Розробка уроку зарубіжної літератури для 8 класу
Тема. Омар Хайям (близько 1048 – після 1122 (1131р.)). Рубаї
Мета: познайомити учнів з особистістю О. Хайяма, увести у світ його поезії; навчитися виразно читати та аналізувати рубаї О. Хайяма, визначати їхню тематику; розвивати образне мислення, вміння зв’язно висловлюватися; систематизувати матеріал; виховувати естетичні смаки; розуміти вплив позитивного мислення на відновлення душевної рівноваги (НЗ-3).
Формувати компетентності:
математична компетентність(установлювати причинно-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію);
уміння вчитися впродовж життя (визначати мету навчальної діяльності, планувати власну навчальну діяльність).
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: презентація до уроку, рубаї О. Хайяма.
Хід уроку
І Етап орієнтування
Слово учителя
Схід. Незвичайний, непізнаний, таємничий. Зі своїми суворими законами, мечетями й мінаретами, з казковими багатствами султанів, дивовижними малюнками письменників, загадковими красунями, великою мудрістю, своєрідною культурою, сутність якої ми сьогодні й спробуємо пізнати.
Персія. Країна чудес, фруктовий рай. Батьківщина Омара Хайяма.
Це трапилося у 1859 році в Англії. У книгарнях з’явилася збірка віршів нікому не відомого до того часу поета Омара Хайяма в перекладі відомого письменника Едварда Фіцджеральда. Миттєво східний поет-філософ став надзвичайно популярним не лише в Англії, але й у всіх європейських країнах. І лише після того, як Хайям-поет був відкритий на Заході, ним почали цікавитись на Сході. До цього його там знали як математика, астронома,
У сьогоднішньому світі рубаї Омара Хайяма не втрачають своєї популярності. І в ХХІ столітті він залишається такою ж привабливою і загадковою постаттю, яким він був у період свого тріумфального визнання у ХІХ столітті.
…О, як я хочу після тисяч років
Зійти з землі хоч травкою малою!
Омар Хайям
Омар Хайям висловлював у цих поетичних рядках просте, зрозуміле всім бажання залишитися в пам’яті людській на багато-багато років.
Як ви вважаєте, а це можливо, щоб людину пам’ятали тисячу років? Що для цього потрібно? Хто ще з поетів набагато раніше від О. Хайяма висловив думку про те, що його теж будуть завжди пам’ятати? (Горацій).
ІІ Етап цілеполягання
ІІІ Етап проектування
План
ІV Етап виконання плану діяльності
Оповідач. Вечір був тихий, ніжний: блищав місяць, за балконом стояли мовчазні кипариси, вони були майже чорні на тлі світло-зеленого неба, всіяного зірками. Омару Хайяму сьогодні так потрібна поезія.
Омар Хайям.
Хай кожна мить, що в вічність промайне,
Тебе вщасливлює, бо головне,
Що нам дається тут, - життя: пильнуй же!
Як ти захочеш, так воно й мине.
Ельпі. Ти так любиш вірші?
Омар Хайям. Люблю.
Ельпі. Більше, ніж свої зірки?
Омар Хайям. Як тобі сказати, Ельпі. Зірки – це моя робота, моє життя. Я помер би без них. Але ще раніше я помер би без віршів. Вони теж життя. Ти мене розумієш? Ось ми їмо хліб, п’ємо воду,,, Це теж життя. Так і вірші. Людина не може без них. Разом із повітрям, яким дихає, вона вбирає і поезію.
Ельпі. Можливо.
Омар Хайям. Я ставлю знак рівності між коханням і хлібом, між коханням і повітрям, між коханням і поезією.
Шукав поради я у зошитах сторіч –
І скорбний друг таку промовив річ:
«Щасливий тільки той, з ким поруч мила,
схожа
На місяць-білозір у довгу-довгу ніч!»
Оповідач. За вікном світає. Зірки бліднуть на його тлі. Ось-ось погаснуть. Але яскраво горять дві зірки: очі Ельпи. І світло цих двох зірок невгасимо. (Звучить східна мелодія).
Слово учителя
Таким чином, спробували поринути у світ О. Хайяма, людини-загадки, генія людства.
Клас поділяється на 4 групи (1гр. бібліографи; 2-4 - літературознавці)
Слово учителя.
Омар Хайям… Його життя овіяне легендами, загадками. Загадковим та незвичайним є ім’я поета – Гіяс-ад-Дін-Абу-аль-Фатх Омар ібн Ібрагім Хайям Нішапурі.(Він – людина Сходу, тому таке ім’я). Останнє слово вказує на місце народження поета. Ім’я батька Ібрагім. Він, очевидно, шив намети, тому що «хайям» означає «майстер, що шиє намети». Батько обрав сину ім’я Омар, означає «життя». І не помилився. У своїх творах він найбільше уславлює життя. Почесне звання «Гіяс-ад- Дін» - «допомога віри». Поет багато часу віддавав Корану. Сучасники називали його «перекладачем думок неба на мову людей».
Виступи учнів
Місто Нішапурі, де народився Омар Хайям, було центром усього Сходу. Усі, хто прагнув знань, приїздили сюди. Батько віддав Омара вчитися до Нішапурського медресе (релігійна школа). Навчання коштувало дорого і було довгим. Уже через декілька років Омар швидко читав арабською і міг розказувати сури Корану. Він набагато переріс у знаннях своїх однолітків. Друзів у нього не було. Кращі його товариші були книги. Він однаково старанно вивчав логіку, природничі науки, захоплювався астрономією, алгеброю і геометрією.
12. У світі його вважають неперевершеним майстром рубаї. (Так).
Слово вчителя.
Омар Хайям прожив непросте життя: були в ньому злети і падіння, кохання і ненависть, хвилини щастя і смутку. Проте і на троні поряд з султаном, і у гнітючій бідності він ніколи не втрачав людської гідності, завжди залишався щирою, мудрою людиною.
Свої філософські роздуми про життя поет виклав у формі популярного на Сході жанру рубаї. Започаткував цей жанр у поезії Рудакі. Але О. Хайяма вважають неперевершеним майстром рубаї. Збірка рубаї, створенная поетом, називається «Рубайят».
Робота з підручником.
Прочитати про особливість рубаї у підручнику с. 147-148 (Визначення записати у зошит).
- Що таке рубаї?
- Що характерно для рубаї О. Хайяма? (Неповторне поєднання сили почуттів зі сміливістю думки, глибокі філософські проблеми, афористичність поетичної мови).
- На які питання дає відповідь поет у своїх творах? (У чому сенс життя? Що таке смерть? Чому панують несправедливі закони? У чому полягає справжня мудрість?)
Слово учителя
У рубаї О. Хайяма присутня алегорія (інакомовлення). З яскравими прикладами алегорії ми зустрічалися у байках.
Слово учителя
Кожна група працює над текстами рубаї О. Хайяма у підручнику с. 149-150.
2гр. Тема. Роздуми поета над життям і смертю, над сенсом буття. Знайти рубаї, виразно прочитати й прокоментувати (1, 3, 4, 7)
(1 Людина приходить в світ чистою, непорочною, але за життя може зробити багато помилок і не виправити їх. Поет попереджає людину про це).
(3 Троянда ніколи не втрачає своєї краси, але людина за життя може і не помічати краси світу. Треба прожити на землі недарма).
(4 Автор іронічно порівнює життя людини з театром ляльок. Все у цьому світі має початок і кінець).
Слово учителя.
Набагато пізніше від О. Хайяма цю думку висловить великий Шекспір «Життя – театр, а люди у ньому актори».
(7 Людина може бути щасливою і нещасною, доброю і злою, довершеною і нікчемою. Але все залежить від людини – що вона отримає іржаве дзеркало чи жбан царя Джемшида зі щастям). (Джемшид – цар, за часи правління якого був великий достаток у людей, як при Соломоні, жбан царя – жбан із коштовностями).
3гр. Тема. Кругообіг та цінності людського життя (6, 8, 9, 12)
(6 Образи-символи «грудочка землі», «пилиночка мала», «курява» говорять про те, що людина проживає довге життя від юності до старості, и це треба пам’ятати, нікого не обминає старість).
(8 Честь, гідність – це те, що прикрашає людину, краще мати небагато, але залишатися людиною).
(9 Це, мабуть, Омар Хайям написав про себе, тому що він все життя прагнув знань. Для нас це повинно бути прикладом).
(12 Головне, щоб поряд із тобою були справжні люди: чесні, з чистою душею, Їх треба шукати, вони дорожче золота).
4гр. Тема. Тема кохання та радощів життя (2, 5, 10, 11)
(2 Оспівується любов, порівнюється із сонечком, чудесним птахом. Але тяжко людині, коли приходиться приховувати почуття).
(5 Треба радіти життю, веселитися. Природа постійно змінюється, життя продовжується).
(10 Коли б була воля поета, він би зробив так, щоб в світі не було смутку й болі, і коли б досяг всього, чого хотів – можна і помирати).
(11 Щасливою може бути людина, в житті якої є справжнє кохання).
1гр. Знайти рубаї, які можна вважати афоризмами і пояснити, в яких життєвих ситуаціях можна їх використовувати?
Слово учителя перед виступами учнів.
Рубаї О . Хайяма стають у пригоді, коли когось треба привітати зі святом, з днем народження, або оцінити життєву ситуацію, вказати на позитивне чи негативне.
(Прийшли ми чистими – і стали ми брудними, прийшли веселими – зробилися сумними; Любов – це сонечко, що Всесвіт огріває, любов – чудесний птах, що в квітнику співає; 4 рубаї повністю; сухим окрайчиком задовольнятись краще, ніж губи мазати в чужому киселі; Я тільки знаю, що знання шукаю…; одна душа жива за сто Кааб дорожча!). (Афоризми – оригінальна закінчена думка, висловлення в лаконічній формі, яка потім неодноразово використовується іншими людьми в різних життєвих ситуаціях).
Завдання для всіх груп
- Які художні засоби використовує автор для розкриття ідейно-тематичного змісту творів.
(Якщо учні склали власне рубаї, читають його)
Слово учителя.
Таким чином, ми побачили, що рубаї О. Хайяма привертають увагу людей – поціновувачив прекрасного. У чотиривірші вміщається весь життєвий досвід людини: це і весела суперечка з Долею, і сумні бесіди з Вічністю.
На початку уроку був епіграф, мрія О. Хайяма (прочитати епіграф). Чи здійснилася вона? Так, О. Хайяма знають у світі. В презентації до уроку ви побачили багато пам’ятників йому, до цього часу відома його могила, про яку піклуються люди. Він, дійсно, та зірка, яка спалахнула багато століть потому, але сяє до нашого часу і буде сяяти назавжди. Сьогодні і ви доторкнулися до світла творчості поета. Мабуть, ви і є та трава малесенька, яка проростає і створює зірковий шлях поета. Я думаю, що після цього уроку кожен з вас щось взяв для себе від Омара Хайяма, його творчості.
ІV Підсумок
Які поради ви знайшли у віршах О. Хайяма? (Учні записують на зірочках і прикріпляють до дошки, утворюючі зірковий шлях поета до нашого часу.) (Жити праведно, не губити розум, бути щасливими, не втрачати гідність, цінувати життя, бути справжньою людиною, прагнути знань, мати справжніх друзів, кохану людину і т. д.)
V Домашнє завдання. Вивчити 3-4 рубаї. Завдання за бажанням: скласти власне рубаї.
Комунальний заклад «Дергачівський ліцей № 3»
Дергачівської районної ради
Харківської області
Методична розробка уроку зарубіжної літератури у 8 класі з теми:
«Омар Хайям (близько 1048 – після 1122). Рубаї»
2019/2020 н.р.