Урок "Оноре де Бальзак «Гобсек». Зображення згубної влади грошей, що руйнує людські душі".

Про матеріал
Мета уроку - поглибити знання учнів про ідейно-художній зміст повісті О. де Бальзака «Гобсек»; навчити аналізувати художній образ головного героя, бачити не тільки негативні якості, а й позитивні; визначити особливості втілення мотиву «влади золота» у повісті та показати її як руйнівну, що спотворює людські душі, розбиває сім’ї; розвивати навички роботи з текстом, вміння аргументувати свої твердження; сприяти становленню високих моральних якостей особистості поза залежністю від влади грошей, виховувати негативне ставлення до жадібності й скнарості, здатність критично ставитися до влади грошей, сприяти формуванню справжніх цінностей.
Перегляд файлу

Тема уроку: Оноре де Бальзак «Гобсек». Зображення згубної влади грошей, що руйнує людські душі.

Мета: поглибити знання учнів про ідейно-художній зміст повісті О. де Бальзака «Гобсек»; навчити аналізувати художній образ головного героя, бачити не тільки негативні якості, а й позитивні; визначити особливості втілення мотиву «влади золота» у повісті та показати її як руйнівну, що спотворює людські душі, розбиває сім’ї; розвивати навички роботи з текстом, вміння аргументувати свої твердження; сприяти становленню високих моральних якостей особистості поза залежністю від влади грошей, виховувати негативне ставлення до жадібності й скнарості, здатність критично ставитися до влади грошей, сприяти формуванню справжніх цінностей.

 Державні вимоги до рівня навчальних досягнень учнів (за програмою):

Знати - проблематику художнього твору; неоднозначність постаті головного героя; усвідомлювати цінність та неповторність кожної особистості.

Вміти - пояснити, у чому полягає актуальність твору; працювати з текстом художнього твору, аналізувати та встановлювати логічні зв’язки; обдумано і розсудливо ставитися до грошей.

Ключові компетентності: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі, ведення дискусій; інформаційної: формувати вміння працювати з текстами великих обсягів; загальнокультурної: виховувати естетичний смак та читацькі інтереси учнів; розширювати кругозір школярів

Предметні компетентності: визначає актуальні проблеми твору; аналізує образи персонажів як типові з визначенням засобів їхнього створення (портрет, психологічні деталі, інтер’єр, мова, стосунки із середовищем, з іншими персонажами тощо); інтерпретує вчинки персонажів, дає їм власну оцінку, висловлює судження щодо певних ситуацій, аргументує свою позицію прикладами, цитатами з текстів.

Наскрізні змістові лінії: усвідомлює необхідність поваги до людини, розпізнає уявні і справжні життєві цінності, цінує вияв милосердя та співчуття до людини

 

(НЛ-2); осмислює причиново-наслідкові рішення між власними рішеннями і поведінкою та здоров’ям та безпекою (НЛ-3); розуміє роль ініціативності в суспільстві (НЛ-4).

Міжпредметні зв’язки (МЗ): історія, географія, економіка, образотворче мистецтво.

Мистецький контекст (МК): портрет письменника, репродукції картин до повісті «Гобсек»: Жорж де ла Тур. «У лихваря», Герард Дау. «Лихвар», Квентін Массейн «Лихварі»; «Лихвар і його дружина», Рембрандт. «Лихвар»; «Портрет старого у червоному».

Тип уроку: засвоєння умінь і навичок

Обладнання: портрет письменника, презентація, фрагменти з кінофільму «Гобсек» («Життєвий кодекс Гобсека» та «Як помер Гобсек»), малюнки;

презентація до уроку (теорія, фото, відео)

В роботі присутні активні покликання на використані допоміжні матеріали інших авторів та на різноманітні цифрові сервіси (також в презентації) для навчання і звя’зку з учнями

                                                                                                  Пристрасті згубні,

                                                                                    адже вони засліплюють людину.

                                                                                                                                    Езоп

 

    З усіх земних благ є тільки одне, досить надійне,

           щоб людина прагнула його. Це… золото. В золоті втілено всі  людські сили.

Оноре де Бальзак

 

Хід урок

1. Актуалізація опорних знань учнів СЛ 1

      - Повторення вивченого з теми (кросворд в LearningApps.org  Час на виконання-12хв) Додаток 1          (Тренувальні вправи)  СЛ 2

Слово учителя (гугл-конференція з опорою на презентацію)

У «Передмові до «Людської комедії» Бальзак писав, що до нього зображували «чоловіків і жінок», він же зображує «чоловіків, жінок і речі». На останнє Бальзак звертав особливу увагу, адже речі – це той предметний світ, який оточує людину і

 

свідчить про її суспільний статус, рівень освіти, про її культурні та духовні запити, про той соціальний світ, де людина існує. Саме зв'язок людини з соціальними та часовими координатами і є відкриттям реалістичного мистецтва. Герой повісті «Гобсек» - яскраве виявлення свого часу, своєрідний символ суспільства, яке Бальзак намагався зобразити в «Людській комедії».

ІІ. Мотивація: розгадавши кросенс, визначити основне слово уроку. СЛ 3

page15image16379888

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку СЛ 4

Отже, тема сьогоднішнього уроку «Зображення згубної влади грошей, що руйнує людські душі» в повісті Оноре де Бальзака «Гобсек». Наше завдання: увійти в художній світ Бальзака, визначити особливості втілення мотиву «влади золота» у повісті; розвивати навички роботи з текстом, вміння аргументувати свої твердження

IV. Сприйняття навчального матеріалу (інтерактивна технологія навчання)

Важко уявити людське життя без грошей. Уся історія людства невід'ємна від них. Та разом із тим саме із золотом пов'язано все найстрашніше, що є в житті: горе, ненависть, зрада, вбивства. Бальзак в повісті «Гобсек», аналізуючи суспільство свого часу, доходить висновку, що гроші, золото,  процес накопичення багатства стає рушійною силою не лише суспільства, а й людських стосунків. Суть нових буржуазних відносин втілює образ Гобсека, який ми розглянемо на сьогоднішньому уроці.

Робота з епіграфом (розкриття змісту) СЛ 5

Проблемне запитання. Метод «Мозговий штурм»

  • Що для вас є гроші, у чому ви вбачаєте їх силу? (Робота в парах)

Давайте прослідкуємо історію деградації особистості Гобсека у творі О. де Бальзака.  Аналі образу Гобсека.   СЛ 6

Робота в групах СЛ 7 (таблиця)

1група: підготувати портретну характеристику героя (Які кольори та відтінки використовує автор у змалюванні зовнішності героя? З чим порівнюється зовнішність Гобсека? Які деталі портрета героя є визначальними?)

• «Уявіть собі жовтувато-бліде, тьмяне обличчя, я назвав би його місячним ликом, бо воно скидалося на позолочене срібло, з якого зійшла позолота» (Порівняння з дорогоцінним металом).
• «Риси його обличчя - непорушні, холодні, як у Талейрана, були мов вилиті з бронзи». (Талейран - хитрий дипломат. Порівняння з коштовним металом).
• «Його маленькі очі, жовті, як у тхора, були майже зовсім без вій і боялися світла; тому він захищав їх козирком старого картуза». (Хижак).
• «Губи в нього були тонкі, як у алхіміків та старезних дідів на картинах Рембрандта або Габріеля Метсю». (Алхіміки намагалися добувати золото). СЛ 8 (портрет Гобсека)

Висновок. У зображенні рис обличчя переважає жовтий, бронзовий, мармуровий колір - це колір дорогоцінних металів: золота, срібла, бронзи. Гроші спопелили серце Гобсека, і це відбилося на його зовнішності. Складається враження, що він сам нагадує злиток золота. Герой приборкує всі людські почуття.

 

2 група: знайти опис помешкання Гобсека (На яких деталях помешкання зосереджується увага читача?)

  •  Кімната була захаращена меблями, срібними виробами, лампами, картинами, вазами, книгами, …»    СЛ 9 (будинок Гобсека)

Висновок. Інтер'єр ще більше підкреслює холодність героя, його жадібність, адже все в його кімнаті старе і потерте. Від усього віє холодом, там ніби немає життя.

3 група: Чи має він родичів? Як до них ставиться?

  • «Це моя двоюрідна онука».

Висновок.  Гобсек живе з глибокою недовірою до людей у повній самотності, не відчуває жодного бажання побачити своїх родичів, він байдужий навіть до їхніх трагедій.

4 група: життєва філософія Гобсека СЛ 10

• «Життя - це складне, важке ремесло, і треба докласти зусиль, щоб навчитися жити».

  • «Непохитне тільки одне-єдине почуття, яким наділила нас природа: інстинкт самозбереження».
  •  «Із усіх земних благ є тільки одне досить надійне, щоб людина прагнула його. Це... золото».
  • «У золоті зосереджені всі сили людства».
  • «Людина скрізь однакова: скрізь іде боротьба між бідними і багатими, скрізь. І вона неминуча. Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші».
  • «У мене принципи змінюються згідно з обставинами».
  • «Я досить багатий, щоб купувати людську совість».
  • «Золото - ось духовна суть усього теперішнього суспільства».
  • «А хіба можуть у чомусь відмовити тому, у кого в руках мішок золота?».
  • «Я володію світом, не стомлюючи себе, а світ не має наді мною ані найменшої влади».

Висновок.  Гобсек вважає, що володіє світом, може все купити за свої гроші. Але герой сам стає рабом своєї скнарості. Гобсек дуже боїться втратити своє багатство, тому позбавився усіх людських почуттів. Він стає символом влади золота.

Перегляд  відео «Життєвий кодекс Гобсека»  СЛ 11

(Використано матеріал: Аркуша Людмила Омелянівна, вчитель зарубіжної літератури,

Моринський НВК ім. Т.Г.Шевченка)

Спочатку гроші для Гобсека були мрією, потім переросли в пристрасть, і нарешті стали ідолом.

Рефлексія. Закінчи речення:      Рефлексія (зворотній зв’язок) (в Гугл-формі)

СЛ 12

  • Мільйонер Гобсек сплачує і пишається цим податок в сумі…(7 франків)
  • Гобсек вирішив з’явитися «як месник, як докори сумління» до …(До графині де Ресто)
  • Дервіля в помешканні Гобсека вразило…(Багатство, що гнило.)
  • Гобсек ставився до своєї рідні…  (Ненавидів свою рідню).
  • Гобсек одержав від графині де Ресто за вексель… (Діамант).
  • Гобсек асоціює життя з…(З машиною, яку приводять у рух гроші).

Робота в групах: заповнення таблиці, підбір цитат до заголовків таблиці СЛ 13

«Історія деградації особистості Гобсека» 

Гроші-мрія

Гроші-пристрасть.

 

Гроші - ідол

Замолоду мріє про багатство і гроші, щоб мати можливість

насолоджуватися всіма радощами

«Пережив багато: романтичні пригоди, голодні дні, розтоптане кохання, нажите і втрачене багатство, смертельні небезпеки. Я все перепробував, щоб розбагатіти»

Пристрасть до грошей переростає в скупість.

Він був казково багатим і в той же час безмірно бідним.

«Я досить багатий, щоб купити совість людську» «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші»  «Золото - ось духовна суть усього теперішнього суспільства»

Єдиний ідол, якому він вклонявся- золото.

Все продається  і все купується за гроші

«Величезне багатство робить його одним із таємних,

але справжніх хазяїв Парижа. «Я побачив, до чого може призвести скупість, коли вона перетворюється на позбавлену всякої логіки пристрасть. У кімнаті
зберігалися зогнилі паштети, устриці та риба, що взялися пухкою цвіллю. Скрізь кишіли черва і комахи»

 

Переляд відео «Як помер Гобсек». СЛ 14

(Використано матеріал: Аркуша Людмила Омелянівна, вчитель зарубіжної літератури,

Моринський НВК ім. Т.Г.Шевченка)

Висновок: Пристрасть до грошей висушує душу, що вміла цінувати красу і мистецтво, зруйновує  особистість лихваря. 

Слово учителя

У Гобсека є як позитивні, так і негативні риси. Від природи йому були притаманні людські почуття, але жорстоке суспільство та інстинкт самозбереження змусили Гобсека винищити їх у собі, перетворитись на золотого істукана. Отже, Гобсек - неоднозначний образ. СЛ 15 (суперечливість образу)

Метод «мікрофон» (створення асоціативного куща)

  • Доведіть, що в образі героя співіснують позитивні та негативні риси характеру

Асоціативний кущ до образу Гобсека   СЛ 16

  • Давайте створимо буквений портрет головного героя твору.

 

Робота в парах: до кожної букви запишіть риси характеру Гобсека (позитивні та негативні) СЛ 17

 

 

Позитивні

Букви

Негативні

Гострий розум, «голландець, вартий пензля Рембрандта»

Г

Грошолюб

Ощадливість, освіченість, обережність

О

Обмеженість

Благородство, бажання працювати

Б

Безсердечність, байдужість

Самовладання, спостережливість, скромність

С

Скупість, скритність

Енергійність, економність

Е

Егоізм

Комерційний хист

К

Кам’на душа

Висновок.  Гобсек - це складна і суперечлива особистість. Проте він не виявляв своїх кращих якостей: нікого не врятував, нікому не допоміг, не приніс щастя, радості оточуючим. У нього все підпорядковано одній пристрасті - грошам.

Проблемне запитання. Метод «Мікрофон»

  • «Влада золота» майже знищила в Гобсекові людину. Наскільки повість актуальна сьогодні? Чи не панує в наш час багатство над людьми?

Слово учителя.  Прожити треба так, щоб про тебе ще довго пам’ятали, щоб залишити по собі добрий слід. Недаремно народна мудрість говорить: «Життя прожити - не поле перейти». Нині в Україні є багато людей, які мають мільйонні, мільярдні статки. Для одних гроші - це пристрасть, як у Гобсека, для інших - засіб для досягнення мети.

  • Як ви думаєте, для чого потрібні гроші?

Маючи гроші, людина може навчатися, займатися улюбленою справою, благодійністю чи меценатством, мандрувати, смачно їсти, гарно вдягатися. Для підтримання здоров’я, а тим більше у боротьбі з важкими хворобами, також потрібні чималі гроші.

  • Чи бувають такі ситуації, коли гроші взагалі не потрібні?

Так, наприклад, Робінзону Крузо на безлюдному острові вони були не потрібні. Немає цивілізації - не потрібні гроші.

Сучасне життя. XXI століття. У Північній Кореї гроші відсутні. Люди працюють на виробництві, отримують картки, потім їх отоварюють. Народ бідує, страждає, молодь не може покинути країну, не має змоги здобути освіту за кордоном. А керівники держави живуть прекрасно, маючи величезні багатства.
                      - А чи можете ви назвати людей, які не шкодують своїх статків на благородні справи?

Повідомлення учителя  СЛ 18-19 (Гугл-форма)

Петро Яцик заснував міжнародний благодійний фонд «Ліга українських меценатів» і був його почесним президентом.
Марк Цукерберг - творець Фейсбуку, щороку жертвує мільйони доларів на реалізацію різноманітних благодійних програм.
Анджеліна Джолі і Бред Пітт цьогоріч віддали 6,8 млн доларів на благодійність. Нещодавно вони створили ексклюзивну колекцію коштовностей, відсоток від продажу всіх виробів буде перераховано на рахунок організації «Освітнє партнерство для дітей конфлікту».

  • Згадайте, можливо, раніше (ХІХ-ХХ ст.) багаті люди в звичайних ситуаціях, не екстремальних, теж допомагали бідним?

Симиренко (плодовод) своїм коштом видав «Кобзар» Т. Шевченка.
З кріпацької неволі Т. Шевченка було викуплено завдяки Карлу Брюллову.

Станіслав Потоцький створив прекрасний парк «Софіївка» для красуні-гречанки Софії. Він міг по-іншому витратити свої кошти, але любов творить чудеса.

Був меценатом, допомагав художникам, організовував виставки Третьяков. У Москві є знаменита Третьяковська галерея.

Сава Мамонтов(меценат) свій будинок в Абрамцево під Москвою перетворив на мекку для художників і музикантів. Там жили і працювали Рєпін, Суріков, Полєнов, Васнецов, Врубель, Лєвітан, Серов. У Рєпіна в Абрамцево виник задум «Запорожців», Васнецов у мамонтовському маєтку створив усі свої знамениті полотна: «Аленушка», «Богатирі», «Іван-Царевич на сірому вовкові».

Владислав Городецький - знаменитий архітектор, зводив житлові будинки і вілли, заводські корпуси й магазини, виставочні павільйони і школи. За свої кошти, із свого цементу у Черкасах та Умані він будував гімназії, у Печорах - мавзолей Потоцьких, у Сімферополі - фабрику штучного льоду... Вершиною творчого злету Городецького став його власний «Будинок з химерами» в Києві, який він спорудив до свого сорокаріччя - у 1903 році. Владислав Городецький на нестатки не скаржився: жив у розкішному маєтку, мав віллу в Криму, одним із перших у Києві придбав авто, а згодом - аероплан, відпочивав переважно в заморських краях, полюючи в саванах і джунглях слонів, носорогів та іншу екзотичну звірину, але ніколи не забував про благодійність.

Альфред Нобель - шведський хімік, інженер, винахідник динаміту - заповів свій величезний статок (31,5 млн шведських крон) на заснування премій, які присуджуються за найбільш значущі досягнення у фізиці, хімії, медицині, літературі і за внесок у зміцнення миру. Згідно з його волею щорічний прибуток від спадщини має ділитися на 5 рівних частин між особами, які протягом попереднього року найбільше прислужилися людству. Чи знаєте ви, яка сума виплачується Нобелівським лауреатам? Переможцям виплачується сума, яка дорівнює 8 мільйонам шведських крон (близько 24 мільйонів гривень).
У Нобеля, як у Гобсека, не було сім’ї, дітей, родини і як мудро він розпорядився своїм багатством!

Сучасні українці-благодійники:   1,  2,  3 C:\Users\Надежда\Desktop\AG00092_.GIF (презентація Голоднюк В.М.)    

СЛ 20

  • Який висновок ми робимо? Чи потрібні гроші і для чого?

Навіть маленькій дитині зрозуміло, що гроші потрібні завжди. І вони повинні допомагати людям бути щасливими.

  • Тож для чого ми вчимо твір Бальзака? Чи актуальний образ Гобсека в наш час?

Звичайно, актуальний. У нашому суспільстві є люди, які марять грошима, ставлять їх за мету свого життя. Заради грошей вони ладні на все. Приклад Гобсека доводить, що гроші - не головне, головне - щире серце.

Слово учителю

Образ лихваря приваблював і художників.  СЛ  21-28

  • Жорж де ла Тур. «У лихваря».
  • Герард Дау. «Лихвар».
  • Квентін Массейн. «Лихварі»; «Лихвар і його дружина».
  • Рембрандт. «Лихвар»; «Портрет старого у червоному».

                                 - Чи не такий самий місячний лик має Гобсек?
Напевне тому, що лихварів вважають володарями світу, чужих таємниць, чужих життів. А насправді життя проходить повз них. У них немає ні любові, ні родини, ні рідних. Вони нікому не дарували кохання, не насолоджувалися життям, боялися навіть своїх спадкоємців. У них є купи грошей. І вони, як павуки коло павутини, проживають коло них життя. Але гроші не рятують їх від смерті. Смерть - це кінець земного шляху. У цих героїв вона жахлива, самотня, їм ніхто не співчуває, вони нікому не потрібні. Не вони володіють грошима, це гроші керують їхнім життям.

                - Виходить, не все зводиться до грошей. Згадайте міф про царя Мідаса:
«Усе, чого торкався цар, ставало золотим: і зелена гілочка, і камінь, і колосся. Навіть вода, якою він мив руки, стікала з долонь золотими струмочками. Зрадів Мідас! Але ось сів він за стіл, щоб насолодитися їжею. Торкнувся хліба - той став золотим, торкнувся вина - те ж саме. Зрозумів тоді цар, яким страшним даром нагородив його бог. Смерть чекала на нього. Наляканий, звернувся Мідас до Вакха з проханням забрати назад дароване. Бог погодився, та дорого поплатився за пожадливість Мідас, адже його єдина донька перетворилася на золоту статую».

V Підсумок уроку  Перевірка знань (за покликанням) Завдання для перевірки знань (надіслати відповіді на електронну пошту (зворотній зв’язок) СЛ 29

Заключне слово учителя

Бальзак розкриває головну проблему суспільства - владу грошей над людьми.

«Гобсек»- це не лише історія життя одного скнари, але й аналіз суспільства.

Лихварство - означає паразитизм, жагу наживи. « Людина-вексель»- говорить автор про героя, його життя «похмуре, вогке». Він  теж став жертвою часу – бо бачив тільки два шляхи в житті: або «давити» самому, «або бути роздавленим». Він вибирає перший шлях, та все ж помиляється, тому що  любов до грошей не знає міри, і він все одно – роздавлений грошима. Приклад життя Гобсека вчить нас, що гроші не повинні бути маніакальною пристрастю. Ми повинні бути ощадливими, але не скупими. Щедрими у витратах на благодійні справи, милосердними до ближніх. Тобто, жити нормальним щасливим життям

  • Так який же ми зробимо висновок з уроку?

 « ЩАСТЯ ЛЮДИНИ НЕ В ГРОШАХ!» СЛ 30

  • Яке рубаї Омара Хайяма співзвучне темі нашого уроку?(було задано додому)
  •  У колисці - дитина, покійник - в труні.
    Ось і все, що про долю відомо мені.
    Скільки віз не наповнюй пожитком-скарбами,
    Все одно до межі добредеш впорожні.

VI. Домашнє завдання.

1)Додаток ,  2)Додаток (прочитати)              Теоретичний матеріал.   СЛ 31

3)Характеристика образу Гобсека (усно)

4)Переглянути художній фільм «Гобсек» (1987р., виробництво СРСР і Франція).

 Чи вірно, на вашу думку, трактовано образ Гобсека?

 

 

 

 

 

Література

  • 1 Олексієнко Л. "Гобсек" Оноре де Бальзака. Історія створення, проблематика, композиція та система образів // Зарубіжна література. - 2005. - № 34. - С. 14-15.
  • 2. Пуліна Г А. "Людина, яка зробила себе сама". Матеріали до вивчення творчого шляху Бальзака та його повісті "Гобсек"  // Зарубіжна література в середніх навчальних закладах України. - № 8. - 2004. - С. 60-64.
  • 3. Чечетіна ЛА. "Принижуватися заради грошей не варто". Романтичні і реалістичні тенденції в повісті Бальзака "Гобсек" // Зарубіжна література в середніх навчальних закладах України. - 2004. - № 9. - С. 26-30.
  • 4. Фокіна В.А. Хазяїн чи мученик? Урок-дискусія за повістю Бальзака "Гобсек"// Зарубіжна література в середніх навчальних закладах України. - 2004. - №6. - С. 32-33.
  • 5. Калъченко И.О. Тести на знання змісту повісті Бальзака "Гобсек". // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 1999. - № 8. - С 40.
  • 6. Пастух Т.В. Використання проектної технології під час вивчення повісті О. де Бальзака "Гобсек". Матеріали до уроків // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 2006. - № 9. - С 53-56.

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Кадобянська Н.М., Удовиченко Л.М.)
Додано
13 червня 2023
Переглядів
1971
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку