Інтегрований урок.
Мета уроку: ознайомити учнів із будовою ока як оптичної системи, встановити взаємозв'язок між будовою й функціями ока; ознайомити з процесами, які забезпечують сприйняття зорових образів, найбільш поширеними дефектами зору — короткозорістю й далекозорістю; показати учням, яким чином дослідження оптичних явищ сприяли розвитку вмінь керувати ходом світлових променів і конструюванню різних оптичних приладів; сприяти духовному вихованню учнів; розвивати інтерес до Біблії; виховувати почуття вдячності Богові за Його дари.
БІОЛОГІЯ - 8 клас
Тема уроку: "Око як орган зору і оптична система."
Мета уроку: ознайомити учнів із будовою ока як оптичної системи, встановити взаємозв'язок між будовою й функціями ока; ознайомити з процесами, які забезпечують сприйняття зорових образів, найбільш поширеними дефектами зору — короткозорістю й далекозорістю; показати учням, яким чином дослідження оптичних явищ сприяли розвитку вмінь керувати ходом світлових променів і конструюванню різних оптичних приладів; сприяти духовному вихованню учнів; розвивати інтерес до Біблії; виховувати почуття вдячності Богові за Його дари.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: схема «Будова ока», схема «Утворення зображення на сітківці ока»,схеми «Вади зору» та «Використання лінз для виправлення вад зору», комп’ютер, модель ока, невелике збільшувальне скло; білі картки.
Хід уроку
«Хіба Той, що вухо щепив, чи Він не почує? Хіба Той, що око створив, чи Він не побачить?»
(Псалми 93:9)
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Слово вчителя
Добрий день. По очах бачу, що ви готові до уроку, який ми сьогодні проведемо!
Фронтальне опитування:
- Що таке лінза?
- Які бувають лінзи за формою та властивістю пропускати світло?
- Як за виглядом дізнатись збиральна чи розсіювальна лінза?
- Які органи чуття ви знаєте? (слух, зір, смак, дотик, нюх)
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди та виконання експерименту
Зір - дорогоцінний Божий дар!
Очевидно, що таке благословення як зір створено Богом. Розглянемо лише декілька тонкощів, без яких зір був би неможливий. По-перше, око розташоване в очній ямці, і його надійно захищають навколишні кістки. У противному випадку, ніжна поверхня ока легко б травмувалася. По-друге, брови і вії служать для ока немов би зонтиком, що захищає його від дощу і пилу. По-третє, моргання і змочування сльозою виконують роль склоочисника, зволожують і очищають зовнішній шар рогівки.
Внутрішня будова ока набагато складніша. Зображення фокусується (проектується) за допомогою рогівки і кришталика на сітківку, розташовану в задній камері очного яблука. Сітківка покрита мільйонами мікроскопічних фоторецепторів, що називаються колбами і паличками. В результаті наше око функціонує як кольорова відеокамера з автоматичною установкою фокусу і облаштуванням чіткого зображення в мозку. Розроблений Богом механізм незмірно перевершує будь-які сучасні відеопристрої.
Рис. Будова ока
На особливу увагу заслуговує кришталик. Він складається з желеподібного матеріалу, що допомагає йому змінювати форму. При фокусуванні поблизу розташованих предметів кришталик товщає, при фокусуванні видалених предметів - ущільнюється. Ця постійна зміна форми відбувається автоматично. Світло надходить від предмета до кришталика і потрапляє на сітківку в перевернутому вигляді. Тому спочатку ми усе бачимо вверх ногами. Але потім, коли оптичний сигнал через зоровий нерв поступає в мозок, зорові центри виправляють зображення, і ми бачимо його правильно.
Рис. Схема утворення зображення на сітківці ока
Короткозорість розвивається через тривале напруження зору, пов'язане з недостатньою освітленістю. Встановлено, що в молодших класах короткозорих дітей небагато, але їх стає більше в середній і старшій школі. Найчастіше короткозорість розвивається до 16-18 років.
Видимість предметів змінюється з віком людини: 10-річна дитина добре бачить предмет не ближче ніж за 7 см, у 45 років — за 33 см,а в 70 років — ще далі. Тобто послаблюється здатність кришталика змінювати свою кривизну — розвивається далекозорість.
Експеримент
Ми досліджуємо властивість кришталика перевертати зображення. Кожному учаснику необхідно роздати недороге збільшувальне скло. Збільшувальне скло потрібно розташувати навпроти віддаленого вікна або джерела світла. За ним треба помістити в якості екрану білу картку і сфокусувати на ній зображення вікна. Якщо ви уважно подивитеся на сфокусоване на картці зображення, ви помітите, що воно перевернуте.
Якщо збільшувальне скло відвести від очей на деяку відстань, то перевернуте зображення можна побачити прямо крізь нього. Подібним чином зображення фіксують в перевернутому вигляді очі, фотоапарати і телескопи.
Якщо скло наблизити до предмету, наприклад, для збільшення дрібного шрифту, зображення виявиться правильно орієнтованим і в збільшеному розмірі. Це збільшене зображення не можна спроектувати на картку.
Кришталик перевертає зображення відповідно до законів оптики. З огляду на це, Бог створив у нашому мозку механізм, завдяки якому ми отримуємо правильне зображення. Багатьом людям доводиться вдаватися до допомоги окулярів, контактних лінз і хірургічних операцій. Але навіть небездоганний зір все одно є для нас дорогоцінним Божим даром.
Наукове пояснення
Проходячи через зовнішню оболонку рогівки і кришталика, що відбиваються від стрілки промені світла заломлюються. В результаті на сітківці з'являється чітке перевернуте зображення. Всі промені світла, що йдуть, наприклад, від верху стрілки, з'єднуються в одному і тому ж місці в нижній частині сітківки.
Завдяки своїй еластичності кришталик, фокусуючись на різних відстанях, може змінювати форму. Наприклад, якщо розглядати Місяць, кришталик стає тоншим. І, навпаки, фокусуючись на близьких предметах, він стає трохи товщим. Цей процес називається акомодацією. Керують цим м'язи навколо кришталика. Коли м'язи стомлюються, очі закриваються, щоб дати м'язам відпочинок. Немає жодного фотоапарата, в якому об'єктив змінював би свою форму подібним чином. Навпаки, робота фотоапарата залежить від висунення об'єктива вперед або назад, або від заміни об'єктива. Наші очі є найдосконалішою відеотехнікою в історії людства, виготовленої Головним Дизайнером Всесвіту.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Опитування: встановите відповідність між поняттям і його смисловим значенням.
Слово вчителя
Псалом 93: 9 нагадує нам, що Бог створив очі по Своїй мудрості. Такі чудові органи чуття, як зір і слух, не виникли випадково. Далі, Той, Хто спочатку створив зір, звичайно ж, бачить все в Своєму творінні, в тому числі і потаємні думки сердець. Ці слова безумовно лякають тих, хто не живе для Господа. Віруючі ж бачать в цьому дорогоцінну істину, що нагадує про те, що Бог знає всі наші шляхи і продовжує проявляти до нас нескінченну любов.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал із підручника. Написати твір на тему «Зір у моєму житті».