Тема Олександр Олесь «Микита Кожум’яка». Драматичний твір на тему народної казки
Мета: викликати в учнів інтерес до читання, формувати інформаційні, комунікативні компетентності учнів; опрацювати ідейно-художній зміст твору;
Виховна мета: виховувати інтерес до історичного минулого рідного краю, його культури, національну свідомість учнів; формувати духовно багату особистість;
Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, культуру мовлення, виразне читання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось: не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
І урок наш починаймо.
ІІ.Актуалізація опорних знань
Учитель. З раннього дитинства нас супроводжують казкові герої. Казка — це чарівна країна. Це давній і мудрий порадник. Це вона дає нам перше уявлення про добро і зло, правду і неправду, чесність, справедливість. Казки вам читали бабусі та мами. Отже, я бачу ви готові до нової мандрівки казкою.
Але перш ніж вирушити у казкову подорож потрібно подолати перешкоду .
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Асоціювання: ключове слово казка – Які слова асоціюються з цим словом? Чому?
(дитинство, мама, добро, мудрість, чарівність)
2. «Чарівна скринька»
Словникова робота.
(на столі стоїть маленька скринька з картками. )
Давайте відкриємо скриньку та поглянемо, які скарби вона нам приготувала? Вам треба вибрати одну картку, розшифрувати її напис та дати визначення.
Какза (казка) –жанр народної творчості, основу якої покладено вигадані, фантастичні чи авантюрні події.
•«Мозкова атака»
• Що таке казка?
• Які види казок ви знаєте?
• Назвіть ознаки казки.
• Які казки ви читали раніше?
• Казки про кого або про що запам’яталися найбільше?
Стикфаната (фантастика) — жанр художньої літератури, в якому зображуються незвичайні, неправдоподібні явища і створюється вигаданий, нереальний, сповнений чудес світ.
Учитель. Шановні мої! Ось послухайте: «Колись був у Києві князь. І був коло Києва змій. Щороку посилали цьому Змієві дань…»
-Початок якої казки ви прослухали? («Микита Кожум’яка»).
Учитель. Так, син кожум’яки став улюбленим героєм усної народної творчості. У казці він Кирило, що перемагає Змія, а в легенді – це хлопець-силач, що подолав печенізького велета. Цей казковий герой зачарував Олександра Олеся. Про нього він написав вірш, що ввійшов до відомої вже вам поеми «Княжа Україна», а також драму-казку «Микита Кожум’яка».
Саме з цим твором і його героєм-богатирем Микитою ми ознайомимося на уроці, з’ясуємо, що саме прості люди з народу рятували рідну землю від небезпек і переконаємося, що у двобої добра і зла все одно має перемогти добро.
Сьогодні на уроці ми повинні зрозуміти зміст твору, уміти виразно читати в особах, навчитися висловлювати власне ставлення до героя. І, звичайно, маємо усвідомити, щоб перемогло добро, треба, перш за все, подолати гнів, образи, зло в кожному з нас.
Запишіть тему уроку.
-Як ви думаєте, чому О.Олесь назвав свого героя Микитою? Що означає це ім’ я?
У ч е н ь. Микита - ім’я грецького походження. Воно означає переможець. Зазвичай, це ім’я має працьовита, наполеглива людина. Але іноді ця людина буває зарозумілою. Люди з цим ім’ям не звикли програвати, уміють досягати перемог у своєму житті.
-А чи відповідає це ім’я характерові героя?
- Ким він був? ( богатирем)
«Словникова робота».
1 .Хто такий богатир?
Дослідники
(Богатир – оспіваний у народній творчості герой, хоробрий воїн, людина-велетень з надзвичайною силою і відвагою).
2. Створення «асоціативного куща».
3. Перегляд картин В.М.Васнецова «Витязь на роздоріжжі» .
Слово вчителя:
Народ складав про мужніх лицарів пісні, легенди, казки, у яких ці воїни мужньо боролися з ворогами-загарбниками, захищаючи рідну землю. Прагнули уславити Київську Русь, довести її могутність і велич.
- Пригадайте, яких богатирів ви знаєте?
- Чому, на вашу думку, богатир «Витязь на роздоріжжі» зображений саме на білому коні? (Білий кінь – символ перемоги).
- Яких ви знаєте безстрашних богатирів, які діють в українських народних казках? (Котигорошко, Вернигора, Кожум'яка)
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
Робота зі змістом казки.
Який розділ підручника ми вивчаємо? (історичне минуле нашого народу)
За народною легендою напади кочовиків на руські землі відбувалися неподалік річки Трубіж. Де знаходиться ця річка? Що нам про неї відомо?
Пояснення назви
Трубіж — річка на Придніпровській низовині, ліва притока Дніпра, впадає в Канівське водосховище. Протікає в Бобровицькому та Козелецькому районах Чернігівської області та Броварському, Баришівському й Переяслав-Хмельницькому районах Київської області. Бере початок з болота поблизу с. Петрівського, тече Придніпровською низовиною. У пониззі знаходиться місто Переяслав-Хмельницький. Найбільша притока — Недра (ліва). Права притока — Ільтиця.
Існує багато тлумачень походження назви річки. Її виводять від давньоруського трубити, трублю, ніби від того, що в давнину тут під час полювання трубили в мисливські роги або ж робили «трубіж» під час воєн на знак перемоги або відбою.
- А що ми знаємо про Дніпро?
Літературна хвилинка(вірш про Дніпро)
-А яке місто розташове не над річкою Трубіж? Що нам відомо про його заснування?
Переяслав-Хмельницький — місто обласного значення на сході Київської області, районний центр над рікою Трубіж, лівою притокою Дніпра.
Знайдені сучасними археологами залишки людського житла пори пізнього палеоліту свідчать про те, що земля ця була заселена із древніх часів. Уперше Переяслав згадується 907 року в договорі князя Олега з Візантією.
На той час траплялися часті напади степових кочовиків. З печенігами легенда про заснування міста пов’язує і саму його назву. Налетіли якось на поселення вороги. Серед кочовиків був один непереможний витязь. Став той витязь викликати собі ворога з русинів, але ніхто з князівської дружини не наважувався прийняти виклик. Засумував ясний князь — стало йому соромно й прикро. Аж тут вийшов юнак із простолюдинів, що й погодився стати на герць із поганином. Жорстокий був двобій. І здолав хлопець печеніжина, чим й «перея славу» собі. На честь цієї перемоги місто почали називати Переяславлем. Володимир Великий заклав тут велику фортецю для захисту південних меж Русі від кочовиків.
Давайте знайдемо і зачитаємо про схожу подію у творі
Пам’ятка «Як читати за ролями»
• оберіть потрібний тон;
• умійте переконувати, співчувати, захоплюватись, обурюватись;
• відтворюйте в діалогах та поведінці вдачу своїх персонажів;
• не забувайте про роль жестів, міміки.
Читання твору за ролями сторінка189-191
Заповнення паспорту твору (учні роблять записи в зошити).
Тема: зображення боротьби добра і зла (Змій), в результаті якої перемагає добро, в образі богатиря, захисника правди і справедливості.
Ідея: уславлення всеперемагаючої сили добра над злом; мужності, героїзму, винахідливості, рішучості, представників із народу, які спроможні захистити рідну землю від нечестивців; засудження сил зла, жорстокості, корисливості, прагнення здобути жертву підступним шляхом.
Основна думка: уславлення народного героя-богатиря. Сила дається тому, хто захищає народ від зла, несправедливості, жорстокості.
Побудова:
Зачин: тривога князя та князівни за життя своєї доньки, рада з воєводами.
Основна частина: боротьба Микити Кожум'яки зі Змієм.
Кінцівка: перемога Микити над силами зла, прославлення Кожум'яки.
Жанр ( драма-казка).
Завдання: за ходом подій твору заповнити таблицю
"Реальне та фантастичне у творі"
Реально - історичне |
Казкове |
1. Зображення боротьби киян проти загарбників. 2. Події відбуваються у давньому Києві. 3. Києвом править князь. 4. Для вирішення важливих питань князь збирає віче. 5. Згадуються давні професії, наприклад, кожум’яка. |
Ворог- змій – казковий герой, який поїдає людей. 2. Наявна трикратність подій. 3. У творі добро перемагає зло. 4. Герой наділений надприродними здібностями. |
Кросворд.
Учитель. Читаючи твір, ви звернули увагу, що він побудований як розмова людей. Чи знаєте ви, до якого жанру належать такі твори. Розгадаємо кросворд, у якому записана назва жанру, а заодно перевіримо знання тексту.
1 Справжнє прізвище О.Олеся.
2 Зброєносець у казці.
3 Заняття батька Микити.
4 Сила, що тримала в страху все місто.
5 Число, що повторюється в драмі.
|
1К |
А |
Н |
Д |
И |
Б |
А |
|
|
|||||
2Д |
Ж |
У |
Р |
А |
|
|||||||||
3К |
О |
Ж |
У |
М’ |
Я |
К |
А |
|||||||
|
|
|
4З |
М |
І |
Й |
|
|||||||
|
5Д |
В |
А |
Н |
А |
Д |
Ц |
Я |
Т |
Ь |
||||
Такі твори призначені не лише для читання, а й для постановки в театрі.
Отже ,ми довели, що це драма- казка. З цим поняттям ми більш детально познайомимося на наступному уроці.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться
І до сонця потяніться.
Веретеном покрутіться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день.
Раз присядьте,
Два присядьте
І за парти тихо сядьте.
V. Підведення підсумків.
Гра «ТАК-НІ»
1Князь із Княгинею сумували, бо повинні були віддавати Змію улюбленого сина? (Ні)
2. Посланець Змія був «чорний та окатий, як та ніч»? (Так)
3. Народ боявся Змія? (Так)
4. Князь зібрав воєвод, щоб повідомити їм про своє рішення добровільно віддати Змію дочку? (Ні)
5. Чи всі воєводи одностайно погодилися з Князем боротися проти Змія? (Ні)
6. У три роки Микита міг побороти свого батька? (Так)
7. Микита брутальний, злий, жорстокий? (Ні)
8. У Микити було п'ять братів? (Ні)
9. Микита одразу погодився боротися зі Змієм? (Ні)
10. Замок Змія був похмурий, темний? (Ні)
11. Чи важко Микиті було боротися зі Змієм? (Так)
12. Микита врятував Князівну від Змія? (Так)
Цей твір є актуальним і сьогодні ,нажаль, зараз на нашу країну напав ворог і хоче завоювати нашу територію, знищити наші традиції , тому багато захисників ціною власного життя відвойовують у загарбників нашу незалежність. Тому ми сміло можемо назвати їх патріотами.
VІ. Оцінювання
Наша мандрівка в казкову країну скінчилась,
всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились,
тож роздаю вам очікувану нагороду –
гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.
VIІ Домашнє завдання.
Домашнє завдання ви отримаєте у 3 часових вимірах:
Отже,
на наступний урок: охарактеризувати образ Микити Кожум’яки;
на наступний рік: прочитати якомога більше творів Олександра Олеся;
на весь вік: поспішайте творити добро! («Від серця до серця»)
Чоло – лоб;
Лицар – воїн;
Кат – той, хто страчує людей;
Джура – служник;
Покої – кімнати;
Окатий – з великими очима;
Єдваб – коштовна тканина (тут: скатерть з такої тканини);
Десь – вдень, зараз;
Химерний – дивний;
Хорти – порода мисливських собак;
Булава – залізна палиця з шипами, зброя;
Бити чолом – кланятися;
Добре вшкварив – добре вдарив
Пам’ятка «Як читати за ролями»
• оберіть потрібний тон;
• умійте переконувати, співчувати, захоплюватись, обурюватись;
• відтворюйте в діалогах та поведінці вдачу своїх персонажів;
• не забувайте про роль жестів, міміки.
Реально - історичне |
Казкове |
|
|
1. Герой наділений надприродними здібностями. 2. Зображення боротьби киян проти загарбників. 3. У творі добро перемагає зло. 4. Для вирішення важливих питань князь збирає віче. 5. Згадуються давні професії, наприклад, кожум’яка. 6. Ворог- змій – казковий герой, який поїдає людей. 7. Події відбуваються у давньому Києві. 8. Києвом править князь. 9. Наявна трикратність подій.