Урок "Оптимізм, любов до природи, м’який гумор як риси індивідуального почерку Остапа Вишні в усмішках «Сом» та «Моя автобіографія»"

Про матеріал

Виявити неповторність творчої спадщини Остапа Вишні, ознайомити учнів з гумористичними доробками письменника, зокрема усмішками «Сом» та «Моя автобіографія», поглибити знання з теорії літератури; удосконалювати вміння учнів аналізувати художній текст, персонажів твору, визначати провідну думку, мовні засоби створення ситуації комічного; виховувати повагу до літературної спадщини українських майстрів слова, до рідної природи.

Перегляд файлу

Великоканівецький навчально-виховний комплекс

 

 

 

 

Оптимізм, любов до природи, м’який гумор як риси індивідуального почерку Остапа Вишні в усмішках «Сом» та «Моя автобіографія»

(Відкритий урок української літератури в 11 класі)

 

 

 

 

 

                                                                    Підготувала:

                                                                    учитель української мови і літератури

                                                                    Кононенко Світлана Іванівна

 

 

 

 

 

2020-2021н.р.

Відкритий урок української літератури в 11 класі

Урок №21

Тема: Оптимізм, любов до природи, м’який гумор як риси індивідуального почерку Остапа Вишні в усмішках «Сом» та «Моя автобіографія»

Мета: виявити неповторність творчої спадщини Остапа Вишні, ознайомити учнів з гумористичними доробками письменника, зокрема усмішками «Сом» та «Моя автобіографія», поглибити знання з теорії літератури; удосконалювати вміння учнів аналізувати художній текст, персонажів твору, визначати провідну думку, мовні засоби створення ситуації комічного; виховувати повагу до літературної спадщини українських майстрів слова, до рідної природи.

Обладнання: портрет Остапа Вишні, виставка книг письменника, уривки з фільмів, ноутбук, екран, проектор, колонки, дидактичний матеріал.

Тип уроку: комбінований (засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок).

Епіграф до уроку: Остап Вишня, хто він для нас? Країна веселої мудрості. Слава України, її невмируща краса (Олесь Гончар).

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Сьогодні ми поговоримо про сміх, гумор, які виліковують, виховують людину, дають їй можливість стати кращою.

  • З якою метою письменники звертаються до гумору у своїх творах?
  • Яке смислове навантаження має сміх у художньому тексті?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда із створенням психологічного портрета письменника

Важко живеться людині, яка немає почуття гумору. Здається, немає жодної людини, яка не читала б чудових усмішок Остапа Вишні, «запашних», «ніжних», «смішних» і водночас, кажучи словами Миколи Хвильового, «глибоко трагічних». Головним джерелом його гумору була любов до життя, до людини, а девізом: «Треба любити людину більше, як самого себе». Остап Вишня – це не просто гуморист, він поет за станом душі.

Зверніть увагу на портрет Остапа Вишні, але ми спробуємо створити психологічний портрет письменника за такими напрямками (кожен учень вибирає для себе одну з карток): родина, освіта, захоплення, друзі, професійна діяльність, тяжкі випробування долі, нескорений гуморист.

  1. Робота з епіграфом

Остап Вишня, хто він для нас? Країна веселої мудрості. Слава України, її невмируща краса (Олесь Гончар).

  • Зверніть увагу на дошку: там написані віршовані рядки, які ми взяли за епіграф до уроку. Прочитаймо та прокоментуймо слова О.Гончара.
  • Що означає для вас вислів «країна веселої мудрості»?

ІV. Оголошення теми і мети уроку

  1. Слово учителя.
  2. Робота в зошитах

Учні записують дату, тему та епіграф уроку.

V. Перевірка виконання домашнього завдання.

1. Літературно-термінологічний диктант

1. Яке справжнє ім’я Остапа Вишні? (Павло Губенко)

2. Під яким псевдонімом почав писати Павло Губенко в газетах? (Павло Грунський)

3. Різновидом яких двох жанрів є усмішка? (гумореска і фейлетон)

4. Комічне – це …(результат контрасту, протистояння прекрасного-потворному і т.д.).

5. Форми комічного (гумор, сатира, іронія, сарказм).

6. Назвіть тематичний цикл усмішок (3-4: сільські, кримські, закордонні, реконструктивні, київські, мисливські і т.д.).

7. Яка тематика творів (3-4 назви: село у злиднях, доля інших народів, потяг до нового життя, партійна ідеологія, проблема розвитку мови, відродження національної гідності, природа).

8. Гумореска – це…(невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом).

9. Фейлетон - це різновид якого жанру?(художньо-публіцистичного)

10. Який жанр описує власний життєвий шлях (автобіографічне оповідання).

11. У якій збірці Остапа Вишні найбільш виразно зображено одухотвореність української природи? (у «Мисливських усмішках»)

12. Яке слово слід ужити на місці пропуску в реченні «Ніколи не сміявся без…»? (любові)

2. Випереджальне завдання. Бесіда «кореспондента» з Остапом Вишнею (інсценізація за мотивами гумористичної розповіді «Моя автобіографія»)

3. Бесіда за аналізом автобіографічного твору «Моя автобіографія)

- Які риси характеру Остапа Вишні Вас вразили найбільше?

- Як розміщуються події у гуморесці «Моя автобіографія»?

- Визначте проблематику твору.

- У чому новаторство О.Вишні? (У гумористичній спрямованості його творів).

VІ. Засвоєння нового матеріалу, формування вмінь і навичок учнів

  1. Вступне слово вчителя

У післявоєнний період О.Вишня створив великий цикл неперевершених за своєю майстерністю й тонкістю відчуття рідної природи «Мисливських усмішок».

«Мисливські усмішки» є найбільш поетичними творами письменника –гумориста. Це справді ліричні вірші в прозі, і їх по праву можна назвати лебединою піснею письменника.

У центрі всіх творів цього циклу – благородні, розумні, кмітливі люди. Вони веселі оповідачі, знавці безлічі мисливських вигадок і охоронці природи, які кохаються в пташинці і звір яткові, деревці і квіточці. За кожним із них стоїть постать, як пише М.Рильський, «справжнього мисливця і при тому поета полювання – О.Вишні».

  1. Учень:

По полях ми з Вишнею бродили

Восени, шукаючи зайців.

І бур’ян пожовклий, посивілий

Під ногами срібно хрупотів.

Скільки доброти було в обличчі,

Скільки мудрості в очах було.

Як дивився приятелеві в вічі

Любий наш Михайлович Павло!

Ну а вмів же бути і суворим

І безжальним бути Вишня міг.

Як назустріч чорним поговорам

Підіймав свій праведний батіг!

Без гучних прожив він декламацій –

А в душі поезія цвіла!

Друг людини, друг природи й праці,

Грізний ворог нечисті і зла!

  1. Робота в групах. Аналіз усмішки «Сом» за опорною схемою:
  • тема твору,
  • ідея,
  • особливості композиції,
  • герої усмішки,
  • коментар найцікавіших цитат (2-3),
  • проблематика твору.
  1. Перегляд екранізованих уривків за творами О.Вишні.

VІІ. Підсумок уроку

  1. Індивідуальна робота – скласти сенкан про Остапа Вишню.
  2. «Незакінчене речення»: «Гумор Остапа Вишні вражає…, викликає у мене…, примушує задумуватись…».

VІІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці

ІХ. Домашнє завдання

Підготуватися до написання контрольного твору за творчістю (на вибір) М.Хвильового, Ю.Яновського, В.Підмогильного, О.Вишні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 січня 2022
Переглядів
1364
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку