Сучасне суспільство потребує освіченої молоді, яка в майбутньому могла б розвивати різноманітні галузі науки, техніки, виробництва, гармонійно сприймати світ та усвідомлювати своє місце в ньому.
Сьогодні ми чітко розуміємо, що знання з предмета повинні використовуватися в повсякденному житті, а не виступати непотрібним теоретичним багажем, який автоматично забувається через певний час.
Важливим аспектом діяльності вчителя є пошук мотивів для стимуляції пізнавальної активності учнів.
Мотив – це те, що спонукає людину до дії; те, заради чого вона її здійснює. У сучасній психології цим терміном позначають ряд причин, які викликають активність індивіда: інтерес, цільові установки, емоції, ідеали, потреби. Тому велику роль у формуванні науково-діалектичного світогляду та розуміння цілісної картини світу належить інтегрованому навчанню, яке дає змогу пов'язати між собою різні навчальні предмети.
Метою діяльності кожного вчителя є прищеплення інтересу до свого предмета та створення умов для його виникнення. Головне – підтримувати цей інтерес і розвивати його, користуючись різноманітними методами та формами роботи на уроці. На уроках хімії доцільним є поєднання фронтальної, групової та індивідуальної форм роботи.
Значно підвищує рівень творчої діяльності використання мультимедійних засобів навчання, які забезпечують розвиток пізнавальної активності учнів, а також сприяють формуванню в них ключових компетентностей.
Вивчення теми «Основні класи неорганічних сполук» починається з уроку «Оксиди», щоб стимулювати пізнавальну діяльність, викликати інтерес дітей до вивчення, пропоную їм взяти участь у створення проекту. Учні не тільки набувають знання і вміння, але й привчаються творчо мислити, самостійно планувати свої дії, естетично реалізують засвоєні засоби та способи роботи, а також удосконалюють свої навички та культуру особистого спілкування і співробітництва.
Діти навчилися шукати необхідну інформацію, переконалися в тому, що такі науки, як хімія, фізика, біологія, географія, геологія, екологія тісно пов'язана між собою, і з'ясували, що хімічні знання важливі при вивченні літератури, мистецтва і музики.
Урок хімії 8 клас
Розділ: «Основні класи неорганічних сполук»
Тема уроку: Оксиди: поняття, склад і назви, фізичні властивості, поширеність у природі, використання.
Мета: уточнити відомості про склад оксидів; ознайомити учнів з фізичними властивостями; розглянути поширення в природі; навести приклади використанням; закріпити навички складання формул оксидів та утворення назв оксидів за сучасною українською номенклатурою; розвивати вміння працювати в команді, презентувати матеріал; формувати естетичні смаки.
Обладнання: проектор, мультимедійна дошка, зразки оксидів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи та технології навчання: бесіда, лекція, проективні технології, інформаційно-комунікаційні технології.
Міжпредметні зв’язки: хімія, біологія, геологія, географія, екологія, література, мистецтво, музика.
Структура уроку
І. Організаційний етап…………………………………………………………………………….1 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань…………………………………………………………………..5 хв.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності…………………………………………………………..5 хв.
ІV. Вивчення нового матеріалу………………………………………………………………….25хв.
V. Усвідомлення і закріплення знань…………………………………………………………..5 хв.
VI. Домашнє завдання…………………………………………………………………………….1хв.
VII. Підбиття підсумків уроку……………………………………………………………………5 хв.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Учитель пояснює, що буде вивчатися в новій темі, називає тему уроку, просить сформулювати питання, які слід, на думку учнів, розглянути на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
(за 2 тижні до вивчення теми учні об’єдналися в групи, кожна отримала завдання:
Хіміки – дослідники: класифікують речовини; дають визначення оксидам; виводять загальну формулу; визначають правила номенклатури оксидів.
Фізхіміки: визначають фізичні властивості оксидів.
Хіміки – геологи: досліджують поширення оксидів в природі.
Хіміки – практики: досліджують сфери використання оксидів.
Хіміки – естети: знаходять вірші про оксиди; оксиди – етюди; оксиди – фарби.
Кожна група виступає на відповідному етапі уроку.)
Проводиться бесіда щодо класифікації речовин, у процесі бесіди формулюються поняття «прості речовини», «складні речовини», пригадують відмінності між металами і неметалами, неорганічними і органічними речовинами (виступ групи «Хіміки-дослідники», слайд 2)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Хіба ми можемо уявити життя без мінералі і гірських порід, фарб, піску, дорогоцінних каменів: рубіну і сапфіру. А чи всім відомо з яких речовин складається все вище перераховане?
Сьогодні ми познайомимося з цими загадковими і дуже необхідними нам речовинами.
Учитель пропонує учням пригадати, що їм відомо стосовно класу оксидів. Висловлювання дітей стисло та схематично занотовуються на дошці з лівої сторони (наприклад, під знаком «+»).
Учитель запитує, що невідомо стосовно класу оксидів. Висловлювання дітей стисло занотовуються на дошці з правої сторони (наприклад, під знаком «-»).
Відповідно до записів формулюються цілі уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Мабуть, важко переоцінити значення сполук, які ми сьогодні будемо вивчати, для нашої планети та для людини. Там, де немає цих сполук, немає життя. Ці сполуки утворюють мінерали, руди, глини, рідкий мінерал, який домінує на нашій планеті. Чим більше людина дізнається про навколишній світ, тим сильнішим стає почуття благоговіння перед цими речовинами, які є основою життя, основою всієї планети.
(виступ групи «Хіміки-естети»)
Земля дарує буйство кольорів,
Нектару пахощами щедро поїть,
Щоб кожен з нас, як свічечка, горів
Перед іконою природи дорогої …
Основа вічної краси –
Молекули цих дивовижних речовин
Лиш два складають елементи.
Вони пануючі у всі моменти,
І Оксиген один із них…
(виступ групи «Хіміки-дослідники»)
Оксиди — це складні речовини, молекули яких складаються з двох елементів, один з яких Оксиген. Наприклад: кальцій оксид — СаО. Молекула даного оксиду складається з двох елементів — атома Кальцію та атома Оксигену. Алюміній оксид — А1203. Молекула оксиду складається з двох атомів Алюмінію та трьох атомів Оксигену.
Учитель. Кожна хімічна сполука має мати свою власну назву. Для того, щоб хіміки з різних міст і країн розуміли одне одного, назви речовин складаються за певними правилами (правила хімічної номенклатури). Назви оксидам також дають за цими правилами.
(виступ групи «Хіміки-дослідники», слайд3)
(виступ групи «Фізхіміки», слайд 4)
(виступ групи «Хіміки-геологи», слайд 5,6,7)
(виступ групи та «Хіміки-практики»)
CО2 – вуглекислий газ
Н2О – джерело життя
( виступ групи «Хіміки-естети», слайд 8,9,10)
Продовжити розповідь про дивний оксид — воду наша група пропонує невеличким етюдом.
«Уранці трави тяжіють, прогинаються під тяжістю роси... Якесь благоденне, неповторне почуття охоплює людину, коли вона босоніж ступає на них. Роса приємно холодить, наповнює душу і тіло чудодійною прохолодою, животворною силою.
Потривожені трави струшують росу, ніби прокидаючись, жалкують за втраченим сном. Нахилися і лови у свої долоні краплини життя. І вони, ніби коштовні перли, сяятимуть безцінним скарбом, скарбом життя, скарбом вічності.
Напийся життєдайної роси і відчуєш, як настане полегшення. А на твоєму обличчі, коли ти вмиєшся вранішньою росою, осяде земна краса — безцінний дар природи. Тебе полонить мудрість роси, її неповторність, якою наділяє її неня Земля. Роса народжена земною любов'ю та безсмертям. Візьми в долоні росяний бальзам і напийся його. Ти відчуєш, як тобі передасться земна сила, напоєна сонячними далями, зоряними дорогами, мудрістю поколінь. Ти відчуєш щось таємниче, чого не можеш осягнути своїм розумом.
Коли йдеш ранковими травами, залишаєш за собою росяні дороги, ніби боїшся заблукати в туманному просторі ранку. І ти простягаєш долоні з диво-росою назустріч сонцю. Турботлива неня Земля наділяє тебе земною силою життя. І ти вдячно вклоняєшся їй...»
Учитель. Ви прослухали етюд. Що називається етюдом?
Учень. Слово «етюд» походить від французького «етюде» — вивчення. Літературний етюд — це літературний твір, створений для вивчення. Він невеликий за обсягом, легко сприймається і вивчається. В українській літературі до цього жанру зверталися М.Коцюбинський, І.Нечуй-Левицький, П.Мирний. Етюди в літературі мають описовий характер.
Учитель. Хто ще звертається до етюдів у своїй діяльності?
Учениця. До етюдів звертаються художники. Етюд у живописі слугує підготовчим матеріалом для великої картини, скульптури, мозаїки. До цього жанру звертаються живописці, скульптори, графіки. Для створення картини «Явлення Христа народу» художник Іванов використав близько 140 етюдів. Велику кількість етюдів написав Тарас Шевченко, коли навчався в художній академії. Неповторними є етюди-пейзажі художника І.Левітана
Учень. Я хочу продовжити розповідь про етюди. Музичні етюди — це інструментальні твори, п'єси, що використовують класичні технічні прийоми гри. Етюди об'єднуються в етюдні збірники, Відомі етюди для фортепіано С.Рахманінова, О.Скрябіна, М.Лисенка, К.Клементі, П.Чайковського, Ф.Шопена, С.Косенка та Ліста. Справжнім віртуозом скрипічних етюдів був Н.Паганіні.
Учитель. Вслухайтеся у звуки етюду (учень виконує на скрипці або звучить аудіозапис).
Учитель. А тепер послухайте «Революційний» етюд Ф.Шопена. Яка буря звуків та порив думок, це революція душі композитора, нездоланність його духу. А скільки краси, прагнення дії, незвичайного польоту думок! (Звучить твір Шопена «Революційний етюд».)
Учитель. Ми сьогодні ознайомилися з дивовижним класом неорганічних сполук — оксидами. А тепер вирушаємо в подорож до країни фарб. Людина давно звернула увагу на різні кольори, які існують у природі. Фантазія людини малювала незвичайні та незабутні картини. Спочатку вони з'явилися на скелях, а пізніше на полотнах та папері. Малювали фарбами. А що таке фарби? Фарби — це оксиди.
Перед вами чорна фарба, яку називають барвою ночі й смутку. Завдяки їй художник може передати на картині смуток, скорботу, горе, велич володарки ночі, страх, неміч. Формула чорної фарби: FeO • СаО • А1203. Д.Менделєєв підібрав темні кольори фарб і запропонував художнику А.Куїнджі намалювати картину. Так завдяки великому хіміку з'явилася одна з найкращих картин художника «Ніч на Дніпрі».
Учениця. Цією фарбою я люблю малювати графічні роботи. У тоненьких, рівних лініях своя краса та неповторність.
Учитель. Коричнева фарба — королівська. Вона надає картині багатства та розкоші. Погляньте на портрети знатних мужів. Тут переважають коричнева фарба та її відтінки. Формула фарби: МnО • Мn02 • Мn(ОН)2.
Учениця. Мені подобаються картини К.Брюллова. На його полотнах можна побачити дивне поєднання коричневих барв із голубими. Особливо на картині «Останній день Помпеї», де коричневі та коричнево-червоні тони підкреслюють трагізм катастрофи.
Учитель. Білий колір несе світло, ніжність. У поєднанні з іншими фарбами він дає ніжну гаму відтінків, які створюють казковість, загадковість, чарівність. Цілий ряд художників успішно використовують свинцеве білило. Його формула: РЬО • А1203.
Учень. Я хочу звернути увагу на титанове білило — Ті02. Його широко використовують для одержання білого скла. Погляньте на хмари на картинах. Вони такі чисті та прозорі. Це досягається завдяки титановому білилу.
Найдавнішим білилом вважають цинкове білило. Однак воно має один недолік: при змішуванні з іншими фарбами білило не дає чистоти відтінку, фарба стає матовою. Цинкове білило любив імпресіоніст Клод Моне. Його картини сприймаються через легкий туман, що робить їх трохи розпливчастими, далекими, неземними.
Досить своєрідно використовував білила Пабло Пікассо. Ця фарба давала контраст і робила картину неповторною.
Учитель. Синій колір дуже поширений у природі. Скільки разів ми дивилися на небо і щоразу бачили там різний блакитний колір. Він то світло-голубий, то сіро-голубий, то ніжно-зелено-голубий. Майже всі природні етюди мають величезну гаму блакитних кольорів. Синій колір — це колір очей людини, він на прапорі нашої країни. Саме він символізує чисте українське небо, чистоту душі народу. Яка чиста синь в українській майоліці, порцеляні, кераміці, писанках, малюнках українських майстринь.
Цю фарбу утворює синій кобальт: СоО • А1203.
Учень. Без синьої фарби не обходиться жоден художник. Мені дуже подобаються сині та голубі тони в народному розписі.
Учитель. Кольором життя називають зелений, який заспокоює, робить душу людини доброю. Формула фарби: Сr03 • А1203.
Учениця. Мене вражає гама відтінків зеленого кольору. Навесні я нарахувала їх аж 50. На мою думку, зелений — це колір весни. Тоді, коли прокидається природа, зелена барва домінує над іншими.
Учитель. Ви здійснили подорож у дивовижний світ кольорів. Для вас це своєрідне відкриття таємничої країни фарб і оксидів. Ми перегорнули одну з найцікавіших сторінок світу оксидів. Чим більше людина дізнається про навколишній світ, тим сильнішим стає почуття благоговіння перед цими речовинами, які є ОСНОВОЮ ЖИТТЯ, ОСНОВОЮ ВСІЄЇ ПЛАНЕТ
V. Усвідомлення і закріплення знань
(учні відповідають на запитання (слайд 11) і передають право відповіді будь-кому з однокласників)
VI. Домашнє завдання: вивчити параграф підручника, виконати вправи на розсуд вчителя
VII. Підбиття підсумків уроку (учитель підбиває підсумки уроку, виставляє оцінки виступаючим і найактивнішим учням)