Конспект уроку зарубіжної літератури у 5 класі з використанням інтерактивних технологійу: інформаційне гроно, асоціативний кущ, займи позицію.Форма проведення - урок-наукова експедиція.
ТЕМА: Оповідання Е. Сетона-Томпсона “Лобо”. Зображення автором поведінки та звичок тварин.
МЕТА: Поглибити навички учнів щодо аналізу опорних епізодів твору; закріпити уміння знаходити зв’язки між подіями в оповіданні, оцінювати вчинки головних персонажів, визначити особливості поведінки та звичок вовків; сприяти формуванню світогляду; розумінню взаємин людини і природи; розвивати усне монологічне мовлення; виховувати любов і чуйне ставлення до тварин, природи.
ОБЛАДНАННЯ: відеофільм, ілюстрації дитячих робіт, фотографії звірів, презентація, план експедиції, текст твору.
І. Організаційний момент
Отже стали всі рівненько,
Привіталися гарненько
Один одному так щиро посміхнулись!
На урок старанність не забули взяти?
Отже, починаймо працювати.
Бажаю усім, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення сьогодні у клас
І збудило бажання здобути знання
Щоб потім життям ви не йшли навмання
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
(Лунає фонозапис «Голоси птахів», демонструються слайди із зображенням природи Канади )
Слово вчителя:
Чи вмієте ви слухати птахів? Чи знаєте, про що розмовляє зелене листя, що шепоче вітер, кому кивають голівками квіти, про що говорять тварини? Послухайте… Це голос самої природи, яка повсякчас звертається до нас. Але чи завжди ми вміємо прислухатися до її мудрого й доброго голосу? Краса природи має здатність робити людину доброю, співчутливою і турботливою.. Краса природи – це велика сила! Сила, яку «неможливо побачити очима, її можна лише зрозуміти розумом і відчути серцем»(тримаю у руках серце і біля кожного учня лежить таке ж).
Бесіда:
ІІІ. Оголошення теми, імені уроку. Формулювання завдань уроку.
Сьогодні ми продовжимо працювати над вивченням творчості відомого канадського письменника Ернеста Сетона-Томпсона, який максимально наблизився до природи, спостерігав за нею, вивчав і досліджував її, щоб потім передати знання нам у вигляді своїх книг. Письменник нічого не вигадував, не прикрашав, не наділяв тварин людськими якостями , а зображував тваринний світ у його природній красі так виразно й захоплююче, що він постає напрочуд цікавим, живим і близьким для кожного. Його герої глибоко відчувають біль і радість, любов і страждання. І поговоримо про звички та поведінку тварин в оповіданні «Лобо» й імя нашого сьогоднішнього уроку звучить «Люби природу не для себе, люби для неї»(М.Рильський).
Запис в зошити теми та імені уроку(слайд 1).
Я тримаю у руках серце, як символ наших бажань і сподівань. Даруючи цей символ по черзі один-одному, висловіть свої побажання однокласникам щодо уроку. Наприклад, я бажаю тобі, Олександре, сьогодні на уроці бути активним, щирим допитливим.
ІV. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя:
Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок-наукова експедиція. Ми помандруємо до Нью-Мексико, до долини Курумпо і спробуємо дослідити звички і поведінку одного з найстрашніших хижаків – вовка Лобо та його зграї.
Але, щоб стати повноправними учасниками нашої експедиції ви повинні пройти випробовування на знання тексту твору.
Літературна вікторина (слайди 2-8).
Ознайомлення із планом експедиції (на магнітній дошці).
V. Спийняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Природнича зупинка.
Перегляд уривку з відеофільму про природу Північної Америки, її флору і фауну. Завдання: порівняти уривок відеофільму з описом природи в тексті.
Зоологічна зупинка.
Що ви знаєте про вовків?(ланцюжком називають відомі факти)
Бесіда за змістом прочитаного.
Робота в групах (створення інформаційного грона «Лобо», «Бланка»).
Слово вчителя
Автор всебічно змальовує вовків – їх хижість, ворожість і водночас природну силу, хитрість, відданість. Сетон-Томпсон закликає вчитися у природи мужності й вміння боротися за життя, шляхетності,самопожертви, сили духу. Лобо навчає людей цінувати життя, яке має сенс лише тоді, коли освітлене любов’ю до іншого.
Мистецька зупинка.
Робота з виставкою учнівських малюнків.
Добір до малюнків епізодів з оповідання (слайд 10 презентації).
Фольклорна зупинка.
Робота в парах (учні складають пазли з фрагментами прислів’їв ). Прошу учнів допомогти мені відновити народні прислів’я та пояснити їх зміст.
VІ. Підсумок уроку
Зупинка «Займи позицію».
Слово вчителя.
Автор хоче показати нам, що тварина теж має почуття гідності, має свій характер, свій кодекс честі. Як справжня людина, так і горда тварина, зустрічає смерть з високо піднятою головою. Гордий Лобо не міг витримати зраду зграї, втрату волі і сили, смерть подруги. Він помирає, віддавши перевагу смерті, а не рабському існуванню. Люди, вражені таким проявом вірності і гідності, кладуть його тіло поряд з тілом Бланки, яку він знайшов ціною власного життя.
«Займи позицію».
(слайд 10)Чи був оповідач гідним суперником Лобо? Чи можна назвати їх двобій чесним? На чиєму боці ваші симпатії – вовка чи мисливця? (прикріпити сердечко до потрібної сторони плакату).
Слово вчителя.
Протиборство людини і вовка, що закінчується загибеллю хижака, викликає у читача не тільки нормальне для людини почуття захоплення сміливістю й розумом мисливця, а зовсім несподіване почуття жалю до вовка.
Ті, хто був близько знайомий із Сетоном-Томпсоном стверджують, що після Лобо, він більше ніколи не вбив жодного вовка. А, навпаки, зробив усе, щоб змінити ставлення людей до цих благородних хижаків.
Наша експедиція добігає кінця. Необхідно підбити підсумки.
Бесіда:
VІІ. Домашнє завдання: переказувати історію вовка Лобо від його імені; якщо ви бажаєте оцінку високого рівня ( 10-12), то напишіть твір-мініатюру: «Людина має залишатися Людиною!»(слайд 11).
Дякую вам за урок, за вашу плідну роботу. Від душі хочу вам побажати: нехай ніколи біля вас не буде зграї байдужих, хай оточую вас тільки вірні та справжні друзі, тоді щастя обов’язково посміхнеться вам!!!
1