Урок "Тематична контрольна робота з теми: „Історичне минуле нашого народу”: літописні оповіді, життєвий і творчий шлях О.Олеся"

Про матеріал

виявити рівень знань, умінь і навичок з теми; розвивати образне та логічне мислення, пам'ять; сприяти вихованню зацікавлення історичним минулим українського народу

Перегляд файлу

Тема: Тематична контрольна робота з теми: „Історичне минуле нашого народу”: літописні оповіді, життєвий і творчий шлях О.Олеся

 

Мета: виявити рівень знань, умінь і навичок з теми; розвивати образне та логічне мислення, память; сприяти вихованню зацікавлення історичним минулим українського народу

 

Тип уроку: контролю і корекції знань

 

Обладнання: індивідуальні картки, карта “Київська Русь ІХ – ХІ ст.”, паперові звитки із завданнями, портрети князів

 

Міжпредметні зв’язки: українська література, історія України

 

Очікувані результати:

  • навчаться знаходити відповідності;
  • відновлюватимуть документи;
  • даватимуть відповіді на завдання;
  • навчаться застосовувати набуті знання на практиці;
  • удосконалять навички вирішення проблемних завдань;
  • навчаться займати й відстоювати власну позицію;
  • розвинуть вміння ідентифікувати історичні явища за їх типовими ознаками.

 

 

Підготувала:

вчитель української мови

та літератури

гімназії № 9

Кіровоградської міської ради

 Кіровоградської області

Дуняшенко Наталія Василівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку:

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

  • Повідомлення теми й мети уроку

III. Написання тематичної контрольної роботи

I варіант

I рівень (1 б.):

1. Слов’янський бог грози? (Перун)

2. Руський літописець, автор “Повісті минулих літ”? (Нестор)

3. Житло ченця? (Келія)

4. Одна з перших православних церков на Русі? (Десятинна)

II варіант

I рівень (1 б.):

1. Кочові народи, які часто нападали  на східні кордони Русі? (Печеніги)

2. Друге призвісько „тестя Європи”? (Мудрий)

3. Князь,  якого  запросили  кияни  в 1113 році на київський стіл? (Мономах)

4. Хронологічно  послідовний  запис історичних подій? (Літопис)

I варіант

II рівень (2 б.):

1. Розкажіть про історичну і літературну пам’ятку “Повість минулих літ ”.
2. Яке значення давнього літописання для нащадків?
     II варіант

II рівень (2 б.):

1. Висловте власні міркування про зміст заповіту Ярослава Мудрого і його актуальність сьогодні.

2. Визначте найнапруженіші епізоди драми-казки “Микита Кожум’яка”.

     I варіант

III рівень (2 б.):

 “Реставрація документу”: Уявіть собі, що до нас потрапили стародавні сувої, на яких частково пошкодився текст. Вам, як знавцям історії, доручили реставрувати їх, тобто відновити текст і встановити, яку подію описав літописець.

Учитель роздає командам паперові звитки з текстом.

Текст:

“…І зажадав ………., щоб вони данину дали на 2 тисячі кораблів: по 12 грн. На чоловіка, а в кораблі було по … мужів. І згодилися ………. На це, і стали миру просити, щоб не пустошив ……………. Землі . І зажадав ………..щоб …………..давали уклади на руські городи – спершу на ………, а тоді на ……………., і на …………….., і на Полоцьк, і на Ростов, і на Любеч, і на інші городи.”

(907 рік. Угода князя Олега з візантійським імператором).

     II варіант

III рівень (2 б.):

“Реставрація документу”: Уявіть собі, що до нас потрапили стародавні сувої, на яких частково пошкодився текст. Вам, як знавцям історії, доручили реставрувати їх, тобто відновити текст і встановити, яку подію описав літописець.

Учитель роздає командам паперові звитки з текстом.

Текст:

“…………….повелів він прив’язати коневі до хвоста і волочити з Гори по Боричевому увозу на ручай і дванадцяти мужів приставив …………його. Потім ……………..послав посланців своїх по всьому городу говорячи: “Якщо не з’явиться хто завтра на ………., то мені той …………..буде”.

І, це почувши, люди з радістю йшли. А назавтра вийшов ……………. З попами на …………….і…………… людей. І, це зробивши, повелів він робити…………..і ставити їх на місцях, де ото стояли………….

(988 рік. Хрещення Володимиром Русі).

     I, II варіант

IV рівень (2 б.):

“Герой – дата – подія”: назвати дату, пов’язану з ім’ям та подію, котра відбулася в цей рік.

Імя

Дата

Подія

Князь Ігор

 

 

 

Володимир Великий

 

 

 

Святослав

 

 

 

Ярослав Мудрий

 

 

 

Олег

 

 

 

Ольга

 

 

 

Олег 

 

 

 

Довідка:

945 р.

988 р.

972 р.

1036 р.

882 р.

957 р.

911 р. 

Розправа древлян над князем Ігорем

Хрещення Русі

Загибель князя

Ярослав остаточно розгромив печенігів

Захоплення Києва, вбивство Аскольда

 

Відвідала Константинополь і прийняла християнство

Уклав вигідний торговий договір з Візантією

     I варіант

V рівень (2 б.):

     Встановити відповідність

Повість минулих літ          Волос

Повчання дітям                            Ярослав Мудрий

Бог скотарства                            Нестор

Софіївський собор                  Володимир Мономах

     II варіант

V рівень (2 б.):

     Встановити відповідність

Не хотів він воювати            Константинополь

Славна в Рюрика дружина           Ярослав Мудрий

Царгород                                    Микита Кожум’яка

Перекинув коня через тин            Аскольд і Дір

     I, II варіант

VI рівень (3 б.):

Написати твір-мініатюру на одну з тем:

  1. Чого навчають нас літописні оповіді?
  2. Що спільне і що відмінне між князями – героями літописної оповіді та літературних творів Олександра Олеся?

     IV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

- підготувати повідомлення: „Життєвий і творчий шлях А. Лотоцького”;

- прочитати твір „Михайло-семиліток”

 

Використані джерела:

1. Мовчан Р.В. Українська література: Підручник для 5-го класу загально освіт. навч. закл. – К.: Генеза, 2005. – 240 с.: іл.

2. Українська література. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів / за ред. Р.В. Мовчан. – К.: Ірпінь, 2005

3. Степанишин Б. І. Викладання української літератури в школі. — К.: Проза, 1995. — 255 с.

4. Лісовський А. М., Пультер С. О. Методика викладання української літератури в середній школі.— Житомир: Полісся, 2000.— 163с.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток № 1

 

Що підходить до відповідного літописного оповідання?

 

„Повість минулих літ”

7. Ким став Нестор у 17 років при Києво-Печерському монастирі?

 

8. Імя письменника, який зробив літературну обробку твору?

 

9. Літопис розпочинається легендарним ...

 

Дайте відповідь на запитання, перенісши відповідну картинку

 

9   default

 

Noahs_Ark

13213406  images

default   OlegKnyaz

 

imagesold_boat

„Про заснування Києва”

1. Ким міг бути Кий за однією з версій?

 

3. Як звали сестру Кия, Щека і Хорива?

 

6. Яке місто було столицею давньої Русі?

„Про князя Олега”

 

2. Який князь загинув через свого бойового товариша?

 

4. Хто був причиною загибелі князя Олега?

 

5. Яку тварину князь вважав своїм другом?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 2

 

„Життєпис поета”

Дата

Подія

5 грудня 1878 року

?

1903 рік

?

1907 рік

?

початок 1919 року

?

1924-1925 рр.

?

22 липня 1944 року

?

Довідка:

- народився в містечку Білопілля, що на Сумщині;

- Олександр стає студентом Харківського ветеринарного інституту;

- збірка віршів Олександра Олеся З журбою радість обнялась”;

- Олесь виїздить за кордон, зупиняється у Будапешті, Відні, а потім оселяється у Празі на постійно;

- у серії „Українській дитині” видавництва „Чайка” (Відень) вийшло п’ять невеличких книжечок віршів для дітей: „Ялинка”, „Поєдинок”, „Рак-рибалка”, „Вовченя”, „Іменини”;

- помер у Празі, змучений самотністю на чужині, війною, тяжкою хворобою печінки.

 

 

Додаток № 3

Художні засоби драми-казки „Микита Кожум’яка”

I група

II група

III група

IV група

Картина перша

Картина друга

Картина третя

Картина четверта

Метафори: серце золоте; державі молодій

Порівняння: і, як звірі, в гніві люті

Метафора: вогник віри не погас

Порівняння: княгиня ж – як та ніч...; став, як дуб

Прислів’я: в очі правді подивись; стіни мають вуха

Прислів’я: хай земля йому пером

Повтори: і чолом звелів нам бити

Метафора: вітри у полі грають

Антитеза: смерть зливається з життям, розцвіт тут, занепад там...

Антитеза: сміх і сльози...

Звертання: сину; лицарю

Епітети: страшний, тривожний час

 

 

docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку