Урок "Око як оптичний прилад. Зір і бачення. Вади зору та їх корекція. Окуляри".

Про матеріал

Матеріали можна використати для проведення уроку фізики у 9 класі "Око як оптичний прилад. Зір і бачення. Вади зору та їх корекція. Окуляри".

Перегляд файлу

Око як оптичний прилад. Зір і бачення. Вади зору та їх корекція. Окуляри.

Мета уроку: формувати уявлення про будову ока, вади зору та методи їх корекції; показати практичну значущість набутих знань; розвивати інтерес до вивчення фізики.

Очікувані результати: учні повинні знати будову ока та призначення його окремих оптичних елементів, розуміти, яким чином можна коригувати вади зору, усвідомлювати явище інерції зору.

Формування ключових компетентностей:

  • Математична грамотність.
  • Компетентності в природничих науках і технологіях.
  • Уміння навчатися впродовж життя.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та наочність: ТЗН, мультимедійна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний етап. Перевірка домашнього завдання

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація.

  •            Прозоре тіло, обмежене з двох боків сферичними поверхнями … (лінза)
  •            За формою лінзи поділяють на … (опуклі увігнуті).
  •            Пряму, яка проходить через центри сферичних поверхонь, що обмежують лінзу, називають … (головною оптичною віссю лінзи)
  •            Скільки фокусів має лінза? (2)
  •            Якою буквою позначається фокус? (F)
  •            В яких одиницях вимірюється? (м)
  •            Фізичну величину, яка характеризує лінзу та є оберненою до фокусної відстані лінзи, називають … (оптичною силою лінзи).
  •            Оптична сила лінзи позначається буквою … (D) і вимірюється в…(дптр)
  •            Як ви гадаєте, чому з точки зору фізики око людини можна вважати оптичним пристроєм?

Органом зору людини є око — один із найдосконаліших і водночас найпростіших оптичних пристроїв. Як влаштоване око? Чому деякі люди погано бачать і як скоригувати їхній зір? Як з особливостями людського зору пов’язане виробництво мультиплікаційних фільмів? Про все це ви дізнаєтесь на уроці.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Слайд 1, 2. Оголошення теми і мети уроку.

Слайд 3.

Людське око — це орган, який реагує на світло і тиск. Як орган чуття, око ссавців забезпечує зір. Людські очі допомагають забезпечувати тривимірні, рухомі, кольорові зображення, як правило, у денний час. Око – оптичний прилад, що завжди з нами. Очі мають усі хребетні і деякі безхребетні тварини.

Око іноді називають живим фотоапаратом, оскільки оптична система ока, яка дає зображення, подібна до об’єктива фотоапарата.

Слайд 4. 1. Будова ока.

Око має форму кулі діаметром приблизно 2,5см і ззовні вкрите щільною непрозорою оболонкою — склерою. Передня частина склери переходить у прозору рогову оболонку — рогівку, що діє як збиральна лінза й забезпечує 75% здатності ока заломлювати світло.

Зсередини склера вкрита судинною оболонкою, яка в передній частині ока переходить у райдужну оболонку — райдужку. У центрі райдужки є круглий отвір — зіниця. Зіниця звужується в разі збільшення освітленості й розширюється в разі її ослаблення (від 2 до 8мм)

За зіницею розташований кришталик — збиральна лінза, яка завдяки скріпленим із нею м’язам може змінювати свою кривизну, а отже, оптичну силу.

В утворенні зображення бере участь і склисте тіло — прозора драглиста маса, що заповнює простір між кришталиком і сітківкою.

Слайд 5.

Світло, яке потрапляє в  око, заломлюється в рогівці, кришталику та склистому тілі. У результаті на сітківці — світлочутливій поверхні очного

дна — утворюється дійсне, зменшене, обернене зображення предмета.

Слайд 6. 2. Акомодація та адаптація

Адаптація – здатність ока пристосовуватися до різної освітленості. (Досягається зміною розмірів зіниці.)

Якщо людина має гарний зір,  вона бачить чіткими як далеко, так і близько розташовані предмети. Це відбувається тому, що в разі зміни відстані до предмета кришталик змінює кривизну, тобто змінює свою оптичну силу.

Здатність кришталика змінювати свою кривизну в разі зміни відстані до розглядуваного предмета називають акомодацією. (При розгляданні віддалених і близьких предметів змінюється товщина кришталика).

Слайд 7.

Прийнято вважати, що за нормального зору акомодація відбувається без суттєвого напруження, коли відстань до предмета щонайменше 25 см. Цю відстань називають відстанню найкращого зору.

Слайд 8. Вади зору та їх корекція.

Слайд 9. Короткозорість.

Слайд 10. Далекозорість.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 11-12. Бережи очі!

  1. Не можна читати лежачи.
  2. Не можна читати при поганому освітленні.
  3. Промені світла повинні падати на книгу зліва або зверху.
  4. Книгу потрібно тримати не ближче ніж 25 см від очей.
  5. Не можна читати книгу і дивитися телевізор одночасно: це може призвести до перенапруження очей.
  6. Кожну годину потрібно давати очам відпочити 10-15 хв.
  7. Не можна читати в транспорті.
  8. Обмежити час перебування перед телевізором, комп’ютером, мобільним телефоном.
  9. Раціон учня повинен бути не тільки смачним, але й корисним, досить збагаченим білковою їжею. Особливо слід звернути увагу на фрукти, овочі, рибу і м'ясо.
  10. Мінімум один раз на рік проходити огляд у спеціаліста, щоб виявити проблему із зором на початкових етапах.

 

ІV. Закріплення нових знань і вмінь

  • Як довго школярі вашого віку мають працювати за комп’ютером?
  • Як відрізнити окуляри для короткозорих людей від окулярів для далекозорих?
  •            Оптична сила лінз в окулярах – 1,5 дптр. Короткозорим чи далекозорим очам призначені ці окуляри.
  •            На якому «екрані» створює зображення наше око? Яке це зображення: дійсне чи уявне? Збільшене чи зменшене? (№ 9.1)

№ 9.13 Бабуся користується окулярами з оптичною силою +4дптр. Яка фокусна відстань лінз у цих окулярах? Яку ваду зору вони виправляють?

№ 9.14 Лікар рекомендував Сергію носити окуляри з оптичною силою -1дптр. Яку ваду зору він виявив у хлопчика? Яка фокусна відстань лінз окулярів?

№ 9.26 Хлопець стоїть на відстані 17 м від будівлі заввишки 6 м. Яка висота зображення цієї будівлі на сітківці його ока? Уважайте, що око  тонкою лінзою з фокусною відстанню 17 мм.

 

Кросворд

Окуліст - це фахівець у медицині, який проводить вивчення етіології та механізмів розвитку різного типу захворювань, що стосуються органів зору.

  1. Оптичний прилад, що завжди з нами. (око)
  2. Збиральна лінза ока.(кришталик)
  3. Оптичний прилад, який застосовують для корекції вад зору. (окуляри)
  4. Прозоре тіло, обмежене з двох боків сферичними поверхнями … (лінза)
  5. Здатність ока пристосовуватися до різної освітленості. (адаптація)
  6. Щільна непрозора оболонка якою ззовні вкрите око. (склера)
  7. Вада зору. (далекозорість)

 

V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання.

§ 16 впр.16(1), №6 (с. 106)

Список використаних джерел:

1. Фізика: підруч. Для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова, О. О. Кірюхіна]              ; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Харків: Вид-во «Ранок», 2017. — 272 с.:               іл., фот.

2. Фізика. 9 клас: збірник задач / І. М. Гельфгат, І. Ю. Ненашев. – Харків : Вид-во «Ранок», 2017. – 176 с.: іл.

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
11 грудня 2018
Переглядів
7949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку