Розробка уроку з української літератури для 7 класу.
У радянські часи ім'я Олега Кандиби ( знаного під псевдонімом Олег Ольжич) було під жорстоким "табу". Водночас без цієї людини неможливо уявити культурне та політичне життя української нації у 1920-1940-х рр., не кажучи вже про національно-визвольний рух періоду Другої світової війни. Олег Ольжич - син відомого українського поета Олександра Олеся - прославився як поет, публіцист, вчений-археолог, історик, громадський і політичний діяч.
Ця розробка буде корисна для учителів, які шукають матеріал про цього поета.Розтоцька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Конспект уроку
з української літератури
в 7 класі
на тему:
«Олег Ольжич. Життєвий шлях»
Підготувала
Букай Н.Я.,
учитель української
мови та літератури
Розтоки – 2017
Тема: Олег Ольжич. Життєвий шлях.
Мета:
- окреслити учням основні віхи з біографії письменника, розкрити основні чинники формування його світогляду;
- розвивати навички роботи з додатковими джерелами, аналізу й систематизації опрацьованого;
- сприяти вихованню громадянських і патріотичних почуттів, усвідомленню активної життєвої позиції як вияву європейської, виховувати інтерес до історії рідного народу, особистостей, які здатні мислити, уявляти і відстоювати власну позицію.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменника, виставка творів, презентація,
фільм «Ольжич» (1996)
Епіграф:
"Віднайшовши героїчний життєвий ідеал, нація не боїться уже ніяких фізичних ударів. З почуттям власного благословення на чолі, назавжди рішена на свойому шляху, в революції народжена, сучасна Україна спокійним ликом зустрічає негоди і бурі, знаючи, що вони розвіються, а вона буде", - Олег Ольжич
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.Повідомлення теми й мети уроку.
2.Слово учителя.
У радянські часи ім’я Олега Кандиби ( знаного під псевдонімом Олег Ольжич) було під жорстоким "табу". Водночас без цієї людини неможливо уявити культурне та політичне життя української нації у 1920-1940-х рр., не кажучи вже про національно-визвольний рух періоду Другої світової війни.
Олег Ольжич - син відомого українського поета Олександра Олеся - прославився як поет, публіцист, вчений-археолог, історик, громадський і політичний діяч.
У творчому доробку письменника - кілька поетичних збірок ("Рінь", "Вежі", "Підзамчя"), оповідання для дітей "Рудько", публіцистичні статті, наукові дослідження з археології.
Не здійснилась за коротке життя поета його мрія - бачити Україну самостійною, незалежною державою. Він був закатований фашистами у концтаборі Заксенхаузен (неподалік Берліна). Німецьким загарбникам, як і поневолювачам з боку радянської Росії, не хотілося бачити Україну вільною. І ті, і ті готували для неї ярмо. Вона була джерелом робочої сили, багатим на природні копалини краєм, місцем, де можна поживитись плодючими землями, деревиною. Одна тоталітарна система повстала проти іншої, і в цій борні такими необхідними для самосвідомого українця стали господні "дари", яких не зможе відняти ніхто:
Любов і творчість, туга і порив,
Відвага і вогонь самопосвяти!
Маючи саме ці риси в своєму характері, українець, на думку Ольжича, зможе колись врешті стати переможцем, обрати свій шлях . Для Ольжича - це шлях волі, національного визволення.
Ольжич гартував характер української людини, бо хотів, щоб залізний характер мала українська нація.
Про Олега Ольжича знято повнометражний двосерійний художньо-документальний фільм-трилогію за сценарієм Леоніда Череватенка, режисер Аркадій Микульський "Я камінь з Божої пращі...", що об'єднує стрічки: «Ольжич» (1996), «Доба жорстока, як вовчиця», «Незнаний воїн» (2000). Фільм удостоєний Національної премії ім. Шевченка 2002-го року.
3.Мотиваційний постер (Перегляд відеоролика «Створення фільму»).
4.Слово вчителя.
(Уривки із цього фільму ми переглянемо пізніше).
Отже, сьогодні ми поговоримо про людину, яка твердо була переконана, що українці збудують для себе й нащадків своїх Вкраїнську за духом державу!
Слайд 1.
(Запис учнями теми уроку в зошити)
Свою роботу сьогодні ми спрямуємо так, щоб кожен міг:
- знати основні факти з біографії письменника;
- характеризувати історичну добу,в якій жив поет;
- пояснити роль ОУН в історії українського народу;
- висловлювати власні судження про героїзм, патріотизм, сміливість та самопожертву Олега Ольжича в ім’я будівництва вільної держави України.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Коментар учителем портретної характеристики Олега Ольжича.
Слайд 2.
«Скрізь, де тільки пульсувало українське життя, можна було побачити високого, стрункого, худорлявого чоловіка в сірому осінньому, вітром підбитому плащі, капелюсі та у звичайних грубих черевиках. Цієї людини не можна було не помітити, хоч в ньому не було нічого надзвичайного. Але при першому погляді вражали й полонили його глибокі синьо-сірі очі. В його погляді перехрещувались глибина і м’якість моря з гостротою леза сталевого меча. Тією гостротою погляду він ніколи не позував, але видко було, що від цього ока не скриється нічого», — пригадувала О.Дніпрова.
2. Робота в групах. Презентація випереджувальних завдань.
І група – “Український” період 1907-1913 рр. Слайд 3.
Слайд 4.
Учень 1. Олег Ольжич народився 8 липня 1907р. у Житомирі. Його батько — відомий український поет Олександр Олесь, мати — вчителька Віра Свадковська, в жилах якої текла українська, білоруська, грецька кров. Їх сина Олега, який вже змалку відрізнявся особливими здібностями, можна було б назвати улюбленцем долі. Виключні таланти могли забезпечити йому блискуче майбутнє вченого-археолога (яким, власне, він і став) і видатного українського поета. Але доля обрала його для іншого — для боротьби за свободу України.
Вже у 8 років хлопчик починає писати вірші, потім - коротенькі оповідання про тварин (одне з них, «Рудько», нинi часто друкується у хрестоматіях для дітей). Олег змалку багато читав, в чому йому порадником та керманичем був батько .
Слайд 5.
Учень 2.
Шкільну освіту Олег Ольжич отримав у Пущі-Водиці під Києвом, куди переїхала сім’я у 1909 р. До 16 років Ольжич жив на Україні, був свідком великих і драматичних подій. Не раз він з хвилюванням згадував рідний Житомир і шкільне навчання в Пущі-Води під Києвом. Його мати, Віра Антонівна, говорила, що коли чоловік виїхав за кордон, вони з Олегом бідували. Олег часто ходив у далекі села вимінювати за різні речі картоплю та борошно. Іноді в сніг і холод ніс на плечах важкий мішок, щоб прогодуватися під час післяреволюційної розрухи.
Незважаючи на негаразди, він охоче й напружено вчився, був дуже здібним. Батько не без гордості говорив, що Олег ще дитиною чудово малював і виявляв здібності до музики, граючи на піаніно та скрипці. «Ви звернули увагу на його пальці? Його руки — це руки віртуоза!» Олесь сяяв, коли говорив про свого сина. Ще дитиною Олег Ольжич написав п’єску на три дії про козацькі часи і сам її обробив.
Слайд 6.
ІІ група – “Чехословацький” період 1923-1929 рр. Слайд 7.
Учень 1. Слайд 8. У 1923 р. до батька, що жив тоді під Прагою, приєднався разом з матір’ю 16-річний Олег.
На початку 1925 р. Олег став студентом філософського факультету Карлового університету в Празі - одного з найстаріших вузів Європи. Там обдарований юнак захоплюється археологією та теорією мистецтв, причому вивчає ці дисципліни настільки серйозно і натхненно, що його називав своїм улюбленим учнем сам Любош Нідерле, чеський історик та археолог зі світовим ім’ям, автор «Слов’янських старожитностей».
Учень 2. Слайд 9. Займаючись наукою, молодий дослідник постійно вибирає теми, пов'язані з українською історією, археологією, мистецтвом. Щоб поліпшити важке матеріальне становище родини, Олег розпочинає самостійну археологічну діяльність. Він провадить археологічні розкопки в Галицькому Поділлі, обробляє наукову інформацію в музеях Львова, Кракова, Праги. На основі розкопок пише низку наукових праць, за які отримує гроші.
Учень 3. Слайд 10. У 23 роки Олег Кандиба здобуває докторський ступінь від філософського факультету Карлового університету за серію праць, присвячених неолітичній мальованій кераміці Галичини. Брав участь у багатьох археологічних розкопках, зокрема на Балканах. Отримав посаду доцента в Гарвардському університеті (США). Таким чином, перш ніж стати поетом, О. Кандиба-Ольжич був відомим археологом. Можна з упевненістю сказати, що при відповідних умовах з нього виріс би вчений світового рівня. Слайд 11.
Але про ставлення до професії археолога можна судити з листів до батька: «…без сумніву, археологія – найменш улюблена моя «Муза». Коли я віддав їй найкращі «почуття своєї молодості», то тільки тому, що знав її вірність…Це й було причиною, що я віддав їй руку. Серце ж моє лишалось вільне. I панує над ним друга Муза – література. Тут вже дійсно «маємо до діла» з справжньою пристрасною любов'ю, що може зламати навіть життя. (…) Я переконуюся, що мистецтво і наука себе взаємно виключають. Їх можна чергувати, але ніколи комбінувати. ..»
Слово учителя: Слайд 12.Ще будучи студентом, Олег пише так звану «альбомну» поезію: це жартівливі віршики, епіграми, пародії. Вони виникали принагідно. Першим літературним успіхом Олега можна вважати оповідання для дітей «Рудько (життєпис одного півня)», яке вийшло у 1928 році у Празі
Перша збірка поезій з’являється в 1935 році у Львові під назвою «Рінь»;
Друга прижиттєва збірка «Вежі» побачила світ у Празі 1940 року. Посмертно видана збірка «Підзамче» (1946).
Слайд 13.Багато хто не чекав на появу його віршів у «серйозних» часописах — епіграми, присвяти, пародії блукали по альбомах, по листах, звучали на вечірках, але коли поезії Олега Кандиби почали з’являтися на сторінках «Літературно-наукового вістника» громада відчула, що за цим карбованим, неначе витесаним із житомирського граніту, простим і чітким за думкою поетичним рядком стоїть горда націленість сина славетного лірика на категорично власне, абсолютно не схоже на батьківське поетичне самовираження.
Писав батькові, якого надзвичайно шанував як поета, любив і піклувався про нього, його творчу долю: «З перспективою 52-річної людини ти, очевидно, можеш спокійно-епічно писати про золоті поля і луки, але на ділі, коли мені 24 роки, — всі справи трактуються рішуче і трагічно... Література? Тут я вірю, що докажу щось. І ця віра є рішаюча» .
Батько, поет-лірик, боявся за сина, але спинити його, звісно, вже не міг.
ІІІ група - “Націоналістичний” період 1929-1938 рр. Слайд 14.
Учень 1. Слайд 15.
У 1938 році заснував у США Український науковий інститут. Тоді ж під час наукової поїздки до Риму познайомився з головою Проводу українських націоналістів полковником Євгеном Коновальцем і вступив до ОУН.
Це була зустріч, яка повернула життя Ольжича в інший бік. Він, тоді вже відомий поет, знаменитий вчений-археолог, з головою поринає у політичну діяльність. З Євгеном Коновальцем їх єднала дружба і повна єдність поглядів на майбутнє України - омріяної вільної суверенної держави.
Слайд 16. Ідеаліст — перше організаційне псевдо Олега Ольжича, який вступив до Організації Українських Націоналістів і став незримим вояком «війська незримого поневоленої нації» — так він називав ОУН. Вступив для того, щоб реалізувати могутнє поривання до національного ідеалу — збудувати самостійну, вільну Україну.
Учень 2. Слайд 17.
З листів до батька:
«…Та й «болото» політики дуже звабливе, «ізумрудне», та й затягує страшно. Тут треба підходити до справи зі становища любові до котроїсь з цих речей і користі, які людина може принести в тому чи іншому напрямку…Я не сподіваюся від неї ні щастя, ні долі. Але влада її велика. Це таки особа з породи Богів!...
В організацію націоналістів я твердо вірю. Єдина вона, я переконаний, зробить і може зробити щось для України».
ІІІ група - “Воєнний ” період 1939-1944 рр. Слайд 18.
Учень 1. Слайд 19.
На початку радянсько-німецької війни О.Ольжич переїхав до України разом iз буковинським куренем і прибув до Києва з поетами Оленою Телігою та Іваном Ірлявським.
Період діяльності О. Ольжича в окупованому фашистами Києві оповитий ореолом романтики й героїзму. І це зрозуміло - в умовах окупації не можна перемагати виключно завдяки діловим якостям. Необхідна особлива жертовність.
О. Ольжич був готовий до найскладніших випробувань.
3. Перегляд уривка із фільму «Ольжич» (сценарист – Леонід Череватенко, режисер – Аркадій Микульський) від 43 хвилини до 52 хвилини.
4.Слово вчителя.
Слайд 20. Ольжич багато працює. Він «фактично керує всією роботою націоналістичного підпілля в Краю». Бере активну участь у відродженні тогочасного українського життя: у заснуванні Спілки українських письменників (голова О. Теліга), часопису «Літаври», газети «Українське слово», у розгортанні підпільних мереж ОУН.
До цих пір не з’ясовано всіх обставин загибелі О. Ольжича. Відомо, що 25 травня 1944 року гітлерівці напали на його слід і заарештували у Львові на приватній квартирі по вул. Личаківській, 32. Львівське гестапо, допити, тортури…
Як особу особливо небезпечну для Рейху, його одразу ж було направлено на допит у Берлін, а згодом - до концентраційного табору Заксенхаузен.
Слайд 21.
У концтаборі О. Ольжич зазнав страшних поневірянь. Випробувавши на ньому всі свої звірячі методи катування, фашисти так і не змогли довідатися про підпільні структури ОУН. О. Ольжич загинув у в’язниці, прикутий до бетонної підлоги. Тіло героя спалили в крематорії.
Дізнавшись про смерть сина, 22 липня помер у Празі поет Олександр Олесь. А через кілька днів народився його внук Олег Кандиба у Катерини Білецької, з якою Ольжич повінчався 2 серпня 1943 року в православній церкві у селі Яблінка Вижня - за десять місяців до своєї смерті.
Слайд 22.
Сьогодні в Україні виходять книги з творами Олега Ольжича, поставлений біографічний фільм «Я камінь з Божої пращі», його ім’ям названо одну з київських вулиць. Ця видатна і трагічна постать заслуговує також увічнення пам’яті меморіальною дошкою в Целенбау, де Ольжич був замучений. Інші народи вшанували своїх мучеників, повинні це зробити і українці, тобто і ми з вами.
ІV. Узагальнення вивченого матеріалу.
1. Літературний диктант (Гра Що? Де? Коли?)
1. Де і коли народився О.Ольжич?
2. Розкрийте зміст епіграфа уроку, спираючись на події, які відбуваються сьогодні на Україні?
3. Інтерактивна вправа « Мікрофон».
V. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.
Сьогодні ми зробили лише перший крок на стежині О. Ольжича. Його спогади, ваші розповіді про нього довели, що життя митця було повністю присвячене рідній землі — Україні. Він був героєм великої доби в історії України… Він вірив, що в недалекому майбутньому на Україну «зіпреться історія нового європейського духа». І наше завдання – продовжити справу цієї геніальної людини…
VІ. Домашнє завдання.
1 . Прочитати поезії О. Ольжича «Господь багатий нас благословив», «Захочеш – і будеш».
2. Написати лист поету із запитаннями про його життя, сторінки якого вас зацікавили найбільше .