Без їжі людина може прожити 9 діб, без води – 2. Вода основа всіх живих організмів. Без води не приготувати їжі. Водойми дають нам продукти харчування. Річками, морями і океанами рухаються кораблі. За допомогою води працюють гідроелектростанції. Наші предки обожнювали воду. Чистота та смак джерельної води сприяли тому, що народ назвав її живою, тобто особливо цілющою. Такою вона зображується в казках та легендах. Люди вірили,що жива вода давала сили, зцілювала рани, повертала до життя. Водночас у народній фантазії склався образ мертвої води – забрудненої. Ця вода несе людям хвороби та біди. Тому вважалося тяжким гріхом плюнути у воду чи забруднювати її нечистотами. Кришталево-чисту воду наші предки оберігали. Таку воду вони на знак особливої шани пили з непокритою головою.
Учитель.
Отже, вода прозора, без смаку, запаху і певної форми. Вода в нашому довкіллі може знаходитись у трьох станах: рідкому(моря, океани, дощ); у твердому ( сніг, іній, крига);газоподібному.
Вода є у довкіллі всіх живих істот, вона потрібна всьому живому, вона є скрізь. Отже, вода – це життя.
Кореспонденти ставлять запитання доповідачу . ( Наприклад, від чого може забруднитися вода?) Доповідач відповідає на запитання і пояснює, як воду можна зробити чистою.
Експерт демонструє дослід забруднення води , фільтрування її та обґрунтовує досліди. Підтверджує доповідь і відповіді доповідача.
Учитель. Цей дослід показав,що будь-яку забруднену воду можна очистити. У нас у класі за допомогою звичайного фільтру, а на заводах, фабриках – за допомогою складних фільтрів, а також очисних споруд. І люди повинні дбати про це.
Секретаря просимо виконати завдання.( На табло поміщуються написи).
ФІЛЬТРУВАТИ ВИКОРИСТАНУ ВОДУ.
РОЗЧИЩАТИ ДРІБНІ ВОДОЙМИ.
НЕ ЗАСМІЧУВАТИ РІКИ.
3.Охорона ґрунтів.
Звучить фонограма « Голос Землі»
…Важко мені, діти мої, кровиночки мої. Чи ж не я вас породила, чи не я вам сили даю? Лелію для вас кожний кущик,травиночку кожну. Всі свої багатства віддаю вам до останку. Прихищаю братів ваших менших – тваринок, жуків…
За що раните мене,діти мої, чом не шануєте? Зриті надра мої ранами гоїтимуться тисячі років, споєні отрутою поля перестануть колосити пшениці.
Не брудніть мене, не засмічуйте, бо я – ваша мати.
Учитель. Діти, хто звертається до нас зі своїми болями і тривогами? (Земля).
Метався, немов звір несамовитий,
Цей атом, незбагненний до кінця,-
Зойкнула Земля чаїним криком.
Земля. Сину, вбережи і захисти!
Секретаря просимо заповнити табло.
УНИКАТИ ОБРОБЛЕННЯ ПОЛІВ ОТРУТОХІМІКАТАМИ.
СОРТУВАТИ СМІТТЯ І ВІДПРАВЛЯТИ НА ПЕРЕРОБКУ.
НАСАДЖУВАТИ ДЕРЕВА ТА КУЩІ В БАЛКАХ, ЯРАХ.
ВМІЛО ВИКОРИСТОВУВАТИ АТОМ.
Фізкультхвилинка.
У кінці уроку секретар зачитує висновки конференції. Усі присутні за бажанням вносять свої пропозиції. Складається пам’ятка: « Як допомогти довкіллю». Усі заплановані заходи не повинні залишатися на папері, учні виконуватимуть їх протягом року.
Доповідачі, експерти, секретар виходять до дошки і проголошують висновок уроку.
Зупинімося – останній є шанс,
Схаменімося – благаємо вас.
Все задумано мудро в природі –
Жити всьому у мирі та згоді.
Річка куди хоче тече,
Пташеняті підставим плече.
Як зрубаємо дерево – вмить,
Поспішаймо хоч два посадить.
Як асфальт – то не через калину,
Джерельце хай не знає зупину.
Як розоримо світ оцей вщерть,
Вирок нам – без війни буде смерть.
На землі, у домі вселюдському –
Протиріч і негараздів тьма,
Будьте, люди, обережні в ньому!
Іншої домівки в нас нема!
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
- Чи сподобався вам урок?
- Чи отримали ви все, що очікували від уроку?
- Хто навчився ще чомусь і має гарний настрій поплескайте в долоні.