ознайомити з змістом драми-казки, визначати напружені епізоди твору, ознайомити учнів із поняттям, драматичний твір і його побудова, гіпербола; критично сприймати художні оповіді, набувати навичок історичної правди про долю землі, народу; сприяти вихованню сили духу, волі, вміння боротися і перемагати
Тема: Олександр Олесь. „Микита Кожум’яка” – робота над змістом твору. Драматичний твір і його побудова, гіпербола
Мета: ознайомити з змістом драми-казки, визначати напружені епізоди твору, ознайомити учнів із поняттям, драматичний твір і його побудова, гіпербола; критично сприймати художні оповіді, набувати навичок історичної правди про долю землі, народу; сприяти вихованню сили духу, волі, вміння боротися і перемагати
Тип уроку: вивчення нового матеріалу (з використанням інформаційно-комунікаційних технологій: мультимедійні слайди)
Форма уроку: урок-мандрівка
Обладнання: індивідуальні картки, ілюстрації до твору “Микита Кожум’яка”, схема про побудову драматичного твору, комп’ютер, мультимедійний проектор
Міжпредметні зв’язки: українська література, географія, історія України
Методи і прийоми: робота в групах, метод „Мікрофон”, „Асоціативний рядок”, діаграма Вена
Очікувані результати:
Підготувала:
вчитель української мови
та літератури
гімназії № 9
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
Дуняшенко Наталія Василівна
Хід уроку:
II. Актуалізація опорних знань
„Поход на Царгород” |
„Княгиня Ольга” |
„Ярослав Мудрий” |
Порівняння: наче вир, кипить, торгує; море диха, як живе |
Порівняння: чарівна сама, як ранок |
Порівняння: зацвіла, як пишний сад; а незгода, наче вітер |
Антитеза: вдень він вуликом здається, а вночі – чудесним сном |
Епітети: тихий, теплий літній ранок |
Епітети: розумний; окаянним |
Метафора: ллється хвилями народ |
Метафори: сонце встало; вітер спить |
Метафори: вінок безсмертний |
2. Ілюстрації за змістом творів (юні художники)
3. Індивідуальне опитування:
Картка № 1
Що ви дізналися про князя Олега з вірша “Поход на Царгород” Олександра Олеся?
Картка № 2
Дайте характеристику образу князя Ігоря (з поезії Олександра Олеся “Княгиня Ольга”).
Картка № 3
За які дії, вчинки князя Ярослава називали Мудрим?
4. Фронтальне опитування
1. Чому Олександр Олесь назвав збірку “Княжа Україна”? Коли вона була надрукована?
2. З яких джерел брав письменник матеріал для своєї книги?
3. Як дбав про свою державу князь Ярослав Мудрий?
4. На кого з князів Київської Русі ви хотіли б бути схожими? Чому?
5. Хто такий Кирило Кожум’яка? Що про нього ви чули або читали? (Кирило Кожум’яка — образ багатиря-змієборця у героїко-фантастичних казках. Жив він, за переказами, у Києві над Дніпром).
III. Мотивація навчальної діяльності
Рідна земля, давня Русь-Україна та її народ у променях сонцесяйного Олесевого слова відсвічують найвищими людськими чеснотами, постають у славі й непроминущості. Ми дізнаємося на цьому уроці про особливості драматичного твору, роль художнього перебільшення – гіперболи, про героїзм простих людей – вірних синів рідної землі.
IV.Сприймання та засвоєння навчального матеріалу
Вчитель:
Автор підкреслює, що справжніми героями і захисниками рідного краю разом із князями були й прості люди. Так, ідучи на самопожертву, син кожум’яки перемагає печенізького велета (у казці-драмі “Микита Кожум’яка”), маленький хлопчик сповіщає воєводу Претича про облогу Києва (з тексту “Печенізька облога Києва”)… Олександр Олесь висловлює віру в народні сили, бо “народ доріг до щастя без князів шукати став”. Віру в народні сили автор висловлює у драмі-казці “Микита Кожум’яка”.
Вчитель: “Микита Кожум’яка” дещо відрізняється від традиційної форми побудови драматичного твору, хоч і має його елементи. Має схожість із казкою. Найперше тут діє казковий персонаж, наділений надзвичайною силою. Як і в казках, найбільшого напруження набуває розповідна частина твору, у якій описано битву за правду, справедливість, чесність.
Отже, а своїми жанровими ознаками, “Микита Кожум’яка” — це драма-казка.
2. Виразне читання твору за особами (с. 135)
3. Словникова робота (юні мовознавці)
Джура – зброєноцесь;
Єдваб – коштовна шовкова тканина;
Днесь – сьогодні;
Криця – сталь
4. Обмін враженнями від драми-казки:
- Чи сподобався твір, чим саме?
- Що є незрозумілим, шокуючим?
Вчитель:
Гіпербола – поетичне перебільшення властивостей чи ознак когось або чогось. Наприклад, Іван-богатир приніс додому панську комору зі збіжжям, названий батько одним поглядом спалив млин, хлопець м’яв шкіру і роздер її, вирвав шматок м’яса з бика тощо (запис до літературознавчого словничка).
5. Усна бесіда за питаннями рубрики “Вчимося уважно читати” – ст. 149 у підручнику.
6. Самостійна робота
Завдання: визначити тему та головну думку твору
Довідка:
Тема: боротьба народних богатирів із ворогами, зажерливим змієм;
Ідея: уславлення народного героя-богатиря
7. Опис та риси характеру Кожум’яки (асоціативний рядок).
8. Робота в групах
Завдання: виписати художні засоби, використані автором в творі (див. додаток № 3)
I група: Картина перша;
II група: Картина друга;
III група: Картина третя;
IV група: Картина четверта
9. Гра “Шукачі скарбів”
Завдання: знайти гіперболи у творі Олександра Олеся “Микита Кожум’яка”.
(“їхні руки з криці куті... ”, “І, як звірі, в гніві люті”, “вже з трьох літ боров мене”, “Раз колись коня мій син перекинув через тин”).
10. Юні літературознавці
Завдання: порівняти образ Микити Кожум’яки (драма-казка „Микита Кожум’яка” О.Олеся) з Кирилом Кожум’якою (народна казка „Кирило кожум’яка”) – діаграма Вена
11. А чи знаєте ви історико-архітектурні пам’ятки часів Київської Русі?
Перший географ (Слайд № 2-3)
Захищаючись від агресивних набігів, осілі племена спорудили багатокілометрові фортифікаційні комплекси, що були не лише оборонними твердинями, а й умовними межами земель. Для українських систем валів характерна глибока ешелонованість. Наприклад, від Києва на південь до ріки Рось через кожні 10-20 кілометрів ми зустрічаємо чергову фортифікаційну смугу. Лише на Поділлі Змієві вали суцільні, як правило ж, системи валів являють собою не суцільну межу, а фрагментарні укріплення, що тягнуться 10-30 кілометрів, потім перериваються лісами чи балками, – і знову виникають. Системи фортифікації, поряд з валами, включали ще й рови, розташовані безпосередньо перед валами.
На окремих ділянках споруди носять різні назви, характерні для конкретних місцевостей – Великий вал, Маленький, Чорний, Отаманський, Половецький, Окоп, Перейма, Турецька гребля. Іноді той самий вал на одній ділянці має назву Змієвого, а в іншій частині називається Трояновим, начебто по імені давньоруського триголового бога-воїна Трояна, що зображався верхи на вороному коні.
Другий географ (Слайд № 4)
В Україні прийнято виділяти одинадцять груп пам’яток:
1. Змієві вали Київщини – найбільша система укріплень на правому березі Дніпра. Загальноприйнято Змієвими називати саме залишки валів по ріках Віта, Червона, Трубіж, Стугна і Рось, які й по сьогодні збереглися в гарному стані, досягають місцями п’ятнадцяти метрів висоти і кількох десятків кілометрів у довжину. Якими ж вони були в старовину?! Тут же, неподалік, розташовані споруди грандіозного Київського укріпрайону, зведеного напередодні 2-ї Світової війни.
2. Змієві вали Переяслава – двовалова система укріплень неподалік нинішнього міста Переяслав-Хмельницький Київської області.
3. Змієві вали Посулля – назва широкого валу, що тягнеться по правому березі ріки Сула від її гирла до середнього плину і його відгалужень, що доходять ледь не до міста Суми.
4. Змієві вали Полтавщини – два переривчастих вали, що розташовані по правих берегах рік Ворскла і Хорол.
Виступ історика (Слайд № 5)
Авторство будівництва Змієвих валів деякими дослідниками приписується Володимирові Великому, князю Київському, або навіть всім представникам київської династії, починаючи з Володимира. Аргументуючи дану версію, її прихильники виходять з наступних тверджень:
Завдання: На цій ілюстрації зображено... (метод „Мікрофон”)
(Слайд № 6)
(Слайд № 7)
(Слайд № 8)
(Слайд № 9)
(Слайд № 10)
Довідка:
1.Посланець:
Наш пан, Великий Володар
Землі й самого пекла цар,
Присла мене тобі сказати,
Що мусиш ти Дочку віддати.
2.Княгиня:
Доню, донечко, з тобою
Хтось навік розлучить нас...
Чи ж коли настане час,
Що тебе побачу знову
І голівоньку шовкову
Знов до серця притулю,
Чи, знеможена журбою,
Тільки сльози розіллю,
Сиву голову схилю?
3. Дід:
Я, панове, не жартую,
Не для жартів я прийшов,
Я до князя в серці чую
І пошану і любов.
Воєводи! Не годиться,
Щоб віддав дочку наш князь.
Треба з лютим змієм биться,
Щоб не жер він більше нас.
Князю, треба вбити гада!
4.Батько (до парубків):
Кепсько ... Ви мовчіть тепер!.
Тихо йдіть собі додому,
Бо не спустить він нікому!
Бач, дванадцять шкур роздер.
5.Парубок:
Посипав іскри змій,
Горять, вгорі літають,
Мов снігом золотим,
Вітри у полі грають.
V. Закріплення вивченого матеріалу
- Бесіда за питаннями рубрики “Вчимося аналізувати…” – ст. 149 у підручнику.
VI. Підсумок уроку. Оцінювання знань і вмінь учнів
Метод „Мікрофон”
VII. Домашнє завдання
- Прочитати „Угоду князя Олега з візантійським імператором” (907 рік);
- Прочитати „Хрещення Володимиром Русі” (988 рік).
Використані джерела:
3. Мовчун А. І генії були дітьми // Початкова освіта. —2003. — №44.
4. Радишевський Р. Славний Київ на віки. Олександр Олесь. “Княжа Україна”. — К.: Веселка, 1991.
5. Олександр Олесь. Твори у двох томах. — Том 1. — К.: Дніпро. 1990.