повторити життєпис письменника, ознайомити з змістом творів „Наші предки – слов'яни”, „Початки Києва”, „Аскольд і Дір”; розвивати навички роботи в групі, виразного та усвідомленого читання поезій, вміння аналізувати прочитане; сприяти вихованню шанобливого ставлення до героїчного минулого наших пращурів
Тема: Олександр Олесь. „Наші предки – слов’яни”, „Початки Києва”, „Аскольд і Дір” – робота над змістом творів
Мета: повторити життєпис письменника, ознайомити з змістом творів „Наші предки – слов’яни”, „Початки Києва”, „Аскольд і Дір”; розвивати навички роботи в групі, виразного та усвідомленого читання поезій, вміння аналізувати прочитане; сприяти вихованню шанобливого ставлення до героїчного минулого наших пращурів
Тип уроку: вивчення нового матеріалу (з використанням інформаційно-комунікаційних технологій: мультимедійні слайди)
Форма уроку: урок-подорож
Обладнання: портрет О.Олеся, тексти творів „Наші предки – слов’яни”, „Початки Києва”, „Аскольд і Дір”, ілюстративний матеріал, комп’ютер, мультимедійний проектор
Міжпредметні зв’язки: історія України, українська література
Методи і прийоми: робота в групах, метод „Мікрофон”, „Незакінчене речення”
Очікувані результати:
Епіграф:
Олесеві вірші є не лише нашою славною історією,
а й тим джерелом, яке живить сучасність
і не зміліє в будущині
А. Мойсеєнко
Підготувала:
вчитель української мови
та літератури
гімназії № 9
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
Дуняшенко Наталія Василівна
Хід уроку:
- Художні засоби, використані О.Олесем в творах „Заспів” та „Україна в старовину”:
„Заспів” |
„Україна старовину” |
Повтори: Заспіваю вам ту пісню Про стару старовину... |
Метафори: ...буйний вітер На шовкових струнах грав; Нерухомо вітер спав; ...буйні трави Припадали до землі |
Антитеза: Друзі й вороги |
Порівняння: В бурю він шумів, як море |
Порівняння: Часом плакав, як дитина |
Антитеза: Де родились, там вмирають; Дикий рев і ніжний спів... |
Метафори: Розкажу вам про минуле, Що вже мохом поросло |
Епітети: Ліс густий, дрімучий, темний |
III.Мотивація навчальної діяльності
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Робота в групах
I група „Наші предки – слов’яни”
1. Виразне читання вірша О.Олеся „Наші предки – слов’яни” (с. 123) – виступ оратора
2. Словникова робота (юні мовознавці)
Збіжжя – зернові культури;
Кревні – ті, що мали спільних предків;
Віче – народні збори;
Твердиня – фортеця;
Баркан – огорожа;
Тризна – поминки;
Ватра – вогнище;
Ніч Купала – язичницьке свято в ніч з 6 на 7 липня
Завдання: укласти опорну схему: Які вони, предки-слов’яни? (за віршем О.Олеся)
1. |
|
|
|
|
|
||||||
2. |
|
|
|
|
|
||||||
3. |
|
|
|
|
|||||||
4. |
|
|
|
|
|
|
|
||||
5. |
|
|
|
|
|||||||
6. |
|
|
|
|
|
|
|||||
7. |
|
|
|
|
|
|
|||||
Ключове слово: слов’яни
II група „Початки Києва”
1. Виразне читання вірша О.Олеся „Початки Києва” (с. 124) – виступ оратора
2. Самостійна робота учнів
Завдання: Випишіть рядки з вірша, які є свідченням про те, що наші предки були патріотами своєї землі, мужніми і вправними воїнами
Довідка:
І віки нога ворожа
Не ступала на наш лан.
Всі сусіди шанували
І боялися полян.
3. А чи знаєте ви? (юні літературознавці) – III групі
1. |
|
|
|
|
||||||||
2. |
|
|
|
|
|
|||||||
3. |
|
|
|
|
|
|||||||
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
5. |
|
|
|
|
||||||||
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Ключове слово: поляни
III група „Аскольд і Дір”
1. Виразне читання вірша О.Олеся „Аскольд і Дір” (с. 125) – виступ оратора
2. Історична довідка
Перший історик (Слайд № 2-4)
Князь Аскольд – київський князь, володар давньоруської держави, або скоріше – лише Києва. Здобув владу можливо перед 860, загинув у 882 році.
Князь Аскольд народився у скандинавській колонії на річці Ладога, за походженням він був готом. Його ім’я у перекладі з готського значить „честь аріїв”. Таке ім’я давали майбутнім воїнам.
Ян Длугош стверджував, що Аскольд походив з князівської династії, започаткованої Києм, і був рідним братом князя Діра. За іншою версією – був воєводою Діра і успадкував владу після його смерті. Деякі дослідники вважають Аскольда нащадком засновника Києва князя Кия.
У 860 році Аскольд очолив перший документований похід Русі на Константинополь, якщо не рахувати походів на Севілью і Андалусію. Але це були походи на службі у еміра Кордови. Причиною і приводом для походу на Константинополь могли бути, зокрема утиски київських послів і купців або ж напад на руських рибалок біля острова Березань і Білобережжя (Тендрівської коси).
За повідомленням літопису Аскольд був вбитий князем Олегом, який передягнувся торгівцем і підступом виманив князя з Києва. Не виключено, що перемогу Олега забезпечила підтримка київських язичників, невдоволених наверненням Аскольда до християнства.
За легендою, Аскольда поховали на місці загибелі, на правому березі Дніпра в урочищі, де знаходився двір угорського ватажка Олмоша – тому в давнину воно називалося Угорським. На могилі Аскольда збудували церкву святого Миколи.
Другий історик (Слайд № 5-6)
Дір – напівлегендарний київський князь. Дата і причини смерті Діра невідомі. З огляду на те, що походом русів на Константинополь 860 року керував єдиний володар і швидше за все ним був Аскольд, можна вважати, що Дір помер принаймні трохи раніше (в той же час Михайло Грушевський вважав, що Дір міг правити й пізніше за Аскольда). Похований, за даними літопису, в урочищі, де пізніше була збудована церква Св. Ірини, але жодних інших підтверджень цьому не має.
(Повість минулих літ) про Аскольда та Діра: „І було в нього (Рюрика) два мужі, Аскольд і Дір, не його племені, а бояри”.
Легенда, викладена у Повісті временних літ, згідно з якою Дір правив Києвом разом з Аскольдом і разом з ним загинув від руки Олега у 882 році, є малоймовірною – зокрема із огляду на різні місця поховання князів.
За іншою версією князя Діра, як окремої людини, не існувало взагалі, а Дір – це прізвисько князя Аскольда, існування якого не викликає ні яких сумнівів і навіть місце поховання якого достеменно відоме майже всім (Аскольдова могила в Києві). Борис Рибаков зазначав – „особистість князя Діра нам не зрозуміла. Відчувається, що його ім’я штучно приєднано до Оскольда, тому що при опису їх спільних дій, граматична форма дає нам одиничне, а не подвійне число, як то мало би бути при опису спільних дій двох осіб”
3. Самостійна робота учнів
Завдання: Визначте тему та ідею твору
Тема – змалювання воїнів дружини Рюрика, Аскольда та Діра, їхніх мандрів задля здобуття волі полянам
Ідея – возвеличення хоробрості князів; засудження підневільного життя
4. А чи знаєте ви? (юні літературознавці) – I групі
1. |
|
|
|
|
|
|
|||||
2. |
|
|
|
|
|
||||||
3. |
|
|
|
||||||||
4. |
|
|
|
|
|||||||
5. |
|
|
|
|
|
||||||
6. |
|
|
|
||||||||
7. |
|
|
|
|
|
|
|
||||
Ключове слово: Аскольд
IV. Закріплення знань
Метод „Мікрофон”
- Чи завжди історія справедлива? Свою думку доведіть, посилаючись на тексти опрацьованих творів
V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів
Метод „Незакінчене речення”
- На цьому уроці я дізнався про...
- Я збираюся використати отримані знання так: ...
VI. Домашнє завдання
Достатній рівень:
Високий рівень:
або казку про них;
Використані джерела: