Урок "Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція"

Про матеріал

Урок фізики для учнів 9 класу за новою програмою. Тип уроку –інформаційно –коучінговий проект (урок здобуття нових знань, формування практичних умінь і навичок). За допомогою спланованої низки питань я підводжу учнів до бажаного результату, так щоб цей шлях приносив задоволення.

Перегляд файлу

1

 

 

 

1497679336_1.jpgзрачкиРезультат пошуку зображень за запитом "сколько органов чувств у человека"Пов’язане зображенняРезультат пошуку зображень за запитом "ребенок читает"Результат пошуку зображень за запитом "карусель ночью"

 

Урок 34 Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція

Мета уроку:

Навчальна. Сформувати знання про око як оптичну систему, про вади людського зору та способи їх корекції.

Розвивальна. Розвивати логічне мислення учнів та показати практичну значущість отриманих знань.

Виховна. Виховувати уважність, зібраність, спостережливість.

Очікувані результати: учні повинні знати будову людського ока та призначення його окремих оптичних елементів, розуміти, яким чином можна коригувати вади людського зору, усвідомлювати явище інерції зору.

Тип уроку: комбінований.

Наочність і обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник, модель ока.

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

  1. Організація навчальної діяльності

— Доброго дня, діти! Сядьте рівно і правильно, бо від того, як ви будете сидіти, залежить ваше здоров’я.

  1. Мотивація уроку

 

Сьогодні на уроці ми організуємо роботу, використовуючи системний підхід. У чому він полягає? У застосуванні тієї схеми, по якій будується будь-яка діяльність людини: вхід → процес → вихід. На "вході" задамо мету заняття, у "процесі" уроку її реалізуємо, на "виході" – підіб'ємо підсумок і перевіримо отримані знання.

     А поки пропоную вам на полях свого зошита записати одне слово з тих, що вимовлю, яке, як вам здається, визначає ваш настрій зараз: роздратований, стривожений, байдужний, спокійний, радісно захоплений. Наприкінці уроку з'ясуємо, чи зміниться ваш настрій.

     Сьогоднішній урок є заключним уроком вивчення нового матеріалу з розділу «Світлові явища». На попередніх уроках ми з вами опанували навчальний прийом сенкан. Найкращі ваші роботи хочу взяти за епіграф сьогоднішнього уроку.

Світло

Яскраве, миттєве

Поглинається, відбивається, заломлюється

Має швидкість поширення 300000км/с

Промінь

 

 

 

 

 

 Перше завдання ми виконаємо в парі і визначимо тему нашого уроку - «Розсипані слова». Перед вами хмара тегів

C:\Users\PC\Downloads\WordItOut-word-cloud-2563525.png

Поставте слова в такому порядку щоб вони відобразили тему нашого сьогоднішнього уроку (Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція).

 

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Сьогодні на уроці: який орган чуття є найпростішим оптичним пристроєм, чому деякі люди погано бачать і як скоригувати їхній зір, як з особливостями людського зору пов’язане виробництво мультиплікаційних фільмів практична оптика (як самостійно підібрати собі окуляри), як утворюється і сприймається оком зображення предмета, чи можна зробити тіло невидимим?

А зараз приступаємо до ивчення нового матеріалу.

  1.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Вправа «Навчаючи вчусь».

Ви отримали випереджальне завдання. Хто допоможе мені розкрити будову ока людини?

1. Будова ока

Око людини – це природна оптична система.

Будова ока:

Склера (щільна непрозора оболонка, яка ззовні вкриває око)

Сітківка (світлочутлива поверхня очного дна)

Рогівка (прозора рогова оболонка, що діє як збиральна лінза й забезпечує 75 % здатності ока заломлювати світло)

Райдужка (райдужна оболонка, має в різних людей різне забарвлення)

Зіниця (круглий отвір, який звужується в разі збільшення освітленості й розширюється в разі її ослаблення)

Адаптація – це здатність ока пристосовуватися до різної освітленості.

Кришталик (збиральна лінза, яка завдяки скріпленим із нею м’язам може змінювати свою кривизну, а отже, оптичну силу)

Склисте тіло (прозора драглиста маса, що заповнює простір між кришталиком і сітківкою)

2. Зір і бачення

Проблемне питання

• Як утворюється і сприймається оком зображення предмета?

Світло, яке потрапляє в око, заломлюється в рогівці, кришталику та склистому тілі. Зображення, яке утворюється на сітківці ока, – дійсне, зменшене, обернене.

Світлочутливі клітини сітківки перетворюють зображення на нервовий імпульс, який по зоровому нерву передається в головний мозок, де формується зображення у неперевернутому вигляді.

 

 

• Чому людина бачить як віддалені предмети, так і ті, що поряд?

Це відбувається тому, що в разі зміни відстані до предмета кришталик змінює кривизну, тобто змінює свою оптичну силу.

Акомодація – це здатність кришталика змінювати свою кривизну в разі зміни відстані до розглядуваного предмета.

Відстань найкращого зору – це найменша відстань, на якій око бачить предмет практично не втомлюючись

Для людини з нормальним зором відстань найкращого зору дорівнює приблизно 25 см. Саме на цій відстані така людина тримає книжку.

 

  1. Хоча слова «Так» чи «Ні» дуже короткі,

Але вимагають серйозних роздумів. (Піфагор)

 

Вправа «Обери позицію» за допомогою карток Plikers».

Якщо ви згодні з виразом піднімаєте картку стороною А, а якщо ваша відповідь ні – стороною Б.

  1. Склера щільна прозора оболонка, яка ззовні вкриває око. (Ні)
  2. Райдужка - райдужна оболонка, має в різних людей однакове забарвлення. (Ні)
  3. Адаптація – це здатність ока пристосовуватися до різної освітленості.(Так)
  4. Зіниця - круглий отвір, який розширюється  в разі збільшення освітленості й звужується  в разі її ослаблення. (Ні)
  5. Око людини – це природна оптична система. (Так)
  6. Світло, яке потрапляє в око, відбивається від рогівки, кришталика та склистого тіла. (Ні)
  7. Зображення, яке утворюється на сітківці ока, – дійсне, зменшене, обернене.(Так)
  8. Акомодація – це здатність кришталика змінювати свою кривизну в разі зміни відстані до розглядуваного предмета. (Так)
  9. Відстань найкращого зору – це найменша відстань, на якій око бачить предмет практично не втомлюючись (Так)
  10.  Людина з нормальним зором тримає книжку на відстані 40 см. (Ні)

 

А зараз поговоримо про особливості людського зору

 

3. Інерція зору

Після того як зображення предмета зникає із сітківки ока (предмет прибирають, припиняють освітлювати, затуляють непрозорим екраном), зоровий образ, викликаний цим предметом, зберігається у свідомості людини протягом 0,1 с. Цю властивість називають інерцією зору.

 

Приклади інерції зору:

Якщо швидко переміщувати в темряві бенгальський вогонь, то спостерігач побачить світні фігури, утворені «вогняним контуром».

Під час швидкого обертання каруселі її різнокольорові лампи, зливаючись, виглядають для спостерігача як кільця.

Очі людини весь час кліпають, при цьому ми не помічаємо, що в певний інтервал часу предмет, на який ми дивимося, стає невидимим.

Інерцію зору використовують в анімаційному кіно. Картинки на екрані дуже швидко (24 рази на секунду) змінюють одна одну; під час їх зміни екран не освітлюється, але глядач цього не помічає, а просто бачить низку картинок, що чергуються. Так на екрані створюється ілюзія руху.

Демонстрація мультфільму.

  1. Практична оптика. «Як самостійно підібрати собі окуляри»

Експериментальне завдання

Ось мої окуляри. Я ними користуюсь в роботі, коли необхідно  читати, писати, а дивлюся на вас я без окулярів. Якщо зір нормальний, то чітке зображення предметів утворюється на сітківці ока, при цьому відстань найкращого зору 25 см. Якщо відстань найкращого зору менша або більша  ніж 25 см, на сітківці зображення предметів розмите.

 Зараз я візьму папірець з текстом і без окулярів спробую його прочитати. Для цього мені відхилити його треба сантиметрів на 40-50. А є люди коли читають наближають текст навіть до носа.

Отже, якщо ви читаєте з відстані 25 см – у вас нормальний зір, а якщо ви читаєте на відстані менше ніж 25 см,  у вас короткозорість, більше ніж 25 см у вас далекозорість. Навіщо одягають окуляри? До речі окуляри придумали десь в ХІІІ ст.. і лише в ХХ ст.. придумали дужки для окулярів, щоб вони тримались за вухами. Коли я одягаю окуляри то з відстані 25 см можу нормально читати, тобто мій дефект зору коригується окулярами.

Як же самостійно підібрати окуляри? Звісно краще звертатися до професіоналів, але зараз я вам покажу як це зробити самому.

  1. Вимірюємо відстань від папірця до ока (коли нам комфортно читати).

а = 50 см = 0,5 м, відстань найкращого зору а0= 25 см = 0, 25 м

  1. Розраховуємо оптичну силу окулярів за формулою

Д = =  2 дптр  Мені потрібні окуляри +2 дптр.

  1. Робота в парах «Спільний проект».
  1. А зараз ви самостійно, повторюючи мої дії розраховуєте оптичну силу своїх окулярів.

Отримавши результат і скориставшись таблицею на стор. 102 підручника  зробіть висновки про дефект вашого зору і чим він коригується.

  1. Розгляньте зіниці свого  сусіда по парті за малого освітлення, а потім ввімкнувши ліхтарик мобільного телефону за сильного. Що ви помітили? Поясніть спостережуване.

 

Нормальний зір

Вади зору

короткозорість

далекозорість

Фокус F оптичної системи ока у спокійному стані розташований на сітківці.

На сітківці утворюється чітке зображення віддалених предметів.

Фокус F оптичної системи ока у спокійному стані розташований перед сітківкою.

На сітківці утворюється розмите зображення предметів.

Фокус F оптичної системи ока у ненапруженому стані розташований за сітківкою.

На сітківці утворюється розмите зображення предметів.

Відстань найкращого зору –  приблизно 25 см.

Саме на цій відстані людина з нормальним зором тримає книжку.

Відстань найкращого зору менша від 25 см.

Короткозора людина читає книжку, наближуючи її до очей.

Відстань найкращого зору більша за 25 см. Далекозора людина читає книжку, віддаляючи її від очей.

Фокусна відстань нормального ока становить приблизно 1,71 см.

Короткозорість коригується окулярами із розсіювальними лінзами.

Далекозорість коригується окулярами зі збиральними лінзами.

 

 

ІV.В заключенні питання  для допитливих

1. Чому кривизна кришталика ока риби більша, ніж у людини?

Оптична густина води більша, ніж повітря. Щоб збільшити оптичну силу кришталика, потрібно збільшити радіус кривизни його поверхні.

 

Чи можна зробити тіло невидимим колбу з водою опускаємо в пусту ємкість більшого розміру.

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Рефлексія в коуч - форматі

 

VI. Домашнє завдання

Опрацювати § 16, Вправа № 16 (1, 2, 6, 7)

 

 

 

 

 

 

 

Самоаналіз уроку фізики

проведеного вчителем Кириченко С.А.

Специфіка уроку полягає в нетрадиційному його проведенні. Тип уроку –інформаційно –коучінговий  проект (урок здобуття нових знань, формування практичних умінь і навичок). За допомогою спланованої низки питань я підводжу учнів до бажаного результату, так щоб цей шлях приносив задоволення.

Однотипність уроку знижує учнівську активність, притупляє увагу.Нестандартна форма уроку передбачає групове навчання, що сприяє реалізації комплексних його цілей, засвоєнню бази знань; формує навички самоконтролю, вміння висловлювати особисту думку і враховувати думки інших, почуття обов’язку і відповідальності за результати навчання. Учень на таких уроках не лише сприймає певну суму знань, а бере активну участь у їх засвоєнні, опановує способи самостійного їх поповнення і розширення.

Тема уроку:  Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція

Мета уроку:

Навчальна. Сформувати знання про око як оптичну систему, про вади людського зору та способи їх корекції.

Розвивальна. Розвивати логічне мислення учнів та показати практичну значущість отриманих знань.

Виховна. Виховувати уважність, зібраність, спостережливість.

Очікувані результати: учні повинні знати будову людського ока та призначення його окремих оптичних елементів, розуміти, яким чином можна коригувати вади людського зору, усвідомлювати явище інерції зору.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань,  формування практичних умінь і навичок.

На уроці були застосовані такі методи, форми і прийоми навчання:

1. Інформаційно – рецептивний: розповідь – пояснення, опис, бесіда, інстуктаж, повідомлення учнів, робота з ілюстраціями.

2. Репродуктивний – словесні, наочні і практичні методи, робота за зразком ( подання матеріалу в готовому викладі, контроль, самоконтроль, конкретизація і закріплення вже набутих знань).

3. Проблемно пошуковий – пошукова діяльність учнів ( постановка проблемного питання, розв’язання проблеми і проблемних завдань), евристична бесіда ( постановка взаємозв’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення, різноманітна самостійна робота учнів).

4. Навчально – дослідницький – самостійна творча ( дослідницька ) робота учнів на здобуття та розширення знань (активізація уваги та мислення, формування висновків).

Вибір методів, прийомів і засобів навчання повною мірою відповідають змістові навчального матеріалу.

До уроку ввійшли такі завдання, за допомогою яких можна було перевірити теоретичні знання за темою ( «Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція»), а також уміння застосувати їх на практиці. Це такі види завдань:

  1. «Розсипані слова» - використовуючи хмару тегів поставити слова в такому порядку щоб вони відобразили тему уроку.
  2. Вправа «Навчаючи вчусь» - отримавши випереджальне завдання учні виступають в ролі вчителя.
  3. Вправа «Обери позицію» з використанням карток Plikers» - тестування за допомогою QR-кодів.
  4. Робота в парах «Спільний проект» - групове виконання експериментального завдання.
  5. Цікавинки для допитливих
  6. Рефлексія в коуч-форматі

Урок повністю відповідає віковим особливостям учнів. Найголовніше, на мою думку, те, що учні показали вміння та навички з розділу «Світлові явища». Успіх залежав від підготовки та попередньої системної і кропіткої роботи вчителя й учнів, а також змістовної роботи над засвоєнням основних понять з розділу:  «Світлові явища». Структура уроку відповідала його типу – урок засвоєння нових знань,  формування практичних умінь і навичок.

     Урок сприяв здійсненню в процесі оволодіння знаннями саморозвитку, самоосвіти, самовираженню кожного учня, розвиткові його мислення, емоційної сфери, збагаченню особистого досвіду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рибенцева Альона Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
17 серпня 2018
Переглядів
6524
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку