Тема.В. Симоненко. “Ти знаєш, що ти – людина?”. Загальнолюдські цінності та ідеї.
Мета:навчальна:систематизувати знання про життєвий і творчий шлях В.Симоненка;
розвивальна:розвивати вміння аналізувати вірші, висловлювати власну думку про сенс людського буття, патріотизм, почуття власної гідності, самодостатності;
виховна:формувати почуття необхідності виявляти активну життєву позицію, прагнути максимальної самореалізації, усвідомлення своєї унікальності як особистості та рівності усіх людей у повазі та правах.
Тип уроку:урок систематизації знань.
Тема. В. Симоненко. “Ти знаєш, що ти – людина?”. Загальнолюдські цінності та ідеї
Мета: систематизувати знання про життєвий і творчий шлях В.Симоненка;
розвивати вміння аналізувати вірші, висловлювати власну думку про сенс людського буття, патріотизм, почуття власної гідності, самодостатності;
формувати почуття необхідності виявляти активну життєву позицію, прагнути максимальної самореалізації, усвідомлення своєї унікальності як особистості та рівності усіх людей у повазі та правах.
Обладнання: збірка “Тиша і грім”, кольорові олівці, аркуші паперу А-4.
Тип уроку: урок систематизації знань.
Епіграф: «На світі безліч таких, як я, але я, їй-богу, один»,
«Ми — це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних» (В. Симоненко)
Перебіг уроку
І. Опитування домашнього завдання.
1. Літературний диктант
- Назвіть край, де народився В.Симоненко.
- Який фах здобув В.Симоненко у Київському університеті ім.Т.Шевченка?
- Назва газети, у якій працював В.Симоненко після закінчення університету.
- Назва єдиної прижиттєвої збірки В.Симоненка.
- Символічні образи вірша «Лебеді материнства».
- Який художній засіб використаний у рядку «виростуть з тобою приспані тривоги»?
- Жанр поезії «Лебеді материнства».
- Назвіть поетичні рядки вірша, у яких втілена основна думка поезії.
- Назвіть ліричний образ вірша «Лебеді материнства».
- Жанр поезії «Лебеді материнства».
- Яку літературну нагороду присуджено В.Симоненку за збірку «Лебеді материнства»?
- Які слова викарбувано на могилі поета?
2. Виразне читання напам’ять вірша “Лебеді материнства”.
II. Визначення цілей уроку.
Учні повинні знати: літературознавчі поняття – проблематика, ліричний герой; зміст твору.
Учні повинні вміти: висловлювати власне ставлення до порушених у творі проблем, судження про те, що означає бути людиною; робити самостійні узагальнення і висновки на основі власних спостережень і аналізу літературного твору.
III. Вивчення нового матеріалу.
1.Слово вчителя. Як ви помітили, твори В.Симоненка наповнені життєстверджуючим оптимізмом. Поета називають сурмачем доби, витязем української поезії, духовним сином Т.Шевченка. Зверніть увагу, як перегукується мотив свободи у творах поетів: «возвеличу малих отих рабів німих» (Т.Шевченко)- і Симоненко у своїй поезії возвеличує «рабів» радянської доби, кричить у душу кожного: «Гляди ж, не проспи!». Гордись, що ти- Людина з великої літери, неповторний творець усього матеріального й духовного.
2. Виразне читання вчителем поезії “Ти знаєш, що ти – Людина?”.
- Шістдесяті роки стали для В.Симоненка роками мужніння, творчого злету. Свідченням цього є факт, що в той час, коли у суспільстві панувала атмосфера дрімотної байдужості і мертвого стандарту, поет відверто заявляє: «Ми — це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних». Пропоную вам замислитися над питанням, що ж означає бути людиною?
3.Проведення вправи для формування громадянської та соціальної компетентностей «Хто я?». Пояснюю, що семикласники мають з’ясувати, наскільки багато вони мають спільного. Для цього роздаю їм зарані підготовлені аркуші паперу.
1-й крок- презентація власної ідентичності у вигляді зірки. У центрі зірки намалюйте автопортрет (можна вписати офіційне ім’я; те, яким тебе називають близькі й воно тобі найбільше до вподоби; написати «Я»). Згадайте 7 найбільш важливих аспектів своєї особистості й намалюйте їх у вигляді променів зірки (кожен промінь- окрема риса) (5хв.).
2-й крок- емпіричний метод. Пропоную учням порівняти свої зірки, вільно пересуваючись класом. Коли хтось знаходить однокласника, з яким він має однакові «промені», він вказує ім’я цієї людини поряд із «променем» (7хв.).
3-й крок- опрацювання аспектів особистості: які люди вибирають і які їм притаманні з народження- (учні записують у два стовпчики на зворотній стороні аркуша) (3хв.).
4-й крок- обговорення:
- Що ви дізналися про себе?
- Чи важко було виділити сім найбільш значущих аспектів вашої особистості?
- Чи були ви здивовані результатами порівняння зірок?
- Скільки спільного ви знайшли? Наскільки більше або менше, ніж очікували?
- Якою мірою діти (підлітки) можуть вільно обирати свою власну особистість?
- Наскільки ти відчуваєш рівність усіх людей у повазі та правах? (5хв.).
5-й крок- висновки.
Незважаючи на спільні риси, які учні познаходили серед однокласників, кожна зірка неповторна, не схожа на інші, як і кожна людина- неповторна, унікальна особистість. Це можна побачити на фото -Сузір’я «Людина» (3хв.).
4.Характеристика ліричного героя поезії за питаннями:
-У чому полягає сенс життя ліричного героя?
-Чи можемо ми говорити про ліричного героя поезії «Ти знаєш, що ти-людина» як про «двійника» В.Симоненка? Чому?
-Умотивуйте, чому В.Симоненко наполягає на тому, щоб кожна людина поспішала жити?
IV. Підведення підсумків (Рефлексія). Пропоную учням зробити колірну мініатюру, що відображає їх задоволеність уроком (зелений колір буде позначати їх гармонійний, комфортний стан, а жовтий — спокійний і рівний, червоний — тривожний; діти піднімають картки того кольору, яким вони хочуть оцінити свою роботу).
V. Домашнє завдання. Визначити проблематику твору, вміти її коментувати.