Урок. «Охорона і збереження природи» Узагальнюючий урок після вивчення тем «Сонце в моєму житті», «Повітря навколо мене», «Дивовижна вода», «Ґрунт".

Про матеріал
Урок розроблений для 1 класу за програмою Савченко О.Я. за підручником "Я досліджую світ. 1 клас", авт. Будна Н.О., Гладюк Т.В., Заброцька С.Г., Шост Н.Б. на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ. Дана розробка буде корисною для вчителів початкових класів.
Перегляд файлу

1

 

Дата __________      Номер  уроку ___________   Я досліджую світ 1  клас

 

Тема уроку. « Охорона і збереження природи»

                       Узагальнюючий урок після вивчення тем «Сонце в моєму житті», «Повітря навколо мене», «Дивовижна вода», «Ґрунт - наше багатство».

Мета. Узагальнити знання учнів про компоненти природного середовища

            (земля,   вода, повітря, ґрунт  ). Підвести дітей до усвідомлення необхідності

          зберігати і примножувати  природні багатства, раціонально їх використовувати.

           Ознайомити їх із заходами  щодо відтворення та збереження природи.

            Збагачувати словниковий запас учнів, розширювати пізнавальний  інтерес,   

           мислення, уміння  працювати групами, колективно та самостійно.

           Виховувати бережливе ставлення до природного середовища.

Обладнання: карта України, глобус, прилади для дослідів, енциклопедія, плакати, звукозапис голосу Землі.

Тип уроку. Урок-конференція.

                                     Хід уроку.

    І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності.

Привітання.

 Вступна частина.

Казка (розповідає вчитель ).

  •                   Жили – були у Всесвіті дев’ять сестер, дев’ять красунь.

Та одна з них була найчарівніша. Милувала вона своїми чистими

блакитними очима-озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався  пташиним щебетом, линув перегуками лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвівалося на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок – і заллється все навколо бузковими кольорами,засміється  - і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…

  • Чи впізнали ви цю красуню? Як звуть її? (Земля).
  • Так, це планета Земля, наша домівка у Всесвіті, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною.

…Та минав час, Почали тьмяніти і міліти її очі-озерця, рідшати волосся, затихати голос…

  • У мою душу закрадається тривога, а у вашу?Адже Земля – це наша домівка. (Так).
  • Що саме непокоїть і тривожить вас? (Міліють і забруднюються ріки, вирубуються ліси, зникають деякі рослини, люди часто винищують тварин і птахів).
  • Ось скільки хвороб природного середовища ви назвали. А що роблять з людиною, коли вона хворіє? (Лікують).
  • Що повинні робити ми, люди, знаючи, що в біді Земля, наш дім?

(Бережно ставитись до неї, охороняти).

  • Так. Охороняти не тільки Землю, а все природне середовище. Це і є тема нашого уроку , нашої серйозної дорослої розмови.
  • До речі, що це таке – природне середовище? (Це – земля, вода, повітря, вітер дощ, хмара, сонце, дикі тварини і рослини, мікроорганізми).

ІІ. Етап цілепокладання

 

Учитель. Урок ми побудуємо у формі конференції, тобто зібрання,   на якому обговоримо питання охорони повітря , землі і води. З’ясуємо, що ми знаємо про збереження і охорону природи  після вивчення тем «Сонце в моєму житті», «Повітря навколо мене», «Дивовижна вода», «Ґрунт - наше багатство». Учасниками конференції є доповідачі , які коротко продемонструють знання, засвоєні під час вивчення теми; експерти , які на дослідах доведуть справедливість повідомлень; кореспонденти, секретар, який найцінніші висновки фіксуватиме і покаже у вигляді плакатів.

       ІІІ. Етап цілереалізації

      1. Охорона повітря .

Учитель.

- До речі, щодо повідомлень. Чи завжди вони бувають правдивими?  Нещодавно я почула, що є п’ять океанів. Допоможіть мені, пригадайте ,які є океани.(Тихий, Індійський, Атлантичний, Північно-Льодовитий).

- Постривайте, відносно п’ятого океану говорилось, що він:

                                Не прісний, не солоний,

                                Хоча блакитний і прозорий,

                                Без берегів і без води,

                                 Пливемо в ньому я і ти ,

                                 І легкокрилі літаки.

  • То що це за океан? (Повітряний океан).

Послухаємо повідомлення про цей океан.

Доповідач. Повітря необхідне всім живим організмам, щоб дихати і жити . Воно прозоре, не має смаку і запаху. Якщо повітря рухається, то ми відчуваємо вітер. Повітря є і в твердих речовинах, наприклад ,у ґрунті , крейді. Повітряний океан лише на одну п’яту складається з кисню, а решта - інші гази. Отже природа дає нам повітря без кольору , без запаху, насичене киснем – саме таким воно необхідне всьому живому,у тому числі й людині. Та людина часом недбало ставиться до цього безцінного дару.

    Кореспонденти ставлять запитання доповідачу.

( Які ти знаєш випадки забруднення повітря? Як боротися із забрудненням повітря?)

     Експерт, демонструючи дослід зі свічкою, яка закіптявіла біле блюдце, обґрунтовує його ( вогнище, спалювання решток рослин, робота фабрик, заводів, робота транспорту  забруднюють повітря).

Учитель.

  • Аж страшно подумати,яким брудним повітрям ми дихаємо. Невже нічого не можна зробити? (Не спалювати листя, заводи і фабрики  повинні бути безвідходними або очищати викидні гази).
  • Нашого секретаря прошу заповнити табло.

        НЕ СПАЛЮВАТИ ОПАЛЕ ЛИСТЯ.

        ОЧИЩУВАТИ  ВІДПРАЦЬОВАНІ  ГАЗИ.

     Фізкультхвилинка

  1. Охорона водойм.

Учитель (показує глобус).

  • Чи знайомий вам цей предмет?

(Так. Це глобус – модель Землі ).

  • Якого кольору наша планета? (Блакитного).
  • Чому? (Бо на земній кулі багато води ).
  • Дійсно . Поверхні води на Землі вдвічі більше, ніж суші. Про неї зараз і поговоримо.

    Доповідач. Без води життя неможливе: в’яне квітка, страждає звір, гине пташка. Все на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним  даром. Її п’ють люди, тварини, рослини. Без їжі людина може прожити 9 діб, без води – 2. Вода основа всіх живих організмів. Без води не приготувати їжі. Водойми дають нам продукти  харчування. Річками, морями і океанами рухаються кораблі. За допомогою води працюють гідроелектростанції. Наші предки обожнювали воду. Чистота та смак джерельної води сприяли тому, що народ назвав її живою, тобто особливо цілющою. Такою вона зображується в казках  та легендах. Люди вірили,що жива вода давала сили, зцілювала рани, повертала до життя. Водночас у народній фантазії склався образ мертвої води – забрудненої. Ця вода несе людям хвороби та біди. Тому вважалося тяжким гріхом плюнути у воду чи забруднювати її нечистотами. Кришталево-чисту воду  наші предки оберігали. Таку воду вони на знак особливої шани пили з непокритою головою.

Учитель.

  • Ось перед вами саме така чиста вода з колодязя. Зараз ми ще раз пригадаємо її властивості. Коли ми подивимося через скляночку з водою  один на одного – все видно, бо вода прозора. Покуштуємо – без смаку. Понюхаємо – без запаху. Переллю – тече, бо не має форми.

   Отже, вода прозора, без смаку, запаху і певної форми. Вода в нашому довкіллі може знаходитись у трьох станах: рідкому(моря, океани, дощ); у твердому ( сніг, іній, крига);газоподібному.

    Вода є у довкіллі всіх живих істот, вона потрібна всьому живому, вона є скрізь. Отже, вода – це життя.

    Кореспонденти ставлять запитання доповідачу . ( Наприклад, від чого може забруднитися вода?) Доповідач відповідає на запитання і пояснює, як воду можна зробити чистою.

    Експерт демонструє дослід забруднення води , фільтрування її та обґрунтовує досліди. Підтверджує доповідь і відповіді  доповідача.

        Учитель. Цей дослід показав,що будь-яку забруднену воду можна очистити. У нас у класі за допомогою звичайного фільтру, а на заводах, фабриках – за допомогою складних фільтрів, а також очисних споруд. І люди повинні дбати про це.

Секретаря просимо виконати завдання.( На табло поміщуються написи).

           ФІЛЬТРУВАТИ ВИКОРИСТАНУ ВОДУ.

           РОЗЧИЩАТИ ДРІБНІ ВОДОЙМИ.

           НЕ ЗАСМІЧУВАТИ РІКИ.

       3.Охорона ґрунтів.

Звучить фонограма « Голос Землі»

           …Важко мені, діти мої, кровиночки мої. Чи ж не я вас породила, чи не я вам сили даю? Лелію для вас кожний кущик,травиночку кожну. Всі свої багатства віддаю вам до останку. Прихищаю братів ваших менших – тваринок, жуків…  

           За що раните мене,діти мої, чом не шануєте? Зриті надра мої ранами гоїтимуться тисячі років, споєні отрутою поля перестануть колосити пшениці.

           Не брудніть мене, не засмічуйте, бо я – ваша мати.

       Учитель. Діти, хто звертається до нас зі своїми болями і тривогами? (Земля).

  • Що турбує нашу Землю, Чому вона просить допомоги? (Люди забруднюють Землю, не раціонально використовують її багатства).
  • Що ж то за катастрофа вразила нашу Землю? (Катастрофа на Чорнобильській АС 26 квітня 1986 року).
  • Так, о першій годині 23 хвилини, коли всі спали безтурботним сном, нічну темряву розірвало  велетенське полум’я.

                    Метався, немов звір несамовитий,

                    Цей атом, незбагненний до кінця,-

                    Зойкнула Земля чаїним криком.

       Земля. Сину, вбережи і захисти!

  • І  дійсно, багато людей кинулися на допомогу. Герої Чорнобиля відомі усьому світові. Вдалося погасити той страшний вогонь , та  наслідки аварії залишилися досить сумними. Вже минуло 33 ріки, а довкола Чорнобиля в тридцяти кілометровій зоні й досі не можна жити.

Секретаря просимо заповнити табло.

      УНИКАТИ ОБРОБЛЕННЯ ПОЛІВ ОТРУТОХІМІКАТАМИ.

      СОРТУВАТИ СМІТТЯ І ВІДПРАВЛЯТИ НА ПЕРЕРОБКУ.

      НАСАДЖУВАТИ ДЕРЕВА ТА КУЩІ В БАЛКАХ, ЯРАХ.

      ВМІЛО ВИКОРИСТОВУВАТИ АТОМ.

        Фізкультхвилинка.

  1. Підсумок

          У кінці уроку секретар зачитує висновки конференції. Усі присутні за бажанням вносять свої пропозиції. Складається пам’ятка: « Як допомогти довкіллю». Усі заплановані заходи не повинні залишатися на папері, учні виконуватимуть їх протягом року.

         Доповідачі, експерти, секретар виходять до дошки і проголошують висновок уроку.

  • Ми склали пам’ятку – правила , за якими маємо жити самі і спонукати до цього інших. Не все з цих рішень можемо робити ми, першокласники, але ми можемо насаджувати дерева, розчищати джерела, не засмічувати їх, економити папір, воду, звертатися до людей з такими словами:

              Зупинімося – останній є шанс,

              Схаменімося – благаємо вас.

              Все задумано мудро в природі –

              Жити всьому у мирі та згоді.

 

              Річка куди хоче тече,

              Пташеняті підставим плече.

              Як зрубаємо дерево – вмить,

              Поспішаймо хоч два посадить.

 

               Як асфальт – то не через калину,

               Джерельце  хай не знає зупину.

               Як розоримо світ оцей вщерть,

               Вирок нам – без війни буде смерть.

 

               На землі, у домі вселюдському –

               Протиріч і негараздів тьма,

               Будьте, люди, обережні в ньому!

               Іншої домівки в нас нема!

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

 

     -  Чи сподобався вам урок?

     -  Чи отримали ви все, що очікували від уроку?

     -  Хто навчився ще чомусь і має гарний настрій поплескайте в долоні.

             

 

 

docx
Додано
2 січня 2020
Переглядів
607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку