Конспект уроку з зарубіжної літератури для учнів 9 класу. Ознайомлення з головними проблемами, що порушує у своїй повісті "Гобсек" Оноре де Бальзак. Актуальність даного твору у наш час.
Тема. Оноре де Бальзак «Гобсек». Повість «Гобсек» у структурі «Людської комедії»
Мета: формування предметних компетентностей: визначити місце повісті «Гобсек» у структурі «Людської комедії»; охарактеризувати твір як один із вершинних у творчості письменника; розвивати словниковий запас старшокласників, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, ідейно-художнього аналізу художніх творів; виховувати у старшокласників потребу у високих естетичних та гуманних цінностях; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі, ведення дискусій; інформаційної: формувати вміння працювати з текстами великих обсягів; загальнокультурної: виховувати естетичний смак та читацькі інтереси учнів; розширювати кругозір школярів.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Основні терміни та поняття: повість, сюжет, композиція, художні образи, художні засоби.
Міжпредметні зв'язки: історія, географія, економіка, образотворче мистецтво.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань учнів.
♦ Яке ваше перше враження про твір?
♦ Чи сподобався він вам? Чим саме?
♦ Хто є головним героєм повісті? Що ви можете сказати про нього? (Гобсек.)
♦ Назвіть інших персонажів твору. (Дервіль, графиня де Ресто, її син Ернесто де Ресто, віконтеса де Гранльє, її донька Камілла, Фанні Мальво.)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя
Оноре де Бальзаку вдалося створити надзвичайно цікавий образ лихваря, який відрізняється від інших скнар у світовій літературі. На уроках української літератури ви вже знайомилися з творами, у яких змальовано образ скупого. Назвіть ці твори.
Гобсек-лихвар – це породження самого життя, основ сучасного йому суспільства, де скрізь точиться боротьба між бідняками й багатіями. І саме життя навчило його, що перемегає той, хто має гроші, а гроші дають владу над людьми.
IV. Сприйняття навчального матеріалу.
Перший варіант повісті, написаний 1830 р., мав назву «Небезпеки безпутнього життя». Того ж року цей нарис з’явився у першому томі збірки «Сцени приватного життя». У першому варіантіповість майже повністю була присвячена Анастазі де Ресто. Її особистому життю, відзначалися позитивні риси лихваря Гобсека, котрий допоміг адвокату Дервілю, пробачив борг бідній дівчині Фанні Мальво, врятував сім’ю де Ресто від розорення, а у фіналі навіть став депутатом.
Другий варіант твору, написаний 1835 року, мав назву «Батечко Гобсек». На перший план виходить образ Гобсека і розташовується повість у «Сценах паризького життя». Тут автор позбавив лихваря багатьох позитивних рис, змінив фінал, зосередивши увагу на маніакальній пристрасті героя до збагачення.
В 1848 року повість під назвою «Гобсек» увійшла до «Сцен приватного життя» «Людської комедії». Це вже твір про «живоїда», який набув широкого, узагальненого значення.
«Гроші правлять світом» - чи вважаєте ви, що це головний закон життя?
- Свою філософію про владу золота Гобсек сам не вигадав, вона сформувалася з самого життя, де скрізь відбувалася боротьба між бідняками й багатіями, де він спостерігав боротьбу за виживання. (Так чи ні?)
- У кімнаті Гобсека був певний хаос. Розкрита зібгана постіль свідчила про тривожний сон. По всій кімнаті були розкидані речі, одяг, папір. Усюди була розкіш і безлад, краса, позбавлена гармонії. (Так чи ні?)
- Гобсек запровадив цілу систему самовиховання і в такий спосіб став одним із справжніх володарів Парижа. (так чи ні?)
- Лихвар Гобсек вважав усі цінності відносними, залежними від обставин, визнавав, що «умовності - свої для кожного клімату». (так чи ні?)
- У Гобсека романтична біографія, вона овіяна таємницею «життєвих випробувань, раптових жахливих подій, романтичних пригод, голодних днів, розтоптаного кохання, нажитого, втраченого і віднайденого багатства» (так чи ні?)
- Зворушений простотою та працьовитістю Фанні Мальво, Гобсек простив їй борг на 100 тис. франків, розірвав вексель і, навіть, позичив їй гроші, аби допомогти купити яке-небудь прибуткове діло. (так чи ні?)
- У філософії Гобсека неважко помітити і позицію самого автора: гроші оголюють і уособлюють основний людський інстинкт – принцип егоїзму.(так чи ні?)
- Гобсек, як і його жертви, врешті-решт сам є заручником власної жадоби до золота і розігрує ще одну трагікомедію у виставі життя. (так чи ні?)
Автор |
О. Бальзак |
Назва |
«Гобсек». Ім’я головного героя повісті — Гобсек — не є випадковим. Воно означає те, що є сутністю героя — «глитай», «сухоглот», це цілком відповідає роду діяльності персонажа, який душить свої жертви жахливими процентами і проковтує їхні маєтки |
Рік |
1830 |
Літературний рід |
Епос |
Жанр |
Соціально-психологічна повість |
Стиль |
Реалізм |
Історія написання |
Повість має три варіанти, кожен з них мав іншу назву: «Небезпеки безпутнього життя» — «Татусь Гобсек» — «Гобсек» |
Тема |
Відтворення впливу «золотого мішка» на внутрішній світ людини |
Ідея |
Гроші — це не причина зла, оскільки вони тільки умовність, яку вигадали люди; важливо, хто ними володіє та з якою метою використовує |
Особливості композиції |
«Оповідання в оповіданні». Повість має три частини: історія оповідача, адвоката Дервіля; історія старого лихваря Гобсека; трагічна історія родини де Ресто |
Конфлікт |
Почуття — розум, буржуазне суспільство — талановита особистість |
Сюжет |
Повість містить три історії: перша — історія адвоката Дервіля, який хоче допомогти Каміллі вийти заміж за молодого графа де Ресто; друга — розповідь про життя Гобсека; третя — історія родини де Ресто (графиня де Ресто віддала всі свої гроші коханцеві Максиму де Траю і тепер, щоб забезпечити своїх молодших дітей, йде на злочин) |
Головні герої |
Старий лихвар Гобсек, адвокат Дервіль, граф де Ресто, Анастазі де Ресто, Фанні Мальво |
Для свого твору «Гобсек» автор обирає досить цікавий прийом «оповідання в оповіданні». Тобто прийом обрамлення: історія про Гобсека “взята в рамку” опису розмови у салоні віконтеси де Гранльє. Заможній адвокат Дервіль, відомий своєю солідною клієнтурою, розповідає в аристократичному салоні історію, яка стосується самого початку його адвокатської кар’єри.
«Оповідання в оповіданні» - це був досить типовий прийом у літературі XIX ст. та й літературі попередніх часів, наприклад знаменитий «Декамерон» Джованні Боккаччо.
1. Експозиція. Розмова у вітальні віконтеси де Гранльє про графа де Ресто.
2. Зав'язка. Розповідь Дервіля про Гобсека
3. Розвиток дії. Оплата по векселю. Відвідини графині де Ресто. Відвідини Фанні Мальво.
4. Кульмінація. Смерть Гобсека. Спадок скнари.
5. Розв'язка. Золото в полум'ї.
Слово вчителя. Ви уже знаєте, що розповідь у творі ведеться від імені Дервіля. Для чого ж авторові знадобився адвокат Дервіль? Адже його присутність тільки заплутує хід розповіді: адвокат у приймальні віконтеси де Гранльє розповідає історію, яка змусить змінити думку про становище графа Ернеста де Ресто у вищих колах Парижа, а з назви зрозуміло, що увага читачів має бути зосереджена на лихвареві Гобсекові.
За своєю природою Дервіль спостережливий, він проникає скрізь, бачить те, що причаїлося в глибинах життя. Це посередник, людина простої та ясної душі, що допомагає зрозуміти суть інших людей. Чому все ж таки між Гобсеком і читачем стоять дві особи: автор і оповідач? Так, Дервіль — один (якщо не єдиний) із тих, хто добре знає Гобсека й бере безпосередню участь у справах сім’ї де Ресто. Згадаймо, що Бальзак у своїх творах дає начебто подвійне зображення людини: під кутом зору суспільства і її самої.
До того ж автор твору може опинитися в позиції «всезнайки»: йому завчасно відомо про героя та його долю те, про що читач дізнається поступово, з кожною прочитаною сторінкою повісті. Зовсім іншим є сприйняття Гобсека Дервілем. Він теж пізнає старого лихваря поступово, і це більше подобається читачеві, який дізнається про деякі факти й деталі ніби «разом з Дервілем», дивиться на ситуацію та героїв очима не лише письменника, а й оповідача. Усе це створює особливу атмосферу задушевності розмови й вірогідності розповіді.
Прокоментуйте наступні афоризми
Гроші набирають вагу тоді, коли зникають почуття. Оноре де Бальзак
Гроші не роблять при яскравому світлі. Джордж Бернард Шоу
Заключне слово вчителя. У повісті повною мірою відобразилися особливості стилю письменника, важливе місце в його творах належить описам — портрету й інтер’єру. Для творів Бальзака характерні великі експозиції, детально описується час дії, матеріальний і суспільний стан персонажів тощо.
У творах Бальзака немає несподіваних сюжетних ходів, усі дії та вчинки вмотивовані. Долаючи традиції романтизму, не надаючи уваги зовнішнім ефектам, автор не відмовляється повністю від досягнень цього напряму: його герої, як і в романтиків, люди однієї пристрасті. Хоча дія в його творах динамічна й драматична, вона базується не на зовнішніх, а на внутрішніх, іноді глибоко прихованих протиріччях і контрастах, що повною мірою стосуються повісті «Гобсек».
V. Підбиття підсумків уроку.
Слово вчителя
— Повість «Гобсек» — один із перших творів, які автор свідомо писав як фрагменти «Людської комедії». Тут з’явилися перші наскрізні герої Бальзака (Растіньяк, Б’яншон, Дервіль та ін.), які пройшли через подальші його повісті та романи.
Проблеми, до яких звернувся автор у повісті, були такими актуальними, що він не раз повертався до них, поступово шліфуючи свій задум.
Домашнє завдання. Знайти та виписати з повісті «Гобсек» цитати-висловлювання про владу золота. Підібрати цитати для характеристики Гобсека.
1