Матеріали можна використати для проведення уроку фізики у 9 класі "Око як оптичний прилад. Зір і бачення. Вади зору та їх корекція. Окуляри".
Око як оптичний прилад. Зір і бачення. Вади зору та їх корекція. Окуляри.
Мета уроку: формувати уявлення про будову ока, вади зору та методи їх корекції; показати практичну значущість набутих знань; розвивати інтерес до вивчення фізики.
Очікувані результати: учні повинні знати будову ока та призначення його окремих оптичних елементів, розуміти, яким чином можна коригувати вади зору, усвідомлювати явище інерції зору.
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: ТЗН, мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний етап. Перевірка домашнього завдання
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація.
Органом зору людини є око — один із найдосконаліших і водночас найпростіших оптичних пристроїв. Як влаштоване око? Чому деякі люди погано бачать і як скоригувати їхній зір? Як з особливостями людського зору пов’язане виробництво мультиплікаційних фільмів? Про все це ви дізнаєтесь на уроці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Слайд 1, 2. Оголошення теми і мети уроку.
Слайд 3.
Людське око — це орган, який реагує на світло і тиск. Як орган чуття, око ссавців забезпечує зір. Людські очі допомагають забезпечувати тривимірні, рухомі, кольорові зображення, як правило, у денний час. Око – оптичний прилад, що завжди з нами. Очі мають усі хребетні і деякі безхребетні тварини.
Око іноді називають живим фотоапаратом, оскільки оптична система ока, яка дає зображення, подібна до об’єктива фотоапарата.
Слайд 4. 1. Будова ока.
Око має форму кулі діаметром приблизно 2,5см і ззовні вкрите щільною непрозорою оболонкою — склерою. Передня частина склери переходить у прозору рогову оболонку — рогівку, що діє як збиральна лінза й забезпечує 75% здатності ока заломлювати світло.
Зсередини склера вкрита судинною оболонкою, яка в передній частині ока переходить у райдужну оболонку — райдужку. У центрі райдужки є круглий отвір — зіниця. Зіниця звужується в разі збільшення освітленості й розширюється в разі її ослаблення (від 2 до 8мм)
За зіницею розташований кришталик — збиральна лінза, яка завдяки скріпленим із нею м’язам може змінювати свою кривизну, а отже, оптичну силу.
В утворенні зображення бере участь і склисте тіло — прозора драглиста маса, що заповнює простір між кришталиком і сітківкою.
Слайд 5.
Світло, яке потрапляє в око, заломлюється в рогівці, кришталику та склистому тілі. У результаті на сітківці — світлочутливій поверхні очного
дна — утворюється дійсне, зменшене, обернене зображення предмета.
Слайд 6. 2. Акомодація та адаптація
Адаптація – здатність ока пристосовуватися до різної освітленості. (Досягається зміною розмірів зіниці.)
Якщо людина має гарний зір, вона бачить чіткими як далеко, так і близько розташовані предмети. Це відбувається тому, що в разі зміни відстані до предмета кришталик змінює кривизну, тобто змінює свою оптичну силу.
Здатність кришталика змінювати свою кривизну в разі зміни відстані до розглядуваного предмета називають акомодацією. (При розгляданні віддалених і близьких предметів змінюється товщина кришталика).
Слайд 7.
Прийнято вважати, що за нормального зору акомодація відбувається без суттєвого напруження, коли відстань до предмета щонайменше 25 см. Цю відстань називають відстанню найкращого зору.
Слайд 8. Вади зору та їх корекція.
Слайд 9. Короткозорість.
Слайд 10. Далекозорість.
Слайд 11-12. Бережи очі!
ІV. Закріплення нових знань і вмінь
№ 9.13 Бабуся користується окулярами з оптичною силою +4дптр. Яка фокусна відстань лінз у цих окулярах? Яку ваду зору вони виправляють?
№ 9.14 Лікар рекомендував Сергію носити окуляри з оптичною силою -1дптр. Яку ваду зору він виявив у хлопчика? Яка фокусна відстань лінз окулярів?
№ 9.26 Хлопець стоїть на відстані 17 м від будівлі заввишки 6 м. Яка висота зображення цієї будівлі на сітківці його ока? Уважайте, що око тонкою лінзою з фокусною відстанню 17 мм.
Кросворд
Окуліст - це фахівець у медицині, який проводить вивчення етіології та механізмів розвитку різного типу захворювань, що стосуються органів зору.
V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання.
§ 16 впр.16(1), №6 (с. 106)
Список використаних джерел:
1. Фізика: підруч. Для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова, О. О. Кірюхіна] ; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Харків: Вид-во «Ранок», 2017. — 272 с.: іл., фот.
2. Фізика. 9 клас: збірник задач / І. М. Гельфгат, І. Ю. Ненашев. – Харків : Вид-во «Ранок», 2017. – 176 с.: іл.