Урок Омар Хайям. Рубаї

Про матеріал
Подається розробка уроку зарубіжної літератури з теми "Омар Хайям (бл. 1048 - після 1122). Рубаї" з використанням інтерактивних методів та нетрадиційних прийомів навчання.
Перегляд файлу

Розробка уроку зарубіжної літератури для 8 класу

Тема. Омар Хайям (близько 1048 – після 1122 (1131р.)). Рубаї

Мета: познайомити учнів з особистістю О. Хайяма, увести у світ його поезії; навчитися виразно читати та аналізувати рубаї О. Хайяма, визначати їхню тематику; розвивати образне мислення, вміння зв’язно висловлюватися; систематизувати матеріал; виховувати естетичні смаки; розуміти вплив позитивного мислення на відновлення душевної рівноваги (НЗ-3).

Формувати компетентності:

математична компетентність(установлювати причинно-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію);

уміння вчитися впродовж життя (визначати мету навчальної діяльності, планувати власну навчальну діяльність).

 

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: презентація до уроку, рубаї О. Хайяма.

Хід уроку

І Етап орієнтування

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності.

Слово учителя

Схід.  Незвичайний,  непізнаний,  таємничий.  Зі  своїми  суворими  законами,  мечетями  й  мінаретами,  з  казковими  багатствами  султанів,   дивовижними  малюнками  письменників,  загадковими  красунями,  великою  мудрістю,  своєрідною  культурою,  сутність  якої  ми сьогодні  й  спробуємо  пізнати.

            Персія. Країна чудес, фруктовий рай. Батьківщина Омара Хайяма.

Це трапилося у 1859 році в Англії. У книгарнях з’явилася  збірка віршів нікому не відомого до того часу   поета Омара Хайяма в перекладі відомого письменника   Едварда Фіцджеральда.     Миттєво східний поет-філософ став надзвичайно популярним не лише в Англії, але й у всіх європейських країнах.  І лише після того, як Хайям-поет був відкритий на Заході, ним почали цікавитись на Сході. До цього його там знали як математика, астронома,

У сьогоднішньому світі рубаї Омара Хайяма не втрачають своєї популярності. І в ХХІ столітті він   залишається такою ж привабливою і загадковою постаттю, яким  він був у період свого тріумфального визнання у ХІХ столітті.

  1. Епіграф до уроку

 

 

…О, як я хочу після тисяч років

Зійти з землі хоч травкою малою!

                                     Омар Хайям

Омар Хайям висловлював у цих поетичних рядках просте, зрозуміле всім бажання залишитися в пам’яті людській на багато-багато років.

 Як ви вважаєте, а це можливо, щоб людину пам’ятали тисячу років? Що для цього потрібно? Хто ще з поетів набагато раніше від О. Хайяма висловив думку про те, що його теж будуть завжди пам’ятати? (Горацій).

ІІ Етап цілеполягання

  1. Формулювання мети уроку учнями. (Які завдання стоять перед нами на уроці?)
  2.  Постановка мети уроку вчителем.

          ІІІ Етап проектування

               План

  1. Театральна імпровізація за книгою Г. Гуліа «Сказання про Омара Хайяма».
  2. Презентація учнями періодів життєвого шляху поета. 
  3. Визначення особливостей жанру рубаї.
  4. Дослідницька робота над змістом рубаї у групах.

             ІV Етап виконання плану діяльності

  1. Театральна імпровізація за книгою Г. Гуліа «Сказання про Омара Хайяма». (Розповідь учителя про цей роман).

Оповідач. Вечір був тихий, ніжний: блищав місяць, за балконом стояли мовчазні кипариси, вони були майже чорні на тлі світло-зеленого неба, всіяного зірками. Омару Хайяму сьогодні так потрібна поезія.

Омар Хайям.

Хай кожна мить, що в вічність промайне,

Тебе вщасливлює, бо головне,

Що нам дається тут, - життя: пильнуй же!

Як ти захочеш, так воно й мине.

Ельпі. Ти так любиш вірші?

Омар Хайям. Люблю.

Ельпі. Більше, ніж свої зірки?

Омар Хайям. Як тобі сказати, Ельпі. Зірки – це моя робота, моє життя. Я помер би без них. Але ще раніше я помер би без віршів. Вони теж життя. Ти мене розумієш? Ось ми їмо хліб, п’ємо воду,,, Це теж життя. Так і вірші. Людина не може без них. Разом із повітрям, яким дихає, вона вбирає і поезію.

 Ельпі. Можливо.

Омар Хайям. Я ставлю знак рівності між коханням і хлібом, між коханням і повітрям, між коханням і поезією.

Шукав поради я у зошитах сторіч –

І скорбний друг таку промовив річ:

«Щасливий тільки той, з ким поруч мила,

схожа

На місяць-білозір у довгу-довгу ніч!»

Оповідач. За вікном світає. Зірки бліднуть на його тлі. Ось-ось погаснуть. Але яскраво горять дві зірки: очі Ельпи. І світло цих двох зірок невгасимо. (Звучить східна мелодія).

Слово учителя

Таким чином, спробували поринути у світ О. Хайяма, людини-загадки, генія людства.

Клас поділяється на 4 групи (1гр. бібліографи; 2-4 - літературознавці)

  1. Презентація учнями періодів життєвого шляху поета. (1 гр. бібліографи)

Слово учителя.

 Омар Хайям… Його життя овіяне легендами, загадками. Загадковим та незвичайним є ім’я поета – Гіяс-ад-Дін-Абу-аль-Фатх Омар ібн Ібрагім Хайям Нішапурі.(Він – людина Сходу, тому таке ім’я).  Останнє  слово вказує на місце народження поета. Ім’я батька Ібрагім. Він, очевидно, шив намети, тому що «хайям» означає «майстер, що шиє намети». Батько обрав сину ім’я Омар, означає «життя». І не помилився. У своїх творах він найбільше уславлює життя. Почесне звання «Гіяс-ад- Дін» - «допомога віри». Поет багато часу віддавав Корану. Сучасники називали його «перекладачем думок неба на мову людей».

  Виступи учнів

  1.               У жодній історичній хроніці того часу не залишилося відомостей про рік народження Омара Хайяма. І лише за складеним Хайямом гороскопом учені зуміли визначити точну дату народження – 18 травня 1048 року.

         Місто Нішапурі, де народився Омар Хайям, було центром усього Сходу. Усі, хто прагнув знань, приїздили сюди. Батько віддав Омара вчитися до Нішапурського медресе (релігійна школа). Навчання коштувало дорого і було довгим. Уже через декілька років Омар швидко читав арабською і міг розказувати сури Корану. Він набагато переріс у знаннях своїх однолітків. Друзів у нього не було. Кращі його товариші були книги. Він однаково старанно вивчав логіку, природничі науки, захоплювався астрономією, алгеброю і геометрією.

 

  1. Наукова діяльність Омара Хайяма протікала при дворі принца Шамс ал-Мулука. Правитель оточив О. Хайяма повагою і саджав його поруч із собою на трон. У1074 році поет був запрошений на службу до двору султана Малік-шаха у місто Ісфахан для керування обсерваторією. Султан поставив перед ним завдання – розробити новий календар. Того року почався 20-літній період наукової діяльності. Він читав і перекладав праці Архімеда, Евкліда, Аристотеля. Писав наукові роботи. До нас дійшло їх 8: із філософії, математики, астрономії, медицини.

 

  1. Календарна реформа. Протягом 5 років Омар Хайям з групою астрономів вели наукові спостереження в обсерваторії й до березня 1079 року розробили новий календар, що вирізнявся точністю. Він мав у своїй основі 33-річний період, що складався з 8 високосних років; Високосні роки випливали 7 разів через 4 роки і один раз через 5. Вважається, що календар, запропонований Хайямом, був на 7 секунд точнішим нині діючого григоріанського календаря.

 

  1. Математика. При дворі Малік-шаха Омар Хайям продовжив заняття математикою. Він написав 3 математичні твори, до нас дійшли 2. Дав повну класифікацію усіх видів рівнянь – лінійних, квадратних, кубічних (всього 25). Поставив питання про зв’язок геометрії з алгеброю. Він виклав теорію паралельних, сформулював принцип неперервності: «Величини можна ділити нескінченно, тобто вони не складаються з неподільних величин».

 

  1. Останні роки життя.  Життя в Ісфахані було найщасливішим та плідним. Але після смерті Малік-шаха Хайям переїздить  до Нішапура і викладає в медресе. Його філософські погляди дратують ревнителів ісламу. Його вважають вільнодумцем та віровідступником. Хайям змушений у вже немолоді роки здійснити довгий і складний шлях паломництва до Мекки. Але перед смертю він повертається до Нішапура і помирає на батьківщині. У день своєї смерті Омар Хайям не їв і не пив. Закінчив останню молитву, вклонився до землі і сказав «О Боже, ти знаєш, що я пізнав тебе у міру своїх можливостей. Пробач мені моє знання Тебе – це мій шлях до Тебе». Це були останні його слова. Поета не стало. Але до цього часу вдячні нішапурці з любов’ю і повагою доглядають могилу Омара Хайяма. У світі його вважають неперевершеним майстром рубаї.

 

  1. Завдання для учнів. Прийом «Так - ні»

 

  1.  Повне ім’я поета Гіяс-ад-Дін-Абу-аль-Фатх Омар ібн  Ібрагім Хайям Нішапурі.  (Так).
  2.  У нього було багато друзів під час навчання у медресе. (Ні).
  3.  Його запросили до двору султана Малік-шаха для керування обсерваторією. (Так).
  4.  До нашого часу дійшло 8 робіт О. Хайяма з філософії, математики, астрономії, медицини. (Так).
  5.  Новий календар Омара Хайяма був не достатньо точним на відміну від  григоріанського. (Ні).
  6.  О. Хайям першим поставив питання про зв’язок алгебри і геометрії. (Так).
  7.  Він виклав теорію паралельних, сформулював принцип неперервності: «Величини можна ділити нескінченно, тобто вони не складаються з неподільних величин». (Так).
  8.  Сучасники називали його «перекладачем думок неба на     мову людей». (Так).
  9.  В житті О. Хайяма не було ніяких труднощів. (Ні).
  10.  Він помирає на батьківщині у Нішапурі. (Так).
  11.  До цього часу вдячні нішапурці з любов’ю і повагою доглядають могилу Омара Хайяма.  (Так).

12. У світі його вважають неперевершеним майстром рубаї. (Так).

 Слово вчителя.

    Омар Хайям прожив непросте життя: були в ньому злети і падіння, кохання і ненависть, хвилини щастя і смутку. Проте і на троні поряд з султаном, і у гнітючій бідності він ніколи не втрачав людської гідності, завжди залишався  щирою, мудрою людиною.

  1. Визначення особливостей жанру рубаї
  1. Слово вчителя

Свої філософські роздуми про життя поет виклав у формі популярного на Сході жанру рубаї. Започаткував цей  жанр у поезії Рудакі. Але О. Хайяма вважають неперевершеним майстром рубаї. Збірка рубаї, створенная поетом, називається «Рубайят».

  1. Літературознавчий термін.

Робота з підручником.

Прочитати про особливість рубаї у підручнику с. 147-148     (Визначення записати у зошит).

-         Що таке рубаї?

-         Що характерно для рубаї О. Хайяма? (Неповторне поєднання сили почуттів зі сміливістю думки, глибокі філософські проблеми, афористичність поетичної мови).

-         На які питання дає відповідь поет у своїх творах? (У чому сенс життя? Що таке смерть? Чому панують несправедливі закони? У чому полягає справжня мудрість?)

Слово учителя

У рубаї О. Хайяма присутня алегорія (інакомовлення). З яскравими прикладами алегорії ми зустрічалися у байках.

  1.  Дослідницька робота у групах

Слово учителя

Кожна група працює над текстами рубаї О. Хайяма у підручнику с. 149-150.

 

2гр. Тема. Роздуми поета над життям і смертю, над сенсом буття. Знайти рубаї, виразно прочитати й прокоментувати (1, 3, 4, 7)

(1 Людина приходить в світ чистою, непорочною, але за життя може зробити багато помилок і не виправити їх. Поет попереджає людину про це).

(3  Троянда ніколи не втрачає своєї краси, але людина за життя може і не помічати краси світу. Треба прожити на землі недарма).

(4  Автор іронічно порівнює життя людини з театром ляльок. Все у цьому світі має початок і кінець).

Слово учителя.

Набагато пізніше від О. Хайяма цю думку висловить великий Шекспір «Життя – театр, а люди у ньому актори».

(7  Людина може бути щасливою і нещасною, доброю і злою, довершеною і нікчемою. Але все залежить від людини – що вона отримає іржаве дзеркало чи жбан царя Джемшида зі щастям). (Джемшид – цар, за часи правління якого був великий достаток у людей, як при Соломоні, жбан царя – жбан із коштовностями).

3гр. Тема.  Кругообіг та цінності людського життя (6, 8, 9, 12)

(6  Образи-символи «грудочка землі», «пилиночка мала», «курява» говорять про те, що людина проживає довге життя від юності до старості, и це треба пам’ятати, нікого не обминає старість).

(8  Честь, гідність – це те, що прикрашає людину, краще мати небагато, але залишатися людиною).

(9  Це, мабуть, Омар Хайям написав про себе, тому що він все життя прагнув знань. Для нас це повинно бути прикладом).

(12  Головне, щоб поряд із тобою були справжні люди: чесні, з чистою душею, Їх треба шукати, вони дорожче золота).

4гр. Тема. Тема кохання та радощів життя (2, 5, 10, 11)

(2 Оспівується любов, порівнюється із сонечком, чудесним птахом. Але тяжко людині, коли приходиться приховувати почуття).

(5 Треба радіти життю, веселитися. Природа постійно змінюється, життя продовжується).

 (10 Коли б була воля поета, він би зробив так, щоб в світі не було смутку й болі, і коли б досяг всього, чого хотів – можна і помирати).

(11 Щасливою може бути людина, в житті якої є справжнє кохання).

  1гр.  Знайти рубаї, які можна вважати афоризмами і пояснити,  в  яких життєвих ситуаціях можна їх використовувати?

   Слово учителя перед виступами учнів.

                           Рубаї О . Хайяма стають у пригоді, коли когось треба привітати зі святом, з днем народження, або оцінити життєву ситуацію, вказати на позитивне чи негативне.

 (Прийшли ми чистими – і стали ми брудними, прийшли веселими – зробилися сумними; Любов – це сонечко, що Всесвіт огріває, любов – чудесний птах, що в квітнику співає; 4 рубаї повністю; сухим окрайчиком задовольнятись краще, ніж губи мазати в чужому киселі; Я тільки знаю, що знання шукаю…; одна душа жива за сто Кааб дорожча!). (Афоризми – оригінальна закінчена думка, висловлення в лаконічній формі, яка потім неодноразово використовується іншими людьми в різних життєвих ситуаціях).

 

Завдання для всіх груп

-         Які художні засоби використовує автор для розкриття   ідейно-тематичного змісту творів.

 

(Якщо учні склали власне рубаї, читають його)

 

      Слово учителя.

       Таким чином, ми побачили, що рубаї О. Хайяма привертають увагу людей – поціновувачив прекрасного. У чотиривірші вміщається весь життєвий досвід людини: це і весела суперечка з Долею, і сумні бесіди з Вічністю.

 На початку уроку був епіграф, мрія О. Хайяма (прочитати епіграф). Чи здійснилася вона? Так, О. Хайяма знають у світі. В презентації до уроку ви побачили багато пам’ятників йому, до цього часу відома його могила, про яку піклуються люди. Він, дійсно, та зірка, яка спалахнула багато століть потому, але сяє до нашого часу і буде сяяти назавжди. Сьогодні і ви доторкнулися до світла творчості поета. Мабуть, ви і є та трава малесенька, яка проростає і створює зірковий шлях поета. Я думаю, що після цього уроку кожен з вас щось взяв для себе від Омара Хайяма, його творчості. 

                ІV  Підсумок

Які поради ви знайшли у віршах О. Хайяма? (Учні записують на зірочках і прикріпляють до дошки, утворюючі зірковий шлях поета до нашого часу.) (Жити праведно, не губити розум, бути щасливими, не втрачати гідність, цінувати життя, бути справжньою людиною, прагнути знань, мати справжніх друзів, кохану людину і т. д.)

 

                  V Домашнє завдання.   Вивчити 3-4 рубаї. Завдання за бажанням: скласти власне рубаї.

   

 

  

 

              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комунальний заклад «Дергачівський ліцей № 3»

Дергачівської районної ради

Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку зарубіжної літератури у 8 класі з теми:

«Омар Хайям (близько 1048 – після 1122). Рубаї»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019/2020 н.р.

 

 

 

docx
Додано
8 жовтня 2023
Переглядів
755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку